Agusta A-109 Hirundo - Belgian Defence

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Nevermore, 18 mrt 2016.

  1. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Nu ik wat vlieg- en bouwervaring heb kunnen opdoen is het tijd voor een nieuwe uitdaging: een volledig eigen bouw van een 600-size. Toevallig kwam ik een A-109 .50-size schaalromp tegen van de militaire variant van de Agusta. Daar zoek ik al 3 jaar naar!
    Als Belg vind ik het wel leuk een Belgisch toestel te maken. En we hebben hier een prachtige A-109 bij defensie vliegen en dit in verschillende versies:

    [​IMG]
    [​IMG]

    De uitvoering met retracts (veelal in civiel gebruik) is makkelijk te vinden. Maar daar zit je met die "wings" waar het landing gear in verdwijnt. Al vaak nagedacht om er zo ééntje te kopen en dan bij te werken maar zag ik niet helemaal zitten.
    Maar nu dus deze gevonden en meteen besteld:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor de mechaniek heb ik nog een gloednieuwe T-rex 600 ESP kit liggen met TT.
    Een Kontronik Jive 100+ LV komt er ook in. Toestel wil ik op 6 of 8S laten vliegen en dit met een Kontronik Pyro 600-09 motor.
    Nu ga ik op zoek naar een mooie 4-blads kop. In tegenstelling tot andere versies van de A-109 is de Belgische variant niet voorzien van een 4-blads staartrotor. Moet ik die al niet gaan zoeken. ;-)
    De FBL unit die dit alles moet coördineren wordt een Bavarian Demon 3SX.
    Natuurlijk nog verlichting (multiplex power multilight) erin en een cockpit. Bij fine-scalemodela hebben ze wel leuke zaken hiervoor. ( http://www.fine-scalemodela.com/600-augusta.html )

    Nu is het wachten op de levering van de romp. Ik hou jullie verder op de hoogte!

    Wie kan me een goed adresje doorspelen om decals te laten drukken?
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2016
  2. wflipse

    wflipse

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Zeeland
    Gaat weer een mooie heli worden!

    En ja bij Urwan van fine scale modella hebben ze mooie 3D prints.

    Heb bij hem heel veel besteld voor mijn life liner, en ook de decals heb ik daar laten maken, had ik geen klachten over.

    Succes met de bouw...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      89,7 KB
      Weergaven:
      311
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      184,2 KB
      Weergaven:
      323
  3. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Leuk project!

    Tailormade decals in duitsland maakt zowat alles wat je wilt... Ikzelf gebruik een combinatie van waterslide en rub on decals, maar waar het kan spuit ik liever alles,dit mbv spuitfrisk, die maken ze daar ook...

    We gaan het volgen

    Didier
     
  4. wflipse

    wflipse

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Zeeland
  5. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Bedankt voor de tips! Zijn zeker bruikbaar. Het is de eerste keer dat ik echt in detail wil gaan bouwen.
     
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
  7. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Fabrikant is me nog onbekend. Zal ik wel weten zodra de romp binnen is. Heb deze voorlopig nog nergens gezien op het www of in modelbouwshops. Kwam deze tegen en niet getwijfeld. Die moest ik gewoon hebben. :)

    De cine scale onderdelen zijn me toch net wat te duur hoor. Ik zoek een wat meer betaalbare variant. Het blijft "maar" een 600 met Trex600 en geen Vario of zo.
    Wil hier wel heel wat schaaldetails in steken om de echte zo veel mogelijk te benaderen. Maar het hoeft geen duizenden euro's te kosten. Wat huis-tuin-en-keukenmateriaal kan ook wonderen doen denk ik.

    Eerst maar eens beslissen in welke versie van Belgische defensie ik deze ga bouwen.

    Een eerste uitdaging wordt volgens mij de neussectie afneembaar te maken en toch voldoende stevig houden. Het neuswiel zit immers op deze neussectie. Ik vermoed dat de neussectie niet gemaakt is om bij elke vlucht af te nemen aangezien het een romp voor brandstofmechaniek is. Zover ik nu kan zien dient de neussectie vastgeschroefd op de romp. Maar daar vind ik nog wel iets op.
    Ik dacht aan magneten, logischerwijs. Maat bij hevige landing riskeer je dat de neus los en omhoog komt. Daarom denk ik onderaan in de romp een horizontale "balk" te monteren die de neus moet beveiligen. Eventueel met weer extra magneten.

    Eerst de romp afwachten.
     
