Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door MichielNED676, 19 sep 2012.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Zwp bovenvleugel= 22,5/47 * 100%= 48%
    Zwp ondervleugel=(22,5-15)/47 *100%= 16%

    Gemiddeld (48 +16)/2= 32%

    Oeps....dit is met die 2,5 kg lood? Zwp ligt nu al (te?) ver naar achter. Haal uit internet dat de full size zwp op 25 % heeft....
    Weet je zeker dat er geen piano op het stabilo ligt???
     
  2. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    enige extra aan het stabilo is dat ik het afneembaar heb gemaakt maar dat is door middel van koolstof buisjes en paar boutjes. weegt weinig. 16,5 kilo is inclusief het lood.
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Tja...goed raad is duur....ZWP's opvragen bij de andere jongens met een pup.Helaas kan ik geen fout vinden in je methodiek dus jouw zwp met die 2,5 kg ligt op 32% en dat is niet overdreven te ver naar voren zodat je wat lood weg kunt halen. Ik zou eerder zeggen dat het zwp tussen de 25 en 30 zou moeten liggen. Maar nogmaals wie heeft een goed vliegende pup en wil het zwp meten?
     
  4. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Onder welke hoek is de lat t.o.v. de instelhoek van je vleugels vastgezet?
    Met andere woorden: wat meet je precies?
    Instelhoek van je vleugels dient 2,5 graden te zijn t.o.v. hart motoras (nullijn)
    nullijn dient iets gedompt zijn voor een juist zwaartepunt
    Zit hier soms de adder?

    [​IMG]

    Groeten, Ralf
     
  6. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Op de tekening staat een malletje hoe je het latje in de juiste hoek verlijmd op de het triplex plankje. Maar als ik thuis ben (nu buitenland) ga ik dat zeker nog eens nameten. Grt Michiel.
     
  7. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    2,5 kg is wel erg veel ? Ik ben zeker niet de lichtste bouwer en had 500 gram nodig. Deze aan de binnen kant van de pan verlijmd.
     
  8. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    En ik heb jouw fotos Mao veelvuldig gebruikt tijdens de bouw! Dus als ik terug ben ga ik er nog eens heel goed naar kijken.
     
  9. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Heb de ontvanger accu's eruit gehaald maar die wegen maar 20 gram per stuk echter lagen wel achter het zwaartepunt. Die gaan verder naar voren toe. Ga 1,3 kilo lood voorin de aluminium pan verlijmen. Het loodje begint dan al wat meer naar het midden te wijzen! Achterin zou ik nog wat grammen kunnen besparen door de constructie die ik heb gemaakt om het stabilo afneembaar te maken te verwijderen en het stabilo er op te lijmen. Maar probeer dat te voorkomen.

    Verder heb ik een grote tank van 1 liter die ik zeker niet op vlieg in 1 vlucht. Stel 500 cc over. Ook weer wat extra gewicht.
     
  10. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Heb het extra gewicht kunnen terugbrengen tot 2 kilo lood voorin. Dan hangt het loodje precies goed. Ga daarmee aan de slag om dat goed te bevestigen. Totaal gewicht komt dan op 16 kilo uit.
     
  11. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Heb de accus's naar voren gebracht. In een post van Ton die zijn Pup aan het bouwen is dacht ik dat de temperatuur een punt gaat worden, maar deze motor zal minder hitte onder de kap hebben dan de Seidel. Bovendien zitten de koelribben aan de onderkant. We zullen het zien!

    [​IMG]

    Om de twee accupacks te bevestigen was ik op zoek naar iets handigs. Je kent het wel, van die bakjes waar je al jaren doorheen rommelt op zoek naar iets. En ik vond gordijnhaakje! Even de dremel erover, gleufje maken in het motorschot en met epoxy verlijmen. Met een snelbinder er om heen om de accu's vast te maken. Als ik ze moet laden doorknippen en een nieuwe er op.

    [​IMG]

    Grt
    Michiel
     
  12. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Inmiddels ligt het zwaartepunt goed. Heb hier en daar nog wat gesleuteld en kom uit op een totaal gewicht van 15,4 kilo. Ik ga het er maar mee proberen, het is niet anders. Proberen dit weekend de motor eens te laten draaien.
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    m'n TC TM weegt dat ook en kan bijna stil staan in de lucht...kop op..gaat vast perfect vliegen!!!
     
    MichielNED676 vindt dit leuk.
  14. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hey Michiel, spannend, morgen ff laten lopen en als de molshoopjes plat liggen misschien ff lekker taxiën? Wordt mooi maiden weer .
     
  15. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Dat wordt krap! Moet accukabels nog verlengen doordat ze naar voren zijn verhuisd en paar spandraden nog goed maken, verder nog paar nadere kleine klusjes. Nog uurtje of 5 werk denk ik en vanavond kn ik niets meer doen! Kom wel even langs op het veld morgen!
     
  16. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Houden die plastic gordijn haakjes de accu,s wel ?? vooral bij een iets hardere landing ? Is dit / wordt dit plastic niet hard/broos?
    Waarom niet op zeker en messing/metalen schroefoogjes gebruiken ?
     
  17. Dickie

    Dickie Guest

  18. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Wat die haakjes betreft, zijn keihard. Kan het vervangen maar voelt toch wel stevig aan. Het is echt hard plastic.
    Luchtfilter, heb dat nog nooit gebruikt. En heb best wat benzinemotoren. Ook dat kan nog. Moet wel zeggen dat door de dummymotor er al wel een soort vangnet is. Maar bedankt voor de tips. Misschien pas ik het wel aan, even over nadenken.
     
    J.B vindt dit leuk.
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou die gordijnhaakjes niet vertrouwen. Gewoon bij gordijnen breken ze ook wel eens.
     
  20. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Ik zou die gordijnhaakjes ook niet vertrouwen. Plastic veroudert en wordt bros/hard zoals JB ook al opmerkt. En aangezien er voorin toch al lood bij moet is staal/ messing geen probleem. :)
     

Deel Deze Pagina