Zelfbouw motor inloopbankje

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Richard E, 28 apr 2015.

  1. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Yesss … eindelijk weer een update van mijn kant !!

    Ik was helaas een week uitgeschakeld vanwege (de heersende) buikgriep. Wel 3 van de 5 dagen op mijn werk geweest, vanwege belangrijke afspraken, maar dat is absoluut niet bevorderlijk geweest voor het genezingsproces... :( Ik zal jullie de details besparen, ben nog niet 100% beter, maar, terwijl ik dit schrijf, staat op de achtergrond weer een CNC machientje te snorren … Heerlijk geluidje.

    Voordat ik zover was moest ik het werkstuk, t.w. het bovenste bakdeel, voorbereiden op deze bewerking. De opspanmal had ik natuurlijk al van de andere 2 bakdelen, en rechts op de foto is, wat straks de onderkant van het bakdeeltje wordt, te zien.

    [​IMG]

    Deze beide delen met een 6-tal verzonken M5 bouten goed tegen elkaar geschroefd.

    [​IMG]

    Het geheel vastgekikkerd op het freesbed en vervolgens globaal het 0-punt uitgeklokt met de kantentaster.

    [​IMG]

    Zo ziet het er dan uit na het vlakken van 3mm van detotale bovenkant, het prikken van de 6 gaten en het uifrezen van de centrale pocket. Op dat in de vorige opspanning uitgefreeste pocket, heb ik vervolgens aan de bovenkant weer het 0-punt opgezocht met de kantentaster.

    [​IMG]

    En nadat mijn EMCO F1 CNC freesmachientje zelfstandig een paar uurtjes gedraaid heeft om de binnencontour van het bakje uit te frezen, is dit het resultaat van vandaag.

    [​IMG]

    Ben nog aan het nagenieten van het snorrende geluid van de EMCO F1 CNC machine op de achtergrond ... blij dat ik weer aan het verspanen ben.

    Wordt vervolgd..
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2016
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb hem ook gehad, naar griepje, beterschap!

    Dat is wel mooi aan CNC, je kan hem gewoon laten draaien als je alles goed geprogrammeerd hebt.
    Al zou ik wel in de buurt blijven.
     
  3. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat kun je gerust zeggen ja ….

    Uiteraard blijf ik eigenlijk altijd in de buurt als mijn CNC machines draaien. Intussen doe ik dan andere zaken zoals het vorige werkstuk afbramen, ben ik zelf intussen bezig op een andere machine, of alvast het gereedschap opruimen en zo.

    Vanochtend beetje uitgeslapen, daarna een thuis “IKEA” ontbijtje met de zoon gedaan. En daarna de bovenkant gevlakt zodat het laatste bakdeel exact 30mm hoog is, vervolgens de laatste 5mm van de binnencontour gefreest, daarna beide smalle zijkanten op dikte gefreest, en als laatste in de dubbele machineklem de lange zijden op dikte gefreest. Erg goed gelukt, al zeg ik het zelf.

    [​IMG]

    Misschien moet ik de spanenbak van mijn EMCO F1 CNC freesmachientje weer eens leegscheppen…

    [​IMG]

    Wordt vervolgd…
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Flink bezig....

    Ik ben zo goed als klaar denk ik....
    Nog even de houder voor de connector op lexaan steuntjes gezet. De houder staat zo steviger en iets meer geïsoleerd van de plaat eronder die heet kan worden. En het staat ook mooier ;)

    [​IMG]

    Een vulpijpje. Vullen tot het juiste niveau is in deze constructie lastig, dit maakt het makkelijk.

    [​IMG]

    Mijn viendin heeft voor het vullen een 60cc spuit geregeld.

    [​IMG]

    Uiteraard mag een pakking ook niet ontbreken. Handig spul die siliconen bakmatten.

    [​IMG]

    Een verse motor zit erin, nu wachten op de olie.
     
  5. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Erg leuk bezig mannen, goed om te zien dat het bakje gemaakt wordt.
    Blijf van mening dat heel RC onroad land (wereld) binnen 5 jaar een bakje heeft, wie het ook uit gaat brengen.
     
  6. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Een beetje later dan in eerste instantie gepland Roy, maar inderdaad, het bakje wordt nu zeker gebouwd !! Sterker nog, alleen nog even een afdekplaatje met houders voor de heaters plaatsen en dan is ie af. Ik heb met name ook erg genoten van het proces zelf van het aanmaken van de onderdelen. Wil je hierbij nogmaals danken voor het delen van je ervaring met jouw bakje, en het bespreken van de verbeterpunten, en je hulp bij het instellen en aansluiten van mijn bakje. Echt top !! Dat wordt vanaf nu volop genieten van motoren die allemaal exact hetzelfde ingelopen zijn, zonder inloopperikelen op de baan.
     
  7. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb de machine schoongemaakt.

    [​IMG]

    Nu kan ik gaan werken aan het Lexaan afdekplaatje.

    Wordt vervolgd.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Begin van de week een liter Eurol RX (een hoogwaardige 2-takt synthetische race olie) besteld maar blijkbaar niet voorradig want anders zou het volgens hun site in 24 uur geleverd zijn. Jammer genoeg ook geen indicatie van wanneer wel dus wordt het wachten.....

