Welke beginners heli?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Pentrico, 7 mrt 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik ben zelf instructeur in mijn club.
    dus ik zie mensen binnen komen met klein spul, en met groot spul.
    en je ziet gewoon dat mensen die met een 450 vliegen gewoon langer over doen.
    das een feitje, geen mening.

    daarnaast zie je dat het bij ons op het veld (bijna altijd windkracht 3 of meer) wel een erg langdradige hobby word als er met een 250 maat wordt gelest.
    practisch gezien te beweeglijk in dat soort wind, iig, voor een beginner wel.

    punt wat ik tegen de kleine heli's met beginnersstanden heb, is dat een beginners stand doorgaans het verkleinen van de servoweg is.
    kortweg:flinke windvlaag, en je komt er niet meer tegenin.
    paar keer gehad met een leerling (te ver getemd , te veel wind), sindsdien hou ik beginnersheli's wat "enthousiaster"

    los daarvan moet je gewoon lekker doen wat je wilt natuurlijk, iedereen heeft zijn eigen ideeen over beginnen met vliegen.
    als je maar weet waarom het ene wordt aangeraden, en het andere niet.
    kun je de goede keuze maken, zonder jezelf naderhand belazert te voelen ;-)


    ikzelf heb die kleine heli van mij ook in een hal en garage gevlogen. geen wind.
    dat raad ik voor zo'n 270 of 230 maatje ook aan. wind is de vijand bij die kleintjes.. tot je goed genoeg kunt vliegen om het op te vangen
    in huis raad ik niet aan, zijn ze doorgaans te snel voor, dus te snel kans op het raken van muren etc.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    bij de weg, een kleine heli kan natuurlijk wel op een wat goedkopere laten zien of je verder wilt met de hobby
    maar ken gewoon zijn beperkingen, dat scheelt heel veel.
    weinig wind is gewoon belangrijk bij kleine heli's.

    en snel throttle hold aanleren :D
     
  3. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Manier?
     
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    dat is een feit wat die wind betreft (alhoewel bvb tegen zonsondergang de wind meestal mindert en je dan nog snel op bvb een verlaten voetvalveld met een kleine size kan vliegen)
    maar een echt grote heli heeft enkel zin als je zeker weet dat dit echt jou hobby gaat worden..

    en weet nu niet of je het over de align trex 250 hebt student want die is gewoon te zwaar voor zijn size hé, bagger/kwetsbaar ding om mee te beginnen, heeft veel te hoge headspeed nodig voor een beginner. en vlieg je hem met lage headspeed kan je evengoed een rotor op een baksteen plaatsen..

    maar de meeste kleine Blade helis vliegen wel ok.

    en ga je voor groot..

    dan gooi je missch duizend(en) euro's weg.

    maak de rekening maar (voor elektro)

    dure lipo's
    dure zender/ontvanger (want bij een grote heli wil je goed materiaal )
    dure lader
    dure voeding
    dure elektronica (1 hv servo voor een 700 kost bvb al 150 euro)
    duur: als het misgaat en je tikt hem tegen de wereld, 300 euro herstelling heb je al (heel) snel.

    en stel dan lijkt het toch niets voor jou en kan je de hele boel voor een fractie van je aankoopbedrag op marktplaats gooien.. Waar ze dat bedrag dat je vraagt nog is door 2 delen en dan hun bod plaatsen.

    En dat zijn gewoon ook feiten.

    Dus tenzij je echt heeeel zeker bent dat dit je nieuwe hobby/passie is en je er 100 procent voor gaat plus volledige begeleiding/club/helischool zou ik nooit een grote heli aankopen als eerste model.

    doe je dat wel en wil je echt een behoorlijke grote, koop dan een 550, meest verstandige grote maat, nog vrij betaalbaar en zeer stabiel.

    ha ja en koop die dan op marktplaats want daar zijn ze goedkoop.. ;)


    maar..

    zie dat je een goeie koopt..

    en..

    dat ik je niet voor ben :p:p:p
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2016
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Met Erwin (post #3):

    Blade 230s en een DX6 is een goede beginset waar je veel mee kunt (leren)
    Ligt als een blok(je) in de wind, makkelijk te repareren en vliegt "groter" dan hij is.
     
  6. Pentrico

    Pentrico

    Lid geworden:
    7 mrt 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Steenwijk
    @easy en @Student
    Bedankt voor het meedenken, ik waardeer dit echt!

    Als leek zijnde vind ik dat beide argumenten absoluut waar zijn en kan ik hoer flink over nadenken! Zoals eerder gezegd neig ik nog steeds het meest naar de blade 230s en zoals student aangeeft, zolang je rekening houd met zijn tekortkomingen door zijn formaat is dit voor mij wel een goedkopere keuze welke ik misschien nog eens alleen kan vliegen als ik daar zin in heb.

    @HeliKoper
    Ik zag dag jij ook een blade 230d hebt (gehad) kan jij aangeven of er nog verschillen zitten in de safe functie van de 120 230 of 270? Of is bij al deze modellen in de beginner modus dat als je de stick los laat hij vanzelf recht komt te hangen zoals easy in een eerdere post aangaf dat de 270 wel doet?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    In SAFE is het net een (sorry voor de vergelijking) drone. Maar in de 2 andere standen is het een gewone heli, die ook als zodanig kan crashen.:D In de manual staat het exact uitgelegd.

    Je moet echt 2 linkersticks hebben om hier niet mee te kunnen leren vliegen!:)
     
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Koop een heli naar je portemonnee, en hoe groter hoe makkelijker de heli vliegt. Ik had al iets ervaring toen ik weer begon met heli vliegen en ook ik ben met een 450 begonnen, vliegt goed maar zodra er een beetje wind staat is het voor een echte beginner een drama. Ben daarna overgestapt op een 600 size pffffffff een wereld van verschil, beter te zien veel stabieler met wind en veel beter te doseren. En ok, ik heb nu een 700 size en dat is betreft stabiliteit echt top maar ja....ook prijzig.

    Ben het met de meeste meningen eens, maar nogmaals als je geldbuidel het toelaat zal ik toch kiezen voor een size rond de 550/600. En als ik heel eerlijk ben, zoek een club op en zoek hulp bij ervaren heli vliegers!!! Klein of groot, het blijven levensgevaarlijke dingen en een ongeluk zit in een klein hoekje.

    Succes ....
     
  9. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Een kleine heli is goedkoper in de aanschaf t.o.v. een grote heli, ook de onderdelen zit behoorlijk wat prijs verschil in maar toch sluit ik me wel aan bij het verhaal van @Student.

    Het is (voor een beginner) een hele kunst om überhaupt een rc helikopter te besturen, zeker de kleinere heli's! Denk dan aan maatje 450 en kleiner.

    In mijn ogen kan je als beginner beter een maat groter pakken (uiteraard wel onder goede begeleiding) dan dat je met een kleine heli begint. Je leercurve zal dan vele malen groter zijn dan wanneer je met een kleine maat begint en je meer aan het repareren bent dan aan het vliegen.

    Als beginnend piloot kan je het beste je heli ver van je af vliegen en op hoogte, doe je dit met een kleine heli??? Nee hoor, dan is die niet meer te zien en raak je de oriëntatie kwijt met het gevolg dat je crasht.
    Een kleine heli vlieg je dichter bij, en een grote heli kan je veel verder/hoger van je af vliegen zonder dat je de oriëntatie verliest.

    En ja, een 700er is duurder.. een crash loopt snel in de honderden euro's en wanneer je met een 450 crasht is de schade gemiddeld 80 tot 100 euro.

    Ik ben met m'n kleine heli's waaronder ook de 450 VAAK gecrasht, maar met mijn 700er nog NOOIT... Terwijl ik me absoluut niet inhoud wanneer ik met de 700er vlieg.. Integendeel, ik vind het heerlijk om hem door de lucht te raggen!

    Ik ben dus meer euro's kwijt aan crash kosten bij m'n kleinere heli's t.o.v. mijn grotere heli's.

    Wanneer je een ervaren piloot bent is het leuk om een kleinere maat erbij te pakken, als beginner moet je er gewoon niet aan beginnen.. Door vaak te crashen in het begin kunnen beginnende piloten de hoop snel op geven en stoppen ze misschien wel met deze mooie hobby... Dat zou toch eeuwig zonde zijn!

