Heeft thermiek zweven nog wel zin met een 120m hoogtelimiet?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door FPV, 6 mrt 2016.

  1. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    Mijn aanzet om te beginnen met modelvliegen was na het zien van anderen die aan het thermiek zweven waren. Gauw daarna heb ik een Great Plane Fling gekocht met bungee launch systeem. Daarna gevolgd door een Art Hobby 2.5m RES zwever en een Reichard Maxx 2m zwever. Ik heb veel genoten. De 300m limiet vond ik wel beperkend, maar nog net mee te leven. Maar nu is het hoogte limiet verlaagd naar een belachelijk lage 120m. Mijn Thermiek RES komt tussen 110m tot 130m van de lijn los wat betekent dat het enige wat ik kan doen is dalen terwijl het echte thermiek pas boven de 100m begint. Lagere hoogtes zijn naar mijn mening enkel geschikt voor DLGs en niet voor >2.5m zwevers.
    Dus wat doen de rest van jullie die in dezelfde boot zitten?
    Stoppen met de hobby die door de wetgeving onmogelijk wordt gemaakt, of simpelweg de wet negeren en met gezonde verstand doorgaan met risico op boetes.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De wet negeren is niet zo handig. De situatie waar we nu in zitten, met alle beperkingen, hebben we voor een groot deel te danken aan vliegers die de wet niet kenden en/of negeerden.

    Wil je tot 300 meter blijven vliegen, dan rest er op dit moment maar een optie: Lid worden van een bij de Federatie of de KNVvL aangesloten vereniging, die niet te maken heeft met andere hoogtebeperkingen.
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Lid worden van de club in Zoetermeer. Is een leuke club, prettige mensen, goed veld en kun je zo ongeveer dagelijks en tot 300 m vliegen. Het enige dat ze niet hebben is een laadmogelijkheid voor electro accu's. Dat hebben we in Woerden weer wel.

    groet,

    Erik
     
    SuperCub vindt dit leuk.
  4. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    Ik ben reeds lid van de Zoetermeerse club, maar daar is de hoogte limiet nog lager (100m) omdat het in de CTR van Rotterdam zit:
    http://zoetermeerseluchtvaartclub.nl/wp/terreinreglement-2/

    Maar ik was niet er van op de hoogte dat er uitzonderingen waren voor clubs aangesloten bij de KNVvL. Ik zal wat navraag doen. Misschien is de Goudse club beter geschikt qua hoogte limiet.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Is een niet bij de KNVvl aangesloten vereniging.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Dat kan natuurlijk veranderen . . . ;)


    jan.
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben lid van mvcvp, knvvl aangesloten maar max 240mtr vanwege CTR 16Hoven, en heb daar geregeld hele gave thermiekvluchten tussen de 150 en 250mtr gemaakt. Ook met grotere (3 en 4mtr) zwevers.

    Je zal iets eerder uit de bel weg moeten maar de kick is er m.i. niet minder om hoor!
     
  8. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Als ik onderstaande zo lees acht ik het eigenlijk niet zo voor de hand liggend dat de Goudse zich op korte termijn bij de KNVvL aan zal sluiten:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/oproep-aan-de-ongebonden-clubs.239524/#post-3681310


    Maar goed, on topic, de hoogtebeperking heeft inderdaad nadelige gevolgen voor het vliegen met (grotere) zweefvliegtuigen.
    In die zin; als je bijv. een 4 meter klassieker hebt dan begin je, even overdreven, bij 90 meter hoogte vaak al na te denken over een evt. landingscircuit. Dan is 300 meter speelruimte wel zo fijn en zeker op dagen waar er rond de 100 meter niets gebeurd en waar boven de 150-200 meter zelfs bakstenen nog omhoog gaan.
    Heb je een 7 meter zwever dan is 300 meter voor je gevoel vaak al te laag.
    Let wel, ik zeg niet dat het allemaal niet kan, maar met een grotere zwever kun je nu eenmaal makkelijker hoger en 120 meter maximale hoogte is normaliter goed voor "5-minuten vluchtjes".
    Ik heb het nu ook even over schaalzwevers e.d. en niet over bijv. F5J of gelijksoortige thermiekzwevers.
    Echter als je een lichte houtbouw zwever hebt, 2 á 2,5 meter span of bijv. een kistje als een Introduktion F5J kun je tussen de 0 en de 120 meter nog best wel wat leuke vliegtijd halen.
    Waar grotere/zwaardere zwevers continue dwars door kleine thermiekbellen schieten en niet of nauwelijks kunnen centreren draai je met zo'n andere zwever leuk je rondjes en benut je op lagere hoogte zulke bellen.
    Zo laag mogelijk starten is dan juist de kick.

