Nieuw en op zoek naar advies

Discussie in 'Speedboten' gestart door Ruudje-29, 23 dec 2015.

  1. Ruudje-29

    Ruudje-29

    Lid geworden:
    23 dec 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo, mijn naam is Ruud en ik ben een 23 jarige scheepsbouwkunde student.
    Na mijn eerste bootje als klein jongetje wilde ik altijd al een snellere boot. Het probleem was alleen dat die kant en klare boten wel duur waren. Na dat idee een tijd in de ijskast hebben laten staan wil ik nu zelf een bootje gaan maken. Voor mijn opleiding ben ik nu een modelzeilboot aan het bouwen, maar ik ben zelf meer van de speedboten. Dus pakte ik het idee om zelf een speedbootje te maken weer op.

    Na wat rondkijken op dit forum ben ik begonnen met het maken van een Wiesel, omdat dit werd aangeraden voor beginners en dus leek me dit een goed beginpunt. Na een probeersel in karton besloot ik hem met een factor 1,2 op te schalen zodat hij ongeveer 60 cm zou worden.
    Nu ben ik zover dat de spanten in elkaar staan, maar er beginnen steeds meer vragen te komen....
    Welke motor? Wat voor accu, schroef, servo en nog veel meer?

    Eerst wilde ik me gaan richten op de motor. Als alles met de wiesel goed gaat zou ik graag een catamaran(van 80-100cm) gaan maken. Ik blijf een student dus groeit het geld nog niet op mijn rug en dus wil ik de kosten van de wiesel zo laag mogelijk houden of eventueel onderdelen hergebruiken als ik de catamaran ga maken.
    Nu heb ik gelezen dat de 2848SL 3900Kv Brushless inrunner een goede is voor een wiesel, maar het aanbod van motoren is nog zoveel groter... Help! haha. Misschien kijken naar een iets grotere motor? Of juist een goedkopere kleinere?

    Ik wil geen overhaaste beslissingen maken met het aanschaffen met het oog op een eventueel nieuw project. Ik hoop dat jullie mij van wat advies kunnen voorzien.

    Groet, Ruud
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Beginnen met een Wiesel is al geen sterk begin. IMHO een instabiel ontwerp en ik vraag me af waarom iemand beweert dat het geschikt zou zijn voor beginners...
     
  3. Ruudje-29

    Ruudje-29

    Lid geworden:
    23 dec 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Sliedrecht
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ruud,

    Door het opschalen heb je jezelf een beetje te pakken, want je zit dan in een formaat dat nét iets minder 'budget' is dan een standaard Wiesel.

    Je kunt een 60 cm Wiesel nog steeds wel relatief goedkoop motoriseren, de vraag is alleen hoe hard wil je (kunnen) gaan?
    Het origineel voer met een standaard 600 (borstel) motor op 6-7 cellen NiCad/NiMH rond de 25-30 km/h, daar is de lol gauw af, kan ik je vertellen.
    Moderne ECO's halen gemakkelijk snelheden van ruim 65 km/h, alleen zit daar geen budget spul in...

    Als het voor een prikkie hard moet gaan, kun je beter een Wild Thing met oppervlakteaandrijving bouwen.
    Deze romp kun je in verschillende afmetingen bouwen, zodat je met betaalbare onderdelen kunt werken.
    https://www.google.nl/search?q=wild...hUKEwiLutjp6_bJAhWCIA8KHYFmC1EQ_AUIBigA&dpr=1

    Groeten, Jan.
     
    rc-arjan-rc vindt dit leuk.
  5. Ruudje-29

    Ruudje-29

    Lid geworden:
    23 dec 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Sliedrecht
    Het hoeft niet echt een prikkie te zijn, zolang de kosten maar een beetje binnen de perken blijven(naar mijn standaard gekeken tenminste). Wat ik in kon schatten zat die motor die ik had gezien, met bijbehorende setup, redelijk binnen mijn budget. Ook dacht ik met die motor nog een goede snelheid te maken, als ik keek naar andere wiesels op dit forum met deze setup.

    Waarom zou een Wild Thing dan zoveel goedkoper zijn? Daar moet toch nog steeds een hele setup in?

    Ik denk dat ik toch maar blijf bij mijn idee om deze wiesel te maken, omdat ik er nu toch al mee bezig ben.
     
    rc-arjan-rc vindt dit leuk.
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    De 2845 motor is heel leuk voor een 50cm wiesel. 60cm word denk ik net wat teveel, maar valt te proberen.

    Instabiel zijn de wiesels echt niet. Ben benieuwd waar je dat vandaan haalt?
    Die van mij ligt als een blok op t water en gaat volgas linksom en rechtsom iig...
     
  7. Ruudje-29

    Ruudje-29

    Lid geworden:
    23 dec 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Sliedrecht
    Bedoel je dan dat je niet meer dezelfde snelheid daarmee haalt als met een 50cm wiesel of dat je de motor daarmee misschien gaat overbelasten ofzoiets?
     
  8. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hoe groter de boot hoe meer weerstand ie heeft met het water, dus hoe meer power je nodig hebt om dezelfde snelheid te halen.
    Of ie tegen overbelasten aan zit durf ik niet te zeggen. Ik heb het idee dat bij mij de schroefasuitlijning nooit 100% geweest is en dat ie daardoor altijd al wat meer stroom getrokken heeft als nodig.
    Over een tijdje is nummer 2 klaar en dan zou ik er meer over kunnen vertellen.
     
  9. Ruudje-29

    Ruudje-29

    Lid geworden:
    23 dec 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Sliedrecht
    Dat snap ik natuurlijk wel, ik bedoelde ook meer een snelheid die in de buurt komt van die van een 50cm

    Hoe heb jij eigenlijk het motorspant er in staan? Staat dat alleen tegen het langsspant geplakt?
    Daarom wilde ik eerst mijn motor kiezen eigenlijk om eerst de 'motorfundatie' te maken. Ik dacht dat je in je langsspant een sleuf moest maken voor je motorspant, maar anders kan ik dat motorspant er later nog in plakken.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ruud,

    Je kunt voor hetzelfde budget een Wild Thing bouwen die harder zal varen dan een Wiesel, het verschil zit 'm in de aandrijving; de onderwaterschroef (+schroefas) heeft méér weerstand dan de oppervlakteaandrijving van een Wild Thing.
    Als beide boten hetzelfde natte oppervlak hebben en even groot zijn, dan zal met hetzelfde vermogen, (motor + Lipo) de oppervlakteaandrijving sneller zijn.

    Groeten, Jan.
     
    rc-arjan-rc vindt dit leuk.
  11. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Als je het gewicht laag houd zal het weinig schelen gok ik, maar daar kunnen de meer ervaren bootpiloten hier vast wel wat over zeggen.

    Ik heb een stukje 5mm multiplex tegen de spanten (8) geplakt, en daartussen zit een stukje aluminium profiel waar de motor op vast zit.
    Heb een paar mooie fotos in het Wiesel topic staan, 4e post: http://www.modelbouwforum.nl/threads/wiesel-topic.233499/
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Als je nog de keuzemogelijkheid hebt, zou ik gaan voor een speedboot met oppervlakte-prop en kiezen voor een standaard gangbare wedstrijdklasse boot en dito setup. Mini-mono is prima en mini-hydro is dat zeker. Er is enorm veel documentatie en er zijn leuke kits te koop, dan wel tekeningen beschikbaar.
     
  13. Ruudje-29

    Ruudje-29

    Lid geworden:
    23 dec 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Sliedrecht
    Goede tips als je een zo snel mogelijke boot wil maken, maar de wiesel gaat in eerste instantie snel genoeg voor mij denk ik. Achteraf had ik misschien wat meer opties in overweging moeten nemen voordat ik begon. Maar als er uit komt wat ik in gedachte heb, krijg ik een boot waar ik heel blij mee ben.

    Had het topic al gezien, maar kon niet helemaal zien of hij er alleen tegenaan geplakt was.

    Even weer wat anders:
    Hoe wordt de motor eigenlijk bepaald? Heb zitten kijken naar verschillende en het viel me op dat er voor een lagere prijs ook sneller draaiende zijn. Dan is het weer de vraag of deze voldoende koppel geeft waarschijnlijk?

    Is er ergens een guide op het forum(heb hem niet kunnen vinden zo snel) of het internet waarin uitgelegd wordt wat voor motor je nodig hebt? En wat voor combinatie ESC daarbij hoort? Ik snap dat hier geen precieze regels voor zijn maar misschien wat richtlijnen.

    Ik wist al dat ik nog veel moest leren over modelbouw, maar volgens mij moet ik ook iets meer mijn tijd nemen voor ik iets kies.
     
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Niet alleen de snelheid van de motor is belangrijk - dat is meer een ballpark figure om te kunnen bepalen hoe hard de prop draait in combinatie met je accu.
    Wat net zo belangrijk is (belangrijker?) is het koppel dat de motor kan opbrengen en het vermogen. Het koppel hangt soort-van-samen met de diameter van de motor, vuistregel is gelijk aan of groter dan je schroef diameter (deze geldt voor brushed motoren, voor brushless kan je daar iets mee sjoemelen maar met een inrunner niet veel). Het vermogen heeft een relatie tot de lengte van de motor; hoe langer hoe sterker. Dit zijn echter vuistregels en er zijn net zo veel uitzonderingen op. Kijk in ieder geval wat het door de leverancier opgegeven vermogen voor de motor is, hoewel dat maximum vermogens voor max 1sec. oid zijn geeft het in ieder geval wel een redelijk idee.
     
  15. Ruudje-29

    Ruudje-29

    Lid geworden:
    23 dec 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Sliedrecht
    Na een drukke schoolperiode heb ik weer wat tijd gehad om naar mijn wiesel te kijken. Na meer onderzoek naar de setup zit ik nu op het volgende:

    Zoals ik al eerder gezegd heb zat ik te denken aan deze motor:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8594__2848SL_3900kv_Brushless_Inrunner_WaterCooled_.html

    Voor de aansturing een 50 A ESC:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=67040

    Als accu had ik de volgende in gedachte, maar heb nog niet zoveel feeling met het bepalen hiervan.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17260

    Als stuurservo heb ik een servo die over was bij mijn schoolproject, namelijk een Hitech HS 311.

    Verder dacht ik een zender/ontvanger te doen met meer kanalen, omdat ik de zender die ik gebruikte voor de zeilboot weer moet inleveren. De zender die wij gebruikte was een Flysky Fs t6, hierbij ging het instellen heel makkelijk met het scherm. Zit daarom nog te twijfelen tussen
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...HDS_Transmitter_and_6CH_Receiver_Mode_2_.html
    of
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=47080
    Met het oog op een eventuele uitbereiding (ver) in de toekomst misschien het handigst om voor de dure te gaan zodat je verschillende modellen kan invoeren?

    Wat ik verder nog uit moet zoeken
    Schroef en as
    Roer
    Lader

    Hoop dat ik zo de goede kant op ga, input is welkom om fouten te voorkomen
     
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Qua motor combo kan ik u niet helpen, maar qua zender zou ik zeker voor de digitale gaan voor dat verschil.
    Dan kunt u er meerdere modellen op aansluiten in de toekomst, zonder alle trims weer te moeten verzetten.
    Alleen weet ik niet of dat twee terugverende sticks zijn?
    Anders word het nul punt vinden lastig, als u ook achteruit wil.
     
  17. Ruudje-29

    Ruudje-29

    Lid geworden:
    23 dec 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Sliedrecht
    Goede opmerking, dat was ik even vergeten. Bij de Flysky was dat ook nog al een gepriegel om dat weer terug te krijgen naar het 0 punt tijdens het varen.

    Toch nog maar even verder zoeken dan.
     
  18. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Die Turnigy i6 is in wezen een flysky FS T6 re-brand met als extra functionaliteit de mogelijkheid tot telemetrie. De vernieuwde t6 zeg maar ;) Je zult dus bekend zijn met de instellingen etc.
     
  19. Ruudje-29

    Ruudje-29

    Lid geworden:
    23 dec 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Sliedrecht
    Dat vermoeden had ik al, maar als ik zo'n stijl zender zou gebruiken dan zou ik met links mijn gas willen regelen. Bij deze is het alleen zo dat dit juist een stick is die niet terugveert. En dan blijf je maar zoeken naar je neutraal positie.

    Misschien ga ik dan toch maar voor een pistoolzender. Als ik dan later nog met de zeilboot wil varen kan ik altijd nog een andere zender kopen of hem zo aanpassen dan hij met slechts 2 kanalen kan varen(wat ik eigenlijk al een beetje van plan ben)
     
  20. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Eventueel het veertje en ratel van rechtse stick naar de linkse overzetten
     

Deel Deze Pagina