Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Heel herkenbaar.... Zucht!
    Als het morgen nou net zo'n weer als vandaag is dan hebben we schitterend vliegweer!
     
  2. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Heb goed kunnen vliegen gisteren, vandaag wat meer bewolkt maar ook wel ok normaal :)

    raptor maar 1 vlucht gedaan, bevestiging van de canopy kwam los.. rot dat deze studs afgebroken waren na de crash.. lijmen is lastig en niet sterk genoeg blijkbaar. beetje stoute schoenen aangetrokken en een fijn draadstangetje gemonteerd dat nu de canopy gaat ondersteunen.

    Voelt stevig aan, vandaag testen.

    vliegen deed hij wel goed dus dat zit al ok. :)

    trex 550 vloog als een trein op rails, mijn maatje had de zijne (trex 550) ook nog is bij na een jaar pauze en was/is er ook helemaal weg van :)

    lang leve de 550 size dus, op de valreep nog door ons mee genomineerd voor favoriete heli van 2015! :p
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2015
  3. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Oirschot
    Uiteindelijk maar 2 lipo's gevlogen met de 550 bij windkracht 4 - 5. Was helaas niet echt vliegweer :-( maar goed, in ieder geval weer eens gevlogen.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Had heel graag de laatste Zondag van het jaar nog willen gaan vliegen, maar het is hier al de hele dag een nare motregen....

    Jammer!
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    @brutus en kan je morgen niet vliegen? ik wel want heb vakantie en morgen mooi weer naar het schijnt. :)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jawel, maar dan mogen we niet "club" vliegen.....
     
  7. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Hier bij ons was het vandaag wel erg grauw door de bewolking, en er stond een lekker briesje (btf 6) maar het was gelukkig droog.
    Dus ook ik heb vandaag mijn momentje gepakt met de 600/700er...
    Vanmiddag de heli's achter in de auto gezet, lipo-verwarmingskoffer in de achterbak... zendertasje mee om koude vinger tegen te gaan... (was achteraf ook geen overbodige luxe;))
    Vervolgens een heerlijke middag gevolgen!! Toch merkte ik dat de 600er soms behoorlijk last had van de wind, wanneer ik hem tegen de wind in stuurde klapte soms de neus plots omhoog en kon ik het afronden met een mooie loop ;)
    Maar de 700er had echt geen centje pijn!! Het is echt een genot om met die machine te vliegen "in weer en wind" hahaha!!
    Ook vandaag heb ik weer wat beeldmateriaal vastgelgd met mij actioncam.. maar ik zal dit draadje er niet mee blijven vervuilen.. Ik heb besloten om een eigen draadje te beginnen waar ik dat soort zaken in kan plaatsen..

    @brutus Mischien een idee om eens te gaan "wild"vliegen?? Het is dat ik morgen moet werken, anders had ik het wel geweten hoor:hammer:

    Gr. Jeroen
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D wat denk je dat ik door de weeks doe???? ;)

    Nee, het jammere van vandaag, was dat het de laatste outdoor-vliegmiddag voor de vliegschool had kunnen zijn. We hebben gelukkig komende dinsdag ook nog een indoor-avond....

    Maar als het knap weer is, sta ik heus wel op mijn eigen wildvlieg-plekje hoor...
     
    jeroen1987 vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu.... dubbelpost....
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    @jeroen1987 beetje raar dat de 600 "last" had van de wind.. normaal zou die er ook geen last van mogen hebben ook al is het 6bft.. Maar het is niet zo dat hij echt "abnormale" dingen deed..

    Misschien toch een koppige 3gx die vandaag wat een lastige dag had.. Misschien had hij een verkoudheid opgelopen van al die wind ;)

    nee serieus, niets aan de instellingen veranderd ofzo?

    p.s. proficiat met je eigen draadje, heb het al wat "aangevuld" ;)
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    jooouhhh, wat een weer aan mijn vrije dag!
    + 12 graden en (bijna) geen wind, zelfs met 'n beetje zonnetje !!

    en de Oxy ging gelijk 9 keer de lucht in,
    nu is die echt ingevlogen naar rond 100 vluchten op de teller,
    en nergens spelling !!

    Groet
    Uwe
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het was hier het mooiste weer van de wereld.... maar door omstandigheden heb ik vandaag moeten laten schieten.... :(

    Feli met vlucht #100, Uwe!
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Thanks, man
    (zonder crash, alleen een bijna mislukte inverdet auto met een lege lipo, ha ha)
     
  14. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland

    Ik heb geen idee of het normaal gedrag was of niet, maar het was alleen wanneer hij vol tegen de wind in vloog met zijn neus.. dan trok hij de neus voledig omhoog waardoor je echt in een soort van looping terecht kwam..
    Niet echt fijn kan ik je zeggen!
    Wel heb ik de heli laatst voledig opnieuw mechanisch afgesteld en de 3gx setup opnieuw doorlopen... en de headspeed omhoog aangepast...
    Maar wat kan dit gedrag dan veroozaken?

    Ja ik ben erg blij met jouw post in mijn nieuwe draadje!! Altijd gezellig hahaha :bier:
     
  15. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    onverwachts inverted autoroteren met de oxy? :worship: Goed bezig Uwe!!!
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. niet zo zeer moeilijk Jeroen, hij reageert op de elevator stick toch heel sterk,
    als je paniekerig de stick tot aan zijn eind trekt, om de poten weer naar beneden te krijgen,
    en dan heb je weer (met de pootjes naar beneden) en een veilige situatie,
    dan alleen nog wat spelen met de pitch voor 'zo zacht mogelijk' landen,
    het draait alles zo licht (vrijloop etc.), dat het echt meevalt,
    wel gaat de heckrotor niet mee draaien bij auto's,
    maar dat hoeft ook niet, omdat je door de motor ook geen koppel hebt,
    en sturen met het heck hoeft op dit moment ook niet, is geen vliegtuig ...

    trouwens @Jeroen1987:
    heb je ook aan gedacht, dat de 3GX bij verkeerd ingesteld pitch, governor, of ook nog maar wat,
    heel goed kan beginnen met "Dolfijnen"
    bij jou klinkt het zo als de eerste aanloop naar het dolfijnen !
     
  17. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Jeroen, pitch up bij fast forward flight of veel kopwind hoort een beetje bij de 3gx. ik had bij versie 5,0 de gain voor elevator iets opgeschroeft en met dual rate iets minder elevator geprogrammeerd. dat hielp een beetje.
     
  18. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Volgens mij is autoroteren met een "kleine" heli zoiezo al knap... Met een 700er is het een stuk makkelijker

    Wat betreft het "dolfijnen"... Dat is gekomen nadat ik de heli opnieuw afgesteld heb.. Daarvoor was er niks aan de hand.
    Zouden de uitslagen misschien te groot zijn waardoor dit kan optreden? (-12 t/m +12)
    Op de 600er is de Governor niet actief, dus dat is uitgesloten..

    Het gebeurde enkel wanneer ik vol pitch voorwaarts tegen de wind in vlieg... En het is niet een "kleine dolfijn" beweging, het is vol elevator achteruit.

    Gr. Jeroen
     
  19. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    Knap, als je zo'n kleintje al autoroterend aan de grond zet :thumbsup:

    helaas hadden mijn heli-beslommeringen vandaag een wat minder leuke afloop :\

    ik besloot in de namiddag nog even een paar vluchtjes te maken, met m'n Walkera en de AS-350.
    de vlucht met de eerste, verliep probleemloos.
    maar tijdens het vliegen met de AS-350 werd de wind wat turbulenter.
    toen de heli als gevolg van een luchtzak, met z'n neus richting aarde ging, bleek de hoogte niet genoeg om 'm nog te corrigeren::(
    [​IMG]
    helaas is op de foto maar weinig te zien van de schade.

    eerste onderzoekende blik:
    - romp heeft wel erg veel schade = zoals het nu is, total loss
    - maingear is weg
    - featheringshaft krom
    - blades lijken oke
    - tailshaft krom
    - kap met tailfin op de staart is grotendeels losgerukt bij de klap (op foto hangt ie nog aan één schroefje)
    - paddlestang krom
    - ESC van z'n bevestiging gerukt, toen de accu tijdens de klap uit de heli werd geslingerd... hopelijk is ie nog heel (van binnen)

    vanavond maar es kijken wat de definitieve schadelijst is :(
    best jammer... m'n mooiste heli kwijt! :(

    groet,
    Hoogvlieger
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    12 graden moeten wel kunnen, maar dan moet je throttle op dit moment wel hoog zijn, b.v. 95 of 100,
    of je hebt een governor, die het probleem verhelpt,
    ik denk maar dat je met een de platte v-curve vliegt, of flat zonder governor ...
     

Deel Deze Pagina