Large scale RAF BE2e

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 1 aug 2014.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo John, leuk dat je dat vraagt
    aan de onderzijde smokkel ik door alleen de stroken Solartex (rib tapes) erop te beugelen.
    Dit scheelt aanzienlijk veel werk :eek: (en er is nog nooit iemand langs geweest om mij hierop te wijzen, je ziet het toch niet, dit zal nu wel anders worden nu iedereen het weet :rolleyes: )
    Het beugelen langs de knopen vergt veel tijd om het netjes te krijgen, je moet alle randjes af, zodoende mijn practische oplossing ;)

    Groeten, Ralf
     
  2. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Neem een oude strijkbout en schroef er en breekmesjes aan.
    Kun je ze strak aan strijken.
    Gaat lekker daar en knutsel lekker verder.
    Gr Han.
     
  3. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Kunstig hoe je dit allemaal doet, en bedenkt. Hulde:worship:
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt Han, Is dat niet te scherp?
    Rand van het boutje werkt ook voor mij
    @ Peter Thanks :beer:! , het geeft mij op deze manier nog meer voldoening dan het bouwen van een kit.
    Je kunt alles zelf uitvoeren op de manier die jij wil :)

    [​IMG]

    Inmiddels zijn de scharnieren van de bovenvleugels ook gelijmd met 30 min epoxy

    [​IMG]

    En hier een vleugel reeds in de Solartex, nummer 2 is ook gedaan.
    Totaal 650 gram per stuk nu.
    Komende week de stitching aanbrengen en sealen met spanlak
    Mijn 3000e posting ook nog zie ik om dit heugelijke feit te vieren :feli:

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2016
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Alle vleugeldelen zijn nu voorzien van ribstitching en spanlak, eigenlijk dus gereed voor gebruik :).
    Nog wat fittings erop schroeven en uiteraard schilderen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toch even 2,5 m2 vleugeloppervlak (en 5 m2 om te spanlakken :confused: :rolleyes:)

    Groeten, Ralf
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  6. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Ziet er strak uit :thumbsup:
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Mooi Ralf!!

    Wanneer kan er weer was gedroogd worden??

    Groet,

    Henk
     
  8. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Je gaat hard met de bouw.
    Ben je soms al met pensioen ? :D
    Wacht met spanning de bouw van de romp af.

    Ton
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Henk, gelukkig droogt de spanlak erg snel, de wasrekken zijn alweer leeg ;)
    Ton, nee ik ben nog zeker niet met pensioen, iedere dag een klein beetje maakt dat het toch redelijk rap opschiet.

    Over hoe de romp op te bouwen ben ik nog niet helemaal uit, het achterstuk is relatief slank terwijl er toch een groot stabilo aan zit.
    De krachten lopen via de post van de verende tailskid en de rudderpost, ik wil hier niet al teveel flex in hebben zoals je begrijpt.
    Voorzijde komen een aantal lagen 3mm liteply, aan de achterzijde zit ik te denken aan 8x8 balsa, waarvan de bovenste ligger dubbel onder elkaar wordt uitgevoerd.
    Wil namelijk de romp stitching simuleren met kleine spijkertjes en garen (niet schaal, weet het :rolleyes:) maar dan heb ik wel vlees nodig voor de spijkertjes zonder dat ik de ligger teveel beschadig. Bovenop 3mm liteply, onder waarschijnlijk balsa.

    Ik wilde de vleugels geheel gereed hebben voordat ik met de romp aanvang.
    Dit vanwege de ruimte die ik heb en ook omdat ik nog niet helemaal over de romp uit ben.

    De ailerons zijn met het aanbrengen van de stitching wel getordeerd (het zijn ook reuzelappen) , had ze voor het spanlakken wel terug gefolied maar ze zijn toch weer verdraaid. Nog maar eens zien wat ik hieraan doe.

    Groeten, Ralf
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Zal vast een tipje van de sluier oplichten:
    Is wel volledig 'under construction' nog, dat je het maar weet ;-) (sorry voor de slechte kwaliteit)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een andere optie is de gehele romp uit 3mm liteply te maken, wordt alleen wel een gewichtige achterzijde...

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2016
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Wat dacht je van 8x8 mm abachi aan achterzijde.. Torsiestijfheid kun je er in maken met ruimte diagonalen 4 x 4 abachi (van spant a links onder naar spant b rechtsboven etc.) Dus niet alleen in het platte vlak (zijkant romp) maar ook van de ene zijkant naar de andere zijkant.

    Dit soort vakwerk constructies zijn lichter dan een liteply box...

    RAF BE 2e.jpg

    Deze tekening komt van het web ( 2 Mb dus behoorlijk scherp).http://www.23model.com/forum.php?mod=viewthread&tid=4666
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hee, da's een mooie plaat Henk, die kende ik nog niet, thanks :thumbsup:!
    Vakwerkligger heeft ook mijn voorkeur, is Abachi niet te zwaar? Ik wil geen of zo weinig mogelijk lood in de neus.

    Groeten, Ralf
     
  13. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Abachi latten is natuurlijk wel een stuk sterker dan balsa.
    Ik weet niet waar het zwaartepunt ligt maar als ik bovenstaande tekening bekijk lijkt het me dat de verhoudingen voor en achter het zwaartepunt wel mee vallen.
    Zet je servos in de staart of voor in de romp?

    Ton
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Abachi is ongeveer 3 x zo sterk dan balsa. Sg zit op ongeveer 0,4. Indien je aan 8x8 balsa denkt ( en dat zal dus hard balsa zijn Sg 0,25) dan kun je voor 6x6 Abachi gaan. Bij het zelfde gewicht is het sterker en je kunt er mooier mee "op schaal" bouwen...

    Grofweg dus indien je een balsa constructie weet/aanvoelt qua maten dan kun je 3/4 van die doorsnede maatvoering nemen in Abachi ( 0,75 x 0,75= 0,56 volume)
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ik was met het ontwerp van de romp nog gefocust op een rompdeling ter hoogte van de piloot.
    Plan is gewijzigd nu ik het stabilo afneembaar heb gemaakt.
    Nu de vleugels gereed zijn kan ik me verder op de romp storten :)
    Ik ga voor 8x8 vuren rompliggers, met naar de staart toe een splitsing naar 8x8 hard balsa.
    Stevigheid haal ik uit de vakwerkligger, mocht het nodig zijn kan er nog een 0,8mm triplex strip op de balsa ligger gelijmd worden.
    Dit heb ik bij mijn SE5a ook gedaan en geeft een hoop extra stijfheid bij niet al te veel gewichtstoename.

    Ton, alle servo's komen in principe voorin, aansturing van de staart gaat via kabels buitenom.
    Aansturing van het hoogteroer gaat via 2 hoorntjes aan de buitenzijde van de romp, dit zou ik nog met 2 servo's direct kunnen aansturen.
    Deze komen dan onder de stoel van de piloot met de hoorn buiten de romp.
    De kabels moet ik toch bij iedere vlucht losnemen met een deelbaar stabilo :(
    Henk, dank voor het doorgeven van de sites, ik kende ze al maar het is altijd handig ze bij de hand te hebben :yes:

    Morgen de tekening aanpassen...

    Groeten, Ralf
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Advies: neem ipv vuren het veel mooiere grenen. Kijk ook eens even bij de Gamma naar Red Cedar. Ligt qua Sg een fractie onder vuren en grenen. Het ligt in de hardhout afdeling en is in vele maten verkrijgbaar. De naam Red Cedar staat er niet op maar het is rood/bruin met een heel fijne houtnerf.

    Groet,

    Henk
     
  18. aida_w

    aida_w

    Lid geworden:
    3 jul 2011
    Berichten:
    27
    Ralf,
    wie immer sehr, sehr toll Deine Arbeit! Ich freue mich schon auf die Maschine! Vielleicht schon in Boskoop?
    Wie hast Du die Knotenimitate gemacht? Die sind besonders schön!
    Groetjes!

    Tilmann
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Thanks Tilmann! , see post #117
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Er zit een flinke rij stitching aan de zijkant van de romp van de BE2e.
    Nu heb ik op mijn SE5a de moeite genomen ieder gat te voorzien van een eyelet, hier ga ik dat niet doen.
    Dus een andere oplossing zoeken welke redelijk oogt en simpel te maken is

    Optie 1, vaak te zien bij Nieuports:

    [​IMG]

    Mick Reeves heeft kleine spijkertjes welke hiervoor gebruikt worden, gaatje voorboren met 0,8mm, simpel en snel resultaat

    [​IMG]

    Mmm, in vergelijking met die van de SE5a vallen ze toch wel erg tegen vind ik..

    [​IMG]

    Optie 2

    [​IMG]

    Strook op Solartex foliën, stroken snijden en gaten 2mm prikken

    [​IMG]

    Beetje rijgen

    [​IMG]

    En het verschil met die van de SE5a, de onderlinge afstand kan ik nog iets verkleinen.

    Optie 2 is redelijk te doen en oogt toch aardig vind ik.
    Ik praat over ca.1,6x4=6,4m rijgwerk dus je begrijpt waarom ik geen eyelets ga slaan :confused:

    Dit lijkt me een aardige oplossing, wat denken jullie ervan?

    Groeten, Ralf
     

Deel Deze Pagina