Bouwverslag "Blauwe" Ultima

Discussie in 'F5J' gestart door MarcS73, 14 apr 2016.

  1. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Update 22 april. Vandaag onverwacht tijd gehad om te knutselen. Oma blij gemaakt door de kleine man naar haar te brengen.
    Niet zo heel veel gedaan.
    - Aileron heveltjes vastgelijmd
    - Servoraampjes flaps vastgelijmd
    - Kijken hoe we met zwaartepunt uitkomen.

    Laten we met laatste maar even beginnen, dit komt niet goed uit...:(.
    Gemeten op 105mm moet er al 8 gram lood in de staart, bij 118mm (wat het moet zijn) zal dit nog wel ietsje meer zijn. Positieve is wel dat ondanks alle lood in staart vlieggewicht rond de 1170 gram gaat uitkomen.

    We hebben volgende oplossing hiervoor bedacht:
    - 450mAh 3S pakket Turnigy Nanotech, deze is 37 gram lichter dan de 850mAh. Hiermee moeten we heel eind goede richting in komen. Vlieggewicht komt dan rond de 1120 gram. Heb dan nog steeds rond de 250 Watt aan vermogen (ik verwacht dat dit pakket ±22A kan leveren), wat voor windstil weer meer dan voldoende moet zijn.
    - 850mAh 3S (oorspronkelijk bedachte pakket) + lood in staart, deze is dan voor dagen dat het fors harder waait, heb ik rond de 500 Watt vermogen.

    Erik heeft bij zijn Ultima de neus al ingekort om goed uit te komen.

    Nog wat foto's:

    Tip: niet met aceton proberen om epoxy resten te verwijderen van de Ultima vleugel, want de witte verkleuring rondom hevelarmpje wat je op foto hieronder ziet, is daar resultaat van...:(

    vleugel lichte deel.jpg


    Daar de kunststof servo raampjes niet pasten, de houten servoraampjes voor de MKS6100 gebruikt, deze passend gemaakt voor de Bluebird CB-1005 en rondom het overtollige hout weggehaald. Moest ook wel, om het passend te krijgen. Volgende keer ga ik de servokabel ook wat korter afknippen.
    servor raampje flap.JPG

    Zoals op foto te zien, gaan we geen webbing toepassen. Belangrijkste reden: ik heb de andere Ultima bouwers dit ook nog niet zien doen en het lijkt zo stevig genoeg.

    Volgende keer gaan we de servo stangetjes maken, servo's vastlijmen met kit en kan vleugelstekker gemaakt worden. Ben er nog niet uit of we de computer stekker gebruiken die er bij zit en dan vastlijmen of dat we groene multiplex stekker gaan gebruiken.
     
    bgo, Harry van Melick en funpeter7823 vinden dit leuk.
  2. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    Lood in de staart is een doodzonde!
    Een oud vrije vluchter zoals ik zal dat never nooit doen.
    Neus inkorten is de Betere optie.
    Groeten,
    Jan
     
  3. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    De neuzen inkorten begint nu toch wel erg standaard te worden... Hoe krijgen de test vliegers dit ooit zonder dit soort drastische maatgeregels voor elkaar?
    Of wordt er niet meer test gevlogen?
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Misschien dat die testvliegers wel de juiste aandrijflijn toepassen ........ t'is maar een gok :rolleyes:
     
    PascalvO en J.B vinden dit leuk.
  5. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Ik zou inderdaad ook een keer kritisch naar de aandrijving kijken. Met een maximum gewicht van zo'n 1500 gram heb je vast geen 500 Watt nodig.
     
  6. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    De aandrijving is meer dan prima. Licht in gewicht en krachtig genoeg. Je zou verschillende props kunnen testen maar ik zou zeker eerst testen met de 12x8.
    Bij gebruik van de nanotech 450 mah zul je toch je volgas op je zender bij moeten stellen. Volgas zal de nanotech dat niet aan kunnen.
    Je horizontale snelheid is ook belangrijk. Je moet ook afstand kunnen overbruggen.
     
  7. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Pascal, vroeger hadden we een beetje houvast aan 100 watt per kilo. Voor de hot liners gingen we naar de 200/250 watt per kilo. En de echte F5B dingen ... nog veel meer .

