HKM Nimbus 4, 6,6m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 19 jan 2016.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het hoofd moet inderdaad wat naar voren gebogen worden, moet ik nog iets op verzinnen. Bij Jane gaat het niet door de stang die haar hoofd kan bewegen, bij deze pop kan het hoofd wel wat voorover kantelen. Ik moet nog even kijken hoe ik het hoofd in de goede stand houd.
     
    Terence vindt dit leuk.
  2. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    mijn hemel , wat een apparaten ! @Huey laad die accus van de teletubbi maar op, we moeten berrie gaan slepen op MN!

    Ik vind de damespop toch t mooist hoor, die mannenpop heeft zn rechterhand ook wel een beetje vreemd zo op de foto, zeker met zón dromerige blik naar boven ;-)
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Okay. Ik zal hier invallen. Maar wacht daarmee totdat jij zegt gereed te zijn voor de eerste sleep. Dan droogt jou aandeel even op, en kan ik inhaken. Dan houden we e.a. een beetje gescheiden. (daarom heb ik de wazige foto van de JS1 weg gehaald.)

    Beide zwevers hebben genoeg met elkaar overeen om in een draadje te stoppen:
    - Herkomst
    - Ontwerper van de profielen
    - en ik denk dat HQ beide modellen heeft ontworpen.
    - Moderne ontwerpen origineel
    - Voor ons beiden is zo'n groot model nieuw.

    Verder ben ik blij dat jij deze Nimbus 4 hebt gekocht. Het maakt dat we de nieuwe ervaringen kunnen delen.
     
    Fotor vindt dit leuk.
  4. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Hallo Raymond, ik heb die pop ook, en om hem te buigen heb ik zijn kleren uitgetrokken en het ijzerdraad in de juiste bochten gebogen en daarna opnieuw aangekleed. De handen heb ik de stiksels van losgemaakt en gedraaid en vastgezet, zijn vingers verwarmd,gekromd om stuurknuppel en laten afkoelen.

    Wat een pracht kist , veel plezier en behouden vlieguren toegewenst

    groet


    Terence
     
    Fotor vindt dit leuk.
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Buigen van het lichaam gaat prima, alleen loopt het ijzerdraad niet door tot in de kop. Daar moet ik dus een apart steuntje voor maken. Verwarmen van de handen is een goede tip!
     
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hier nog een (wat oppervlakkige) test http://www.hkm-modellbau.de/cms2/index.php?kat=13_9 overigens is Stephan Lämmlein een redelijk bekende F3J vlieger.
    Dan een welgemeende tip, geef de vleugels aan de onderzijde een contrastkleur b.v. donkerblauw, ik heb namelijk nogal wat ervaring met een Tangent Nimbus 4, de zichtbaarheid was bij dit toestel een groot probleem.

    Harry
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Jij ook al Harrie :D :D :D
    en inderdaad, een donkerblauwe onderkant is optimaal. Dat hebben mijn kisten ook.
    En geen blokstrepen o.i.d., want dat is geen verbetering.
     
  8. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ik heb de Tangent Nimbus 4 voor iemand gedeeltelijk gebouwd, ingevlogen en afgesteld. Verder heb ik meestal het toestel gevlogen, voor de eigenaar was deze kist een 'maatje te groot' (letterlijk en figuurlijk :)) Tijdens zijn eerste vlucht was ik hem al een 10 seconden of zo kwijt en dan zijn 10 seconden heel erg lang.

    Harry
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    De zaag erin! :)

    (Zie je daar veel van, dat dat hoofd beweegt?)


    jan.
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Op de mooie Ka-7 filmpjes wel!
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ga een stuk van de onderzijde een donkere kleur geven.

    Dit zie je ervan:
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Harry heeft gelukkig dezelfde ervaring als ik; geef de gehele onderzijde een donkere kleur. Ook het stab.
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Even een beetje tegengeluid laten horen. Donkere onderzijde klopt als je net als in het vlakke NL thermiek vliegt.
    Maar als je er ook mee aan de helling vliegt, soms ver weg en geen lucht als achtergrond, maar (beboste) bergen/heuvels.
    Dan is wit toch wel weer heeeeeel erg prettig contrasterend. Enne ... rood steekt helemaal niet af tegen groene bomen ver weg ...
    Ik was afgelopen zomer soms zo blij dat mijn kist veel geel aan de bovenkant had, dan zag ik heb tenminste nog de helft van elk rondje. :confused:
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik vlieg altijd met donkere onderkanten. In de bergen is de volledig zwarte onderzijde van de Pace inderdaad vaak een probleem. Op de ander kisten heb ik altijd een lichte (wit of geel) band aan de onderzijde.

    Rick
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hoe dat in de bergen uitpakt weet ik niet maar mijn ervaring is dat een donkere onderzijde, zonder blokstrepen of banden die naar mijn ervaring het zicht op je kist nadelig beiinvloeden samen met een witte bovenzijde optimaal kontrast en zichtbaarheid geven.
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi spul hoor...
    Raymond, de ogen van je piloot zijn erg naar boven gericht, gezien de liggende houding; ik denk dat zelfs als je zijn nek knikt, hij nog steeds omhoog kijkt. Bij iemand die in zo'n houding vliegt, zitten de pupillen volgens mij onder het midden van de oogbol.
    Misschien ken je iemand met schilderstalenten die de ogen kan overschilderen in een betere stand?
     
  17. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Dirk, als iemand die alleen maar 'op het vlakke vliegt' snap ik jouw opmerking niet helemaal, er van uitgaande dat de onderkant van het toestel donker is (b.v. donkerblauw) en de bovenkant wit.

    Er zijn m.i. 2 mogelijkheden, of het toestel zit op de helling boven je dan heeft de donkere onderkant de genoemde voordelen, of het toestel vliegt onder je dan is hij wit.
    Zou hij recht voor je vliegen is de kleur van de vleugel onbelangrijk, hoogstens de kleur van de romp.

    Gaarne jouw commentaar,

    Harry
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Laat ik beginnen met op te merken dat ik in NL vliegend weinig problemen heb met welke kleur onderkant dan ook. Persoonlijk vind ik die kleur van minder invloed dan 'de lucht' zelf. Op sommige dagen begin je een kist al op 200-300 m hoogte slechter te zien, op goede dagen kun je met dezelfde kist 3x verder/hoger vliegen.

    In de 'bergen' is het anders. Je vliegt veel meer min of meer op ooghoogte. Dan speelt de afwisseling tussen boven en onderkant een grote rol, m.n. al cirkelend. Verder vlieg ik zelden lang in één stand, op één plek. Maar als je vrij laag zit, onder de 'horizon' (de volgende rij groen (beboste) bergen), en je bent aan het cirkelen met een kist met een rode onderkant ... dat rood valt (tot mijn verbazing) helemaal weg tegen dat groen ... En ik ben absoluut niet kleurenblind.
    Kortom, en zijn maar weinig situaties waarin je constant naar één kant van je kist aan het kijken bent naar een zijde van je kist. Alleen als je aan het steken bent, in een rechte lijn van A naar B vliegt.

    Maar de kern van mijn betoog was dat (in tegenstelling tot wat de meesten zouden verwachten, ook ik!) iets donkerder rood op afstand volledig wegvalt tegen een 'groen bos'.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  19. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dirk,
    Ik heb dezelfde ervaringen in de bergen (zit wel eens laag :)) , maar volgens mij heeft het contrast ook meer te maken met het verschil in licht-reflectie dan de kleur zelf. Groen, blauw en rood reflecteren allemaal weinig licht en gaan dus (m.i.) makkelijk in elkaar op. Fluoriscerend groen in de bergen werkt juist wel weer goed.
    Max
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Maar wie heeft wanneer de kleur rood genoemd ? mis ik iets ?
    Rood is inderdaad de meest miserabele kleur wanneer het gaat om zichtbaarheid. Niet voor niets noemen Harry en ik de kleur donkerblauw, welke fel kontrasteert met een witte bovenzijde.

    Best wel heel lang geleden heb ik ergens op een duits forum meen ik, zo'n typisch duitse semi-intellectuele verhandeling gelezen over kleurschakeringen en zichtbaarheid. Donker blauw (ook bekend als Königsblau of Schalke blauw) kwam daar uit als de kleur die onder nagenoeg alle omstandigheden het best zichtbaar was. Dat heb ik toen meteen getest en was positief verrast.
     

Deel Deze Pagina