Scratch build: pro-jet-x

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Tadango, 7 jul 2015.

?

Hoe denken jullie dat dit gaat vliegen?

  1. Niet

    0 stem(men)
    0,0%
  2. Lastig

    8,7%
  3. Goed

    65,2%
  4. Geen idee....

    26,1%
  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Mal van de kap als proef gemaakt. Niet super maar bruikbaar.
    [​IMG]

    Kapje gemaakt. 111g geworden.
    [​IMG]
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De romp plug is klaar om te vermallen. Daar ga ik komend weekend mee verder. Voor nu even met de vleugelbuis en vleugels bezig. Gaten in het piepschuim maken is altijd leuk werk en daarom heb ik 2 steunen gemaakt voor de boor buis. In het hout zitten 2 ringen van de glasvezelhuls gelijmd zodat de buis bijna spelingsvrij uitgelijnd kan worden. Boor rand moet er nog aan geslepen worden. Mooi met de hand op gevoel straks de gaten in de vleugels uitboren :) Motor komt straks net achter de buis te liggen (erboven) en de tank er voor. Buis zit zo net voor de 2 staart finnen.

    [​IMG]
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Weer een beetje voortgang..... :)

    Tank komt voor het zwaartepunt. Exacte punt moet ik nog berekenen maar zal zo goed als achterkant tank zijn. Vleugelbuis komt waar de intake zit. Buis zit mooi laag dus de motor steekt er overheen.

    Owja, er is dus een rompje :) 4 lagen mat (weet niet de exacte meer) en waar de buis komt overlappen ze dus daar 8 lagen. Zo kunnen de krachten mooi weg. Motor dragers lopen door tot dat stuk. Rompje kaal 950 gram ongeveer.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er goed uit Herman.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Spanten gemaakt voor de tank. Deze verstevigen de romp ook al is die al vrij sterk zonder. Hopper komt vlak bij de tank voor mooie korte leidingen. Zit er aan te denken om boven de tank een plank te maken voor de pomp, kleppen en ecu edg. De aansluitingen van de motor zitten aan de bovenkant vlak achter de tank. Dan zijn dat ook weer mooie korte leidingen en kabels.
    [​IMG]

    Mooi kabel gootje voor de servo kabels. De aansluitingen van de vleugels komen direct na het eerste spant van de motor dragers.
    [​IMG]
     
  6. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    Het is best wel een mooie kistje aan het worden,
    Leuk, blijf het volgen
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dankje :)
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De vleugels zijn voorzien van een wortel rib en ook de hulzen van de buis zijn verlijmd. De huls is ook in de romp verlijmd dus de vleugels konden aan de romp gepast. Zit nog niet helemaal lekker maar gaat wel goed komen. Aansluiting is aardig gelukt en voor nu prima.

    Toen ook het leukste moment: Zwaartepunt. Nu alles in elkaar kan eens gekeken hoe de verdeling nu is met motor en tank erin maar zonder accu's en neuspoot edg...... Was even schrikken. Ik had op de romp de MAC bepaald en niet het CoG. Ik wist dat alleen niet meer en hij lag op het MAC nu in evenwicht. Dus opnieuw alles uitgerekend en het CoG komt 15cm voor het MAC. Toen eens wat gewicht in de neus gelegd om te kijken hoeveel er nog in moet en dat is 1.5kg ongeveer. Hopper is leeg en de romp voor is nog helemaal leeg dus dat komt wel aardig uit. Nu komt er achter ook nog wat bij dus voor niet te licht bouwen ;) Gewicht lijkt wel hoger te worden dan gedacht maar 10kg met 96 dm2 oppervlakte is nog steeds erg mooi.

    Qua onderstel ook een oplossing. Ik had er eerder al aan gedacht maar op de club kwam hetzelfde idee. 1 zwever retract in de romp voor is voldoende. Dan aan de tippen geleiders om hem een beetje recht te houden en gaan. Simpel en licht. Sturen wordt dan lastig en asfalt ook. Sturen kan door met de tip geleider over de grond te gaan voor weerstand. Zo stuurde de schuim versie ook. Dan maar niet taxiën..... Retract komt onder het voorste deel van de cockpit. Ligt dan mooi voor het zwaartepunt maar niet te ver naar voren. Over de retract komt een plaat tot voor in de neus met de ontvanger en accu's edg. Komt niet veel in verder. 3 accu's (2x ontvanger, 1x turbine) en een JR 12 kanaals ontvanger (had ik nog). Misschien dat ik de ecu en pomp en kleppen nog naar voren gooi voor het gewicht maar die zitten nu wel mooi boven de tank met korte leidingen. Romp gespoten helpt ook nog weer.

    Pen is MAC, Inbus sleutel is CoG
    [​IMG]
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De vleugels zijn mooi uitgelijnd. Passen prima op het verloop in de romp. 5mm triplex om te krachten te verdelen. Mooie 5mm vleugelmoer bouten van de hornbach :)
    [​IMG]

    Ook met het spant bezig geweest voor de retract. Er komen nog 3 hoek steunen naar voren toe. Spant kan niet hoger anders kan de tank er niet meer uit.
    [​IMG]

    Achter zou prima een staartwiel kunnen. Dan is asfalt ook prima te doen met carbon tippen aan de vleugels. Plekje lijkt er voor gemaakt :)
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb vleugel tip-finnen gemaakt. Deze houden de vleugels van de grond bij de start en landing. Niet erg mooi zo.... komen nog anderen op.
    [​IMG]

    Ook het brandstof systeem aangesloten en getest. Motor loopt heerlijk en je hebt een mooi krachtige bladblazer :)
    [​IMG]

