Modelvliegen(thermiekzweven) en een hoogte limiet.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door arno888, 15 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat de wettelijk toegestane vlieghoogte, nu al gelimiteerd, tot 300 meter (op KNVvL Velden) nog verder beperkt gaat worden is welhaast een vaststaand feit :( Daar lopen ook al voldoende discussies over hier op het forum, maar ik wil de vraag nu eens omdraaien :cool:

    Welke hoogtelimiet vinden jullie reël ?

    In Duitsland is de wettelijke grens voor vrije gebieden nu iets van ik meen 675 meter, maar ook daar komen er beperkingen aan en voor maar heel weinig Duitse modelvliegers, is onze 300 meter grens acceptabel !
    En wanneer je alles op een rijtje zet is die 300 meter ook veel te laag. Een vrije vlucht model wat in een flinke bel terecht komt, een DLG kist die zijn tijd vol moet maken, een goed startende F3B kist enz.enz. passeren deze grens, maar ook een passerende jet die ff zijn neus optrekt schiet al gauw door en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Ook een lesvlucht met een Chartertje of zo zal al gauw aan grens krabben ........

    Nu wordt er, gelukkig maar, niet overal op hoogte gekontroleerd, maar ik vraag me af wat er ooit zal gebeuren bij een heftige verzekeringskwestie wanneer wettelijk die grens op 120 meter staat ? (of nog erger op 50 meter?)

    Dus daarom mijn vraag nogmaals; wat vinden jullie een reële hoogtegrens?

    Persoonlijke zou ik 600 meter een heel reële grens vinden.

    p.s. Ik wil ook geen discussie of die 300 meter acceptabel is of niet. Gewoon jullie idee over een hoogtelimiet is hier gevraagd.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2016
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ik denk dat voor het overgrote deel iets in de richting van 550 meter wel voldoende/leefbaar moet zijn.
    De keuze zal m.i. erg afhangen van wat voor een zwever (spanwijdte, model) diegene vliegt en hoe goed hun ogen zijn.
    Voor veel mensen met een 2,5 meter zwever is 450 meter al een uitdaging omdat ze het dan al niet meer zien. Een 3,5 meter zie je afhankelijk van model nog makkelijk tot 550-600 meter.
    Een 6+ meter zwever waarschijnlijk nog makkelijk tot over de kilometer hoogte?

    Maar dat kunnen wij natuurlijk allemaal niet weten hoe dat is............want we mogen maar tot 300 meter :p
     
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Zoals ik al zei, dit gaat niet alleen om de zwevers. Heb je al eens jets in aktie gezien ? Als die jongens na een fly-bye ff optrekken zitten die heel snel (80m/sec) vrij hoog .............................
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Op mijn club kan ik met de 250mtr die daar geld uitstekend uit de voeten.(met mijn zwevers variërend van 2 tot 4mtr) Ik moet de stijgvluchten in de bel wat eerder afbreken en ik zal wat minder lang vliegen daardoor maar ik heb er geen moeite mee.
    120meter zou ik meer problemen mee hebben om onder te blijven.

    Ik vlieg er ook met motormodellen(2meter schaal en 1,5mtr sport) en vind daar 150meter al hoog zat. 120 zou ik ook mee kunnen leven maar zou ook wel als flinke belemmering ervaren.
     
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ja, maar jij vroeg "Wat vinden jullie een reële hoogtegrens" ?
    Ik vind 500-550 leuker dan 300 maar 300 is normaliter voldoende.
    Wat jets nodig hebben of leuk zouden vinden weet ik niet.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat 600 meter in de meeste gevallen prima voldoet.
    Maar dat is niet overal mogelijk ivm de burgerluchtvaart (laagvlieggebied) dus dan komen er weer uitzonderingen.
    Alleen heb ik zelf minder moeite met die uitzonderingen als de regel voor ieder veld geldt, KNVvL of geen KNVvL.
    Burgerluchtvaart heeft nou eenmaal een hogere prioriteit dan modelvliegen, dat is logisch.
    Maar voor de gemiddelde modelvlieger die lekker wil vliegen is 600 meter prima te doen.
    Eventueel dan voor wedstrijden/shows een ontheffing aanvragen.

    In Duitsland zijn ze zich nu hard aan het maken om echt een scheiding te krijgen tussen modelvliegtuigen / heli's en de drones/multicopters.
    Dit om de regering duidelijk te maken dat het 2 verschillende dingen zijn.

    Als ik dan net in een herhaling op TV zie dat de KNVvL zich actief inzet voor drones en droneracing dan vraag ik me af waar ze mee bezig zijn.
    Gevolgvraag van mij is dan, mochten we als modelvliegers een handtekeningenactie oid gaan houden voor een hoogtelimiet van 600 meter, wie gaat die dan aan de overheid presenteren?
    Wat mij betreft niet de KNVvL want die dient nu 2 doelen, dat kan in mijn ogen niet,

    GJ
     
    delta-X, houtjesplakker en Theo P vinden dit leuk.
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik denk dat een hoogtelimiet van meer dan 300 meter niet reeel is in Nederland. In bijna heel Nederland begint boven 1500 voet (450 meter) klasse E airspace, dat is gecontroleerd luchtruim (er vindt verkeersleiding plaats), en al het verkeer (zowel VFR als IFR) moet radiocontact hebben. De wetgever gaat nooit toestaan dat modelvliegtuigen in klasse E luchtruim mogen vliegen. Ik denk ook niet dat je dat moet willen. Vlakbij de gecontroleerde vliegvelden begint op de grond al klasse C luchtruim waarin wij niet mogen vliegen.
    Onder de 1500 voet is op de meeste plaatsen klasse G luchtruim, dat is ongecontroleerd luchtruim. Daarin is modelvliegen wel mogelijk. De wetgever zal een zekere marge willen hebben tussen wat de modelvliegers maximaal mogen en waar het gecontroleerde luchtruim begint. Die marge zal minimaal 500 voet bedragen. 300 meter is daarmee het maximaal mogelijke. Meer ga je echt niet krijgen, hoe hard we ook springen en wie we in de lobby ook meenemen.

    Persoonlijk kan ik prima overweg met een hoogtebeperking van 300 meter. Zelfs met modellen van 4 en 5 meter (Ka7, Elefant) kan ik leuk vliegen onder die hoogte. Natuurlijk is het gaaf om af en toe hoger te kunnen en mogen (ook ik ben er misschien wel eens een paar meter overheen gegaan :rolleyes:), maar met 300 meter zou ik persoonlijk best kunnen leven.
     
  8. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer
    Prima reactie van Gert-Jan. Sluit ik me helemaal bij aan.
     
    houtjesplakker vindt dit leuk.
  9. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    In het algemeen;
    Ik zie zulke uitspraken veelvuldig voorbij komen maar vraag me af hoe stil het zou zijn indien er iets wordt bedacht door de overheid voor de KNVvL aangesloten verenigingen wat geen voordeel biedt maar als nadelig kan worden opgevat.
    Stel dat de regelgeving zou iets zou voorschrijven, puur hypothetisch, als maximum hoogte 300 meter behalve voor KNVvL verenigingen. Voor hun geldt 120 meter..............................denk niet dat er dan nog iemand zal zijn uit het kamp van niet-KNVvL die dan vraagt om "gelijke regels" voor alle...........


    **edit**

    Maar ik trapte er weer in door toch te reageren.
    Kan dit topics wellicht door een admin naar een algemeen deel van dit forum worden verplaatst zodat hier enkel nog topics staan specifiek voor zweefvliegen?
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    @ P.L. & GJVO
    Sorry, maar deze uitgebreide discussies passen niet in dit draadje, daar was dit draadje niet voor bedoeld. Het idee was om te horen wat modelvliegers een acceptabele hoogtelimiet vinden.
    Geen discussies dus over op welke plek heli's mogen vliegen en al zeker niet over de communicatiemethoden van de KNVvL. Dat wordt al op andere plekken besproken.

    Wat mij wel tegenvalt is dat dit draadje nu al 350+ hits heeft en dat maar een man of 4 -5 een hoogte genoemd hebben ........... meer reakties graag :weetnie:
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    300 meter is meer dan hoog genoeg. Zeker gezien de regio waar ik en ook Arno vliegt is hoger gaan eigenlijk helemaal niet verantwoord zeker gezien de vliegvelden en hun CTR's die er liggen. Ook in de Duitse grensstreek, ik zou zeggen bestudeer de luchtvaart kaarten en dan kom je ook tot die conclusie of wil je de mandragende luchtvaart in gevaar brengen met dat extreem hoog willen vliegen.

    Als je op deze site http://www.drone.aeret.nl/ even inzoomt op de kaart zie je de gehele CTR van Maastricht Aken Airport, en die is zelfs grensoverschrijdend op een bepaald gebied.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry Arno, wat mij betreft mag een Moderator het opschonen, geen probleem.
    Ik had ook al een hoogte genoemd, 600 meter zou ideaal zijn, 300 meter voor iedere modelvlieger is voor (bijna) iedereen een mooie hoogte.

    GJ
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Voor mij is 300 m een ondergrens, wil je met enige regelmaat wat langere thermiekvluchten kunnen maken (meer dan een paar keer per jaar). Wat niet wil zeggen dat ik soms ook ontzettend leuk gespeeld heb om veel mindere hoogtes (10-60m DLG en F3J), maar met een schaal oldtimer of een dikke schaalbak zit je dan al zo ongeveer op circuithoogte.
    500-600 m biedt de mogelijkheid zo nu en dan eens echt lekker uit te halen. Maar ja, dat zit er in ons overvolle landje vrijwel zeker niet in.
     
  14. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    back to the point........ tot 300 meter hoog is voldoende, daarboven is het alleen maar saai en de de tijd uitvliegen.

    Vergeet ook niet dat een model 300 meter hoog en ruim 300 meter van je vandaan een afstand tot de vlieger heeft van 450 meter, of vliegen we alleen maar recht boven ons ?
     
    A B en flymax vinden dit leuk.
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Niemand heeft graag een limiet, behalve wedstrijdvliegers die leven van limieten en het zo goed mogelijk uitbuiten ervan.
    Maar met 300 meter zou ik in dit drukke land goed kunnen leven.

    Rick
     
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik sluit me aan bij F3j Karel. Boven de 300 meter wordt het saai (te gemakkelijk)

    Max
     
  17. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Zijn mijn beide posts verwijderd of verplaatst? Indien verplaatst hoor ik graag waar naar toe. Indien verwijderd ontvang ik graag mijn posts in bv. een 'conversatie'. Dan kan ik zelf mijn info, waar ik best goed over heb nagedacht, elders plaatsten waar het mogelijk meer on topic is. Voor de duidelijkheid: dat mijn posts opgeschoond zijn kan ik nog wel begrijpen maar ik hoop toch echt dat het niet verdwenen is. Dat doet geen recht aan mijn inbreng.

    groet,

    Erik
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dan toch maar ff mijn hoogtelimieten :rolleyes:
    Tegenwoordig vlieg ik hoofdzakelijk (en een heleboel) F5J. 95% van mijn vluchten blijft onder de 200 meter. Karel vind 300 meter saai, ik 200 :D Af en toe, heel af en toe laat ik me meeslepen en kom ik wel eens tot 299 ................
    Mijn rekordhoogte met F5J heb ik gevlogen op de wedstrijden. Daar wil je immers safe je tijd volmaken en laat je, je meeslepen tot 500 + (is me een keer of twee, drie gebeurt)
    Voordat ik met F5J begon heb ik van die grote schaalbakken gevlogen. Mijn 5 meter kist werd meestal tot 200-250 opgesleept en dan werd er gevlogen waarbij ik niet uitsluit dat ik de 300 meter grens weleens doorbroken heb :rolleyes:
    Maar zo nu en dan kon je bij goede omstandigheden ook wel eens een half uurtje blijven hangen op 100 meter. Bij mij was dat slechts "zo nu en dan" dus ik moet nog veel bijleren :eek:
    Mijn 7 meter bak werd meestal tot 300 meter opgesleept om vandaar verder te gaan.... Bij zo'n toestel lijkt 1 1/2 km ver weg en 450 hoog net niks. De leukste vlucht met die 7 meter bak was echter die keer dat ik de ontkoppelswitch op 80 meter hoogte bediende en er 10 minuten later slechts een puntje over was ............ (hè Dirk)

    Een limiet van 300 meter kan dus wel maar is niet reel !
     
  19. GliderUAV

    GliderUAV

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Zuid-Holland
    300 meter is goed te doen, hoger zou mooi zijn, maar niet noodzakelijk wat mij betreft.

    Groet,
    Kees
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Yesss, I was there ... :koud:
    Als ik in Frankrijk vlieg, vlieg ik gewoon met die jongens mee. En die gaan regelmatig boven de 500m.
    Mijn persoonlijk record ligt op 900m (volgens de vario) en dat was dan (op het oog) ook onder een hoek van zo'n 45 graden. Pythagoras leert dan dat de lineaire afstand zo'n 1270 m is. Dat was met een F3J-kist van 3m30. Voor mij was dat echt de zichtgrens.
    Als je dat dan legt naast zo'n schaalbak van 5-6-7 meter dan is 2 km afstand daar geen enkel probleem mee.
    Voor zo'n formaat kist is de 300m grens eigenlijk niet voldoende.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina