VLiegtuig Carburateurtjes

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pieter M, 1 jan 2016.

  1. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Mijn ervaring met automotoren (race) carburatie is dat na verloop van racetijd (zonder filters)
    de onderdelen welke onderhavig zijn aan hoge luchtsnelheid, slijten.Niet alleen door stof etc maar gewoon door de zware luchtmassa.Propellers en fan rotors vertonen de zelde slijtage. Deze worden alleen veel meer gebruikt. Gebeurd dit ook wel bij de modelbouw motoren?
    Kan me zo voor stellen met gras velden/zand etc. Issue is dus "valse lucht" op assen sproeiers/houders o-ring etc.Motoren draaien onrustug/onregelmatig stationair
    lopen etc.
     
  2. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Ik heb nog nooit gehoord dat dergelijke materialen kunnen slijten door deze luchtsnelheden.
    Stof in de lucht is een ander verhaal maar in de praktijk heb je vooral last van zandkorrels, corrosie en trillingen die slijtage veroorzaken. Over het algemeen hebben we hier sowieso al niet veel last van.
    Goed omgaan met spullen en om de zoveel tijd rubbers vervangen zorgen ervoor dat een motortje het na heel veel uren nog prima doet.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm...lucht zal niet de slijtage geven. Bijkans vocht?
    Gassen zullen niet supersoon door de carburatie, langs de poorten naar de kleppen stromen. Supersoon geroffel op oppervlaktes kan schade geven.
    Ik kan me iets voorstellen bij (alcohol houdende) brandstoffen en aluminium, injectiesystemen onder hoge druk. Dragracers etc. Heb het echter niet aan de hand gezien. Wel mechanische slijtage aan injectoren, brandstofpompen.

    Rijden zonder filters... dan komt er altijd een aandeel stof/zand de motor in. Ontkom je niet aan. Gaasjes op de kelken houden het grofste tegen.

    Bij de modelvliegtuigmotor heb je de kans stof mee te zuigen dan net zo goed.
    Dat geeft dan geen slijtage aan de carburateur, wel aan de poort in de krukas... het motorhuis, en het aan zuiger en cilinderwand.
    Een mug met wat zand aan boord wordt met huid en haar geschredderd in een OSje... kan zo z'n sporen wel nalaten natuurlijk :)
    Als die net voor de carb langs zoeft?
    Op een zonnig muggenrijk dagje zit er bijkans behoorlijk aandeel muggen-meuk op prop en voorlijst van de vleugels... carnage!
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    bladen van de heli zijn nog wel eens compleet anders van kleur na een goede vliegdag ;-)

    nu heeft een vliegtuigmotor met name bij opstarten/opstijgen/landen last van stof..
    een heli kan ook tijdens de vlucht nog een stevige tijd stof inhaleren.
    vaak geforceerde koeling.. en de carb zit in de luchttunnel.
    heb al eens een grasspiet uit de carb gepeutert.
    sta je toch ff raar te kijken.

    maar gemiddeld slijten ook deze motoren meer van losgebroken ijzer uit de lagers (die nog wel eens de geest geven) of corrosie.
    zand etc komt er natuurlijk wel in, maar heeft bij mij nog nooit tot problemen geleid. maar ik vlieg van een grasveld, niet vanaf een extreem stoffige ondergrond..
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik verwijs deze opmerking, gebaseerd op ervaring met turbo's en andere apparaten met Zééér hoge luchtdoorlaat, volkomen naar het rijk der fabelen.
    Ik heb turbo-blowerwielen gezien (en die worden vaak uit een tamelijk zachte aluminium-soort gemaakt) die per uur 40.000 kuub (ngeveer 50 ton) lucht tot 2,5 bar comprimeerden, en na 20.000 uur onder het dunne laagje vuil nog steeds een materiaaloppervlak hadden alsof ze gisteren uit de freesbank kwamen....
    En dan praat je over inwendige luchtsnelheden die de 500 m/s te boven gaan. Een modelmotortje (normaal vliegtuigmotortje) komt in zijn carburateur niet veel hoger dan ongeveer 80 m/s

    Als er iets slijt, is het door stof in de lucht, of door corrosie (chemisch dus).... Maar absoluut NIET door de luchtmassa die er doorheen gaat.
     
  6. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Ben het eens,de mix lucht van stof/vuile etc is er ten grondslag aan deze slijtage.?
    Maar dat is waar ik het over heb.++,,,.gaat niet alleen om lucht.

    Vrij dikwijls kom ik in aanraking met Propellerbladen en Fan/turbinemotor bladen,Deze vertonen allemaal de zelfde slijtage over de totale leadingedge van het blad..Maar, er wordt aan gewerkt ter voorkoming van deze slijtage.Kennelijk is er een legering/bescherming op de leadingedges van de propbladen wat weerstand bied aan deze slijtage.De oude type props Dunlop dowty etc en P&W General electric bladen etc hebben allemaal heeeele scherpe beschadigingen.(je kan je flink aan open halen).Het is niet helemaal een fabel, meer ++.
    Tevens worden de koolstoffan bladen van bv de 777 motor met een resisting leading edge's fabricerd. Ze zullen best wel wat stof en troep in-ademen.Maar veeel mindern op 35000 vt gedurende 14 uur op 6000 ropm o.i.d.,vlucht daar is het niet zo'n drama als op de grond. Tevens draaien ze max maar enkele minuten per dag op grond niveau.
    Maargoed, het gat om een Os-je daar loopt het dus niet zo'n vaart begrijp ik.Mooi heb net een ASP carbje besteld voor mijn Osje 91.Eens zien wat voor een effect dat op gaat leveren.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2016
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laat eens wat plaatjes zien van je afgestorven OS carb? Wellicht heeft een hobbymatige mishandeling voor de erosie gezorgd?

    Vergis je niet in de hoeveelheid stof in de atmosfeer. Hoog en laag. Een vulkaan hoeft maar een 'scheet' te laten... en dat doen ze bijzonder regelmatig. Dat stof gaat de hele aarde rond. Blijft er ook behoorlijk lang hangen. Verder de hitte in zo een motor. In het compressor gedeelte dan... Materiaal krijgt het behoorlijk te verduren. Controlle is intens in det vakgebied.

    Beadem je zo sportmatig, gaasjes over de kelken, dan kan je er van uit gaan dat er om de 20 of 30 duizend gereviseerd wordt. Zand wordt er zo wel aangezogen. Kiezel en blad... dat wordt nog net tegen gehouden. Arme kleppen, arme venturi's.

    [​IMG]
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het scherpe beschadigingen zijn, is het nog steeds een fabel, in elk geval het feit dat het door de lucht komt.
    Scherpe beschadigingen zijn impacts, nooit het gevolg van gewoon langsstromende lucht.

    Voor wat betreft de lucht op 35000 voet: áls daar bewolking is dan bestaat die uit ijskristallen.... hoezo, daar is niets wat de bladen kan beschadigen....

    Lucht slijt niet. Punt. Daar ben ik niet een klein beetje zeker van, daar ben ik HEEL erg zeker van.
    Turbocompressors zijn redelijk vergelijkbaar met turbofans, zijn van absoluut lichte legeringen gemaakt en slijten domweg niet. Ze draaien achter een stoffilter, wat niet eens 100% alle stof weghoud. Ik schiet er zelfs iedere 24 draaiuren bij vol vermogen een liter demi-water doorheen om de compressor schoon te houden, en als de cartridge er uit gaan op zijn uren (12000 uur) is zo'n loopwiel volkomen onbeschadigd en puntgaaf.

    Zacht aluminium in schone lucht slijt niet, titanium in vuile lucht met kiezels, insecten en ander onguur spul slijt wel. Zeg jij het maar....
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2016
  9. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Prima.

    Alles Duidelijk.

    Bedankt.
     

Deel Deze Pagina