    Verder de vleugels met stuurstangen en fin bevestiging afgemaakt. Doorvoer voor de kabels zit er ook in. De balans komt erg goed uit met minimaal lood :) Ook wat gewogen:

    Vleugel met servo's en stuurstangen edg: 1440g, samen 2880g
    Romp met motor, tank systeem, accu's, ontvanger en kabels: 4450g
    Vleugelbuis: 300g

    Er komt nog in:
    Retract: +/- 300g
    Volle hopper: 200g
    Lood in de neus: +/- 100g
    Wat kabels en bouten: 100g

    Totaal nu 8330g :) Helemaal niet gek. Komt nog ruim 2 vierkante meter aan folie bij en plamuur / lak. Erg mooi start gewicht. Motor staat op 116k voor nu, meer dan voldoende.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Vleugels zijn geschuurd en klaar voor folie. Deze moeten nu goed beschermd worden dus hoezen gemaakt. Dit keer niet de folie aan elkaar gesmolten zoals normaal maar hoezen genaaid met een afwerk rand. Stuk steviger en netter.

    [​IMG]

    TODO:
    - Vleugels folien (wacht op prowing oracover 2e keus :))
    - Retract inbouwen (wacht op retract....)
    - Staartwiel inbouwen
    - Kabels in vleugels solderen (wacht op vleugels folien)
    - Servos monteren en laatste afstellingen(wacht op vleugels folien)
    - Satellieten plaatsen in de romp

    Niet veel meer te doen voor nu.....
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Staartwiel zit er ook in. Past net maar dat is voldoende.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook een hittechild gemaakt van 0.8 triplex met een laagje alufolie. Wiel overleeft het anders niet ben ik bang.
    [​IMG]
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Hoofdwiel is er ook. Eerste indruk is prima. Voelt goed sterk aan en het gewicht valt mee.
    [​IMG]

    Past ook mooi op het spant
    [​IMG]

    Kist staat qua hoek ook mooi. Beetje up maar niet veel. Tip hangt nu op de grond maar level zit die 5-6cm erboven.
    [​IMG]

    Maar toen eindigde de vreugde....... De retract liep even tegen de romp aan en ik hoorde meteen de tandwielen knarsen. Dus eens de gearbox opengemaakt.
    [​IMG]

    Probleem is duidelijk. Tandwielen lopen niet mooi in elkaar. Ik heb dit kunnen aanpassen en was even blij maar toen begon de ellende pas echt. Ik had de retract de hele tijd getest op een servo tester en dat was prima. Eenmaal in de kist op de ontvanger ging het ook goed totdat ik een servo aansloot op de ontvanger. Zodra de servo kracht zette sloeg de retract op hol. Deze draaide door de aanslag heen en de tandwielen vraten zich kapot. Hij is elektronisch begrensd..... en die werkt niet zo goed. Einde gearbox..... Met een 5V bec ertussen is de spanning zuiver genoeg en heeft hij geen last van storing van servo's. Beetje laat nu. Gelukkig is een 2e ook binnen en deze heeft geen last van die storing maar ook daar komt een bec tussen. Bij HK lijken ze deze gearboxjes ook te verkopen voor weinig dus daar zal ik een vervanger zoeken. Alleen de overbrenging even uitvogelen nog.

    Ook deskundig getest :)
     
  14. R0bbie

    R0bbie

    Lid geworden:
    10 feb 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Zutphen
    Vraagje,

    ben je niet bang dat de motor gaat vibereren met die ophanging? Of mis ik nu wat?
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Waarom denk je dat dat zou kunnen gaan gebeuren?
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Waar ik me 'zorgen' om maak, ondanks het ontstellend fraaie aanzien (moest dat even kwijt! Ziezo!)... is de luchtaanvoer? Via de romp bijkans turbulent? Komt daar een kanaal te zitten? En langs de romp, of de lucht wel zijdelings goed wordt aangevoerd. En geen terugslag krijgt? Turbine een gefragmenteerde aanzuiging krijgt, en het turbinerad daardoor meer lawaai gaat maken? Denk aan een duwprop die dicht tegen de achterlijst staat, of midden in een vleugel staat gemonteerd, de lucht als een klappertje op spaken staat. Maarrrrr.... ben geen jet-man, bekijk het als leek.

    Ik maak me wel ernstig zorgen om dat kind. Dat wordt geen voetballer zo! Straks 1x extra persoon met imprinted modelbouwhobby! Pas op jong! Dat draaien aan dat wieltje is van grote betekenis! 'begrijpt er geen bal van, maar wel van wielen!' Hoei!
    Gr Bas
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt Bas. De aanvoer van lucht voor de turbine zal hoofdzakelijk via de inhammen voor de motor gaan. Door de romp gaat geen lucht. Het oppervlakte is groot genoeg. Belangrijk is dat de motor geen onderdruk kan creëren en warme lucht van achteren gaat aanzuigen. Omdat de gaten zo dicht bij de motor zitten zal dat geen probleem worden. Een turbine is al snel blij en de inbouw en lucht aanvoer is veeeeeeeel minder kritisch dan bij een edf. Ze zitten vaak ergens midden in een romp en krijgen lucht ergens via een gat ergens anders. Ducts helpen maar zijn niet nodig.

    [​IMG]
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi! :thumbsup:
    Gr Bas
     
  19. R0bbie

    R0bbie

    Lid geworden:
    10 feb 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Zutphen
    Wat ik er van kan zien op de fotos rust the motor brace op een redelijk dunne laag materiaal ik vraag me af als er trillingen op treden of dat dan niet gaat scheuren? Ik heb geen idee of ik nu onzin praat btw dus als ik het fout heb mijn excuses.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De constructive is alles behalve slap daar :)
     

Deel Deze Pagina