Heeft thermiek zweven nog wel zin met een 120m hoogtelimiet?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door FPV, 6 mrt 2016.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    REO
    En daarmee is er ook een heel concreet antwoord bij op de vraag die jarenlang gesteld wordt/werd: Wat doet de KNVvL eigenlijk voor de betaalde contributie? Wat mij betreft heeft de KNVvL al jarenlang goed werk geleverd. En ja, ik weet ook dat dat nog wat langer geleden voor (recreatie) modelvliegers echt veel minder was. Zelf ben ik al 40 jaar lid en word alleen maar enthousiaster.

    Commissie recreatief vliegen 1:
    Wie komt er straks naar sporthal Helsdingen voor de nationale indoor recreade. Een hele dag indoor vliegen in één van de grootste sporthallen in Nederland en nog gratis ook. Heb je je al opgegeven?

    Commissierecreatief vliegen 2:
    De bijeenkomst voor watervliegen. Daar lijkt nu ook schot in te komen. Toestemmingen en vergunningen krijgen valt (soms) niet mee.

    Uiteindelijk kan er dus op elk veld (mits niet in gecontroleerde luchtruimte) tot 300 meter hoogte gevlogen worden. Hanteer verantwoorde veiligheidsprotocollen (zie materiaal van de KNVvL) en wordt lid van de KNVvL. De KNVvl heeft nog meer mandaat om voor ons te onderhandelen en de contributie (clubbijdrage aan de KNVvL) kan voor iedereen omlaag.

    Deze optie kom ik nog niet tegen. Lijkt mij wel wat.


    groet,

    Erik
     
    P.L. vindt dit leuk.
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Maar je doet het dan uiteindelijk toch? Dat is nu net niet de bedoeling want zo is het allemaal juist begonnen. :confused:

    Welnu, een Boeing 747 zul je niet snel op 300 meter hoogte zien buiten het terrein van een vliegveld bij wijze van spreken. Lifeliner, sportvliegtuigen of in mijn regio zo incidenteel een patrouille straaljagers zullen daar niet ver vandaan zitten.
    Bij 120 meter is er meer zekerheid dat het niet mis gaat.
    Ga je hoger dan is het een kwestie van tijd voordat het misgaat en die tijd zal enkel spoediger komen zodra er meer van zulke personen bij komen.
    Ze stellen dan wel dat de kans bijv. maar 1 op de miljoen is dat het mis kan gaan dus dan zal het heus niet mis kunnen gaan......................maar ze kopen wel elke maand een staatslot in de hoop de jackpot te winnen, want die valt toch wel eens! (En die kans is ook 1 op de miljoen of zo)

    Zie ook vorig antwoord.
    En nu doe ik wel een gevaarlijke uitspraak (daar zijn al veel woorden over gesproken) maar onderstaand is enkel om te trachten het je duidelijk te maken
    Clubleden en brevethouders kunnen 2 afzonderlijke zaken zijn in het geval dat de club geen brevet-eis voert in haar beleid.
    Nuance is dat er bij bijv. de KNVvL verwacht wordt dat de leden over een veiligheidsbrevet beschikken of bij worden gestaan door een gebrevetteerd persoon.
    Zo'n brevet is opgesteld volgens richtlijnen, richtlijnen kun je opvolgen en indien iemand zich niets aantrekt van deze richtlijnen kun je ingrijpen.
    Stel dat je wel auto kunt rijden maar geen rijbewijs hebt. Je kunt dan wel aan Ome agent zeggen dat je heus wel kunt rijden en dat je vast wel voldoende kennis hebt over de geldende regels maar het is niet te controleren.
    Zo kun je dus niet automatisch aannemen dat clubleden over voldoende kennis beschikken.
    De overheid neemt wel graag dingen aan zodat indien het misgaat met een vingertje gewezen kan worden.

    !! Aan alle anderen, geen intentie om voor de zoveelste keer de discussie op te starten dat enkel gebrevetteerde KNVvL of Federatie leden kunnen vliegen etc.. Puur illustratief !!

    Zonder goede reden of de goede reden niet kunnen bevatten? En waarom zou er een aanpassing in de wet zijn gekomen?


    Naïviteit of stupiditeit?
    Sorry dat ik het zo stel maar elk weldenkend persoon kan toch wel indenken dat in de lucht o.a. vliegtuigen rondvliegen?
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ben vanmiddag een uurtje wezen wildvliegen net buiten mijn woonplaats. Dat doe ik daar met een Multiplex Gemini, beetje kunstvlucht en zo. Toen ik net begonnen was stopte er een auto waaruit een vliegtuig met FPV-gear werd gehaald en een grondstation. De eigenaar wist me te vertellen dat hij er ruim 25km mee weg vloog vanaf deze locatie (tot voorbij Lochem). Nu moet je weten dat we hier vlak bij Teuge zitten waar veel VFR-verkeer is, en dat vliegt vrij laag.
    Ik weet dan echt niet wat ik moet zeggen. Dit soort mensen veroorzaakt deze hele discussie en het ingrijpen van de overheid. En dan vliegen wij elkaar hier in de haren, terwijl dat soort knakkers zich van niemand wat aantrekt. Soms lijkt het mij een hopeloze zaak en moet je blij zijn dat je op je modelvliegclub uberhaupt nog mag vliegen.......
     
    Han, A B, Johaver en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    Een beetje off topic: Ik ben zelf een aantal keer op Teuge VFR wezen vliegen toen ik nog voor mijn A brevet bezig was, maar tegen de tijd dat ik over Deventer vloog was ik echt al lang op hoogte (en dat moet wel), dus als die 'knakker' richting Lochem vloog vanaf Deventer dan is dat de andere kant uit en zie ik het probleem niet. Als hij maar weet waar hij mee bezig is en weet wat op zijn route ligt, en dat geloof ik wel bij iemand die blijkbaar ervaren genoeg is en heel veel geld en technische kennis in zijn spullen heeft zitten. Ik geef mensen liever het voordeel van de twijfel. Het is in het algemeen te makkelijk om een zwarte schaap aan te wijzen en de gebakken peren te accepteren, want dan is er geen drijfveer meer om tot een goede oplossingen te komen voor iedereen, inclusief de underdogs.
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De A44 is 's nacht vrij rustig. Max Verstappen kan goed autorijden, dat heeft hij laten zien door niet onverdienstelijk een seizoen mee te draaien in de Formule 1, dus heb ik er geen moeite mee als hij met z'n miljoenen kostende Torro Rosso ff met 300km/u van Wassenaar nasr Schiphol en terug jaagt.

    Overdreven voorbeeld? Misschien....maar het feit dat iemand iets goed kan en bereid is daar grof geld voor neer te tellen betekent niet dat hij dat dan ook zomaar overal mag.

    En dit soort personen zijn dus juist wel diegene die het probleem veroorzaken.
    Scheit aan de regels, jammer voor de rest, ik doe toch lekker wat ik zelf wil
     
  6. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    Dat klopt. Het betekend idd niet dat hij/zij dan ook zomaar overal mag. Maar aan de andere kant betekent het niet dat ze bijvoorbaat al gevaarlijk bezig zijn: soort van guilty until proven innocent.
     
  7. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Wat stel je voor?
    Dat er eerst iets moet gebeuren om aan te kunnen tonen dat het toch gevaarlijk kan zijn?
    Volgens mij hebben ze daar zelfs een spreekwoord voor :D

    Verder krijgt dit verhaal een aardig groot trol-gehalte dus wens ik je voor de rest veel plezier!
     
  8. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    Nee er is een gebruikelijke middenweg tussen 2 extremen: dat er eerst aantoonbaar bewijs moet zijn van een gevaar, niet dat er eerst iets moet gebeuren.

    Maar goed. Ik weet in ieder geval genoeg dus mag deze thread wat mij betreft gesloten worden.

    Ik heb niet eens 100 berichten in 6 jaar tijd gepost, dus mocht je mij een troll vinden voor wat voor reden dan ook, maak daar een melding van. Krijg ik een ban, dan is het 'probleem' van jouw kant opgelost, maar ook van mijn kant want ik dat geval wil ik niet eens lid zijn van zo'n site.
    Ik spendeer mijn tijd liever aan iets leuks, bijvoorbeeld model zweefvliegen, waar mijn vraag eigenlijk over ging.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2016
  9. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    ✂-----
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2016
  10. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Alle modelvliegvelden zouden zich moeten kunnen melden bij de overheid .Op die locaties zou je dan tot 300 mtr hoogte kunnen. Want de regels zeggen niets over de persoon, maar of het veld geregistreerd is bij de knvvl. Een knvvl lid mag op een niet knvvl veld ook maar tot 120 mtr , maar andersom mag een niet knvvl lid op een knvvl veld wel tot 300 mtr. Als je het wil zou iedereen dan een vliegbrevet van de knvvl moeten hebben . Dan kun je controleren . Ik zie het als hetzelfde als bij een autorijbewijs
     
    Justus vindt dit leuk.
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Fpv....ik verwijt je niets en maak je ook niet uit voor troll. Ik gaf dat voorbeeld omdat ik het op een andere manier zie, zonder kwade bedoelingen of andere negatieve intenties.

    Dat de techniek en de persoon in kwestie het kan is 1, dat het gewoon (nog?) niet mag is 2. Doe je het toch is dat koren op de molen van de tegenstanders.

    Ik rijd in een 4x4, ik zou er graag mee het terrein in gaan maar dat mag niet zomaar overal.
    Ik rijd ook motor en vind het leuk om af en toe eens lekker hard te rijden....maar dat mag ook niet zomaar overal.

    We moeten er naartoe dat mensen, die de hobby op willen pakken, begrijpen dat dit niet zomaar overal kan.

    Ik kan tot die 120 meter lastig uit de voeten met mijn zwevers (ik dlg niet) maar heb aan die 300 wel voldoende dus ben (en blijf) ik lid van een knvvl-aangesloten club om lekker te kunnen blijven vliegen.

    Mooier zou zijn als je, zoals Vissermax ook al schrijft, alle geregistreerde clubs tot 300meter laat gaan maar zo is het nu eenmaal niet.
     
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Je feitelijke vraag was stoppen met modelvliegen of de wet overtreden.

    Ik heb geen problemen hoor.
    Plaats zo af en toe iets op dit forum, probeer mensen behulpzaam te zijn waar nodig en naar beste weten en verder gaat mijn leven in het echie heus wel gewoon verder.

    Als ik al je antwoorden op een hoopje leg en filter zie ik hoofdzakelijk:
    * Ik wil zweefvliegen, 300 meter vind ik eigenlijk al weinig, nu is het nog lager.......is het een mogelijkheid om de wet te overtreden? Doen jullie dat ook? Zo ja, dan ga ik het ook maar gewoon doen!
    * Maar het hoeft toch helemaal niet mis te gaan? Nee toch?
    * Wetgeving is vervelend want het beperkt mijn individu in mijn persoonlijke vrijheid. Daarom is mijn woonplaats "NEEderland" van Nee, er mag hier niets leuks.
    * Wat de overheid ook bedenkt het gaat niet goed genoeg zijn want ik vind dat het altijd beter kan voor mijzelf.

    Kijk, en als meerdere personen antwoorden geven welke blijkbaar niet aan jouw verwachtingspatroon voldoen en je blijft terugkomen in de trant van: "Ja....maar volgens mij kan het toch wel hoor." dan begint het m.i. op trol gedrag te lijken.
    En je gaf in je openingspost aan dat je een boete een aanvaardbaar risico vindt. Wat is jouw gevoel bij het risico om een (lijn)vliegtuig met mensen erin uit de lucht te jetsen of op andere wijze persoonlijk leed te veroorzaken? Aanvaardbaar?

    Zoals gezegd, dit forum eet geen brood van mij.
    Ik heb er weinig nut, lol, baat of wat dan ook bij om mij meer dan noodzakelijk op te winden over zaken.
    Als jij een andere mening bent toebedeeld dan mag dat natuurlijk gewoon. het is tenslotte Nederland.
    En dan wens ik je gewoon veel plezier en gaan we allebei lekker verder met het echte leven.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het probleem is dat het bij wet verboden is dat te doen. De overheid heeft zeer restrictieve regelgeving opgesteld om juist dit soort dingen tegen te gaan. En die restricties raken een enorme groep modelvliegers die in de eerste plaats helemaal geen onderdeel van het probleem vormden.
    Door gewoon lak te hebben aan deze regels en je eigen gang te gaan tref je uiteindelijk andere mensen. Vanuit jouw optiek kan ik je uitspraak begrijpen: deze vlieger trekt zich niets aan van de regels en heeft nergens last van. Het vervelende is juist dat de mensen die zich wél iets aantrekken van de regelgeving een probleem hebben. Dat zie je toch hopelijk wel?
     
    J.B en A B vinden dit leuk.
  14. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    Agreed met arjan's post. En daarnaast, we leven hier met 16,8 miljoen + mensen op een veel te klein stukje land. En dan kan het niet anders dan dat er (soms te) veel regels worden ingesteld. Ik heb me daarbij neergelegd, en ik heb er ook geen last meer van. Als ik zie wat een zooi (echt) vliegverkeer er boven onze velden afspeelt, dan snap ik de regels best.


    En Ik vlieg op 2 clubs tot 300 meter (ja knvvl),zelfs met zwevers van 6 meter. Wat misschien meespreekt, ik ben in landen geweest ben waar je op een zaterdagmiddag gewoon een volautomatisch wapen kan kopen en dat vervolgens in het eerste beste bosje dat je tegenkomt tot in het oneindige kan leegschieten.

    Met al zijn regeltjes ben ik toch blij dat ik hier woon , en niet daar ;-)

    (en ja, jammer van al die regeltjes)
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2016
    Bankzitter, J.B en Justus vinden dit leuk.
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb er nu twee seizoenen op zitten met een 6 meter K8. Wat vliegt dat mooi. En wat is zo'n bak duidelijk te zien.. Niet verder vertellen hoor maar ik zou hééél misschien wel eens op 305 meter geweest kunnen zijn.

    Vroeger...tussen 1965 en 1975 vloog ik met enkele 4 en 5 meter zwevers geen sleepmogelijkheden dus een OS wankel er op en naar 600 meter of zo en een uur..soms twee uur hangen.

    Tja wat nu...Tot nu toe gevlogen zonder vario en vanwege de 300 meter eis er een gemaakt ( PMV). Hoop daardoor wat effectiever tussen de 100 en 300 meter te kunnen vliegen. Gaan het toch prutvluchtjes worden omdat ik te weinig aansluiting met de bellen kan krijgen en bv 10 minuten vluchtjes schering en inslag gaan worden...dan is het gewoon voorbij en gaat de kist in de verkoop. Het is niet anders.
    Heb te doen met diegenen die 120 meter max hebben.

    Mijn antwoord op de topic vraag: nee zinloos met m,n dikke K8 vrees ik.

    Groet,

    Henk
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2016
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Thermiek vliegen onder de 120 meter is prima mogelijk, maar dan moet je de bellen wel herkennen. 2 jaar geleden heb ik de Phoenix K8 van een clublid ingevlogen. Dan hebben we het dus over de 6 meter versie van 15 kg. In de avondthermiek (het was 20:00 uur 's-avonds) kon ik zelfs een half uur blijven hangen tussen de 60 en 120 meter. Niet bedoeld als opschepperij, maar als illustratie dat er wel degelijk bruikbare bellen onder de 120 meter zitten.

    Max
     
    serge pot en vissermax vinden dit leuk.
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Zie je eerdaags neem de K8 mee en... ga les bij je nemen.. dwz indien je me de fijne kneepjes wilt bijbrengen...;).a.s. zaterdag??. Krijg weer wat hoop!!

    Groet,

    Henk
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2016
    serge pot en vissermax vinden dit leuk.
  18. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Afgelopen zaterdag. Om het verhaal van Max te illustreren. Onder de 120 m kun je prima thermieken. Ben na ruim 30 minuten naar beneden gekomen omdat ik het zat was. Lagere starthoogte betekent dat je minder ver weg kan van de startplaats om thermiek te zoeken. Maakt de uitdaging des te groter.
    Met F3J en F5J modellen is dit wel makkelijker dan voor schaalzwevers. Met een F3J van 2.4 kg kun onder de juiste omstandigheden vanaf 6 m hoogte nog wegkomen.


    Paul
     
    serge pot, Énke Blériot en bobt vinden dit leuk.
  19. Dickie

    Dickie Guest

    Ziet er goed uit Paul, zelfs met een jet kun je goed uit de voeten.
    Al geprobeerd ook.
     
  20. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen

Deel Deze Pagina