    Maar goed, dit is mijn mening... Ik praat uit mijn eigen ervaring!
    Ik ben begonnen met een 200 size heli (walkera Master Cp) deze heb ik oneindig vaak de grond in geboord! Zo vaak dat ik er hopeloos van werd.

    Toen heb ik mijn eerste Trex 600 efl pro gekocht, deze heb ik destijds door Albertino van rc Heliparts laten afstellen.
    Met die heli heb ik mijn basis echt wel mee geleerd en in een behoorlijk tempo.
    Daar maakte ik pas stappen mee! Ik kreeg er ook echt plezier... Dat terwijl ik met die kleine alleen maar geërgerd was.
    Ik besloot er nog een Trex 450 pro dfc erbij te kopen, dat leek me wel prettig aangezien deze erg handzaam is en makkelijk mee te nemen.
    Maar helaas, ik ging met 6 volle lipo's naar het veld... En bij lipo nr. 2 kon ik weer inpakken!
    Pffffff frustrerend hoor!
    Inmiddels heb ik de kleine heli's weg gedaan omdat ik geen zin meer had in die ellende! Daarvoor in de plaats kocht ik nog 2 700ers waar ik veel meer plezier aan beleef.

    Ik wil absoluut niemand voor zijn hoofd stoten met mijn mening, iedereen die wel graag met kleinere heli's vliegt en of het daarmee geleerd heeft.... Respect geef mij maar het grotere werk haha
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2016
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    klopt idd jeroen maar jij had wel geen safe gyro op je 450 hé. dat werkt gewoon echt super goed.. crashen is dan ook bijna honderd procent uitgesloten bij die kleine rakkers met safe technology zene.

    uiteraard is het ook mogelijk om op bvb een 550 een gyro met safe op te zetten maar bvb een beastx fbl gyro met safe kost al gauw 250 euro..

    anyway iedereen heeft hier gelijk denk ik het gaat vooral over

    a) de persoonlijke smaak/budget
    b) het al of niet alleen leren
    c) hoe vingervlug (weet niet direct een ander woord) de persoon is.

    Een op en top gamer bvb heeft echt geen groot stabiel ding nodig om het te leren.
    maar iemand die van zichzelf weet dat hij wat tragere reacties heeft beter wel.
    maar enkel onder begeleiding dan, anders te gevaarlijk vind ik.

    in mijn persoonlijk geval vloog ik al 10 jaar vliegtuigen, alle mogelijke modellen, ik vlieg ze ook acro met gebruik van de 4 kanalen en niet enkel zoals velen doen 3 kanaals met enkel de ailerons om een bocht te maken.

    dus 130x was 2.5 jaar geleden de heli voor mij om mee te starten. ook helemaal alles alleen zelf geleerd. en ja dat ding heeft gecrasht. maar 10 euro en hij vloog weer. meestal 0 euro.

    en dan 550. wat een veel stabieler ding.

    klopt zeker.

    maar zonder 130x... was ik er nooit aan begonnen.

    en om eerlijk te zijn.. ik heb nog een lekker overpowerde nerveuze 450.. die ik vlieg tot 4a5 bft wind trouwens.. dus dat kan echt wel als je het iets of wat goed kan, ze waaien echt niet weg als je een goed afgestelde fbl 450 hebt. ze bewegen natuurlijk wel wat meer dan :) en.. wat vind ik het heerlijk om nu met zoiets nerveus,krachtig te vliegen. echt, i love it. :) :) ik begin gewoon spontaan te lachen als ik met dat ding vlieg, een gevoel dat ik niet heb bij men 700. die is zooo stabiel ;)
    Pas op ik vind het een machtige heli hé en hij dwingt respect af, je ziet hem super goed en vlieg er zeker heel graag mee. het geluid alleen al.. maar heb er gewoon niet dat kleine extra fun gevoel bij.

    anyway,

    allemaal persoonlijke verhalen en nu kan de starter van dit topicje ook zen persoonlijke keuze maken hé, in elk geval, veel succes alvast voor hem met deze super leuke hobby,veeeeel leuker dan rc auto's ;)
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2016
    Waxweazle en jeroen1987 vinden dit leuk.
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    hier zie je is wat maten naast elkaar :)

    Gr9Ez.jpg

    zijn niet mijn helis hoor maar met de kleinste die je ziet op deze foto heb ik het geleerd :)

    en nu...