    Even ter illustratie:


    Maar goed, je hebt al van zulke kisten en blijkbaar heb je meer lol aan hoger stijgen en breder thermiek benutten.
    Ik geef ook toe dat ik zelf ook niet uit de voeten zou kunnen met 100 of 120 meter.
    Zelf vlieg ik graag met een Phoenix KA8b 3,5 meter en zo'n ding is behoorlijk waardeloos als je maar 100 meter hoog mag. Zeg maar gerust dat dit niet te doen is. Als je eens uit een bel valt of je verprutst iets heb je al 30 meter nodig om te herstellen.
    Daarom vlieg ik bij een vereniging welke aangesloten is bij de KNVvL en beschikt over een fatsoenlijk veld.

    Wat je inderdaad niet eens moet willen is de regelgeving aan je laars lappen en binnen de CTR naar 500 meter stijgen e.d..
    Heb je wellicht een keer lol van maar als het mis gaat kunnen jij, je vereniging en eigenlijk alle modelvliegers een behoorlijk probleem krijgen zoals N.P.S. ook al aangaf.

    Alternatief kan ook zijn dat je voor de korte vrije momenten vliegt bij je huidige vereniging en dat je voor de thermiekdagen je heil zoekt bij een vereniging welke aangesloten is bij de KNVvL.
    Je zit vanuit Zoetermeer bijv. binnen een uurtje al op de heide bij Ede.
    30 minuten rijden de andere kant op zit bijv. de Leische Luchtvaart Club welke vliegt op voormalig Marinebasis Valkenburg.
    http://www.modelvliegsport.nl/index.php/ledeninformatie/modelvlieglocaties
    Als je echt wilt gaan zweefvliegen en met diverse soorten (grotere) zweefvliegtuigen wilt gaan vliegen dan ontkom je er mijn inziens niet aan om een andere vereniging te kiezen.
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
  10. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    En zo maken ze alles kapot in Nederland. En dat allemaal Door de komst van de drone
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Door misbruik van de multicopter door de 'piloot'.....daar kan je het apparaat zelf niet de schuld van geven
     
    serge pot vindt dit leuk.
  12. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik zie dat je het woord "piloot" inderdaad al tussen aanhalingstekens zet. Een deel van het probleem is wellicht dat iedereen zonder training zo'n ding vrij simpel de lucht in krijgt. Combineer dat met de mogelijkheid om met een camera stoere beelden op te nemen en die op YouTube te gooien en je hebt ideale omstandigheden voor gedonder.

    Ik denk dus dat jullie allebei gelijk hebben. Je hebt èn de techniek nodig die het mogelijk maakt èn de pubers (van soms 30 jaar oud), die dat vervolgens graag misbruiken.
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zo'n droneracer lijkt mij ook geweldig leuk (en gaat er heus wel eens bij komen)

    Het probleem zit hem in de ontbrekende kennis van de gebruiker en de niet sluitende wetgeving. Meer ga ik er niet aan vuil maken.....daar is al te veel over geschreven en gescholden. Gelukkig zijn er mensen als Peter Den die zich voor de goede zaak hard maken.
     
  14. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Dan komen vliegen bij mvc Woerden. KNVvL aangesloten, geen CTR. Echt mogen vliegen tot 300 m hoogte. Heel gezellige club. Kom eens kijken. ZIe verde info op mvcwoerden.nl

    groet,

    Erik
     
  15. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    Bekijk het van een andere kant? Je kan natuurlijk ook gewoon overstappen naar DLG, dan kom je een heel end met 120 meter hoogtelimiet ! ;-)
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2016
    misterx vindt dit leuk.
  16. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Het is mij met een 3.8 meter Xplorer al wel gelukt om op 10 meter thermiek in de landingscircuit te pakken en door naar 160 meter te stijgen, dat is echt kicken!! :yes::banana: En dat gebeurt wel vaker als je tussen 50 en 80 meter de juiste plekken weet te vinden. Ja het is een kunst en vergt ook zeker enige kennis van omgeving, lucht gedragingen enz.

    F5J is juist een klasse waar laag starten punten bespaard en een veld met max 120m kan je daar juist heel goed helpen met trainen. Voordeel is ook bij laag vliegen je ziet gelijk wat de kist doet. Probeer dat maar eens op 600 meter hoogte.. Trouwens met harde wind mee in de thermiek op lage hoogte wordt wel leuke uitdaging.

    Ja, mij ooit naïve gedachte dat de drone vliegers een mooie opstap zou zijn voor onze mooie hobby is helaas met de noorderzon vertrokken. Ooit toen ik in Limburg woonde nog verkondigd dat alles wat meet dan 50 cm boven de grond komt en meer herrie maakt dan een moderne koelkast verboden wordt lijkt steeds waarheid te worden. Snif.
     
  17. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    Bedankt voor de reacties. Zo te zien zijn de enige mogelijkheden voor mij: Leiden en Woerden. Leiden is wat dichter bij. Ik had een beetje gehoopt dat de Goudse club een 300m limiet had.
    Ik heb ook gedacht aan DLG's, maar grote zwevers vind ik gewoon veel leuker en mooier (en mijn nr.1 motivatie om met dit hobby te beginnen).
    Mocht ik ooit toch ergens in ongecontroleerde luchtruim hoger dan 120m vliegen, dan zou ik dat nooit in club verband doen.

    Hopelijk komt de KNVvL (of welke instantie dan ook die de 120m limiet heeft verzonnen) een keer tot hun zinnen, want als het doel van zo'n grens is om te voorkomen dat leken een DJI Phantom oid kunnen kopen en vlak naast een vliegveld gaan vliegen, dan werkt het niet want ze doen het toch omdat ze simpelweg niets van zulke regelgevingen af weten en ook geen basiskennis over luchtruim gebruik hebben. Dus naar mijn mening heeft het geen toegevoegde waarde qua veiligheid, maar beperkt het enkel de vrijheid van ervaren model vliegers (met name degenen met zweef modellen).

    Liever had ik gezien dat de bestaande 300m limiet gehandhaafd was buiten gecontroleerde luchtruim gebieden, maar dat er enkel in gecontroleerde luchtruim gebieden een lagere beperking icm een minimaal afstand tot de dichtstbijzijnde vliegveld. Club-leden en brevet-houders weten toch meestal waar ze mee bezig zijn dus zie ik hun niet als een potentieel gevaar.

    Sommige mensen houden zich meer aan wetten dan anderen (afhankelijk van hun rebelse genen) maar ik denk dat men kan stellen dat iedereen een grens heeft van wat acceptabel is en wat niet qua belachelijke en beperkende wetgeving waarna ze wetten gaan overtreden met als enige demotiverende factoren de pakkans en strafhoogte en ipv een gevoel van schuld. Dat kan een snelheidslimiet op de snelweg zijn of in dit geval een hoogte limiet. Stel eens voor dat op de snelweg de huidige limiet overal verlaagd wordt van 130 naar 80. Ik denk dat ca. 60% van bestuurders zich daar nog aan zullen houden. Maar als dat limiet dan verder verlaagt wordt van 80 naar 50, dan houden denk ik enkel 20% van bestuurders zich daar aan. Nog verder verlagen en dan houd uiteindelijk helemaal niemand meer zich daaraan behalve misschien een handje vol strenge wet-is-wet volgelingen. Dus met andere woorden, als een wetgeving zonder goede reden te beperkend is, dan slaat het uiteindelijk de plank mis en zullen steeds meer mensen het aan hun lars lappen.

    Ik neem het de leken (de stereotypisch Media Markt DJI Phantom koper in mijn voorbeeld) overigens niet kwalijk dat deze wetgeving is gekomen want naiviteit is geen opzet, maar veel belangrijker nog: wetgeving wordt uiteindelijk van bovenaf opgelegd, daar waar men wel verstand van zaken hoort te hebben, van wat en waar de problemen zijn, en in staat horen te zijn om tot goede oplossingen te kunnen komen. Maar in de praktijk wordt 'goede' vaak verruild met 'makkelijkste', zeker wanneer factoren als haast, disinteresse, en gebrekkige kennis parten spelen.
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat misverstand zie ik wel vaker langs komen.
    De overheid heeft bepaald dat de limiet 120m wordt. De KNVvL heeft een al jaren goed functionerend veiligheidsbeleid en brevetsysteem, met scholing voor instructeurs etc. Daarmee heeft de KNVvL voor de aangesloten clubs een ontheffing tot 300m weten te krijgen.
    Je kunt van alles vinden van de regels die de KNVvL hanteert maar dat was wel de reden dat die ontheffing er is gekomen.
     
  19. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    In dat geval complimenten voor de KNVvL en geldt de overheid als de instantie die ik tussen haakjes noemde. Ik volg duidelijk niet alle nieuws op de voet want het is te tijdsrovend.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    nou de meningen zijn ernstig verdeeld over of de KNVvL dat nu wel of niet goed heeft gedaan....maar feit is dat je eigenlijk alleen bij een KNVvL-club nog een beetje met grotere zwevers uit de voeten kunt. Ik moet zeggen dat ik 300m een acceptabele hoogte vindt. Je ziet geregeld mensen die zich tot 600m laten slepen en doorklimmen tot nog veel hoger. Ik heb daar zelf niet zo'n behoefte aan. Ik koppel op 200m af, probeer tot 300 te stijgen en daar rond te blijven hangen. Of weer omlaag tot 150 en proberen weer omhoog te komen.
    Lukt het allemaal niet, dan doen we gezellig een nieuw sleepje.
     
    serge pot, jve, Kcnarf en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina