Tamiya TT-02 Chassis Topic

Discussie in 'Electro onroad' gestart door RCMofo, 3 apr 2015.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Is dat zo? Als je een complete kit in losse onderdelen koopt ben je minimaal het dubbele kwijt. Ophangingsdelen, dempers, tandwielen, diffs en de assen zijn altijd welkom, dan is voor die paar tientjes meer met een complete kit met wat onderdelen die je misschien nooit gebruikt toch handig om op het voorraad te hebben.

    Onder de racers is het vrij normaal om 2 kits te kopen, de 1 houdt de 2e kit in onderdelen, de ander bouwt hem (deels) op om makkelijker een heel deel over te zetten en een derde maakt er een andere setup van om zo met 2 auto's wat te proberen en uiteraard tijdens races delen over te zetten.
     
  2. Erik-A

    Erik-A

    Lid geworden:
    7 feb 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Delft
    Er zijn meerdere meningen zie ik.

    Onderdelen zoals ophanging, diffs en assen zijn inderdaad altijd handig om op voorraad te hebben omdat er wel eens wat kapot gaat. Lenen is inderdaad mogelijk maar als je net aan het eind van de dag zit en langs de winkel gaan even niet uitkomt is voorraad altijd handig.

    Daarnaast heb ik nog weinig qua schroefjes, moertjes. Je bent altijd net degene kwijt die je niet meer hebt liggen. Met een extra set heb je zeker genoeg, in alle variaties die je kunt treffen in je auto. Eem set extra wielen/banden gaat ook zeker van pas komen. De Spur en Pionion zijn ook aan slijtage onderhevig. Door een extra set dempers is daar ook makkelijker mee te experimenteren. Als ik een snelle som maak ontloopt het elkaar denk ik niet zo heel veel.
     
  3. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Als je het geld er voor over hebt, waarom niet inderdaad. Ik rij nu zo'n 1.5 jaar Top Stock en het enige wat ik zelf kapot heb gereden zijn draagarmen en fusees. Hier en daar een schroefje een keer lam en tussentijds de kuip een keer vervangen. Ik geloof best wel dat er een hoop rijders een 2e auto hebben aan onderdelen of (half) in elkaar, maar het is wel Top Stock waar we het over hebben en niet bijv. de TW of GT klasse.

    Ik heb zelf naast de TT-02 ook nog een TRF418 en daar heb ik ook alleen maar draagarmen, fusees en snaren als spare.

    Maar ok, dat is een persoonlijke mening en een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
     
  4. Erik-A

    Erik-A

    Lid geworden:
    7 feb 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Delft
    Ik ben vrij ver gevorderd met de bouw van de Tamiya TT02. Ik ben nu aangekomen bij het installeren van de elektro. Ik heb echter 1 probleem. Eerst een overzicht met de spullen die ik gebruik:

    Zender + ontvanger:
    DX4C + SR410 (tweedehands)

    Regelaar:
    Een goedkope van Hobbyking. Dit omdat ik nog niet precies welke ik definitief wil installeren.
    (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__44313__HobbyKing_X_Car_45A_Brushed_Car_ESC_EU_Warehouse_.html?strSearch=brushed s)

    Motor

    Carson Cup Machine

    Het probleem is dat ik bij gas geven (trekker naar achter) in plaats van vooruit naar achteren beweegt. Als ik de trekker naar voren beweeg dan gaat hij naar voren. Volgens mij is dit net verkeerd om.

    Ik heb gekeken of de differentiëlen niet verkeerd zitten. Dat is niet het geval. Hier kan het niet aan liggen. Alle draden lijken me ook juist aangesloten te zijn. De zwarte draad van de regelaar zit aan de buitenkant van de SR410.

    Op de zender zit een instelling reverse. Deze moet bij het sturen op reverse staan om de juiste richting te hebben. Als ik deze optie wissel bij het gas geven lijkt het me niet helemaal goed te gaan. Nu gaat de auto bij gas geven wel naar voren maar is dat eigenlijk de achteruit van de auto (als ik bv. gas geef en dan rem dan slaat hij door naar de achteruit. Omgekeerd van remmen naar gas is niet mogelijk. Dan moet je eerst via de normaal). Volgens mij is dit behelpen en niet hoe het zou moeten.
    Dit heeft ook effect op de failsafe die hierdoor niet goed in te stellen is. In plaats van remmen zou de auto er vol vandoor gaan.

    Het lijkt alsof er iets verkeerd zit dat de signalen van het sturen en gas geven niet goed doorgeeft. Weet iemand wat dat kan zijn en hoe dit op te lossen is?

    Een tweede vraag is over de antenne. Maken jullie hiervoor een gat in de body of niet? Ik zie op foto's van andere auto's niets. In de manual van de zender staat dat dit wordt aanbevolen.
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Je kan straffeloos de difs omdraaien om de richting om te keren, maar servo reverse op de zender kan ook zonder problemen. Het makkelijkst is om de motordraden om te draaien, dan draait de motor andersom. Helaas is de automatische detectie positiedetectie van die regelaar niet ideaal, ik had er ook één en daamee had ik alleen maar ellende op dat gebied.

