Svenson Westerly 1.2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door jef, 28 apr 2016.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo , bij deze ben ik begonnen met de bouw van een echte "old school" klassieker ; de Svenson Westerly .
    Omdat de meeste modelbouwers toch een beetje eigenzinnig zijn :rolleyes: en ik hierbij geen uitzondering vorm kon ik het (weer) niet laten een beetje af te wijken van het origineel en heb de plannen opgeschaald naar 120% waarmee de spanwijdte op 1800 mm komt .
    Het is de bedoeling om het geheel , dus motor en zender , bij benadering , zo tijds origineel mogelijk te houden .

    Het volgende "oud" spul heb ik hier nog liggen qua zenders die in aanmerking komen , allemaal nog nooit gebruikt ,
    002.JPG

    Robbe Mars 1982.JPG

    24.JPG

    Qua motors , waarschijnlijk is de OS Max H .35 het meest "origineel" , nog zo goed als nieuw ,
    OS Max H .35 01.JPG

    Of deze , iets recenter maar wel met een (eigen gemaakt) dieselkopke SF.46
    008 (2).JPG

    Of een 4-takt , Saito .45
    Saito .45.JPG

    Ben alvast begonnen aan het stabilo , omdat de ribben van dezelfde dikte zijn als de 100% versie (3 mm licht balsa) heb ik er nog extra diagonalen ingelijmd en ook een gleuf voorzien waar het richtingroer in schuift , oorspronkelijk werd het er bovenop gelijmd
    001.JPG

    Groeten Jef
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heerlijk, heerlijk, heerlijk.
    Motoren naar keuze, gewoon een deftige luxe! De zenders.. een genot. Ik zou van ieder merk servo er 1 nemen. Hoewel de Graupners een echte 'terug in de tijds' weergave hebben.

    Dan zou ik... tum, tum, tum... ja, ja... een motorenschuiflade maken. Voor iedere stemming een wissel van torretje. Dan weer de Saito 45S, de Diesel of de H35. Een Enya was ook mooi geweest, der tijd de betere motor ervaren door de goegemeente. (Ik heb er een Fox 25 RC bedoeld voor liggen... al meer dan 40 jaar... ahum).

    De Diesel heb je mooi gemaakt. Zou ik zeker als eerste testen. Alleen al van wege de contente luchtjes die zo een motortje afgeeft.

    Wordt het een Japanse zijde en papier bekleding?
    Of heb je nog een echte rol 1974 Solarfilm?

    UHU Hart? Dat houdt zeker 40 jaar vol!

    Succes met de bouw!
    Groet Bas
     
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet dat een Westerly niet echt een heel zware motor nodig heeft, maar weet je zeker dat die motoren krachtig genoeg zijn voor een 120% versie?
    Wij vlogen ze vroeger al met minstens een .30 omdat er met de voorgeschreven .20 tot .25 niet echt heel veel pit in....

    Voor de rest: ik vind het gewoonweg PRACHTIG, met die oude zenders en motoren!:thumbsup::koud:
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bijkans moet dat wel lukken met een algemeen gesteld... .46 methanol 2-takter?
    De Cloud Dancer met span 180 doet dat al. Met de .50SX + Hatori gaat die kist nog eens behoorlijk vlot. Maar heeft blijkbaar gunstige stroomlijn. Profiel is semi symmetrisch...
    Zo ook de Rascal, met een normaal streefgewicht van rond de 2250 gram op een span van ook 180 cm. Daar staat een .40 2-takt als volstaand.
    Wellicht dat het niet extreem overhoudt bij de Wersterly 120%? Maar... 'proof of the pudding is in the eating'... vliegen zal ie vast wel, zeker als deze licht gebouwd is.

    Bekleding net als de Hast an Ariel? Tomboy is prachtig werkstukje! Mooie manier van werken.
    Mooi hoor Jef! Echt top!
    Gr Bas
     
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Merci mannen ,

    Voor de motoren had ik me gebaseerd op de SIG Senior kadet , daar geven ze voor 2 meter spanwijdte een motor op tussen .29 en .40 ,
    het hoeft voor mij niet super snel te gaan , maar inderdaad een beetje "overschot" kan zeker geen kwaad ,
    met de naar diesel omgebouwde OS46SF moet het toch wel lukken denk ik , hier filmke


    Groeten Jef
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jef, da's een feest!

    Maak je een volwaardig bouwverslag, met veel prenten, zodat we ook verse intreders kunnen sturen met een vergelijkbaar model?
    Is natuurlijk een schoolvoorbeeld van een 'instapmodel' door de overzichtelijke opzet van het model. ;)
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2016
    mig 3 vindt dit leuk.
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Richtingroer opgebouwd uit latjes 15 x 6 i.p.v. plaat 6 mm , elke gram we kunnen uitsparen is meegenomen en zeker in de staart

    002.JPG

    Groeten Jef
     
  9. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Jef, een Westerly 120%, ga ik zeker volgen, verleden jaar heb ik een Svenson Prima van 130% gebouwd - wel op elektro - is een geslaagd project geworden, zal dit ook wel worden. De romp achter de vleugel in vakwerk uitvoeren ipv balsa planken spaart ook behoorlijk gewicht.
    Succes.

    Groet, Guy
     
    Saviemeke vindt dit leuk.
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Had ik ook al aan gedacht Guy , maar ben er nog niet helemaal uit , eerst de vleugels nog bouwen .
    Heb je toen een bouwverslag gemaakt van de Prima ? Kan hier niks vinden , of anders fotoke plaatsen ?

    Eens droog passen van de staart , alles moet nog wel verder geschuurd worden , triplex mal om de vleugelribben uit te snijden ook gemaakt .
    003.JPG

    Groeten Jef
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ha...Svenson....leuk! Succes met de bouw en we volgen op de voet!

    Groeten, Arnold
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als Svenson liefhebber kan ik hier maar enkel blij om worden :)
    Moest ik nog kunnen nitro vliegen op de club ... (electro only bij ons)

    Veel succes al weet ik dat je niet veel succes zal nodig hebben, en dit gewoon helemaal goed komt :)

    En trouwens: nu zijn de twee bovenste bouwverslagen in dit forumonderdeel van Svenson toestellen. How cool is that :)
     
    jef en Arnold 85 vinden dit leuk.
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Ja ,Svenson heeft mooie bouwdozen gemaakt indertijd , gelukkig heb ik er nog enkele liggen , ongebouwd , er staan er nog verschillende op
    mijn to do lijst maar de bouwdozen zelf blijven intact

    004.JPG

    002.JPG

    005.JPG

    Groeten Jef
     
    classicracer en MicropropSport vinden dit leuk.
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Ben begonnen met de vleugels , eerst alle ribben gesneden en te samen op maat geschuurd en afgetekend waar de liggers moeten komen ,
    niet dat ik een expert bouwer ben , er komen op dit forum wel andere bouwverslagen langs , en de doorwinterde bouwer zal hier niet veel aan hebben ,
    maar moesten er "beginners" meekijken , misschien hebben zij er nog iets aan

    005.JPG

    In het begin winkelhaak erop om haaks te vertrekken en dan zagen zagen tot bijna de gewenste diepte
    006.JPG

    De stukjes kan je nu afbreken
    007.JPG

    Met de vijl erdoor tot de ligger mooi past
    008.JPG

    En klaar
    009.JPG

    Nu kan er aan de vleugel begonnen worden , je zal zien dat de ribben niet overéén komen met het plan , dit komt omdat ik het plan opgeschaald heb naar 120%
    en dus de ribben te ver uit elkaar staan , daarom terug uitgetekend naar de 100% situatie en kwam uit op 2 extra ribben per vleugelhelft
    010.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef
     
    MicropropSport en Arnold 85 vinden dit leuk.
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Geweldig! Een mooie verzameling bouwdozen!
    De bouw vordert ook al lekker zo!
    Geeft niks die uitgebreide versie, ik kijk graag bij een ander op de bouwplank, ik kan nog zóveel leren!
    Ga zo door
     
    jef vindt dit leuk.
  16. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Hierbij een foto van mijn 130 % Svenson Prima, samen met het origineel:

    DSC06224.JPG
     
    MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Goh goh, krijg ik toch ook zin om een uitvergrote svenson hoogdekker te bouwen :)
     
    jef vindt dit leuk.
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Ben aan de linkervleugel zover dat de bovenste ligger erin kan , omdat de liggers van 8 x 8 mm balsa zijn en geen hardhout ,
    zoek ik er de sterkste (zwaarste) exemplaren uit , ik weeg altijd het balsa en zoals je op de foto ziet schrijf ik het gewicht erop ,
    er kan nogal wat verschil op zitten , ook kwestie van bij de beide vleugelhelften balsa van hetzelfde gewicht te gebruiken
    om het gewichtsverschil L en R te beperken

    011.JPG

    Zo ook bij de ribben , naar het midden van de vleugels iets sterkere , 27 gr. / 2 mm en lichtere op de uiteinden 21 gr. / 2 mm

    012.JPG

    Groeten Jef
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jef, je gaat als een raket!
    Doch... worden de vleugels deelbaar? En... wordt het een 3-poter of een 'staartschepper'

    By the fly... groetjes van z'n kleine oude broertje...

    DSCN5081-LR.jpg
     
    lamberto en jef vinden dit leuk.
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Bas, Vleugels in één geheel , is geen probleem voor mij qua vervoer (Renault Traffic) , en het wordt een drie-poter .
    Ik zie bij jou Westerly's stabilo dat er ook diagonale ribben tussen zitten , was dit volgens plan ?
    Ik heb het bij mij gedaan maar stond niet op plan .
    Strak gebouwd , ga je hem nog afwerken en vliegen ?

    De basis voor de rechter vleugel is ook gelegd , efkes laten drogen en dan de ribben erop :)
    013.JPG

    Met het Proxxon lintzaagje strippen zagen voor de capstrips
    015.JPG

    De capstrips op lengte snijden
    014.JPG

    Groeten Jef
     
    Rido en strutter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina