RES 100 inch VINTAGE

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 okt 2014.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Nog verscheidene malen het filmpje bekeken.
    Terug pen en papier om simulatie te evoceren.
    Reeds zo'n veertje gemaakt uit 1mm piano koorde.
    Uitslag van Hitec servo getekend en alle scharnier uitslagen onderzocht.

    [​IMG]

    Ik heb duidelijk gemerkt dat de positie van de servo hier van cruciaal belang is
    om het mechanisme optimaal te laten functioneren.
    Een paar mm voor of achter en het werkt niet.
    Daarom ga ik de zaak nog eens zeer nauwkeurig uittekenen.
    Dit om alle narigheden nadien te vermijden.
    Dit was een voorlopig schetsje.
    Een halve scharnier (Kavan) zal dienst doen als hechtingspunt aan spoiler.
     
  2. houtjesplakker

    houtjesplakker

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Hoi Aurectar,

    Onlangs heb ik een spoiler gemaakt volgens het systeem van de de Topaz. Gevonden op www.icare-rc.co. Op een fotootje van de spoiler van de Topaz SV2-E. Ik moet zeggen dit werkt fantastisch en is goed in te stellen.

    Groet,

    Houtjesplakker
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    www.icare-rc.com.

    De Topaz valt onder de E-powered gliders.

    Systeem ziet er goed uit!

    Eenvoudig te realiseren.

    (Kan zelfs zonder magneetjes, hoewel die misschien wel helpen om de boel mooi dicht te houden. ;))


    jan.
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ondertussen indekking vleugel aangevat.

    [​IMG]

    Alles mooi aandrukken met elastiek, loodrepen en kopspelden.

    Een plank balsa heeft meestal een harde boord.
    Ik let er op om dit harde gedeelte tegen de ligger te lijmen.
    Zodoende de sterkte van de ligger nog eens extra te optimaliseren.
    Voor de zijpanelen heeft dit minder belang.
    Maar wat dit betreft verdient de zone vanaf de wortel tot over de spoilers de nodige aandacht.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Hoe kom jij aan die mooie loodstrips die je op de vleugel legt?

    Kom ik nou nooit tegen . . .


    jan.
     
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik heb tijdens mijn vorig leven 30 jaar in de grafische sector gewerkt.
    Nadien 10 jaar als leerkracht.
    De overgang van het ambachtelijke loodwerk (hoogdruk) naar het hedendaagse Hi-tech digitale printwerk meegemaakt.
    Dit lood stamt nog af van vanuit het hoogdruk epoque.
    Handig voor bepaalde modelbouw opdrachten zoals o.a. het indekken van de vleugels.

    Hier nog een Aquila filmpje voor de liefhebber.



    Ergens in de states.
    Dit mooie toestel is er altijd populair geweest.
     
  7. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Over het indekken van vleugels:
    Gebruik zelf altijd bison tix om de boven indekking vast te zetten......
    Vroeger ooit geleerd en werkt uitstekend. Maar er zijn meer wegen die naar Rome gaan.

    Groeten JH
     
  8. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Nog even op de remklep terug te komen .
    Het schoot me ineens te binnen dat ik afgelopen winter de Aton heb gebouwd ( bouwtekening in de FMT)
    Hierin heb ik ook remkleppen gemaakt met hetzelfde principe als in de tekening in een eerdere post door mij geplaatst.
    Heb daar een paar foto,s van gemaakt , zie hier onder .

    Onderdelen, 1 lang servo heveltje, m2 boutje en 2 moertjes m2.
    [
     
    JHvdK vindt dit leuk.
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
  10. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Heb even de tekeningen opgezocht en 2 afbeeldingen gemaakt die alles wel duidelijk maken denk ik .
    De maten die ik er in heb gezet zijn niet 1 op 1 over te nemen , omdat deze afhankelijk zijn van de breedte van je verstoorder en de hoogte van je vleugel . Oftewel bovenkant servo plaatje tot onder kant klep.
    Maar denk dat de afbeeldingen voor zich spreken .
    Het mechaniekje ( servo hevel, boutje en meenemer staan een beetje rechts onder op 1 van de foto's.)

    Wel heel belangrijk dat je bij het proberen ,de servo weg beperkt. Dus zowel beginpunt als eindpunt. Dit omdat anders misschien bij een te grote uitslag je Klep, en/of overige delen kapot gedrukt kunnen worden .
    En daarna met uitproberen de servo weg vergroten totdat de klep netjes sluit, en mooi open staat .
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2016
    aurectar, A B en JHvdK vinden dit leuk.
  11. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    nog even een filmpje die ik bij toeval tegen kwam, is van de pures V2 van Seta modelltechnik.
    Doe dit alleen maar om je keuze "hoe de verstoorder aan te sturen " moeilijker te maken :) :)
     
    aurectar en Theo P vinden dit leuk.
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Zal ik in overweging nemen.

    Mvg,
    J-J
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Dit is perse niet om mijn gelijk te halen of vervelend te wezen: iedereen moet echt doen waar hij zich komfortabel bij voelt, maar:

    De systemen zoals met een triplex railtje of met een extra stangetje voegen niets, zowel in krachtoverbrenging als in bruikbare servoweg, toe aan een systeem met een vrijliggende lange servoarm.

    Ze zijn alleen iets ingewikkelder te maken en af te stellen en hebben allemaal het nadeel dat de klep niet eenvoudig met de hand te openen is.

    Ook is er het nadeel dat bij afstel of aansluitfouten de servo het mechaniek kapot kan trekken.

    Het eventuele voordeel dat de servo de klep ook dichttrekt en houdt is hier net zo goed een nadeel: bij een kleine afwijking staat de klep op een kier of blijft de servo belast.

    Voor een eenvoudige bediening dien je de servo wel dicht onder het scharnierpunt van de klep te plaatsen, maar dit kan ook ondervangen worden door een hamervormige verlenging van het armpje.

    Een verlenging voor een servoarmpje is overigens erg eenvoudig te maken.
     
    aurectar en Rick NL vinden dit leuk.
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ja, er zijn diverse mogelijkheden om een goede indekking af te werken.
    Er zijn er die zweren bij pattex-contactlijm of PU lijm.
    Ik ben eerder een witte houtlijm fanaat.
    Goedkoop en degelijk.
    Je moet wel wat geduld hebben bij het uitdrogen.
    Maar dit neem ik er wel bij.

    Ondertussen reeds begonnen met het aanbrengen van de capstrips.

    [​IMG]

    Bij deze vleugel moet geen washout aangebracht worden.
    De onwerper Lee Renaud zaliger ( https://www.modelaircraft.org/files/RenaudLee.pdf) raadt dit trouwens niet aan.
    Ik hou het bij 1mm, wat verwaarloosbaar is.
    Kwestie van geen positieve vrille te hebben.

    De vleugels geven al een zeer robuust gevoel.
    Door de zeer pragmatische constructie en het gebruik van hard en medium Balsa.
    Wil ik nog vermelden dat ik de diverse adviezen voor wat betreft de remkleppen ten zeerste op prijs stel. Waarvoor hartelijk dank aan de betrokkenen.
    Dit onderwerp laat ik nog even bezinken om weldra de draad weer op te nemen.

    Mvg
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2016
  15. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer
    Dat vlot al aardig.
    Geldt ook voor mijn project, maar met dat mooie weer en die vrije dagen / sociale verplichtingen schiet het minder op.

    Ik ben trouwens een witte-houtlijm-hater :)

    Witte houtlijm laat zich slecht schuren. Zeker bij de voorlijst.
    Ik ben een Uhu-Hart fanaat. Laat zich goed schuren, is volgens mij lichter en het ruikt naar vroegâh!!!
     
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk

    Terwijl mijn witte houtlijm droogt kan ik verder doen in de moestuin.
    Het spijt me, maar het woord UHU hart bezorgt me al een beroerte.

    Verder veel succes met je project.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Met dat eindeloze gepeuter om het van je vingers te krijgen . . .


    jan.
     
  18. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Gewoon netjes werken, komt het ook niet aan je handen :thumbsup:
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Vleugel bijna klaar.
    Nog neuslijst in profiel schuren en tippen moduleren.

    [​IMG]

    Net spoiler openingen aangepast.

    [​IMG]

    De perfectie bestaat niet maar niettemin heb ik het gevoel dat we op goede weg zijn.
     
    Theo P vindt dit leuk.
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Bij Claus (RESi) hebben ze de stoorklep ook heel simpel opgelost.
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina