Trex 500 Startup

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Senne, 3 mrt 2016.

  1. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    Dag beste medemodelbouwers!

    Ik vlieg al een hele tijd met vliegtuigen en sinds een paar jaar ook met drones. Echter heb ik me sinds kort ook aan het heli-gebeuren gewaagd door een Trex 500 te kopen waarvan de bedoeling is om er uiteindelijk schaal mee te vliegen (heb een md500 body). Het vliegen op zich zou dus geen probleem mogen zijn.

    Nu heb ik alle instellingen overlopen en de 3gx gekalibreerd. Echter is er iets wat ik over het hoofd zie.

    Tijdens het testen startte de heli mooi op, maar vanaf dat hij tegen zijn ingesteld toerental aanloopt begint hij gek te doen. Het lijkt alsof de heli opeens een bepaalde richting uit wilt. Ik heb het ook even gefilmd om een duidelijk beeld te geven wat ik bedoel. Ik zet ook meteen m'n Throttle hold terug op om 'm niet te beschadigen. Let ook vooral niet op het geïmproviseerd trainingsgestel. Ook zonder doet hij gek.

    Weet er iemand raad?

     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Welcom in de "heli"wereld
    Een heli is geen vliegtuig en zeker geen "drone" zoals iedereen ze noemt..(het is een multikopter)

    Ik zou als je geen ervaring heb met een heli toch hulp gaan zoeken met een ervaren vlieger want ook al is deze 500 een kleiner formaat hij kan je best verwondingen aan doen.

    Maar even over het gek doen, het lijkt er op dat de tail gain te hoog staat zoals ik even snel op je filmpje ziet.
    Kunnen ook andere dingen zijn maar dat is moeilijk te bepalen zonder deze in echte lijve te hebben gezien,en daarom laat een ervaren heli piloot in jou buurt er eens na kijken.
    Oook kleinere heli's kunnen behoorlijk verwondingen verzorgen.

    S6

    Jeroen
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Het filmpje is maar kort, uiteindelijk zie ik alleen de staart maar een klein stukje om komen, volgens mij niets geks.
    Paar tips, misschien helpen ze:
    Volgens mij heb je een flink (te) hoge head speed, voor een beginnende heli vlieger kan het best lager (uitgaande van het geluid).
    Zorg dat je staart bladen neutraal staan voor je opstart. In heading hold kunnen je bladen helemaal uit sturen als je de heli neer zet. Als hij dan op toert werkt de staart eerst niet (door de lage toeren) als de toeren toenemen gaat de staart werken, als de bladen dan uitgestuurd staan kan de heli daar iets op reageren.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    eigenlijk laat het filmpje niets geks zien...
    idd, headspeed klinkt vrij enthousiast. 500 maat zal aan 2000 rpm zat moeten hebben ong.

    Let op de richting van jouw correcties. dus, gaat de swash ook naar voren als je naar voren stuurt.
    doe dat ook in de staart.

    Kijk daarna of de swash ook goed gecorrigeerd wordt door de stabilisatie.
    oftwel, pak de heli op, beweeg de neus omlaag.
    de swash zou nu iets achterover moeten kantelen, zichzelf een soort van recht moeten houden.

    Hij blijft niet recht trouwens, kan zijn dat dit maar een hele kleine beweging is.
    maar als jij de handleiding goed hebt gevolgt (dus die 8 graden op de bladen om te sturen, 10 of 12 pitch om te stijgen) moet dat goed zijn.

    Als jij de heli aan hebt staan (bladen nog niet draaiend) zou het lampje op de 3gx goen moeten zijn.
    Dat houdt in dat hij op heading hold staat, oftewel dat hij zelf probeert de staart in 1 richting te houden.
    kun je testen door de heli neer te zetten, en de staart weg te draaien met de hand.
    je ziet nu de bladen bewegen.. laat je de heli met rust, blijven de bladen zo staan.

    schieten de bladen terug naar het midden, staat deze niet op heading hold, maar op normal.
    dan moet je de staart zelf sturen, niet aangeraden voor de beginnende piloot.


    En vergis je niet, een heli is een (stevige) stap lastiger dan een "drone"
    veel minder gestabiliseert (ook al zit er stabilisatie op), flink gevoelig, erg veel vermogen, en verdomd snel als je verkeerd stuurt.

    tipje:
    een heli gaat altijd 1 kant op met opstijgen.
    technisch gaat hij al een kant op (staart duwt hem opzij, dus hij hangt een tikkie scheef in hoover, maar de grond is recht... dus komt hij een stukje om.)
    maar, door wind omgeving of iets anders kan het zijn dat hij ook naar voren wil, bijvoorbeeld.
    zorg dat midstick 0 graden is.
    toer op. kijk naar de swash, zolang die recht blijft staan, doet hij geen extreme dingen.
    vanaf midstick HEEEEEEEEEL langzaam pitch opvoeren.
    des te lichter de heli wordt, des te meer hij gaat "wippen", dus de kant op hellen/schuiven/etc waar hij heen wil.
    KLEINE correctie daar tegenin. niet vasthouden, dan gaat hij alleen heel hard de andere kant op.
    pitch opvoeren. corrigeren.
    pitch opvoeren, corrigeren.
    tot hij los komt.

    Houdt de staart in de peiling, ik heb veel heli's hun eerste vlucht gegeven, veel heli's was de staart redelijk goed, maar zelden meteen goed.
    kan dus zijn dat de staart wegdraait of zoiets.
    dit merk je ook met loskomen al, als dit heftig is.
    vaak in hoover draait het ook een tikkie.
    maak niet de fout door te denken dat je hem meteen nose in kunt vliegen...
     
  5. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Hoi,

    Ben niet van plan de topic te kapen maar de hulp die hier aangeraden wordt zet me ook aan het denken voor me eigen 500 build.

    Ik dacht dat een 500 juist een hoge headspead nodig had(3000+-). Hoe stellen jullie de headspeed in en testen jullie dat? Puur door de throttle curve en dan een meter voor de headspeed?

    Jullie noemen de 500 klein en dat is misschien zo vergeleken met een 700-800 maar voor iemand die start met heli`s of afkomt van kleinere modellen is dit best een bakbeest. Ik heb zelf nog niet zoeen haast met het bouwen omdat ik een beetje bang voor hem ben. Ben regelmatig tegen mezelf aangevlogen met me 130 en dat wil je niet met een 500. Al vlieg je natuurlijk dichterbij jezelf met de kleinere modellen aangezien je ze anders niet meer ziet.
     
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    niemand noemde hem klein hoor, enkel kleiner ;)

    En niemand zal ook deze size heli onderschatten ivm lichamelijk letsel, want een 500 met een flinke headspeed is een niet te onderschatten gevaarlijk ding als het misgaat.

    maar 500 is een mooie maat om het heli vliegen wat verder te leren, wat ik aan de topicstarter zou aanraden is om bvb een kleine cp te kopen, iets zoals jou 130x..

    en zo lang je die niet goed beheerst de 500 laten staan. met een 130 jezelf raken doet pijn, met een 500..

    Ziekenhuis, bijna gegarandeerd.

    het is zeer leuk rc helikopters, maar toch wat voorzichtig mee omgaan :)
     
  7. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Je kan het berekenen of een hulpmiddel gebruiken zoals MrMel - HS Calculator http://calc.kfmconsulting.se/
    Het toerental van de heli kan je wel meten met een Tachometer maar er zijn ook apps die wellicht een goede indicatie geven.
    Ik vloog een 450 wel met align 325pro houten bladen waarvoor een maximum toerental van 2800rpm stond en dat vond ik best veel. Later vloog ik m'n 500 (425mm) gewoonlijk met dat toerental maar als je leert vliegen kost je dat alleen maar vliegtijd en mogelijk meer schade als er wat mis gaat.
    Als je tegen jezelf aanvliegt ga je denk ik te ver buiten de grens van wat je kan, daar leent een kleine heli zich wel wat voor, maar dat iets minder doen en veel oefenen heb je op de langere termijn misschien meer aan en dan lukt dat vast ook met de 500.
     
  8. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Daarom is mijn plan ook nog een mooie 2e hands 450 te vinden om te oefenen. En dan inderdaad weer met basics starten, hovers enz, een beetje 8 lukt niet echt met de 130 maar dat is ook een hobbelding.
     
  9. robbedoes

    robbedoes Guest

    Waarom adviseren jullie dit terwijl in de bouwbeschrijving meestal 5 graden aangeeft?

    Groetjes Robert
     
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Allemaal een kwestie van voorkeur en vliegstijl, 0 kan 5 (hover pitch) kan ook.
    Als je niet van plan bent ooit inverted (op de kop) te vliegen, bv schaal vliegers dan kun je prima 5 graden mid stick hebben, je hebt dan meer stick travel positief dus meer gevoel aan de positieve kant. Wil je ook (regelmatig) inverted vliegen dan kun je beter 0 mid stick hebben. Je stick travel positief is dan gelijk aan negatief waardoor de pitch besturing inverted hetzelfde aanvoelt als normaal.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    sterker, je handleiding raad het ook aan.

    de handleiding geeft (bij mij tenminste) 2 afstellingen.
    eentje met 5 graden op midstick
    en eentje met 0 midstick.

    in dit geval raad ik 0 graden midstick aan, omdat het de staart, optoeren, loskomen wat simpeler maakt.
    anders moet je al vrij vlot op gaan letten. nu pas vanaf midstick.

    ga je ooit schaal vliegen, zul je toch eerst moeten kunnen vliegen met zo'n ding ;-)
    net zoals dat een schaalvlieger eigenlijk geen heading hold hoort te gebruiken..
    kan zelfs vrij gevaarlijk zijn als hij het doet.
     
  12. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Want?
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    schaalrompen om een 3d pod boom heli trekken die 3d heli uit zijn ontwerp...
    eigenlijk.
    die romp zit vaak ook achter de staart zelf. reduceert de effectieve kracht.
    staart is zwaarder, groter, vangt meer wind. dus de staart moet zowieso harder werken.

    dan gaat meestal het toerental omlaag, het is eenmaal een schaalheli geworden. geen 3d toeren nodig.
    maar, de staart gaat ook minder toeren maken. dus wordt de werking nog een keer heftig verminderd.

    in heading hold voel je niet hoeveel moeite de staart eigenlijk heeft om deze op zijn plek te houden.
    die stuurt gewoon, tot het niet meer gaat. en dan gaat ie om.
    moet je wel op bedacht zijn, en op kunnen vangen.

    in normal gyro modus moet je zelf de staart tegen de wind sturen. dus voel je ook hoe ver de staart uitgestuurt is.
    dus kun je ook bepalen de andere kant op te draaien als je op het eind zit.
    je hebt nl de waarschuwing ontvangen, die je met hh niet hebt.

    toch gaat het meestal wel goed. toch hoor je ook heel vaak dat schaal heli's staartproblemen hebben..
    en velen houden hem alsnog op hh, en proberen het aan te voelen.
    beste manier is normal.. denk ik.
     
  14. arnodejong

    arnodejong

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Wat ik kan zien in het wat korte filmpje lijkt de staart verkeerde kant op te corrigeren. Je kan dit checken als je de tail (zonder draaiende bladen natuurlijk) met de hand naar rechts draait dan zal de tailsturing naar binnen moeten gaan (knijpen) gaat ie naar buiten toe dan moet je de tailsensor reverse.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
  15. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    hm dat betwijfel ik, althans... hij toert zo snel op, dan zou ie in de eerste paar sec. al weg moeten slaan als de correctie verkeerd om staat.
     
  16. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Dat kan ik bevestigen; ik had ooit een Skyfox met een 10 cc Webra waarbij ik tijdens het inregelen om een of andere reden de servo-arm van de heckservo een halve slag verdraaid op de as had gezet, waarschijnlijk omdat de stuurstang dan beter kwam te liggen. Anyway, daarbij er niet aan gedacht om dan ook de werkingsrichting van de heckgyro om te zetten. Toen ik de heli rustig optoerde in het gras achter het huis ging dat volledig normaal totdat de heli los wilde komen, toen maakte hij plotseling de snelste pirouette die ik ooit heb gezien. Op een of andere manier heb ik het gas zodanig snel dichtgegooid dat de heli na exáct één draai van 360 graden weer op het gras stond. Ik stond erbij te beven, gebeurde allemaal in een onderdeel van een seconde. Dus, de moraal van het verhaal: als de gyro verkeerd staat dan merk je dat echt wel, en heel vlug ook, dus niet zoals in het filmpje hierboven, denk ik :) .

    Groet, Jan.
     
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Topic starter heeft niet meer gereageerd na zijn 1e post dus volgens mij zitten we tegen ons zelf te praten :)
    Staan toch meer als voldoende tips denk ik zo.
     

Deel Deze Pagina