    Dan nog maar wat foto's met de verse motor.

    De onderkant met zicht op de backplate.
    [​IMG]

    De zijkant met ook zicht op de groene siliconen pakking.

    [​IMG]

    De andere zijkant waar je zicht hebt tot in de cilinder.

    [​IMG]

    close up

    [​IMG]
     
  9. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Lekker knus in jouw bakje Roelof.

    Ik heb het grootste gedeelte van de Lexaan topplaat al af. Uiteraard moest er eerst een stuk materiaal gezaagd worden, ik heb dit met de lintzaag gedaan. Daarna de buitenafmetingen op maat gefreest. Op de 4 plaatsen waar later de heaters komen, eb ik 4mm gaten geboord en dezelfde overgenomen op de opspanmal en daar M4 schroefdraad in getapt. Daarna het lexaan op deze 4 punten op de opspanmal bevestigd en vervolgens de contour erin gefreest en de 6 bevestigingsgaten.

    [​IMG]

    Ik moet alleen nog even met mijn nieuwe VHM freesje aan de slag en de 4 definitieve gaten voor de adaptors voor de heaters in de topplaat frezen en er moeten nog 2 gaten komen voor de 2 thermokoppels van de PID regeling en een klein gaatje voor het thermokoppeltje van het temperatuuralarm.

    Wordt vervolgd.
     
  10. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Met mijn nieuwe 6mm VHM freesje dat ik van HR Creations had gekregen aan de slag en de 4 definitieve 10mm gaten voor de adaptors voor de heaters in de topplaat gefreest.

    Ook de 4 adaptors voor de heaters van POM gedraaid op mijn CNC Compact 5 draaibankje.

    [​IMG]

    Het project nadert zijn voltooiing.

    Wordt vervolgd.
     
  11. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    En even een totaalplaatje.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
  12. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Vanmiddag heb ik het bakje geheel uit elkaar gehaald, alles voorzien van vloeibare pakking, en alles weer in elkaar gebouwd. Ook heb ik de heaters gemonteerd en het thermokopppel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lijkt me ready to run. :banana:

    Wordt vervolgd.
     
  13. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    :koud: Ziet er erg netjes uit
     
  14. wildcard

    wildcard

    Lid geworden:
    19 feb 2007
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Lelystad
    Ik volg dit vanaf het begin en het ziet er allemaal erg netjes uit. :thumbsup:
     
  15. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Thanks guys !!

    Mijn eerste WET run is een feit !!



    Groet,
    Erik EMCO
     
  16. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    mooi man..!!
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zei het toch dat je mij in zou halen ;) Eigenlijk ben ik getackled door de olieleverancier. Vandaag hebben ze gebeld en gaven aan dat Eurol RX niet door hun leverbaar was en in overeenstemming is het Castrol A747 geworden, een bekende olie onder de bigscalers maar ook in de wereld van de nitro motoren.

    Morgen wordt het door de brievenbus gepropt.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    De olie is binnen, wel een donkere olie die A747....

    Er ging ongveer 370cc olie in het bakje en het opwarmen ging een stuk sneller dan met water, duidelijk is olie een betere warmtegeleider.
    Ik ben begonnen met een 95 graden temperatuur, toen de thermostaat voor de 1e keer afsloeg heb ik de motor gestart, eerst op bijna maximale toeren om zeker te zijn dat de motor door de klemming komt. Ik kon de motor terug regelen naar zelfs 200 toeren zonder een idee te hebben dat de klemming goed tegenwerkt. De stroom van de motor is 1A bij 400rpm.

    [​IMG]

    Na een kwartier was de amperage al aardig terug gelopen naar 0.76A bij een ongeveer dezelfde toerental. Wetend dat bij de 400RPM de motor geheel onbelast een 0.62A trekt besloot ik de temperatuur terug te brengen naar 85 graden. Opvallend was dat de stroom iets opliep naar 0.78A dus de cilinder was door die 10 graden daling echt iets gekrompen.

    [​IMG]

    Na bijna 2 uur draaien is de bovenstaande foto genomen. Het toerental is iets omhoog gegaan en de stroom iets verder omlaag, naar 0.72A. Na 3 uur is de stroom 0.69A en na een 4 uur zit ik op 0.66A de motor komt langzaam verder los.

    Uiteraard een filmpje:

     
    wildcard vindt dit leuk.
  19. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    Mooi werk :thumbsup:

    Misschien dat ik er per ongeluk overheen gelezen heb, maar hoelang laat je de motor nou eigenlijk in deze opstelling lopen?
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Hij heeft vanavond ruim 4 uur gedraaid, hij zal langer mogen nu ik de boel uit elkaar heb getrokken. Ik denk dat het verlagen van de temperatuur ook een aardige optie kan zijn om de passing losser te krijgen, dan moet ik wel een dunnere olie hebben. Dan heb je ook de factor beginpassing, hoe zwaarder die is des te langer het duurt.
    Het is ook olie afhankelijk, de ene olie zal beter smeren dan de ander...

    Minimaal 2 uur zou al voldoende zijn maar 8 uur of langer is beter.

    Uiteindelijk zal je bij de eerste echte start nog voorzichtig moeten doen gezien dan pas de zuiger echt gaat uitzetten.
     

Deel Deze Pagina