Oproep aan de ongebonden clubs

Discussie in 'Verenigingen' gestart door Peter Den, 28 feb 2016.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Optie B is zeker een oplossing maar je werkt dan wel versnippering in de hand.
    Het voordeel van de KNVvL is dat het een grote organisatie is die zijn roots in de "grote" luchtvaart heeft.
    Dat is ook meteen het nadeel want het modelvliegdeel draait op vrijwilligers en die moeten zichzelf staande houden.
    Plus dat men rekening moet houden met de grote broer.

    Beter zou dan een vereniging zijn die zich alleen bezighoudt met belangen van modelvliegers, zoals de DMFV.
    Die hoeven zich niets aan te trekken van de grote luchtvaart en kunnen echt bedingen wat het beste is voor modelvliegers.

    Je zou dan een vereniging moeten oprichten die groter is dan de KNVvL en ook de KNVvL clubs erbij moeten hebben.
    Het zou zoiets betekenen als dat de KNVvL modelvliegsport zichzelf opheft.

    Denk dat dat heel moeilijk wordt..
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat snap ik niet, voor zover ik weet gaan alle wedstrijden komend jaar gewoon door. Kun je uitleggen wat je bedoelt?

    Ook dit snap ik niet. Volgens mij is er aan die 300m limiet die er al jaren was niets veranderd zolang je op KNVvL-velden blijft.

    Vrij vliegen is inderdaad een stuk lastiger geworden. Maar goed, ik heb altijd offroad motoren gehad en in de loop der jaren is dat qua vrijheid ook steeds meer ingeperkt. Vroeger kon je op bijna de hele Veluwe je gang gaan en in Brabant was het ook feest. Nu ben je aangewezen op crossbanen inclusief lidmaatschap van de bond.
    Vreselijk jammer en ook veroorzaakt door knuppels die er een potje van maakten. Zo gaat dat.
     
  3. Dickie

    Dickie Guest

    Arjan je weet heel goed hoe het gesteld is met die 300 m.
    Ik word naar op en aanmerkingen hierover in het verdom hoekje geknuppeld.
    Maar goed ik ga hier niet verder op in, dit is een openbaar forum.
    Verder maakt het mij niets uit wat ze over mij zeggen, ik ben hier ongevoelig voor geworden.
    de toekomst gaat wel uitwijzen wat er te gebeuren staat.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We dwalen van het onderwerp af maar OK.

    Arjan, je weet zelf ook dat in ieder geval F5J niet meer bij niet KNVvL velden kan (of wil) vliegen ivm de hoogtebeperking.
    En klassen als F5B vliegen nog wel op die velden maar zelfs op een KNVvL veld zitten ze daar te hoog.
    Een paar jaar geleden starten we op zo'n 600-800 meter hoogte om de 10 minuten vol te vliegen.
    Dus.. als iedereen zich nu aan de regels gaat houden dan kunnen die wedstrijden al niet meer plaatsvinden.
    Zelfde geldt voor parachute droppen, die zitten ook hoger dan 300 meter.
    Slepen en zweven.. ik moet de eerste zwever boven de 4 meter nog tegenkomen die niet over de 300 meter heen gaat.
    Klassen als driehoeksvliegen hebben standaard al een uitgangshoogte van 400 meter, dat kan in Nederland al helemaal niet.
    Ga eens een dagje bij BIGGS naast wat zenders staan en de vario's roepen vrolijk de 800 tot 1200 meter hoogte af.
    En tuurlijk, zolang het bestuur het goed vind en je gen overlast veroorzaakt is er veel mogelijk maar stel er gaat gecontroleerd worden dan hebben we allemaal een probleem (hmm, ik niet meer want ik raak geen vliegtuig meer aan).
    Zelfs de recreant met een Calmato achtig model op een niet KNVvL veld zou dan in theorie niet meer kunnen vliegen.

    En dan komt er een drone.. ik zag er vanmiddag nog 1 rondhangen op een (gok) 200 meter hoogte, terwijl ik hemelsbreed nog geen 7 kilometer van de startbanen van Schiphol af woon en hier regelmatig Airbusjes A380 op zo'n 300 meter hoogte overkomen.
    Maar drones zijn niet verenigd, dus ook niet aan te pakken.

    Je zou dus eigenlijk beter kunnen gaan wildvliegen, dan ben je niet georganiseerd en als je dan zegt dat je het niet wist krijg je waarschijnlijk gewoon een waarschuwing.

    GJ
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    je informatie is wat achterhaald, wedstrijden onder auspiciën van de KNVvL kunnen inmiddels gelukkig op iedere locatie gevlogen worden.
    De rest van je verhaal klopt natuurlijk maar is niet nieuw, en dus in dit draadje inderdaad compleet off-topic.
    Dank voor het ophelderen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat was altijd al zo, zodra er een KNVvL subcommissie op een niet KNVvL veld iets organiseert wordt het automatisch een KNVvL veld.
    Ik heb daar jaren geleden al menig discussie over gevoerd met de KNVvL.
    Maar volgens mij was er toch degelijk een wedstrijd in Dalfsen afgelast vanwege de hoogtebeperking en onwetendheid van bovenstaande regel.

    Maar laten we nu weer ontopic gaan...
    Nu ik dat hierboven schrijf, dat een niet KNVvL veld wel ineens een KNVvL veld kan worden als er een KNVvL subcommissie neerstrijkt bedenk ik opeens dat dat wel raar is.
    Wat zou er gebeuren als je op een niet KNVvL veld 300 meter hoogte hanteert en dan de poltitie laat komen.
    Wat zal er dan bij een rechtzaak gebeuren?
    Stel de rechter zegt dat het rechtsongelijkheid is en dan ook niet KNVvL velden tot 300 meter mogen?
    Dan is er een precedent geschapen.

    Zit er geen jurist op dit forum die dat even uit kan zoeken?

    GJ
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Is wat ik goed begrepen heb hier in de buurt al gebeurd, vliegclub met hoogte beperking waar een vlieger zich er niet aan hield. Hij vloog royaal hoger dan de limiet en is gepakt. Politieheli is op het veld geland en alles van die man is in beslag genomen. Daarnaast heeft die club een vliegverbod gekregen. De persoon zelf heeft een boete van 500 euro gekregen. De club mag na enkele maanden vliegverbod nu weer vliegen, met een hoogte beperking van 100 meter en wat ik begrepen heb een hoogte meter erbij. Hoe en wat precies weet ik niet maar de KNVvL is op de hoogte, was overigens een KNVvL club.

    Ik krijg hierbij heel erg het gevoel dat dit een testcase is en dat we straks allemaal een hoogtemeter moeten inbouwen en we aan die 100 meter vast komen te zitten, KNVvL, federatie of ongeorganiseerde club of wildvlieger maakt dan niet meer uit. Als daar duidelijk wordt dat er vanuit de club geen klachten en weerwoord komt i.v.m. die hoogtelimiet van 100 meter zitten we daar straks allemaal aan vast, zeker als blijkt dat die hoogtemeter goed werkt........

    Maar ach, wie ben ik, als ik alweer aangeef dat ik (en enkelen meer) vele jaren geleden al hiervoor gewaarschuwd heb(ben) en dat jullie mij toen de grond in boorden en sommigen me zelfs bedreigden dat ik via meer en betere zelfregulering strengere regels wilde, en ja zelfs de kopstukken van de KNVvL hoorden daar bij.
     
  8. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    @GJ
    Dus.. als iedereen zich nu aan de regels gaat houden dan kunnen die wedstrijden al niet meer plaatsvinden.
    Zelfde geldt voor parachute droppen, die zitten ook hoger dan 300 meter.

    Dat wil ik even tegenspreken. Met de parachutewedstrijden komen we in NL niet boven de 300 Meter. De hoogte waar we normaal op droppen is 250 meter. Hoger heeft geen enkele meerwaarde.
    Bijna alle poppen en slepers zijn voorzien van telemetry

    Zelfs in Duitsland waar we toch hoger mogen bij de meeste clubs blijven we tijdens de wedstrijd onder de 300 meter. .
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2016
  9. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Hallo Peter,
    Ook wij als bestuur van modelvliegclub Ikarus uit Tubbergen volgen de ontwikkelingen rond dit punt en zullen de door jouw aangegeven optie`s in de eerst volgende bestuursvergadering gaan bespreken.

    Namens het bestuur van modelvliegclub Ikarus.
    Egbert Hamberg (voorzitter)
     
  10. Dickie

    Dickie Guest

    Heel leuk maar ik hecht geen enkele waarde aan wat Google te vertellen heeft.
    Ik wil Jurisch prudentie zien, kan ik weer wat leren.
    Verder wil ik het hierbij laten, het gaat om het geen waar Peter zich voor inzet.
     
  11. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    De DMFV is niet de Duitse tegenhanger van de KNVvL, integendeel zij zijn juist ruim 40 jaar geleden afgescheiden van de Duitse KNVvL, de DAeC.
    De DMFV is de grootste bond voor puur Modelvliegers (bijna 100.000) ter wereld, hebben ook veel buitenlanders (zoals ikzelf) en buitenlandse clubs als lid.

    groetjes,
    Jan
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Over de KNVvL hoor en lees ik veel negatieve zaken, ze doen het niet goed en veel uit het verleden.
    Naar mijn mening juist een reden om lid te worden als club.
    Als de club lid is maakt de club deel uit van de KNVvL en heeft de club een stem binnen de KNVvL.
    Veel kritische leden zal de KNVvL scherp houden en waar nodig verbeteren.
    Van buitenaf er tegen schoppen heeft geen zin van binnenuit wel.
    Overigens heeft de KNVvL naast de vlieghoogte en verzekering nog een aantal voordelen voor de leden.
    Ledenadministratie kan via de KNVvL, leden krijgen een erkend brevet en de club kan een eigen clubpas uitgeven,
    gratis toegang tot luchtvaart weerberichten en het lidmaatschap geeft tevens een lidmaatschap van het NOC/NSF waardoor de club een erkende sportvereniging is wat bij problemen met overheden een heel belangrijk punt kan zijn. Daar zijn al een paar voorbeelden van. Ik zelf denk dat het NOC/NSF lidmaatschap 1 van de grootste voordelen is.
    Ik adviseer clubs die twijfelen contact op te nemen met de KNVvL om de andere kant van het verhaal te horen.
    Dat heb ik ook gedaan en dat werkt verhelderend.

    Fair play is toch ook wel een punt. Veel clubs maken gebruik van reglementen, brevet eisen e.d. die de KNVvL gemaakt heeft.
    Kan toch ook een reden zijn om lid te worden.

    Bestuursleden doen het in de ogen van sommige clubleden nooit goed en hetzelfde geldt ook voor de KNVvL.
    Er zijn heel veel clubs die lid zijn en blijven dat doen ze niet als ze niet tevreden zijn met wat de KNVvL doet.

    En nog een punt of we het nou leuk vinden of niet de KNVvL is de zwaarst wegende gesprekspartner bij de overheid en deze nog zwaarder maken is alleen maar in ons voordeel. Een sterke partij is veel beter dan versplintering. Meer leden geeft ook de mogelijkheid om contributie te verlagen.

    Als laatste zonder de KNVvL was de vlieghoogte afgelopen najaar naar 90 meter gegaan. De KNVvL heeft dat van tafel gekregen en daarmee dus ook voor andere clubs en wildvliegers iets geregeld.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2016
    Berto, PH_AJH en arno888 vinden dit leuk.
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Een heel goed verhaal Onno, klopt precies allemaal maar we hebben hier een ideologische wildvlieger en wat stand alone clubs die allemaal hun eigen belang nastreven en daarmee niets ander doen als oproepen tot verdere versplintering en dat is dodelijk voor de hele modelvliegsport ! Wat zijn deze lieden voor de overheid, meer als de Bart Smit drone vlieger immers ?

    Inderdaad lijkt het erop dat de KNVvL momenteel weing doet voor de modelvliegers, maar dat is ook eigen schuld, dikke bult.....
    Dit is echter ook eenvoudig op te lossen. De KNVvL statuten lezend staat daar heel duidelijk dat op initiatief van de leden een ledenvergadering opgeroepen kan worden. Daarmee zou deze instantie natuurlijk op pad gestuurd kunnen worden en zoals Onno reeds schreef is de KNVvL de zwaarst wegende gesprekspartner bij de overheid.
     
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    @arno888 Beetje voorzichtig Arno! Niet iedereen snapt satire en ironie.;)
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Het meest voorkomende argument dat ik gehoord heb waarom clubs twijfelen om lid te worden is de angst voor het verlies van leden. Clubs hebben leden die zeggen weg te gaan als de club lid wordt, maar ook "slapende" leden. Bij veel club is het financieel marginaal en verlies van leden wordt gezien als een bedreiging. Leden die dreigen met opzeggen houden in feite de club in gijzeling en ik vraag mij af of dat wel eerlijk is t.o.v. de rest van de leden en maakt het voor het bestuur erg moeilijk.
    Ook hoor ik, waarom lid worden ? Dat is alleen maar gunstig voor zwevers.
    Het kan ook anders laatst hoorde ik dat er binnen een club door de motorvliegers gezegd werd dat de club lid moet worden van de KNVvL omdat de zwevers van de club met de hoogte beperking niet meer fatsoenlijk konden zweven. Net even een andere benadering.
    Bij een andere club die lid geworden is bleek dat het ledenverlies heel erg mee viel en het lidmaatschap juist nieuwe leden heeft gebracht. Dit is ook de ervaring die de KNVvL heeft. Op dat punt is er dus geen reden voor ongerustheid.
    Lid worden van de KNVvL biedt mogelijkheden voor clubs om nieuwe leden te krijgen. Maar dat moet je wel naar de toekomst kijken en misschien principes overboord zetten. B.v. als club onder de vlag van de KNVvL drone races organiseren dat geeft gegarandeerd nieuwe leden. Drone race wordt booming de komende jaren en het drone vliegen voor de lol zal de komende jaren afzwakken.
    Het is nu even een hype net als zoals flippo's dat ooit waren. ;)
    Straks blijven er serieuze drone vliegers over die racen of filmen op hoger niveau en die kunnen heel goed binnen een modelvliegclub passen en misschien gaan ze ook nog vleugel vliegen.
    Naar mijn mening is de angst voor verlies van leden geen goed argument, maar je moet wel naar de toekomst kijken.

    Even off topic de techniek die in de drone wereld gebuikt wordt en nog gaat komen kan voor de vleugelvliegerij mooie dingen brengen. Die kennis binnen een club halen kan dus voordelen opleveren. B.v. een kist die zelf terugkomt als er geen contact meer is met de zender. of op de meter nauwkeurig kunnen zien waar je kist in dat hele grote maisveld ligt. Kan soms wel een erg prettig zijn.
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Tja... Laat dát nou net het hele issue zijn... Dat mag dus niet!
    (Ironische modus uit)
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    dit is geen satire en geen ironie. Dit is de huidige situatie !!
    Jouw oproepen tot versplintering, want jij doet niets anders zijn een gevaar voor de gehele modelvliegerij. Zoals ik al schreef, waarom zou de overheid een wildvlieger of een ongebonden club anders beoordelen als een Bart Smit drone vlieger.
    Doe me een lol en denk daar zelf eens over na !
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2016
    Peter Den vindt dit leuk.
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    ----------------
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    :)
     
  20. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Het is heel logisch dat de overheid dat wel doet. Is gewoon politiek.
    De modelvliegclubs hebben de laatste 40 jaar bewezen dat ze veilig vliegen en de overheid wil de clubs eigenlijk niet bestraffen.
    Als je de stukken, ook Europees, erop naleest dan vind je dat ook terug. Maar ze willen wel de ongecontroleerde vliegers lees drones beperken ivm de veiligheid. Die bewijzen in de praktijk dat diverse niet veilig vliegen en dus maatregelen aan de broek krijgen.
    Dan moet er een politiek verantwoorde oplossing komen die de verantwoordelijke ambtenaar kan verdedigen en behappen.
    Alle vliegclubs controleren is niet te doen is te duur en politiek niet wenselijk de overheid houdt van instituten die verantwoordelijkheden overnemen. b.v CBR voor rijbewijzen.
    De oplossing is in ons geval heel simpel je gaat als overheid naar de grootste federatie de KNVvL en geeft leden de toestemming om tot 300 meter te blijven vliegen. Veiligheid is daar immers bewezen, en de controle ligt bij de KNVvL die op de vingers getikt kan worden als er zaken niet kloppen. Op deze manier is het voor de politiek opgelost. Elke vliegclub die aan de veiligheidseisen van de KNVvL voldoet kan lid worden van de KNVvL de overheid legt ze geen strobreed in de weg.
    Zo gaat dat nu eenmaal. In de voetbalwereld zit de overheid ook niet aan tafel met een voetbalclub maar stap naar de KNVB 1 partij om zaken mee te doen en geen honderden.
    Helaas vallen de serieuze wildvliegers tussen het wal en het schip. Maar ik verwacht dat hier wel een oplossing geboden zal worden in de vorm van aangewezen plaatsen waar wildvliegen toegestaan is b.v. de duinen van de Maasvlakte om te helling zweven.
    Dit is echter afwachten.

    Een aanvulling.
    Het kan zijn dat er straks een regel komt dat erkende clubs bepaalde voordelen krijgen.
    De term erkende club heb ik al ergens in de stukken voorbij zien komen.
    Dan is de vraag wie gaat clubs erkennen ?
    Vanuit politiek oogpunt is het te verwachten dat die taak bij de KNVvL neergelegd wordt. Daar zit kennis en ervaring.
    Is het uiteindelijk ook weer terug bij af.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2016

Deel Deze Pagina