    Dus die rekensom zou 1500 gram zo rond de 150 wat vooruit beetje reserve 200 watt voldoende zijn.

    De Electro UHU vloog volgens mij met een 6 of 7 cell nicad en trok 20 a 25A (als ik me niet vergis), Dat vloog prima. Ook bv de varta fly van Robbe was vergelijkbaar.

    Wie gaat de eerste 1500 gram 4 meter kist met 150 Watt naar boven brengen ook bij harde wind???
     
    PascalvO vindt dit leuk.
  8. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Ik zag later pas (toen ik alle spullen thuis had liggen), dat Samo (één vd Ultima vliegers) volgende setup heeft:

    Schambeck Powerline micro 1010, with 70g Prop is currently 12/5 aeronaut, (max. recomended is 12/8). Without ballast I get arround 180m of height at full throttle (at arround 10 deg. C) Cells are 3s Turnigy Bolt 500mAh, which works well for this setup, maybe for a larger prop it would be better to use Thunder power magna with similar capacity. ESC is 18A YEP, it should be good for 30s starts, maybe for piece of mind I will go with 30A YEP.

    Mijn aandrijfset is 8 gram zwaarder, mijn oorspronkelijk gekozen lipo 800mAh is 26 gram zwaarder en mijn regelaar is 24 gram zwaarder. Totaal 58 gram extra in de neus tov wat Samo heeft in zijn Ultima en dat is best veel...:).
    Heeft te maken met mijn keuzes (perse HV-BEC in regelaar) en flink wat power willen hebben. Ging oorspronkelijk namelijk uit van 1300 gram vliegklaar en 1700 gram met ballast. Is vliegklaar 1125 gram en met ballast 1425 gram geworden. Tuurlijk super fijn dat het lichter is dan gedacht, maar ja, "ieder voordeel heb zn nadeel", geldt ook hier weer.

    Komt nog bij dat ik mezelf moet afvragen of ik die 10 of 12 gram extra ballast in de staart uberhaupt ga merken. Ik ken F5J vliegers die 30 gram kort na vleugeleinde in de romp hebben gelijmd of vergelijkbaar gewicht met mij in de staart hebben zitten en vliegtuig doet het nog steeds... Mijn huidige Supra's hebben 18 gram aan servo's in de staart zitten. Romp afzagen is voorlopig voor mij dus nog niet aan de orde.

    @Adrie, dank voor testen van amperage met 500mAh Lipo. Zal idd mn volgas op zender bijstellen.
     
    bgo vindt dit leuk.
  9. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Marc: test was met een sls800 mah accu. Voltage zal met een 450 mah wat sneller terug lopen.
     
  10. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    Word ik geroepen?:koud:
    Ik heb, beter had :confused: (Rest In Pieces), inderdaad in de X 30 gram lood 20 cm achter de wortel. Dit n.a.v. een betoog van Jan Somers dat gewicht rond het SP minder schadelijk is dan in de staart. Iets met hogere Re-getallen.
    En naar (ex)-vrije vlucht jongens moet je (ook) altijd luisteren :cool:
    Staat hier ergens op het forum.

    Wat je zou kunnen overwegen is bij Reisenauer de motor in te wisselen voor deze https://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=2074
    en op 2S ipv 3S te gaan vliegen. Pak je het gewichtsnadeel weer terug en je hebt geen BEC meer nodig voor de HV servo's die je hebt.

    Succes en dank voor de moeite die je neemt hier de overwegingen en montage te posten.
    Ik wacht met spanning de Ultima's af. Hoop stiekem in Toldijk op een bazaar.....

    Johnny
     
    PascalvO vindt dit leuk.
  11. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    @MarcS73, dat is het nadeel als je een geoptimaliseerd toestel koopt. Dan heb je een stuk minder speelruimte. Lood in de uitersten van je toestel is doodzonde! Nooit doen. Je zou voor de grap eens een supra moeten vliegen met een lichte staart en lichte tippen. Ik denk dat je schrikt hoe groot het verschil is.

    @Blacquièrdinges, toen maakte we ons nog niet zo druk over 200 meter in 30 seconden ;) Ietwat reserve is natuurlijk ook prettig als je eerst even wil rondsnuffelen. Als ik terug reken aan de hand van mijn modellen / aandrijving kom ik ruwweg uit op 200 Watt de kilo. Dat lijkt me ook een goed uitgangspunt voor de ultima.
    Mijn nieuw F5J model ga ik met +- 200 Watt totaal vermogen proberen. Maar deze hoeft niet zo breed inzetbaar te zijn als de ultima van Marc.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2016
  12. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    Even een andere invalshoek, waarom moet je naar 200 meter kunnen ?

    Als je toch zo'n ge-ultima-liseerd model hebt dan ga je toch voor de lage start, anders win je toch nooit een wedstrijd.
     
    Lyckele, PascalvO, vissermax en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    200 meter is wel eens handig als het echt ... weer is. Ik heb wel eens luchten van 200 meter met alleen zink gehad en was dus binnen 3 a 4 min al aan de grond.
    Soms draagt het gewoon nie en/of kom je niet op de plek waar je moet zijn om lager te kunnen starten en hoop je hoogte == tijd

    Maar met die nieuwe kisten zal 25 meter in 30 sec al meer dan genoeg zijn, okee iets reserve 50 meter ...

    Even serieus, het is wel eens handig om laag en snel te starten, dan even kijken of het draagt en dan toch ff met speed naar hogere laag te schieten.
     
  14. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Het is een utopie te denken dat je met terugregelen de accu kan sparen....
     
    PascalvO vindt dit leuk.
  15. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Wim: waarom niet? Ik kan toch gewoon bv ipv 100% maar 60% naar regelaar sturen als zijnde " volgas", zo dat ie max 45c levert , zijnde ongeveer 22A.

    (heb vandaag de 450mah 3S pakketjes binnengekregen, kan me idd nu nog niet zo voorstellen dat ik daar 22A uit trek...:(, aan de andere kant de 1000mah 4S pakketten die ik nu gebruik leveren ook dik 45c (eerst 15 seconden zelfs tot 54A).
     
  16. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Een regelaar regelt niet het voltage maar de frequentie van de pulsen. In de puls is de belasting nagenoeg hetzelfde dan als je vol gas geeft..
    Een accu die de vollast niet aan kan zal het dus ook in deellast moeilijk hebben.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2016
    Wimh, reing en Lyckele vinden dit leuk.
  17. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    Vergeet mijn motoradvies maar :eek: Vandaag contact met Reisenauer, de 10 wordt niet meer geleverd.

    De 12 wordt aangeboden, maar heeft een een grotere prop nodig dus meer moment.
    (Ja ik lees de theorie, vliegtechnisch merk ik er helemaal niets van, helaas :oops:.)

    Johnny
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het zou me verbazen wanneer je het met zo'n klein motortje, 20% meer koppel op een 4 meter toestel wel zou merken.

    Rick
     
  19. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Als ik even kijk naar wat test/meetwaarden bij door mij aangeschafte motortje, dan is onderstaande dus betere prop-keuze:
    3s - 11,1V - 10x6 Ae, 10848 rpm, 27 Amp. 303 Watt, Schub 1517g, VPitch 99 km/h, Eta 83,9%
    (is nog kleiner propje dan ik op mn easy glider heb zitten, eigenlijk beetje zielig gezicht...:)).

    Dit zijn statische meetwaarden, zal in de lucht een 10a15% minder zijn, ligt dan mooi bij maximale waarde die de 450mAh Lipo kan leveren en kan ik toch "volgas" geven. (of zit ik er nu weer naast, hoor het graag).

    @F3J-Karel: het wil ook nog wel eens waaien en dan wil je mogelijk je vlucht starten in ander gebied dan waar je staat. Is het wel handig als je de power hebt om daar te komen.
     
  20. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ik gebruik een Aeronaut 10*6 op mijn 2.2kg zware Vulture F5J en dat gaat ( buiten mijn verwachtingen, maar ja, ik wou absoluut een aandrijving gebruiken die voorhanden was,(Lehner 1530/7Y met 4.3:1 gear) in combinatie met een niet al te grote prop ) uitstekend... 8-10 m/s naargelang de temperatuur . 3S1000 Nanotech A-spec of 3S1300 Turnigy bij zo 45A.Mijn normale Nanotech 1000 konden dit niet aan... Lijkt me dus inderdaad een goede propkeuze...
     

Deel Deze Pagina