@Emanuel, Kan je aangeven of de positie van de starthaak bevalt? Op de tekening staat geen starthaak (omdat ze hem gooien). Ik heb voor een clubmaatje een jetbrett gebouwd, maar dan voor 90mm EDF. Het model is ongeveer 1,25x zo groot als origineel. Hij is bijna klaar, er moet ook een starthaak onder komen, zodat we voor de eerste vlucht voldoende snelheid hebben bij opstijgen. Ik zie dat de starthaak ongeveer zit waar het schuine deel van de cockpit begint. Dit kan ik dan nameten op de tekening en verschalen.
De positie van de haak bevalt prima. Nog nooit een slechte start mee gehad. De haak zit net voor de spant waar de vleugelpen doorheen steekt.
Dankje voor de info. Laatste details worden deze week afgerond, dan kijken hoe een 90mm jetbrett door de lucht zoeft.
De tweede Jettbret heb ik nu vliegklaar. Vlieggewicht ongeveer 1150 gram. EDF: ChangSun 10 bladig met motortje Turnigy L2855 2800Kv. Met poormans strobe lights.
Soo die raak je niet kwijt op het veld... Mooi strak gebouwd hoor. Hoe vliegt dat met zo'n budget aandrijving?
Ik heb er nog niet mee gevlogen. Als het beter weer is ( droger op het veld) krijgt ze haar luchtdoop.
Vanochtend de jetbrett willen laten vliegen, maar ging niet naar wens. Dit is wel een jetbrett die vergroot is, naar een 90mm fan. Wat gebeurde er? Het model is eerst gestart met een bungee. Maar kwam niet los en glee uit over het gras. Het model had snelheid genoeg om ook over het gras te glijen. Dit hebben we als 2e poging gedaan. Het model op het gras gelegd en vol gas gegeven. Model had snelheid genoeg, maar kwam niet los. Het einde van het veld kwam nabij, dus het gas dicht gedaan en hoppa daar kwam het model ineens van de grond. Hiervan geschrokken, dat het model met een punt tegen de grond kwam. Schade: alleen de vleugelbevestiging in de romp is losgebroken. Verder geen visuele schade. Ons vermoeden is, dat de instelhoek van de uitlaat buis niet klopt. Want waarom zou hij anders los komen, op moment dat je het gas dicht doet. Maar moet de buis nu meer naar boven wijzen, of moet de buis meer naar beneden gaan wijzen. Wie heeft ervaring hiermee en wat is wijs?
Als de kist bij volgas tegen de grond gedrukt wordt, moet je het uiteinde van de straalpijp uiteraard iets meer omhoog richten. Maar pas op, probeer dit met kleine stapjes tegelijk. En dubbelcheck je zwaartepunt ! Succes ermee, Raymond
Check ook zeker even of de achterlijst van de vleugel volgens tekening is. Daar moet nl enige reflex in zitten. De eindlijst staat een paar mm omhoog.
De achterlijst heeft geen S-slag profiel. Maar we hebben de roeren 2,5mm up gezet. Bij de laatste poging hebben we ook nog 1/4 UP erbij getrokken maar de kist kwam niet los. Totdat het gas dicht gedaan werd, toen ineens kwam de kist los. Op tekening nagekeken. Maar dan heeft het profiel toch ook geen S-slag. Dit wordt toch gedaan met de roeren? Het zwaartepunt lijkt best goed, zover het te beoordelen was. Want toen de kist los kwam, was er wel een neutrale vlieghouding (dus niet direct neus omlaag of omhoog). We gaan de buis iets omhoog richten. Is dit zo gevoelig, dat je aangeeft, doe het kleine stapjes?
Het profiel heeft geen s-slag, dat maak je erin met de eindlijst. Die lijm je in lijn met de iets hoog staande roeren. Doe je dat niet dat moet je idd de roeren verder omhoog zetten en dat kost wat snelheid. Ipv de hele buis verzetten zou je een inwendig soort hoogteroer erin kunnen zetten.
Ik denk dat het profiel niet het probleem is. Want hoe is anders te verklaren, dat bij volle stuwdruk het model niet loskomt. En als je de stuwdruk weghaalt het model ineens los komt. Omdat het model juist loskwam, denk ik dat het vleugelprofiel met roeren UP wel goed zit. Het zwaartepunt is nog niet zeker, maar het ligt zeker niet te ver naar voren. Want anders was het model ook niet losgekomen, dan had hij ook zonder stuwdruk tegen de grond gedrukt gebleven. Morgen maar eens gaan kijken hoe de buis meer UP te geven. Dat wordt dremelen, maar de vraag is, hoeveel moet eraf. Had even gemeten in autocad, als ik 3mm verwijder aan einde buis. Dan geeft dit ietsjes meer dan 1 graden extra up Wil ik 2 graden up erbij, dan moet ik ruim 5,5mm verwijderen, maar dan wordt de staart wel heel dun.
Je kunt natuurlijk ook de uitlaatbuis met enkele centimeters verlengen waarbij je dit verlengstukje meer omhoog richt.
Dank jullie wel heren, voor de tips. Heden ochtend heeft de 90mm Jetbrett gevolgen. Er moet nog wat fine-tuning plaats vinden. Maar belangrijkste, hij heeft gevlogen. De buis moet nog iets meer up. Bij halfgas vliegt hij strak rechtdoor. Bij volgas wilt het model naar beneden. Ook de uitslagen waren te extreem, deze worden met stapjes kleiner gezet.
Dank je wel. Mooi op tijd om de hele zomer plezier van te hebben. Ondanks dat het een uitdaging bleef, om een 70mm jetbrett te vergroten naar een 90mm jetbrett. Lijkt alles langzaam op zijn plaats te vallen. Op zich moest het ook wel lukken, want als de 70mm jetbrett goed vliegt, waarom een maatje groter niet.
Hallo allemaal, Ik zit dit draadje te lezen en zie het ook wel zitten om er 1 te bouwen. 70 MM fan heb ik liggen van een ander model dat 4 vluchten oud was geworden. Wie kan mij een copy van dit model sturen. Alvast bedankt er voor. gr patrick