    De antenne van een 2,4GHz systeem mag makkelijk binnen de kap blijven. Alleen het 'kale stukje' op het uiteinde van de antennedraad is de daadwerkelijke antenne, de rest is draad en hoeft niet gestrekt of rechtop.

    Succes,

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2016
  6. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zou niet zomaar de motordraden omwisselen, de Carson Cupmachine geeft op de endbell aan wat de plus is (rode stip) die vberbind je met de rode motordraad van de ESC en dan eventueel op de zender in reverse zetten

    succes
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dat maakt echt helemaal niks uit. Met de F1 zat het zo, in mijn TT-01 zat het andersom. Het maakt echt niks uit. De motoren en ESCs van Tamiya hebben ook geen rode en zwarte motordraden, maar geel en blauw (uit mijn hoofd).

    Hugo
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Zomaar draden omdraaien zou ik ook niet doen, vaak werkt de rem maar in 1 richting, dat moet je uitzoeken en dan de juiste handelingen doen.
     
  9. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
    In Vianen moest ik ook "andersom" solderen bij de eerste tamiyacup....beetje teveel bezig geweest met de "looks" en dan ondertussen de diffs er fout in doen.....snap nu pas dat ik maar 6e werd....haha...motor is denk wel lekker ingereden voor de tweede wedstrijd...
     
  10. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb deze regelaar in een WildWilly gezet als vervanging van de mechanische drie standen regelaar. En die WW bestuur ik ook met een Spektrum zender.
    Ik heb ook van alles geprobeerd met instellen, maar de enige oplossing bleek het "verkeerd" om aansluiten van de motor draden.

    Het omdraaien van de diffs is niet slim, want de Carson motor heeft een beetje vertiming en draait vooruit (=van voor gezien linksom) harder dan achteruit
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2016
  11. Erik-A

    Erik-A

    Lid geworden:
    7 feb 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Delft
    Bedankt voor de vele snelle antwoorden. Het nadeel van de zender omdraaien is dat je volgens mij niet kunt remmen maar dat je hem meteen in de achteruit zet. Lastig te omschrijven. Volgens mij hoort het zo te zijn dat een auto bij remmen eerst stilstaat en daarna via de neutraal pas achteruit moet kunnen. Met het omdraaien van de draden is de failsafe ook goed in te stellen.
    Ga morgen eens kijken om de draden om te wisselen.
     
  12. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    de DX4C kan je gewoon Reverse schakelen, even door het menu van de zender zoeken....
     
  13. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Leiden
    Vooruit.. rem.. achteruit
    Vooruit.. rem...
    Etc etc

    Dat stel je in op je regelaar.
    Heb je de manual gelezen. Die hk regelaar heeft 2 standen.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2016
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Heeft u al geprobeerd om alles opnieuw te calibreren in de reverse stand?
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat ik al eerder aangaf werkt de rem maar in 1 richting en dat is van vooruit naar achteruit. Als die functie goed zit staat de servo REV voor het gas goed ingesteld en moet dus alleen de motordraden omdraaien.

    Zie de reactie van TS:
     
  16. Erik-A

    Erik-A

    Lid geworden:
    7 feb 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Delft
    Ik heb het op de volgende manier werkend gekregen:

    1. Zender in de NORMAL mode gezet.
    2. Motordraden omgewisseld.

    Je zou zeggen dat dat het zelfde moet zijn als de zender in REV en dan de motordraden normaal aansluiten. Echter werkt dan de rem niet goed. Deze zit dan op de achteruit geactiveerd.

    Met de oplossing zoals hierboven ga ik van de vooruit in de rem naar de achteruit. Van achteruit direct naar de vooruit. Dat is hoe het zou moeten. De failsafe heb ik in de neutrale stand gezet.

    Bedankt mannen!
     
  17. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    even een vraagje
    bij de tt02 zie ik dat je er standaard geen kogellagers bij zitten maar glijlagers.
    ik wil ze als ik de tt02 koop dan ook meteen vervangen.
    ik zie dat je dan drie soorten maten nodig heb om te vervangen.
    ik wil ze los kopen dus geen set.
    maar ik weet niet welke maat al die lagers zijn.
    dus hier de vraag.
    welke maten en hoeveel van die maat
    en dat x3
    als je snapt wat ik bedoel
    ik heb hier een linkje van zon set allen er staan geen maten bij en dat is dus de vraag
    http://www.ebay.co.uk/itm/Jazrider-...t-Tamiya-TT02-Chassis-Car-TT-02-/350826802410
     
  18. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk anders even bij Bocabearings of ze daar de set hebben, hun sets zijn ook netjes met de gebruikte lagers aangegeven.
     
  20. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam

Deel Deze Pagina