Een Nationaal Modelvliegcentrum

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Bruno van Hoek, 26 apr 2016.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In de vakantie van 1964 waren er twee hoogtepunten: het voor het eerst vliegen van mijn eerste 'echte' modelvliegtuig, een klein (85cm) vrije vlucht zwevertje.
    [​IMG]
    De Ginkelse heide was toen nog vrij toegankelijk, dus maar midden op de hei gaan zitten, zodat het model in alle redelijkheid de bosranden niet zou bereiken. Dat bleek te kloppen, maar zonder thermiekrem kan achteraf worden gezegd dat het meer geluk dan wijsheid was.
    Maar wat een succes, al snapte ik toen nog niet dat ik de rest van mijn leven dus modelvlieger zou zijn....

    We hebben die vakantie veel gefietst (we hadden geen auto), vanuit ons vakantieadres net buiten Bennekom.
    Op een van die dagen kwamen we via de Hoge Veluwe bij het zweefvliegveld Terlet terecht.
    En daar, bovenop het 50 x 50m asfaltbaantje ('de Postzegel'), zag ik voor het eerst modelvliegen met radiobesturing. Ook dat maakte, net als eerder toen ik voor het eerst lijnbesturing zag, een onuitwisbare indruk.

    In 1966 hadden we inmiddels een Renault 4, waarmee we ook in de weekends wat verder van huis kwamen.
    Via via hadden we gehoord, dat zondag er een RC wedstrijd zou zijn op...Terlet.
    Daar voor het eerst het vliegen met 4 functie modellen gezien, voor de helft met proportionele- en de andere helft nog met de vroegere 10 kanaals, 'tip-tip' besturing. maar een spektakel was het!
    In de pauze tussen de ronden werd het aanwezige publiek gevraagd, mee te helpen, stenen te rapen op het vlakbij gelegen 100x 200m veld, waar de heide net was ontgonnen. Als de stenen weg waren, zou kunenn worden begonnen met het glad rollen en inzaaien van gras.
    Ook werden er stickerjes verkocht voor het astronomische bedrag van fl. 2,50. Dit om de kosten wat dragelijker te maken.
    Ik vond hem gisteren terug:
    [​IMG]
    Het mooiste van alles was, dat ik 3 jaar daarna zelf op die grasmat mocht vliegen.
    De eerste keer tijdens de Lustrumwedstrijd (iedere 5 jaar sinds het begin van het wedstrijdvliegen in Nederland), waarin vrijwel alle (!) klassen vertegenwoordigd waren. VV op de belendende heide, LB op de grasbaan en de postzegel, RC beneden op de L strip (er werd die dag niet gezweefd). Een Mega gebeuren. En ALLE modellen waren zelfgebouwd.

    Dit is dus tot op de dag van vandaag mijn referentiekader. Wat er nu ook georganiseerd word, je snapt dat het altijd een beetje tegenvalt. Bij wijze van spreken dan....
    Terlet was het Nationaal Modelvlieg Centrum.

    Twee weken daarna, geloof ik, was op dezelfde lokatie het NK Lijnbesturing, waar ik voor het eerst bij de F2B beginners meedeed. Het gat met de winnaar was klein genoeg om te motiveren het nog beter te doen.
    Wat het jaar daarop warempel lukte. Consequentie was wel dat ik daarna met de grote jongens mee moest doen
    (eigen schuld, moet je maar niet winnen bij de beginners).
    Vele jaren daarna hebben we nog op de grasbaan van Terlet gevlogen, zowel F2B als een keer Radiozweef (dat waren toen nog maar twee klassen, rudder only en alles met meer kanalen).
    Toen iemand, jaren geleden alweer, een keer een RCmodel bij een zwever door de canopy heenvloog, was het over.
    Nadat het jaren heel stil is geweest, begrijp ik dat er nu af en toe F3K zweef wordt gevlogen.
    Maar een Nationaal Modelvlieg Centrum ( zoals in Muncie, In. , USA) hebben we hier nooit gekregen.
    Jammer, want het had de maatschappelijke acceptatie een veel betere kans gegeven.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2016
    FStrating, arno888, verfbrander en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Helemaal mee eens Bruno, en voor mij ook zéér herkenbaar !
    Je allereerste model was dus de Suls "Aladdin", een mix van de toen al populaire Graupner "Der kleine Uhu' en de eerdere "Vink" van Van Hattum.
    Suls leverde ook allerlei onderdelen en materialen.
    Voor een LB'er zoals jij Bruno, dit welbekend essentiele onderdeel:

    En ja die lustrumwedstrijden; zelf nam ik voor de eerste keer deel in 1964 en dit was tevens m'n allereerste bezoek aan Terlet !
    De uitslagenlijst met alle klassen (17) heb ik ook nog, met als enkele voorbeelden de aantallen deelnemers:
    A2 en open klasse: 85
    A1 45
    Rubbermotor 12
    Zuigermotor 10
    VV sportmodellen 19
    LB kunstvlucht 14
    LB schaalmodellen 10
    RB single 13
    RB multi 8
    Dit dus naast nog de onbenoemde klassen als werpmodellen, bijzondere modellen, verschillende LB teamrace-, speed- en combatklassen enz. enz.
    's-Middags ook nog bezoek van Z.K.H. Prins Bernhard (beschermheer KNVvL) per helikopter.....................
    5 Jaar later wederom deelnemer, en meer succesvol.
    Kenmerkend was voor deze lustrumwedstrijden dat iedereen echt deel kon nemen, het was géén demonstratie door "een groepje geselecteerde elite" !
    Voor degene die het niet hebben meegemaakt nauwelijks voor te stellen, het heeft mij (en vele anderen) voorgoed verslaafd gemaakt aan deze hobby/sport.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik moet de vaantjes van 1969 en 1974 ook nog ergens hebben....
    Daarna was het dacht ik voorbij, in 1979 is er niets meer georganiseerd, dacht ik.
    2014 hebben we dus gemist. Misschien een idee voor 2019?
    Heb je de deelnemers/uitslagenuitslagenlijsten nog van 1969? Was het nou op de 14e of de 20ste? Ik weet niet meer wanneer het NK LB was, zat er in ieder geval dicht bij.
    Over dat handvat... Met meer dan een 1,5 cc motor zou ik daarmee niet durven vliegen.
    Die 'bol-wartels' zijn niet te vertrouwen. Ik heb zelf een 'up' lijn met daaraan vast nog de clip zien wegschieten. Op het moment dat ik de eerste hoek van een driehoekige loop inzette.
    De motor zat onder de grasmat, de rest van het model lag er in kleine snippers omheen....

    Now, that's a handle!:
    [​IMG]
    Maar hier vlieg ik dan ook kunstvluchtmodellen met 10 cc (en vergelijkbare electro-) motoren aan.;)
     
  4. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Na enig zoekwerk moet ik helaas constateren niet (meer ?) te beschikken over de uitslagenlijst van de KNVvL lustrumwedstrijd 1969.
    De datum: dat moet zondag 14 september 1969 zijn geweest (we studeerden en werkten immers nog op zaterdag :thumbsup: ).
    De datum op het vaantje is dus waarschijnlijk een off-moment geweest van de drukker, overgenomen van de 1964 versie.
    En wat dat handvat betreft: in die jaren was het maximale modelgewicht nog gesteld op 5 kg, een maximale cilinderinhoud van 10cc, en een maximaal vleugeloppervlakte van 150dm2.
    Modellen moesten voorzien zijn van naam en adres van de eigenaar !
    Een dieseltje met meer dan 3,5cc was bijzonder venijnig.
    Een grotere behoefte bestond ook niet, en we waren er tevreden en gelukkig mee...................................
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Volgens mij was de vijfdaagse werkweek al jaren daarvóór ingevoerd.
     
  6. Arnout Janssen

    Arnout Janssen PH-SAM

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Venlo
    De 60iger jaren op Terlet waren zeker super mooie jaren, het is bijzonder jammer dat Terlet niet tot een Nationaal Vlieg Centrum is uitgegroeid waar alle takken van de kleine luchtvaart naast en met elkaar beoefend konden worden.
    Redelijk centraal in Nederland liggend zou het een super locatie zijn om alle Nationale vliegevenementen te organiseren.
    De tijd zal leren of Terlet in zijn huidige vorm überhaupt overlevingskansen heeft.
     
    pietervisser vindt dit leuk.
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Vergeet Deelen niet. Op Deelen (pal naast Terlet) zijn alle weekends een zweefvliegclub en een modelvliegclub actief (welke ook al weer?), en de meeste jaren (een weekje geleden nog) wordt er het sleepdeel van het NK deltavliegen gehouden. Als luchtmachtbasis is het "slapend". Volgens mij is hier best plaats om wat vaker met modellen actief te zijn, maar om een ingang te krijgen moet je ófwel contact hebben met de luchtmacht, óf met de betreffende modelvliegclub.
     
  8. Dickie

    Dickie Guest

    Deelen is in gebruik door het defensie helikopter commando.
    er zijn 2 zweefclubs actief en een modelvliegclub, http://www.mvcdebrik.nl/
    Het gehele terrein is weer actief in gebruik door de luchtmacht en landmacht.
    de bewaking is 24 uur per dag.
    Om het terrein op te komen moet je in het bezit zijn van een defensiepas.
     

Deel Deze Pagina