Drie vragen voor FG Marder kenners/eigenaren.

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door T800, 2 mei 2016.

  1. T800

    T800

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Den Haag
    Ik kreeg de mogelijkheid aangeboden om een van mijn toestellen te ruilen voor een Marder.
    Nou rij ik al een tijdje buiten vliegen en varen bla, maar een big scale stond al heel lang op mijn rc bucket list.
    Dus kan de glimlacht niet groter op mijn bakkes vandaag en ben gelijk op zoek gegaan naar de techn data e.d.
    Dat breng mij bij vraag 1

    Heeft iemand een linkje met de handleiding of een pdf of zo, ik ben al uren aan het zoeken en kan tot nu toe alleen maar een parts list vinden.

    Vraag 2

    Klein voorwoord:
    Dit wagentje is door de vorige eigenaar 5/6 jaar geleden nieuw gekocht, heeft er 3x mee gereden en heeft hem op zolder gegooid.
    Dat was ook wel duidelijk, ding heeft nergens speling, bodemplaat heeft geen krasje, banden puntje gaaf, originele kunststof tandwielen zonder maar ook een krasje of slijtage etc.
    Enige wat ik kon ontdekken was het balg/vinger pompje op de carb was verteert, dat brokkelde gelijk af.
    Dus vandaag zo nieuw silicone ding gekocht en gelijk Aspen brandstof gehaald, cilinder ff een druppel olie gegeven en een paar x rond getrokken, rommel verwijderd, ding er op, tank schoon gespoeld en brandstof er in gegooid, op druk gebracht, start procedure uit gevoerd en warempel, hij schiet gelijk aan en loopt netjes stationair.
    Maar daar houd het ook bij op, als ik gas geef slaat hij af, bij kort gas geven rpm hij heel even en valt dan ver terug tot soms afslaan, soms weer voorzichtig stationair draaien.
    Als hij loopt en ik haal het luchtfilter er af dan stikt hij en slaat proestend af dus ik kan niet ander concluderen dat hij te weinig brandstof krijg.
    Ik had al gelezen van de afstel schroeven maar ik vertik het om die aan te raken, 3x rijden en wegzetten, dan staan die nog gewoon goed.
    Lang stil gestaan en iets of ergens verstopt, daar gaan mijn vermoeden naar uit.
    De vraag:

    Wat kan er verstopt zitten en hoe lost ik dat op ?

    Carb er af en schoon maken ? en kan ik dan zelf nieuwe pakkingen maken ? ik heb voor mijn auto en motor en bb motor in verschillende diktes uni pakking materiaal en kan ik ook een vloeibare gebruiken ? ik heb er hier een die is benz/olie/hitte bestendig.


    Vraag 3

    Veiligheid !
    Ik heb een 3ch 2.4ghz FSI GT3 set dus met computer en programma's en een ingebouwde failsave.
    Volgens een oud collega die al 30 jaar in een modelbouwzaak werkt is dit genoeg om hem "veilig" te maken en heb je een onderbreker nodig als je geen 3e kanaal met ingebouwde failsave.
    Normaal neem ik zijn advies blind aan maar mijn eigen gegoogle bracht toch aan het licht dat een hele hoop rijders een kill switch/onderbreker gebruiken en als ik er over na denk dat als het mechanische gas blijft hangen zo ding niet tegen te houden is.
    Dus is mijn vraag, heb ik idd genoeg aan het ingebouwde systeem of moet ik toch voor een kill switch gaan ?
     
    speedys01 vindt dit leuk.
  2. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    voila linkje met leesvoer :

    http://www.modelbouwforum.nl/thread...-heb-je-een-vraag-kijk-eerst-hier-even.92087/

    Aspen zijn de meningen over verdeelt , gewoon mengen met goede twee takt olie , bv castrol en euro werkt het beste.Maar das mijn mening .

    Pakingen zijn zelf te maken maar is moeilijk ivm de vorm en passing , beter gewoon kopen bij de betere LHS die bigscale verkoopt .
    Carb schoonmaken zou ik zo ie zo doen en goed de brandstof slangen vervangen, ivm met uitdroging , ook de tank even nakijken en de filter in de tank, luchtfilter schoonmaken en evt in olieën , isolator controleren op evt .krom staan , en de bougie eruit , even de staalborstel er over heen en gaan , afstellen zou ik wel doen : beginnen met de basis en daarvan verder gaan , ook als je niet weet welke brandstof de vorige eigenaar mee heeft gereden ,
    kijk ook of het gaatje in de benzine dop aanwezig is .........meer tips en truuks volgen wel door de andere forummers .

