Omzetten naar 1,5 ms is geen gecompliceerde ingreep. maar de zender moet daarvoor wel hier naar de servicedienst.
Naar de servicedienst toe komen is geen probleem. Dat heb ik er wel voor over. Waarom een nieuwe/andere zender kopen terwijl er nog 1 in bijna nieuwstaat is. Zonde. Kan ik via u een afspraak maken bij de servicedienst, Corrien? Is er ook een mogelijkheid om nog een paar kanalen toe te voegen aan deze zender of is daar niet veel meer in omloop?
De orginele multi modules voor deze zenders zijn bijna nergens meer te verkrijgen heel af en toe komt er een enkele voorbij op marktplaats. Als je geen problemen hebt met een paar gaten boren in afdekplaatjes van de zender kan je met onderstaande informatie ook de nieuwere multi modules toepassen voor de zender dat biedt weer wat meer mogelijkheden. De oplossing staat openbaar als je handig bent met elektronica, anders staat er ook een link bij waar de converter printen verkrijgbaar zijn. wetronic-multi-modules-ontwikkeling
Erg super handig ben ik niet met printplaten e.d. , had al even in het draadje gekeken die je had gelinkt. En op je website. Maar heb geen module gezien voor een acht kanaals zender. Klopt dat of kijk ik er vol over heen? Edit : ik kijk er vol over heen zie ik al!
Van Soest naar Maasland is anders wel een behoorlijk stuk fietsen. Stuur maar een persoonlijk berichtje (of kijk op de Robbe site voor mijn tel.nr. en adresgegevens).
Haha. Dat zal ik ook niet gaan fietsen denk ik. Dat is niet te doen. Maar gelukkig heb ik nog een 1:1 auto. Kan ik gelijk een stukje toeren.
Voor de liefhebber , Terra Top zender Gratis op te halen of verzenden tegen kostprijs , of ie het nog doet weet ik niet maar binnenkant ziet er nog wel netjes uit Groeten Jef
Mijn foto's heb ik hier terug kunnen plaatsen , misschien dat de forumleden die hier gereageerd hebben en waarvan de foto's nog niet te zien zijn , hetzelfde kunnen/willen doen Groeten Jef
Bij aankoop van een model ben ik in het bezit gekomen van een 'oude' zender. Type Robbe FP-T4, 4 kanaals, met ontvanger, 2 lineaire servo's, schakelaar, ontvangeraccu, en laadkabels. Zonder twijfel de oudste besturing die ik in handen heb gehad. Er zat een betalingsbewijsje voor een zendvergunning bij uit '81. Weegt loodzwaar, ziet er erg retro uit, niet meer voor veelvuldig gebruik, laat niet staan dat ik deze graag zou willen testen; Bij inschakelen van de zender gebeurt niets, dus accu's zijn leeg of overleden. Over de ontvangeraccu (blauwe granaat) heb ik gelezen dat dit 4,8V is, dus zo te vervangen door gelijkwaardig. Bij de zender echter heb ik een laadsnoer van 230V rechtstreeks naar de zender. Alsook een uitgang naar een stekker type ontvangeraccu (ontvangeraccu te laden via zender?) Zit de transfo in de zender ingebouwd (vandaar het gewicht), en kan ik deze gewoon enkele uren inpluggen, of schroef ik de zender liever open, om de waarschijnlijk ingebouwde accu rechtstreeks aan een moderne lader te hangen, en zo te zien als er nog leven in zit?
De lader zit inderdaad in de zender. Deze werkt pas als ook de ontvangeraccu aangesloten is. Tijdens het laden worden de zender- en ontvangeraccu in serie geschakeld met een lampje, dat onder de Voltmeter zit. Dit lampje bepaalt de laadstroom en begrenst deze op circa 50 mA. De allereerste keer zou ik de accu's niet laden via de ingebouwde lader. Het is namelijk erg waarschijnlijk, dat er sluiting in de accu's zit en dan sneuvelt het laadstroom lampje. Ook bestaat bij deze accu's het risico, dat ze tijdens het laden 'boem' doen. Geen grote explosie met vuur en zo, maar wel een berg rotzooi. Je bent dus gewaarschuwd. Zelf zou ik de accu's uiteraard het liefst meteen vervangen, maar om even een keer te testen zou ik ze met een universeellader circa 2 minuten laden met 500 mA en dan meten of ze weer op spanning zijn. Als dit lukt, dan gedurende minimaal 14 uur met 50 mA verder laden.
Deze kom ik tegen in de zender zelf: Bedankt voor de waarschuwing, gezien toch wat oxidatie binnenin, misschien liever geen laadpoging wagen... Op deze accupack staan geen gegevens, is dit het equivalent van 8 oplaadbare AA's zoals een modernere zender?
Dit zijn Ni-Cad accu's van het merk DEAC, het zijn dus gewone 1,2V cellen met een capaciteit van ongeveer 500mAh. Je kan ze prima vervangen door moderne NiMh accu's. Je hebt 8 cellen nodig en als je AA cellen gebruikt heb je al snel 2000mAh. De vraag is alleen of je er voldoende ruimte voor hebt. Een 3S LiPo zou je heel misschien ook kunnen gebruiken maar dan wordt de spanning bij een volle accu wel behoorlijk aan de hoge kant. Je zal zeker de eindtransistor van een koelblokje moeten voorzien want hij zal duidelijk warmer worden. Als hij al een koelplaatje of blokje heeft zal je het waarschijnlijk door een grotere moeten vervangen. Echter als het maar even kan zou ik het liever bij een NiMH accu houden en LiPo's maar vergeten.
Bedankt voor de info. Bedoeling zou zijn om buiten de behuizing met een stukje verlengsnoer, de 8 AA's aan te sluiten, enkel en alleen om de werking te kunnen testen. Gebruik van de zender ben ik niet van plan, maar zou wel graag weten als deze nog werkt. Wat er verder met de zender zal gebeuren weet ik nog niet.
zitten daar geen 10 cellen in die deac vroeger was het 12 volt dat je nodig had voor de zender gr raf
Dat zou goed kunnen, zonet eens 8 AA's op de zender aangesloten, en de voltmeter gaat amper 50% omhoog, maar toch beter dan niets. Uit een bestandje T4/T5 manual lees ik nochtans 9,6V... Uit de ontvangervoeding raak ik niet wijs, dit zijn servostekkers met 7 aansluitingen, nooit eerder gezien, en als ik 4,8V aansluit zoals de originele voeding, gaan beide servo's 1 kant op staan, maar reageren niet op de zender. Wikipedia vermeld: 1972 - aus der "Digital Proportional" Serie - Robbe-Sender 4 Kanal ... en begin zo meteen te twijfelen als ik er wel verder mee hoor te experimenteren met deze 'vergane glorie'...
Bij servo's met 4 draden in het snoertje heb je een middenaftakking nodig vanaf je 4,8 Volt accu. In zulke servo's zit een 2,4 Volt motortje. Vanaf de 4,8 Volt accu zitten er 3 draden: de min, + 2,4 Volt en + 4,8 Volt. Bij het servomotortje zit één aansluiting aan de + 2,4 Volt en de andere aansluiting wordt via de elektronica óf via de min óf via de + 4,8 Volt geregeld.
Klopt, enkel om eens te testen, vond ik het zonde om gepaste accu's te moeten voorzien. En ik vermoed dat deze zender nog 10j+ ouder was dan het model waarbij deze zat.