    tja.. kan bijna een heli winkel beginnen ;)

    (kan er trouwens niet aan doen maar ik vind op deze foto de 550 toch weer de mooiste eigenlijk.. hij heeft gewoon iets :) :) :) )
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2016
  12. Pentrico

    Pentrico

    Lid geworden:
    7 mrt 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Steenwijk
    @HeliKoper
    Zoals jij het beschrijft staat de safe technologie wel aan ;)

    Het is en blijft inderdaad een keuze die je baseert op je persoonlijke omstandigheden. Jullie hebben mij in ieder geval alle handvatten gegeven om een keuze te maken waarbij ik overal over na heb kunnen denken en dat vind ik top!

    Ik heb zojuist bericht gehad van de plaatselijk vliegvereniging dat eind deze week/begin volgende week een instructeur contact met mij opneemt dus dat balletje rolt nu ook.

    Ik heb vandaag mijn Phoenix en dx6i binnengekregen dus kan daar alvast het gevoel mee proberen te krijgen. Ik begreep al dat het niet de allerbeste zender is maar hij was erg aantrekkelijk geprijsd tezamen. Op internet vond je allerlei filmpjes over de afstelling van de dx6i voor Phoenix is dit handig om te doen of vliegt de helikopter dan ineens anders dan in het echt?

    Wat zijn de goede/bekende merken van de 600 maat heli's waar goed onderdelen voor te verkrijgen zijn binnen Nederland?

    Een grote heli met safe technologie zou inderdaad het meest aansluiten bij jullie adviezen maar voor zover ik weet zot dot alleen in de blade 120/230/270?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    -Align (de trexen) zit je op alle vlakken goed.

    - thunder tiger (de Raptors) is in mijn ogen een handigere heli om aan te werken. kwaliteit ook ok, helaas zijn de parts minder goed verkrijgbaar.

    - Blade: Alles boven een size 450 van blade zou ik niet aanraden (te dure prijs/kwaliteit)
    Blade is trouwens gestopt met het maken van grote helikopters. maar laat je dus best ook niet verleiden om bvb (goedkoop) een grote occasie Blade te kopen.

    - Goblin, zeer mooie helikopters, kwalitatief ook heel goed maar.. duur..

    - Logo, ook zeker geen rommel..

    - dan heb je nog kds, protos, hirobo, Oxy, enz ...

    Align is 1 van de meer gevlogen merken op hobby niveau ,er zijn verschillende wedstrijd piloten die de grote aligns te zwaar vinden. en de harde 3d mannen knallen de lipo sledes gewoon los uit hun sluiting..

    maar prijs kwaliteit zijn ze zeker niet slecht. onderdelen ook goed verkrijgbaar. Maar ik ben ervan overtuigd dat er ook betere helikopters zijn, zag onlangs nog een Raptor G4 e720.. wat een heli.. die doet een trex 700 bij wijze van spreken min of meer op speelgoed lijken.
    Goblin 700 is bvb ook veel meer uitgedacht opgebouwd dan een grote trex.

    clubs zullen je de grote maten aanraden omdat dat voor de instructeurs zelf ook gemakkelijker en leuker is natuurlijk. en ook gewoon omdat het altijd vroeger groot en zwaar was.. maar.. er was ook niets anders.. was ook geen kat die een simulator had.. stel dat er nu 30 jaar geleden kleine safe helikopters waren dan zouden ze daar echt wel mee hebben leren vliegen ook. en draai het of keer het hoe je wilt als je echt gebeten word door de hobby en je hebt nu zoiets van ik wil en zal het kunnen.. dan zal je het ook kunnen. met vallen en opstaan maar je zal het kunnen, ongeacht de maat van heli.

    zorg dat je plezier in je hobby krijgt, dat is de sleutel van het verhaal.. met welke heli dan ook. volg je eigen zin ook wat want niets is stommer dan dat je een bepaalde heli koopt omdat iemand anders dat wou.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2016
  14. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ehh... Logo = Mikado
     
  15. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    men excuses.. het was al wat later hé ;)
     
  16. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Tip 1001: begin met simmen en een wat kleinere heli om het hoveren onder de knie te krijgen en daarna voorzichtig wat rond te vliegen tot dat je voldoende vertrouwen en budget hebt om groter te gaan vliegen.

    Tip 1002: als je daarna groter gaat vliegen maak de stapjes dan niet te klein, daar krijg je achteraf spijt van (net als mij ;) ). Zelf ben ik van 120 size naar 450, 500 en vervolgens 550 gegaan.

    Als ik het nog een keer over moest doen sloeg ik de 500 sowieso over en misschien de 450 zelfs ook wel. Een 550 is de eerste keer best indrukwekkend maart als je al redelijk rond kan vliegen went dit heel snel.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  17. Pentrico

    Pentrico

    Lid geworden:
    7 mrt 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Steenwijk
    Allemaal weer bedankt voor jullie inbreng. Ik ben nu inderdaad bezig met Phoenix en dit is al een hele uitdaging :) ik zal begin volgende week iemand spreken van de club en het is misschien verstandig ook dot advies even af te wachten aangezien zij de instructies gaan geven.

    Ik houd jullie op de hoogte!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
  18. Pentrico

    Pentrico

    Lid geworden:
    7 mrt 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Steenwijk
    Hebben jullie nog tips voor goede lipo laders?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
  19. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Nog een tip: neem in Phoenix een grotere heli om mee te beginnen, wegens betere stabiliteit.
    En en nog een: beweeg met je cyclic stick (rechter stick in mode 2) in korte rukjes en laat hem steeds weer naar het midden komen alvorens je de volgende correctie uitvoert.
    En probeer ook in het begin niet de heli op 1 plaats boven de grond te houden (dat komt vanzelf wel) maar probeer hem steeds stil te hangen.
     
  20. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Natuurlijk ben ik lang niet zo ervaren als de heren hierboven maar ik als beginner zal nooit meer de meeste kleinere modellen aanschaffen vermoed ik. Ik heb veel met een 130x gedaan en met alle wind hier in nederland had ik het idee dat ik alleen maar tegen de wind aan het vechten was. Resultaat is dus crashen, omdat ik eigenlijk niet eens had moeten vliegen met windkracht 3+.
    Ik als beginner ben ook geen fan van de nano modellen(blade in algemeen trouwens). Ik bezit een 130x, cpx en cps. De 130x vliegt niet op lipo`s maar op onderdelen, de cps vind ik geen fijn model en kan met een dx6i niet in alle 3 de mode`s vliegen. De cpx is een redelijke machine en die vlieg ik voor het huis op straat op-en-neer. Deze kan ook nog redelijk asfalt happen. Echter, de micro modellen(niet 130x) zijn naar mijn mening geen beginner modellen. Ik vind zelf dat ik ze flink moet downtunen met expo/dr om lekker te vliegen. Ze kunnen wel tegen crashes maar stabiel zijn ze niet. Persoonlijk vind ik trouwens de WLtoys 977 een zeer goede micro om wat mee te leren. De 6axes mode is zo goed als FP/COAX en in 3axes vliegt hij ook lekker. Alleen is hij met zijn bijgeleverde transmitter niet te finetunen en is wel erg gevoelig. De onderdelen kosten echter geen bal via bv banggood waar blade onderdelen voor micro modellen toch wel in de buurt komen van een 450helicopter qua onderdeel prijzen. Deze kan ik dus wel aanraden voor binnen. Al weet ik dat de meeste mensen op dit forum geen fan zijn van "speelgoed" modellen. Maar ik blijf erbij, de v977 is een leuk model voor de prijs en ik heb er veel mee kunnen leren(bv orientations met 6axes). Het helpt natuurlijk ook dat een lipo 10minuten mee gaat.

    Als je kijkt naar sims. Heli-x6 is ook een goede. Kost een stuk minder, geloof 50-60euro. Je hebt alleen een kabeltje van 10-20euro nodig erbij. Waar Phoenix out-of-the-box niet correct vliegt en je eerst modellen moet instellen vliegt heli-x meteen goed. Daarnaast heeft Heli-x een zeer goede hover trainingmode.

    Daarnaast zou ik http://www.helifreak.com/showthread.php?t=531380 eens checken. Zeker in combinatie met heli-x heb ik hier tot nu toe veel aan gehad. Ik heb de laatste maanden helaas geen tijd gehad om hier veel mee te doen maar alleen met les1 heb ik echt stappen voortgang gezien in vrij korte tijd.
     

Deel Deze Pagina