  8. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Nevermore , dit zal weer een mooi project worden en mij lijkt het een heel mooie romp met al heel wat details als paneel lijnen en dergelijke .
    En zoals je schrijft is het inderdaad best mogelijk om met weinig middelen ook mooie resultaten te halen , mijn Bell 206 cockpitje kost tot hiertoe 0 € en da zal ook zo blijven en als het achter de ruitjes zit zal het ook zijn dienst doen :) .
    Voor je neuswiel zou ik zeggen bouw er inderdaad een alluminium balk in maar die vast blijft bevestigd aan het achterste deel en schuif het voorste deel hierover , moet volgens mij zo goed stevig en vrij makkelijk te maken zijn ( met een paar nachtjes piekeren moet da lukken :) )
    Succes alvast gewenst , Blitske
     
  9. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Zo iets was ik aan het denken. Alu of carbon. Maar het moet in of over elkaar schuiven. Eventueel zelfs met een uitkomend pootje ter bescherming. Al verwacht ik dat de heli op zijn staart gaat rusten bij verwijderen neussectie.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom? je kunt toch ook alleen het bovendeel van de neussectie verwijderbaar maken? Dan bevestig je in de romp een bodemplaat, waaronder neus en achterpootjes, boven de plaat het mechaniek, en de bovenkant van de neussectie maak je verwijderbaar. Lijkt me de veiligste en makkelijkste oplossing....
     
  11. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Is misschien ook een goede manier. Misschien wel het veiligste. Moet ik wel even bekijken of het bovenste deel voldoende eigen stabiliteit houdt.
     
  12. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Hoogst waaschijnlijk maak ik de anti-tank configuratie (HATk). Dus met Dome vooraan op de cockpit en rocket launchers.
    De verkenningsversie is ook mooi en een pak cleaner maar ik denk dat het extra volume van de anti-tank straks wel mooi gaat ogen in de lucht.

    Een korte uitleg over de A-109 in België (eerst bij de landmacht, nu luchtcomponent):
    On December 8th, 1988 the Belgian government decided to purchase 46 Agusta A109BA (Belgian Army) Hirundo helicopters.
    They replaced a number of the Alouette II helicopters in the reconnaissance and observation role. The majority was also equipped with 8 Helitow anti-tank missiles.
    At the delivery two designations were used; the reconnaissance version as the A109HObn (registrations H-01 to H-18) and the anti-tank version as the A109HAtk (registrations H-19 to H-46).
    A few years later a number of Medevac modification kits were bought, than can be fitted on either type of helicopter.
    Since early 2003 all Hirundos were brought up to the same multirole standard, so that they can be used for the following 6 types of mission :
    - HATk: anti-tank version armed with 4 HeliTOW 2-missiles
    - HLR: armed with 2 LAU68B/A rocketpods with 2.75inch unguided missiles
    - HRecce: armed with 2 7.62mm MAG-machineguns
    - HMed: Medevac version
    - HObn: Observation version with an almost identical armament as the HATk
    - HTpt: Transport version


    (bron: http://belmilac.wikifoundry.com/page/Agusta+A109BA+Hirundo )


    De zoektocht naar een goede, mooie en betaalbare 4-blads rotorkop vind ik niet zo makkelijk.
    De rotorkop van de echte Agusta is vrij eenvoudig denk ik. Ben nog op zoek naar detailfoto's (of moet ze zelf nog maken deze zomer). Wel viel me op dat de rotorkop metaalkleurig is.

    Die van Century zijn bewezen goed, maar niet mooi schaal: http://www.centuryheli.com/products/productdetail.htm?prtnm=CN1114M&pageid=472
    Ze hebben wel nog ééntje die meer van toepassing is voor de A-109: http://www.centuryheli.com/products/productdetail.htm?prtnm=CN1104MV2&pageid=472

    Bij Scaleflying.de hebben ze een betaalbare, maar weer niet zo schaal-toepasbaar: http://scaleflying.de/product_info.php?info=p973_4-blattrotorkopf-mit-taumelscheibe.html
    En een dure die al meer in de richting komt: http://scaleflying.de/product_info....-vbr600-10mm-welle-pnp--made-in-germany-.html

    En dan komen we bij de (voorlopige) winnaar: http://www.cnchelicopter.com/new-600-size-4-blade-head-system-cnc2016/
    Lijkt me erg mooi schaal voor de A-109. Niet gelijk aan het origneel maar wel knap vind ik.
    Alleen vraag ik me af wat de kwaliteit en levensduur van deze kop zal zijn.

    Ik zoek nog verder.

    De fabrikant van de romp zou "The Wings of Wind" zijn. Uiteraard uit China. :)
    Volgens de gegevens die ik vond is het een redelijk grote en "bekende" fabrikant die voor meer Europees gekende merken schaalrompen maakt (oa. Thunder Tiger, Graupner,....)
    http://www.frp-rcmodel.com/english/chanpin.html#
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2016

Deel Deze Pagina