2015 - Xplorer

Discussie in 'F5J' gestart door arno888, 27 feb 2015.

  1. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Volgens mij is dit de romp voor bij de F3J vleugel, die combi is juist voor wat winderig weer. Gewicht niet zo'n issue, hooguit dat 'ie lichter uitvalt als gehoopt misschien.
    Ik verwacht dat deze (afhankelijk van accu keuze) onder de 1800 gram uitkomt.

    Of ik zit er HELEMAAL naast en dat gaat Erik dat zeker rechtzetten :stout:
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Bovenstebestebravebob:rolleyes:
    Vlgs. mijn, niet altijd even bescheiden mening, is gewicht altijd een issue bij een zweefkist .................
    Alles moet altijd zo licht mogelijk zijn, en mocht je ballast toe willen voegen doe je dat in het middelpunt van je toestel.
    Vooraf al "gewicht weggeven" vind ik, niet slim ..............
     
  3. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond

    Zie post 146.

    Reden voor servo's onder de vleugel is.
    Kan ik met zwaardere accu eventueel
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    welke accu's heb je gepland?
     
  5. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Omdat Erik zo'n 8 cm heeft ingekort zou ik denken dat hij met 2200 accu's wil gaan vliegen. Da's op zich best slim. Een accu nodig voor de hele wedstrijd. Namelijk gemiddeld trek ik met m'n tenshock, nogmaals bedankt John, 300 mAh per vlucht er uit. Start ver boven de 200 meter in 15 a 20 sec. Dus 5 vluchten zou 1500 mAh zijn en heb je dus nog ruw weg 1/3 over.

    Of Erik gaat voor de 2s optie die heb ik ook al wel online voorbij zien komen. Alleen dan wel meer draaikolkjes in de lipo. Wellicht met de keuze van high voltage lipo's en 2s met hoge capaciteit zou misschien ook een Ei van cumulus :rolleyes::oops: kunnen zijn oh nee NAN ... o_O:rolleyes:

    Ben benieuwd wat de setup wordt. Ik zit voor mijn lichte die binnenkort komt nog even te kijken 2s zou wellicht iets kunnen zijn. PP/8 met een 19x8 extreem langzaam (dus alleen klimmen), 18x10 "allround" of super snelle 16x16 om direct op 50 m in de thermiek te duiken. Kan strategie zijn...
     
  6. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Bedoeling is om met (grotere) accu te gaan vliegen. 1000 ipv 650 te gaan vliegen. Zal vanavond kijken waar ik op uit kom.
     
  7. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Oei, 1000 mAh.. da's wel een hele zware accu. Hoop dat je uit gaat komen. Ik denk dat je nog wel 30 gram in je staart nodig zal hebben.
     
  8. krikke71

    krikke71

    Lid geworden:
    9 feb 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Beringen
    Weet er iemand welk vleugelprofiel de Explorer juist heeft?
     
  9. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Met mijn andere Xp (korte romp) vlieg ik met 650 accu en 15 gram op de staart. Om zwpnt op 132 te krijgen. Vandaar nu servo's onder vleugel iets meer schuif mogelijkheid.
     
  10. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Dirk,

    Wat je uit de bovenste afbeelding haalt is dat als je de invals hoek van de vleugel vergroot je ook de invalshoek van het stabilo vergroot. In dit geval staat je stabilo neutraal bij een Vleugel CL van ongeveer 5.3.
    Als je dan hoger in Cl gaat met de vleugel en dus de aanstroom hoek vergroot word de aanstroom hoek van het stabilo ook groter en bij een vast onbeweegbaar stabilo zou je dan een hogere CL zien.
    Realiteit is dat je om in die hogere CL's te vliegen je stabilo up geeft wat de de CL waarde van het stabilo weer laat zakken tot om en nabij 0. Hetzelfde als je lager in CL gaat dan moet je iets down drukken wat de CL waarde van het stabilo weer omhoog krikt tot 0. Een stabilo is niets meer of minder dan een grote windvaan op een stok die altijd de weg van de minste weerstand zoekt en dus altijd om en nabij de 0 bevind. Alleen hele voorlijke of hele achterlijke zwaartepunten kunnen daar verandering in brengen en dan alleen nog maar marginaal. Voor recht uit vliegen is dus een symmetrisch stabilo het beste. A symmetrische stabilo's worden toegepast om de weerstand bij up geven (thermiek bochten) lager te houden. Je kunt dan een marginaal verlies hebben bij recht uit vliegen maar je maakt winst bij een licht uitgeslagen hoogteroer (thermiek draaien). A symmetrische stabilo's hebben een CL '0 hoek die iets afwijkt van de koorde lijn. Een A symmetrisch stabilo zal dus met een iets andere hoek (meer up) gemonteerd moeten worden.
    Asymmetrische stabilo's hebben dus alleen zin met een draaibaar hoogteroer gedeelte. Bij pendel stabilo's levert het niets op.
     
    soarer en crins vinden dit leuk.
  11. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Met 1000 krijg ik zwpnt mooi.
    Van 105 tot 138mm.
    Gewicht komt op 1713gram uit.
    Ballast baar tot 2500gram.
    Mijn zwaar weer kist is klaar voor 2016
     
    soarer en bobt vinden dit leuk.
  12. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Ik hoor graag je bevindingen en zie je graag bij de NK's
    Veel plezier met invliegen en laatste kleine afstellingen.
     
  13. snoopy

    snoopy

    Lid geworden:
    10 jan 2014
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb mij servo's in het meegeleverde plaatje gemonteerd. De blauwe lijn (striping tape) is het zwaarte punt bij mij. Ik kan hier dus nog mooi ballast bij plaatsen indien nodig. Door lipo naar voren of achteren te schuiven kan ik alle gewenste zwaartepunten halen (Zwaar tailheavy tot zwaar noseheavy) Ideaal. Ik heb geen last van te lange neus voor zwaarte punt. Ik vlieg 132 tot 130 cm. De lipo's die ik gebruik zijn 850 of 1300 3s Hvlipo's (bolt) waar ik erg tevreden over ben. Met 850 lipo weegt mijn kist 1450 gram.
    servoxplorer.jpg xplorer2.jpg
     
  14. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Welke motor gebruik je? Netjes 1450 gram.
     
  15. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    Grappig om te zien dat alle trotse Xplorer bezitters zich deze winter hebben bezig gehouden met de (te?) lange romp en dat we allemaal - met meer of minder hoofdpijn tot dezelfde oplossing zijn gekomen :yes:

    @snoopy Mooi. Veel plezier gewenst met de kist. Als ik het goed zie heb jij ook de ontvanger achter het zadel geschoven?

    Johnny
     
  16. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    Ben dan toch benieuwd hoe je de connector hebt zitten?
    Losse stekker aan draad? En gewoon in de vleugel steken?
     
  17. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    Inderdaad. Combinatie van krimpkous en hotglue die je mooi kan vormen bij het krimpen van de afsluitende kous. Zo bungelde de kabelboom vroeger ook in de kisten. De X is (was :() mijn eerste kist met de luxe van een plug and play verbinding.

    Ik heb zoals Erik de servo's liggend (MKS 6110HV) in het zadel met een ballastbuis waarin met lood gevulde stukken messing liggen. Bij een staande montage van de servo' was dit niet mogelijk.

    Zie mijn post bij de buren:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2463542&page=17 (post 251, stekker zijdelings te zien. Het betreft de F5J variant, niet de F3J vleugels die ik daarna gebouwd heb met een lichtere maar beduidend sterkere motor)

    Johnny
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2016
  18. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    Thx duidelijk
     
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vraag mij dan alleen wel af wat de gedachte achter het ontwerp van die lange neus was. Zo heel erg verkeerd zal die man toch niet denken als de helft van het deelnemersveld z'n Xplorers heeft gekocht?
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  20. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    zonder er nu blij van te worden Justus, de kisten zijn zeker NIET ontworpen voor ons winderige kikkerlandje aan de zee. Mijn F5J ( Lichte met lichte motor ) heeft me weinig problemen opgeleverd. De "zware" F3J vleugel met zwaardere motor daarentegen.... :mad:

    Lees zwaar met zware motor dan als 1800 gram hè :eek:
     

Deel Deze Pagina