MiMi DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frans Bal, 13 jun 2006.

  1. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Ik heb hetzelfde plan.
    Jij hebt toch dat mooie Tantalus skelet gebouwd?
     
  2. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Dank voor het compliment ;-)Ja klopt!

    Ik kan je in dat geval je aanraden om een glas disser huid te maken zodat je er aan went
    je kan natuurlijk ook meteen hard-core voor carbon gaan, maar met de meter prijzen wordt je daar niet blij van als je het verklooit, en je leert een hoop om het eerst eens old-scool te doen

    Als het je eenmaal pakt dan blijf je toch bouwen, en kan je altijd nog overstappen naar spreadtow carbon of Vladimir weefsels
    (erg mooi en stijf, werkt best makkelijk maar verklooi je een vleugel goo je meteen 60 euro in de prullenmand)

    Met een Glas disser vleugel kan je prachtig stijve vleugels maken zonder dat ze meteen heel zwaar zijn, en het kost je niet meteen de kop
     
  3. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    De oranje tantalus is een glas disser vleugel, en de Paarse blokjes Tantalus ook


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    De disser tussen twee lagen weefsel leggen, is dat echt noodzakelijk? Disser onder een enkele laag 50g glas is dat dan veel zwakker?
     
  5. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Als je 2 lagen neemt dan kan het disser niet verschuiven. Bij 50g glas valt het er gewoon af of je moet veel epoxy gebruiken.
     
  6. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Het al dan niet verkloten was ik met de Mimi van plan. Gewoon met glas. De Tantalus ga ik, afhankelijk van het resultaat van de Mimi meteen van carbon maken.
    Ik twijfel nog tussen disser, d box voorlijst en ligger 45 graden.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2015
  7. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Wie heeft er onderzocht wat beter is, een disser, d-box of een ligger die er in een hoek van 45 graden in ligt?
    Of een combinatie?
    Loet, jij gebruikt voor de Tantalus een disser en een 45 graden ligger, maar waarom geen d-box?
     
  8. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Zal ik even nieuw topic aan maken over het Baggen van Vleugels?
    dan laten we het Mimi draadje een beetje schoon
     
  9. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Met het plan om het modelzweefvliegen weer op te pakken, deze week begonnen met de bouw van een MiMi! Ik heb — los van wat vluchtjes met een loodzware Robbe Ripper — geen ervaring met HLG’en/DLG’en (wel met wat grotere zwevers), dus een MiMi leek me een mooie start. Na enkele beginnersfoutjes (het PDF bestand met vleugelprofielen geschaald op 93% grootte uitprinten, en daar een avondje profielen van snijden/schuren, en o.a. het vastlijmen van mijn sokken aan de vloer met secondelijm...), nu na een paar avonden de eerste resultaten..

    [​IMG]
    [​IMG]
    Ik kon niet het juiste formaat ligger vinden, dus uiteindelijk voor een ligger die iets breeder/dunner is (7x2 mm) gegaan. Nadeel is dat met de beplanking van de neus (1.5 mm) er weinig lijmoppervlak overblijft voor de webbing (of hoe noem je dat; de verbinding van kops balsa tussen de liggers?). Bij het aanbrengen van de lijm voor de beplanking ging het op sommige plekken dan ook mis:
    [​IMG]
    Dus uiteindelijk voor de zekerheid ook aan de achterkant van de ligger het kopse balsa maar aangebracht:
    [​IMG]
    Intussen ook maar begonnen het het (een, zal een heel klein beetje anders worden dan het standaard ontwerp) rompje:
    [​IMG]
    Resultaat: een halve MiMi:
    [​IMG]

    Een paar vragen die ik inmiddels heb:
    - Hoe sterk is zo’n “buildup” vleugel vergeleken met de “semi-buildup”, massief balsa, of schuim + glasvezel vleugel? De bekleding (Oralight?) moet er natuurlijk nog over, maar de vleugel voelt me nogal fragiel (torsie, buig) aan?
    - Ik wil sommige versterkingen die in de tekening met dun triplex (0.8mm) zijn uitgevoerd (en enkele andere punten, bijv. verbinding tipblokje-achterlijst) graag met glasvezel doen (Staufenbiel hier om de hoek had geen dun triplex, en glasvezel/epoxy had ik nog in huis). Maar als ik het me goed herinner hecht bijv. Oracover niet echt goed op glaszevel/epoxy, klopt dat?
    - Ik las elders (ik meen een bericht van Frans op Rcgroups) dat in dit ontwerp de romp met koolstof versterkt moet worden. Ik heb nog 160 g/m2 glasvezel in huis, zou dat ook een optie zijn? (en zoja, één laag? twee lagen? Of is 160 grams al te zwaar?). Het zal hiermee mogelijk wat zwaarder worden dan met koolstof, maar met een paar gram extra op mijn eeste MiMi poging kan ik waarschijnlijk wel leven..
     
  10. astonia

    astonia

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    165
    Zo'n vleugel is best sterk. Hier een film van 2 buildup wings met oralight. Schade zat slecht bij 1 Mimi en dat was kapotte oralight.
     
  11. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    De plek waar de staartboom het rompje in gaat moet je idd versterken met een strookje kevlar maar koolstof of glas zal ook gaan, het is een klein stukje die zorgt dat de romp niet open splijt!

    Ik zie trouwens dat je een andere bouwvolgorde aan houd bij het rompje, doe je dat bewust?
    Ik denk dat je het jezelf nu wat lastiger maakt om de staartbuis mooi uit te lijnen

    Heb je het foto verslag op f3k.nl kopje Mimi gezien?

    Hier http://f3k.nl/index.php?id=60
     
  12. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Dit was het bericht wat ik bedoelde: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=25206847&postcount=4, daar plaatste Frans deze foto:
    [​IMG]

    Ik heb nog geen geschikte koolstof buis kunnen vinden, de vliegerwinkels hier in de buurt hadden geen gewikkelde buizen, alleen van die "pultruded" buizen. Dus ik zal toch maar zo'n Skyshark p90/p100 via internet bestellen.
     
  13. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Das ook pultruded hoor?!
     
  14. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Dan zat ik waarschijnlijk naar de verkeerde plaatjes te kijken. Bedankt voor de opheldering, ga ik maandag terug naar de vliegerwinkel, hopen dat ze iets vergelijkbaars hebben.

    *edit* Lees nu: "The new tubes have a new woven look", lijkt dus een marketingtrucje te zijn om mensen als mijzelf te misleiden :)
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2016
  15. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Je kunt de webbing beter aanbrengen tussen de ligger ipv ervoor en erachter. Als je hem zo breed laat als je nu gedaan hebt krijg je een I constructie. Wat er gebeurt bij het doorbuigen van de vleugel is dat de boven en onder ligger naar elkaar toe willen bewegen en dat ga je tegen met de webbing.

    Bij vrijevlucht F1A, B en C gebruiken we een koolstof ligger boven en onder met daartussen over de volledige breedte balsa. Bij het lanceren komen hier hele grote krachten op te staan veel groter dan met DLG. Vandaar ook de noodzaak voor koolstof.
     
  16. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    ziet er goed uit hoor, wel idd een goeie staartboom gebruiken ! die ex- of protruded staartbomen gooi je stuk. Been there done that ;-) (meerdere malen)
     
  17. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Op de tekening zit de webbing alleen voor de ligger. Ik heb het nu voor en achter de ligger zitten, maar met aan de voorzijde wel een vrij zwakke lijmverbinding tussen de webbing en ligger. Webbing ertussen klinkt inderdaad zinvoller, maar toch zie je de constructie met webbing voor/achter i.p.v. ertussen in veel modellen (i.i.g. in ieder model wat ik ooit gebouwd heb). Is daar nog een goede reden voor te bedenken?

    Nu ben ik helaas verloren in de wereld van de staartbomen; gewikkeld of ex/pro/pultruded, en wat zo'n Skyshark p90/100 nu precies is. Ik denk dat ik voor de zekerheid toch maar zo'n Skyshark pookje op het internet bestel, maar zijn die nu wel/niet gewikkeld, of wat maakt ze zo geschikt voor dit soort staartbomen?
     
  18. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik ben wat aan het eindstuk van een p100 buisje gaan schuren om gewicht te besparen, en het leek erop dat ik op een gegeven moment door de lengterichting vezels heen was en daar vezels in een andere oriëntatie tegenkwam... werd ook vrij flexibel op dat moment. kan me vergissen hoor, 't s moeilijk te zien. alles zwart.
     
  19. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    De skyshark stokjes zijn inderdaad gewikkeld. De normale stokjes hebben de carbonvezels alleen in de lengterichting en zijn niet bestand tegen de krachten die erop komen te staan. Ik gooi ze met ca. 5 keer gooien helemaal krak is mijn ervaring ;-)
     
    DeltaMike vindt dit leuk.
  20. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Okay, bedankt. Stokjes zijn besteld
     

Deel Deze Pagina