Mooie score wat betreft je gewicht. Wat doe je met de oppervlakte bewerking van je romp?? Een optimale doorstart 2016. Invictus sol. En veel thermiek, niet te vergeten. Mvg, Aurectar.
Bedankt, voor iedereen hetzelfde. Wat de romp betreft: denk deze te bekleden met glasdoek en epoxy, een van de leden heeft er voldoende ervaring mee, die ga ik eens over de mouw vegen. Nog enkele kleine werkjes en de ruwbouw is klaar, kan er aan de afwerking gedacht worden. Nog een blokje vooraan, dan passen met de vleugel om een zo goed mogelijke aansluiting te hebben als het geschuurd word. De console voor de instrumenten werd met plamuur behandeld en geschuurd, vervolgens op zijn plaats gelijmd, maar eens bekijken op foto's welke metertjes er moeten opkomen, het mag iets geven, gezien het werk dat er in de bouw gestoken is. Johan.
Maar eens aan de slag met oratex, is al een dertig jaartjes geleden dat ik daar nog eens mee gewerkt heb. Eerst maar stabilo met hoogteroeren voorzien, omdat ik de scharnieren graag aan de binnen zijde lijm, werd eerst de oratex onderaan geplaatst met overslag naar boven, zodat ik na verlijmen nog enkel een dekseltje te plaatsen heb. Epoxy aan het werk. Bovenste lapje geplaatst. Geheel bekleed, zou ik dit nu nog eerst met verdunde spanlak moeten bewerken, of kan er direct een primer opgezet worden? Johan.
Was het niet beter van het houten gedeelte van het hoogteroer ook te bespannen. Dit met oratex in het finaal kleur. Idem voor de vleugels. De romp zou ik met een glasmat-epoxy afwerken. Nadien plamuren en verven.
Hoi Johan. Er zijn al een paar draadjes hier op het forum geweest over " hoe en met wat oratex af te werken/behandelen" Denk als je in het zoekvenster van het forum typt " oratex behandelen .lakken" dat er nog wel draadjes te voorschijn komen Om gewicht te besparen heb ik zelf een watergedragen lak 1 op 1 verdund. Dit aangebracht met een zo breed mogelijke kwast en het er direct met een doek als het ware weer af te wrijven . Hiermee voorkom je te veel gewicht.en voor bescherming tegen vuil enz.is het ver genoeg in de poriën gedrongen. Groet joop
Het richtingroer word gestuurd dmv kabels, is dit een goed systeem, of beter direct met de servo verbinden. Wil de kabels kort houden. Johan.
Dat is een heel goed systeem. Er zit echter één eigenaardigheid in: bij een aansturing met een stuurstang moeten servo-arm en roerhevel bij voorkeur haaks staan op de bewegingsrichting van de stuurstang (in de neutraalstand). Bij zo'n pull-pull-systeem moet of de roerhevels, of die tussenhevel (hier op de foto achter de servo) juist niet haaks staan. De bedoeling is dat de 'duwende' kabel iets slap wordt. anders kan de boel zwaarder gaan lopen. Laten we zeggen zo'n 5 à 10 graden niet-haaks. Ik twijfel even over welke richting op. Ik meen dat de de tussenhevel iets richting het roer moet wijzen, of de roerhevel iets naar de tussenhevel. Zo:
En maakt het nog wat uit als de draden gekruist naar achteren gaan ? Wat je ook wel ziet ,omdat de romp veel smaller wordt naar achteren toe.
Ik doe daar even geen uitspraak over. Het gaat om de hoeken. Het zal waarschijnlijk wel wat uitmaken. Genoeg? Mijn aanpak zou zijn: - monteer de kabels, - de servo koppel je nog niet aan die tussenhevel, - beweeg met de hand de tussenhevel Je kunt nu voelen of de boel soepel blijft lopen (belangrijk!) en de 'duwende' kabel zou iets slap moeten worden.
Heb het zelfde systeem toegepast, hevel richtingsroer iets achter het draaipunt en de duwende kabel komt slap
Nu eventjes niets met zwevers te maken maar het kruisen zorgt er ook voor dat de kabel veel meer op het einde van de romp uit de romp komen.
Weet nog niet of ik ze kruis of recht ga aanbrengen, eerst maar eens de romp afwerken, anders storen de kabeltjes bij het werk. Om beter vervoer te hebben is richting en hoogte afneembaar, geleiding voor de kabeltjes is enkel achteraan de romp vast gezet, kan dus nog keuze maken van hoe koppelen. Johan.
[QUOTE=" Bekijk bijlage 196859 Om beter vervoer te hebben is richting en hoogte afneembaar, geleiding voor de kabeltjes is enkel achteraan de romp vast gezet, kan dus nog keuze maken van hoe koppelen. Johan.[/QUOTE] Handig. Welk profiel heet de vleugel van de Bocian. Mvg, Aurectar
Vol bewondering aan het volgen. Bij mij staat de 1/4 in bestelling. Ben nog wel heel benieuwd, wat je met de afwerking van de romp gaat doen.
Glasdoek is besteld van 25 gr. Is enkel bedoeld aan de onderzijde als bescherming. Romp word dan verder met lamineer epoxy gedaan, geplamuurd en vervolgens met spuitplamuur behandeld. Dan de verf aanbrengen. Voor vleugels en stabilo ga ik werken zoals J.B. weergeeft, met verf op waterbasis en het overtollige terug afwrijven. Het laatste loodje, de afwerking kan beginnen. Voor de gelegenheid het naakte model ( ail + stab reeds met oratex ) eens gewogen. 2253 gr, streefgewicht = 3090 gr leeg, niet slecht volgens mij. Tussen L -R vleugel is er een verschil van 9 gr, heb ik de balsa plankjes redelijk goed gewogen. Johan.
Eerst maar met de bekleding van de vleugels gestart, raap ik intussen moed bij elkaar om met de romp aan te vangen. Dit is Oratex natuur. 1 klaar, op afdekking remklep na, nog een halve te doen. Johan.
Johan, Tot zoverre ziet het er allemaal heel mooi uit! Ik zit persoonlijk met smart te wachten tot het moment daar is dat je er mee gaat vliegen en vervolgens jouw bevindingen deelt met ons. Zoals gezegd, ik heb zelf niet het geduld en tijd voor zo'n bouwproject maar gezien ik best oren heb naar een ARF (of heel evt. een ARC) van hun volg ik jouw vorderingen nauwgezet. Daarnaast kan ik op o.a. dit forum simpelweg genieten van hoe anderen van een 'verzameling stokjes en plankjes' de meest mooie vliegende modellen kunnen creëren. In die sporadische keren dat ik zelf iets bouw zijn het juist de momenten dat het ruwe hout uiteindelijk herkenbare vormen aanneemt de meest voldoening gevende momenten. In bouwverslagen zoals deze kun je als lezer toch iets oppikken van zulke momenten zonder dat je eigen huis onder het balsa-stof zit Groet en succes verder, Paul