Zelfbouw motor inloopbankje

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Richard E, 28 apr 2015.

  1. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Dus een lekker warm inloop bad en ultrasoon reiniger ineen. Dat is nog eens multi-tasking... :) :) :)

    Dat betekent dus dat je je motoren nog beter moet nakijken voordt je ermee aan de slag gaat.
    Als er meerdere merken een vieze motor afleveren waar nog van alles in hoeken en gaten blijft zitten.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2016
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Richard vertelde mij het van het weekend en gezien ik hoofdzakelijk Novarossi heb en hij Picco hadden wij in de eerste instantie een verschillend resultaat in de bevuiling. Inderdaad zijn de glinsters in mijn bad goed zichtbaar dat je haast moet denken dat het geen polijstslijpsel is. En er over nadenkend kan het best slijpsel van het schroefdaard tappen zijn. Gelukkig komen deze gaten niet in de motor uit en heb je er geen schade van.

    Overigens heb ik de spullen van Richard liggen waarmee hij dit topic heeft gestart en ga ik die voor een 3e operationeel maken die deze spullen gekocht heeft.
     
  3. Serpent748

    Serpent748

    Lid geworden:
    27 apr 2015
    Berichten:
    15
    vraagje roelof & richard bij de normale inloop procedure wat kijk je altijd na naar het inlopen van de motor. halen jullie heb helemaal uit elkaar of?. ook zie ik vaak leuke foto's van clubwedstrijden en dan zie je dat ze de hele motor uitelkaar hebben altijd gaaf om te zien en leuk maar wat doen ze dan precies?. ik heb niet zoveel ervaring hiermee vandaar dat ik het vraag. aangezien jullie hier wel veel ervaringen in hebben. halen jullie hem ook elke keer uit elkaar na een race of als jullie tijd hebben om te sleutelen voor de wedstijden en waar letten jullie precies op.
     
  4. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Kevin,

    Ik haal na elke race zowel de hele auto, alsook de motor altijd uit elkaar. Bij voorkeur gedurende de week na de race. Bij de auto kijk ik of alle onderdelen nog 100% zijn of dat er ergens overmatige slijtage te zien is. De aandrijflijn, tandwielen, pully's en snaren kijk ik altijd goed na, zeg maar alle slijt-en breekdelen. Feitelijk doe ik hetzelfde bij de motor. Een RC motor zit heel erg eenvoudig in elkaar en bestaat uit weinig onderdelen. Ik haal de koppeling eraf, de carburateur, de koelkop, het petje/verbrandingskamer, carterdeksel, cilinderbus eruit, zuiger met drijfstang, en de krukas. Dan maak ik alles netjes schoon met alcohol en keukenpapier, kijk of er ergens iets vreemds te zien is, en zet alles met een filmpje olie, dezelfde die ook in mijn brandstof zit, , heb die in een aparte bus 100% puur, weer in elkaar. Verder let ik op de bovenkant van de zuiger, om te zien of de verbranding goed is, en of er geen putjes in zitten, wat kan duiden op een te vroege of late ontsteking, en ik stel altijd de kopspeling af en meet deze als laatste voordat ie het doosje in gaat voor de volgende race.

    Groet,
    Richard
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik ben minder van het uit elkaar halen. Natuurlijk moet je tijdens werdstijden reparaties verrichten of een preventief onderhoudje op bv een missend tandje op een snaar.

    Motoren daartegen kennen naast een ander plugje en het schroeven aan de naalden meer setup opties. Een bekende is de headshim. Een shimmetje minder voor meer koppel, een shimmetje meer voor meer toeren.
    Na een inloop wil je gewoon zien of de zuiger geen beschadigingen heeft opgelopen door bv en braampje aan een spoelpoort. Als alles er goed uit ziet weet je dat je het goed gedaan hebt.

    Sommige mensen halen hun motor open voor een stukje controle zoals idd pitjes in de zuiger, de juiste verkleuring van de zuiger en speling op de drijfstang maar om eerlijk te zijn hoeft het allemaal niet tijdens een wedstrijd. Als een motor dan open gaat is er meestal iets gebeurd zoals een plugdraadje in de motor gevallen.
     
  6. Serpent748

    Serpent748

    Lid geworden:
    27 apr 2015
    Berichten:
    15
    Bedankt heren top bedankt voor de uitleg !
     
  7. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Even een update mijnerzijds, daar er een aantal zaken zijn die echt de moeite waard zijn om te vermelden.

