De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

  1. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    fantastisch om te lezen inderdaad. En dat er naast een stukje competitie gedrag, ook het sportieve gedrag van medepiloten is die je een zetje in de rug geven en je adviseren.
    Dat moet toch een fantastische dag zijn geweest.
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  2. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Goed bezig John, toch weer een stap vooruit, lekker man en ga zo door!!!
    Gr bas
     
  3. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Afgelopen weken maar weinig gevlogen, geen zin, te warm, regen of een andere smoes waren hiervan de oorzaak. Ik ben 2 keer weg geweest en op deze dagen was er een lekker zonnetje en een aardig briesje. Ik heb vooral nadruk gelegd op snelheid, ik heb ondertussen al duidelijk het verschil kunnen merken als je figuren vliegt met hoge snelheid maar soms zit ik gewoon een beetje te "trutten" en vlieg ik te langzaam. Maar het gaat steeds beter en ik merk ook steeds meer dat ik toch echt zichtproblemen heb als de heli te ver weg is. Ik heb weer een paar spannende momenten gehad als hij te ver weg was maar ik raakte niet in paniek en hield het hoofd koel en bracht hem weer netjes terug.

    Wat ik ook geoefend heb is de autorotatie, tijdens de laatste wedstrijd voor het eerst echt gevlogen alleen met bijna windstil weer. Zoals gezegd stond er een lekker briesje tijdens mijn oefen sessies en dan is autoroteren toch ineens weer spannend. Hoogte winnen, schakelaar om, iets vooruit vliegen, bocht maken, dalen.....ehhh shit de heli drijft verschrikkelijk af en dreigt in de wei naast het veld te "vallen" want ik zie de energie uit de bladen verdwijnen. Gelukkig was ik wakker en zette de throttle hold weer terug en langzaam toerde de heli weer op en kon een crash voorkomen. Geen stress en hup nog een keer en ook nu weer schatte ik het verkeerd in doordat de wind de heli behoorlijk weg blies, ook nu weer de schakelaar om en ging het goed. Ik heb de autorotatie afgelopen keren nu bij elkaar zo'n 10 keer geoefend en alle 10 de keren ging het niet goed en moest ik de daal vlucht afbreken. Een keer ging het bijna echt fout, de heli maakte na de eerste bocht de daalvlucht maar door een windvlaag was ik de heli even kwijt en moest alle zeilen bijzetten om een crash te voorkomen. Er moet dus nog flink geoefend worden om de auto tijdens een stevige wind goed uit voeren.

    Maar eerst zin bij elkaar zien te vinden om in ieder geval een romp klaar te krijgen want mijn zichtprobleem begint echt parten te spelen...
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Zin vinden John? Zin moet je maken! Ik zelf maak zin om , als het even kan , het weekend te beginnen en te eindigen met het leegvliegen van een paar accu's. Probeer voor jezelf een avond per week te reserveren voor het klaarmaken van een romp. Als je die avonden van te voren reserveert dan heb je een prachtige heli met de volgende wedstrijd!
    Er is zoveel werk te verrichten voordat je een romp klaarhebt dat je echt op die manier te werk moet gaan. Veel gepuzzel en custom werk om het naar jouw idee goed te krijgen. Dus maar 1 optie: Maak je plan en gaan!
    Ik ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken! Zo jammer dat we niet bij elkaar om de hoek wonen, dan konden we samen ermee aan de slag....

    S.
     
  5. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    En toen was het ineens lange tijd erg stil hier in het draadje......Afgelopen maanden heb ik wel wat gevlogen maar niet veel, enkele weken geleden heb ik de heli beschadigd tijdens een autorotatie en sindsdien staat hij gehavend op de werkbank. Helaas zijn de laatste 2 wedstrijden niet doorgegaan wegens te weinig aanmeldingen waardoor ik ook niet heb gevlogen en andere prioriteiten heb gesteld i.p.v. de kapotte heli weer op te bouwen en te gaan vliegen.

    Ik ben wel begin september in Toldijk geweest om tijdens de Euro heli series als jury lid te assisteren en moet bekennen dat die twee dagen ook zeer leerzaam waren.

    De wintermaanden komen er weer aan en elke keer weer heb ik allerlei goede voornemens om de winter door te komen maar komt er niets van deze plannen terecht. Ik heb wel weer enkele voornemens, ten eerste ga ik op zoek naar een mini heli waarmee ik mijn "stick gevoel" op peil kan houden, heb alleen nog geen idee wat ik zal aanschaffen. Een ander voornemen is om een 500 size heli aan e schaffen om te kijken of ik hiermee wel verder mee kan komen om nieuwe figuren te oefenen. Ik moet meer risico's nemen en hoop dat ik mijn gedachten opzij kan zetten en uit mijn comfort zone kan komen om toch de figuren door te komen. Naast dit alles liggen mijn prioriteiten toch wel in een ander gebied en wel in de werkomgeving waar ik komende jaar toch veel tijd aan kwijt al zijn. Maar ik zoek toch zeker ontspanning in de hobby en zal er zeker niet mee stoppen.

    Wel heb ik voorgenomen dat als ik van de winter niet verder kom dat ik komende jaar overweeg om een jaar niet actief met wedstrijden bezig te zijn. Ik heb dit jaar dan wel mijn doel bereikt n.l. meedoen in de F3C klasse maar eerlijk gezegd heb ik er (nog) niets te zoeken.

    Een ander aspect is het organiseren van de wedstrijden, afgelopen jaar heeft de subcommissie zijn uiterste best gedaan om 4 wedstrijden te organiseren maar blijkbaar is er weinig animo van de piloten om mee te doen en maak ik mijn grote zorgen of er volgen jaar wel wedstrijden georganiseerd kunnen worden.

    Dus eerst maar de winter plannen uitvoeren dan zien we wel verder...
     
  6. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    In dit topic beschrijf ik al mijn F3C beslommeringen en zoals er te lezen is heb ik mij de afgelopen jaren voor de volle 100% op F3C gericht. Elke keer weer wedstrijdfiguren vliegen maar soms fladderde ik wel lekker rond met mijn wedstrijd heli's maar was niet ideaal. Met name de afgelopen 2 jaar miste ik iets waarmee ik gewoon even leuk rond kon vliegen. Heel toevallig zag ik ruim 1,5 jaar geleden eens een R22 op het MBF voorbij komen, het modelletje greep mij direct en heb contact gezocht met de eigenaar. Het bleek een oude Robbe moskito te zijn met een R22 rompje erom heen. Ik ben toen op zoek gegaan naar een Moskito en heb vorig jaar een bijna complete Moskito gekocht, ik kreeg direct al plannen om deze om te bouwen naar elektro. Ik had er geen haast mee en de moskito stond niet in de weg op de plank, bij een shop in Duitsland is het een en ander nog te verkrijgen dus afgelopen jaar had ik al het een en ander bij elkaar gezocht om het ding vliegend te krijgen. Mijn liefde voor een R22 Robinson is vorig jaar helemaal zeker geworden toen ik bij een F3C wedstrijd in Toldijk Guy Vanderschelden met zijn Vario R22 zag vliegen, dit is een groot model en vliegt werkelijk fabelachtig mooi.

    Maar wat gebeurde er enkele weken geleden, de eigenaar van R22 die ik 1,5 jaar gezien had nam contact met mij op omdat hij zijn R22 wilde verkopen, na weken van wikken/wegen en onderhandelen heb ik dan toch besloten de R22 over te nemen en eb deze sinds vandaag ook in het bezit.

    r22_2.jpg

    Ik had afgesproken op het veld van de club van de eigenaar want hij wilde hem vliegen laten zien, ik had de afgelopen weken nog plannen om hem om te bouwen naar elektro maar zodra de motor begon te pruttelen was ik VERKOCHT. Voorlopig gaat de brandstof motor niet uit de heli en ga deze heli met brandstof vliegen. Het model vliegt werkelijk geweldig mooi en dat voor een heli meer dan 20? jaar oud. Ik heb geen flauw idee hoe oud dit model werkelijk is maar Roger vloog er prima mee rond.

    Ik heb ondertussen al heel veel onderdelen en een extra rompset van een R22 dat ik heb besloten om een tweede Moskito met een R22 rompsetje op te bouwen en deze dan wel te voorzien van een elektro motor.Tevens bekijk ik de mogelijkheid om te kijken of ik een van de modellen flybarless te maken dan is het helemaal af. Ik zal hiervoor een nieuw draadje starten en alle beslommeringen vermelden. Tevens heb ik nu een echt doel om volgens jaar naar Eibergen te gaan ...ik heb nu een eigen oldie :)
     
    John H, renetl50 en heimhelicopters vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zal ergens in de buurt van de 20 jaar geleden zijn dat de Moskito geïntroduceerd werd...., mischien iets langer.
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Inderdaad zo'n 20 jaar. Mid jaren 90 uit mijn hoofd. Grappige is dat de Moskito als Pod-boom als een dweil vliegt maar wanneer er een rompje omheen komt veranderd dat compleet. Heb zelf de Moskito met Schweizer 300 body gehad ( samen met de R22 de enige bodies voor een Moskito ) en die vloog fantastisch. Die vliegt nu al geruime tijd ook in het zuiden des lands. Enjoy!
     
  9. djamgils

    djamgils

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Breda
    Tot op zekere hoogte zul je meer risicos kunnen nemen maar wat denk ik (op basis van jouw posts hier) veel velangrijker voor jou is is om gewoon eens rond te gaan vliegen en andere figuren te gaan doen. Krijg eerst maar eens vliegen in alle orientaties onder de knie voordat je gaat focussen op (simpelere) figuren precies volgens de voorschriften te doen. Als je dan alle orientaties onder de knie hebt en wat lastigere figuren op een redelijke manier kunt vliegen kun je vervolgens de simpelere figuren gaan perfectioneren. En daarbij zal het zeker helpen om met een heli te vliegen die je makkelijker kunt crashen of investeer ook in een FBL systeem met rescue.
     
  10. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
  11. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik had enkele maanden geleden wat voornemens, een van de voornemens was een 500 size heli aan te schaffen om nieuwe figuren te gaan vliegen. Het is nog oud jaar maar heb mijn voornemen al uitgevoerd en ben sinds vandaag in het bezit van een Trex 550, deze is iets groter dan een 500 maar een prima maat heli om nieuwe figuren te oefenen. De heli is geheel uitgevoerd met futaba elektronica en helemaal compleet, alleen binden instellen en vliegen met het apparaat. Tevens zal het mijn eerste kennismaking zijn met FBL en ik ben zeer benieuwd.

    Komende dagen ga ik hier wat aandacht aan besteden en toch echt, als het weer meezit, vliegen en nieuwe zaken proberen.
     
  12. raymond

    raymond

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Weesp
    Beste Super john,

    Gefeliciteerd met de aanschaf van jouw nieuwe oefenheli!
    Schaam je niet hoor, ik moet mijn align 700 F3C zelfs nog steeds bouwen.....
    Door nasleep van verbouwing nog steeds niet aan toe gekomen helaas.
    Vlieg wel met mijn trex500 fbl met spectrum beastx ontvanger.
    Als ik mijn mcpx-bl niet meetel is dit mijn eerste fbl heli, wat mij direct opviel was dat als je hovert en op zijn plek 360 graden om zijn as draait dat de heli dan niet meer uit zich zelf een cirkel wil vliegen zoals met flybar , waar je dit moet corigeren met je cyclic. Veel succes met trainen!
    Zou zo zeggen, vlieg lekker hoog dan heb je nog tijd om de heli onder controle te krijgen als je duimen het even niet zo doen als je voor ogen had........

    Groetjes, Raymond
     
  13. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Een Kleine up-date:

    Met de aankoop van de 550 ben ik gedwongen om mij te verdiepen in het FBL gebeuren. Tijdens de overdracht van de heli was ik zo helder om een SD kaart in mijn zender te doen voor het geval dat de eigenaar van de 550 dezelfde zender zou hebben als ik (T8FG). Helaas was dit net niet het geval, deze had een 14SG, eigenwijs als ik ben hebben we toch de modelgegevens op een SD kaart gezet in de hoop dat ik deze zo zou kunnen kopiëren. Helaas werkte dit niet, waarschijnlijk zit er toch een verschil in software of zo, echter was de eigenaar wel zo vriendelijk om vele instellingen te fotografen om deze vervolgens naar mij toe te zenden.

    Vandaag ben ik er maar eens voor gaan zitten en heb de instellingen in mijn zender geprogrammeerd, de instellingen kon ik redelijk invoeren....tot ik bij de instellingen van de FBL kwam. Ik had mijn zender eerder al ge-update naar de laatste software versie 5.0 maar moest toch hulp inroepen van "google" om te kijken hoe ik dit voor elkaar kon krijgen. En ook nu weer zie ik dat in deze tijd de mogelijkheden van de zenders en toebehoren eindeloos zijn.Ik kan mij goed voorstellen dat er vele mensen zijn die hun handen vol hebben om alles te snappen. Een ervan ben ik want ik heb vandaag vele uren "you tube" filmpje en manuals zitten te bestuderen om het een en ander aan de praat te krijgen.

    Om een klein voorbeeld te geven waarmee ik aan het stoeien ben geweest, de gyro instellen van elevator en aileron zitten op kanaal 9 en 10. Echter stond er bij mij in de zender v1 en v2 i.p.v. de kanalen, maar de gain instellingen die ik op de zender had ingesteld die kwamen niet overeen met het schermpje van de GY 750 . In eerste instantie dacht dat v1 en v2 gewoon de de extra kanalen aangaven omdat ik de zender had ge-update, echter stond er een andere instelling verkeerd waardoor de S-bus het niet snapte.

    Ik had n.l. de zender op mode "MULTI" staan i.p.v."MLT2", zo zie je maar weer dat je uren zoet kan zijn met 1 ding dat verkeerd staat. Nu ik weer vol in mijn zender aan het stoeien ben en tevens de vele, vele mogelijkheden zie die er met een FBL-unit mogelijk zijn is het werkelijk onbegrijpelijk wat voor een mogelijkheden we nu allemaal tot onze beschikking hebben. Ik hou mij alleen maar bezig met de "basic" mogelijkheden want daar heb ik mijn handen al vol aan.
     
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Tja,........

    Ik vind een peddelstang ook makkelijker te begrijpen. Maar veel fbl systemen hebben een hulpprogramma voor de parametersetup en dat vereenvoudigd een boel.......
     
  15. christophe

    christophe

    Lid geworden:
    5 nov 2014
    Berichten:
    11
    He John ,

    Welke firmware heb je in de GY-750 ? (1.31 of 1.4) Er is een nieuwe versie op komst , V2.0.
    Ik ga terug de GY-750 testen voor F3C ... Vond die net beter vliegen dan de VBAR.Ik ben toen naar VBAR overgestapt omdat ik dacht dat dat de oorzaak was van de problemen die ik met mijn 3 blad heb gehad ...

    mvg ,

    Christophe.
     
  16. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Christophe, er staat 1.4 op, maar goed om te lezen dat je toch weer die GY 750 gaan proberen. Ik wacht wel even af wat 2.0 doet...
     
  17. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht

Deel Deze Pagina