    Inmiddels heb ik 25+ keer inloop service uitgevoerd voor derden van RC motoren in mijn prototype EBIS-unit. Zonder enige uitzondering was iedereen razend enthousiast over het resultaat. Een typisch voorbeeld, van 1 persoon uit Oostenrijk, die mij 2 Novarossi motoren, 1x Novarossi 3.5ccm Elite 80FF + 1x Novarossi 3.5ccm Mito 70FFA gestuurd had. Deze persoon had binnen 2 weken een wedstrijd, en geen tijd voor het inlopen van zijn motoren. Tevens waren de weersvoorspellingen alleen maar regen voor de komende weken. Dus moest ik het binnen 1 week voor hem doen in mijn EBIS unit, inclusief heen- en weer sturen. Nu het interessante deel ... Waar de normale fabriekspinch eindigt in de buurt van de 4.4-5.8mm vanaf de bovenkant van de cilinderbus, had die specifieke MITO motor een extreme pinch van 7,7 (!) mm gemeten vanaf de bovenkant van de bus. Ik vroeg me eerlijk gezegd af hoe het mogelijk was om een normale inloop van een dergelijke motor te doen ?? ... Hoe dan ook, hij heeft vervolgens de motoren direct gebruikt in de training en de race en was zo laaiend enthousiast over het resultaat. Een super eenvoudige inloop op de baan, zonder de normale inloop issues en TOP resultaten qua performance op de baan en in de race. Toen ik hem achteraf over de extreme fabriekspinch vertelde hij gaf me de feedback dat DAT nou juist DE reden dat hij gedurende vele jaren niet met Novarossi motoren gereden had. Dat is slechts 1 typisch voorbeeld van de vele enthousiaste reacties die ik kreeg. Daar wordt ik dan weer laaiend enthousiast van :D

    Sinds het buitenseizoen hier zo langzamerhand van start gaat, heb ik persoonlijk eenzelfde ervaring opgedaan. Na EBIS inloop, naar het circuit met mijn OS Speed 2102 motor. Allereerst de motor goed doorgewarmd met een föhn, starte bij het eerste kickje van de startbox, gevolgd door ¼ tank stationair, een ¼ tank WOT, en toen binnen 2.1/2 tank op de baan in volledige race trim, echt geweldig !! En na inspectie van de motor thuis, ziet de zuiger ziet er nog precies hetzelfde als direct na EBIS, uiteraard aangevuld met de normale verbranding / kleurverandering ... Ready to Race !!
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Gefeliciteerd met de mooie resultaten!
     
  9. shogun

    shogun

    Lid geworden:
    27 jun 2009
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Apeldoorn
    Zo net alles eens doorgelezen , super interessant om te lezen :)
    Even als de resultaten. die mogen er dus zeker wezen.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Zo, afgelopen zondag zou de waarheid zijn maar toch niet...... De gekozen motor van Richard was wat zwakjes + dat de adapter as niet goed klemde en dus doorslipte. Ik had een andere adapter as gemaakt maar door een foutje in de maatgeving kon die weer de prullenbak in en kon ik weer opnieuw beginnen. Een gat van eigenlijk 8.2mm had ik als 8mm gezien en dan valt een klempassing te groot uit.
    Vanavond een nieuwe transmissiemotor binnengekomen, deze is gebaseerd op een 550 motor en heeft geen moeite met de klemming. Ook een nieuwe adapter as past perfect en met een nieuwe motor die ik nog had staat deze alweer een dik uur te draaien.

    Dus op basis van RichardE zijn 1e start heb ik het volgende gedaan:
    - lexaan bakje gemaakt
    - de grote alu grondplaat voorzien van een sleuf zodat deze in een slede in het bakje geplaatst kan worden
    - een passend dekseltje gemaakt.
    - een bakje op de grondplaat voor de connector
    - een sleufje in de grondplaat om de kabels van de heater netjes weg te werken.
    - een andere motor
    - een andere adaper as
    - een verstelbare open achterdeksel (wat ik ook op mijn bakje heb)
    - RPM sensor beter gemonteerd.
    - alles verder bekabeld

    En zo loopt die:

     
    Richard E vindt dit leuk.
  11. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Even een update over de voortgang.

    Alle onderdelen zijn bijna klaar zijn voor de gelimiteerde eerste productieserie van het EBIS = Easy Break In System.

    Op deze eerste foto mijn persoonlijke EBIS prototype (50+ motoren al ingelopen) versus het EBIS productiemodel.

    [​IMG]

    Op de volgende de proefopbouw van de eerste 2 productie EBIS modellen.

    [​IMG]

    Groet,
    Richard
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er heel strak uit!
     

Deel Deze Pagina