    Kill switch is altijd eerder een must dan luxe , je wilt geen op hol geslagen 8 kg ,werkt meestal in combie met het derde kanaal zender , ligt ook weer aan de uitvoering .....

    (persoonlijk zou ik ook alle pakkingen van de motor vervangen( ben je toch bezig gelijk de binnenkant cilinder en zuiger controleren, en nieuwe zuigerveer monteren,) en een " verse" bougie monteren, trekstarter nalopen, alle brandstofslangen vervangen,de tank reinigen , luchtfilter reinigen en de "uit" schakelaar controleren.)

    Handleiding in de vorm van ?, motor pdf, hoe te starten,afstellen , ect ????

    Denk als je de topics doorleest van het opgegeven linkje je ver komt .....

    suc6:koud:
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2016
    speedys01 vindt dit leuk.
  3. DollarHobby

    DollarHobby

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    411
    Locatie:
    rijssen
    De motor moet wel afgesteld worden. Als je er niks mee afsteld blijft hij niet doen nee. Zoek de standaard afstelling op, de motor is nog maar weinig gebruikt dus beter gebruikt u nu iets meer olie en stel hem af met wat meer bezinetoevoer. Na 3 ritjes minder benzine geven. MAAR EERST DE SETUP WETEN.
     
  4. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ff kijken op tpsracing.nl
    Daar naar de auto zoeken en je hebt alles bij de hand.
     
    speedys01 vindt dit leuk.
  5. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
  6. T800

    T800

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Den Haag
    Ik had de faq al een beetje door gelopen maar ik zal verder spitten en ja, het was inzage afstelling. troubleshoot etc, toch makkelijk als je wat heb om in terug te kijken, forums door lopen is zo tijd rovend, voor dat ik de start procedure had gevonden, pff
    Ik had al een hoop gedaan zoals je omschreef, luchtfilter heb ik schoon gemaakt met de set die ik nog had van mijn auto auto waar ook een identieke KN filter op zat, alleen 20x groter, brandstof slangen zijn natuurlijk vervangen, die waren glashard, bougie is langs een koperen borstel geweest, de tank heb ik er af gehaald en zoals vermeld door gespoeld en het filter na gekeken, ontluchting gaatje getest.
    Maar het zal idd de carb er af schroeven worden en is het ook wel logies dat er iets verstopt zit na zo veel jaar.
    Gehele motor uit elkaar halen, hmm ik weet het niet of dat wel nodig is, moge de pakkingen er straks belabberd uit zien ga ik het wel doen maar bv de zuigerveer vv, hij is vandaag mee geweest naar een modelbouwzaak en daar waren we allemaal van mening dat compressie gewoon prima is.
    Lijk mij dat als dit ding amper heeft gelopen daar niet veel mis mee kan zijn of er moeten iets zijn dat die dingen na jaren stil staan kapot gaan maar ik ben een auto/motorfiets monteur en heb daar iig nog nooit van gehoord maargoed, die draaien ook niet de toerentallen die dit ding wel haalt dus ik ga het wel overwegen gezien ze niet echt duur zijn.
    En toch een kill switch he ? ik zal dat nog even terug koppelen aan mnr, ik ga er gelijk een bestellen.
    En de brandstof, ja ik weet dat de meningen verdeeld zijn maar ik kies hier voor uit praktische redenen, ik weet ook dat tegenwoordig veel benzine leveranciers ethanol door hun 95 heen mengen en je moet naar mijn weten ethanol vrije benzine gebruiken.
    De enige die dat echt kan leveren is een tankstation waar ik met mijn boot kom voor mijn 2T BB motor en dat is aan de andere kant van de stad, dan moet ik speciale mengsmering gaan kopen omdat je mag geen gewone gebruiken. Zo blik Aspen heb ik in 5 min in huis.
    Goed, ik ga de gereedschap kist pakken en dank u zeer voor de snelle correspondentie en adviezen en linkt, de exploit views had ik ook al gevonden :D
     
    speedys01 vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor, die Zenoah loopt gewoon prima op benzine van de pomp, 1:25. Doe ik al 10~11 jaar, nul problemen mee.
    Je kunt je carb uit elkaar halen, maar je kunt ook een flinke sloot carb reiniger door je benzine gieten, dan komt het meestal ook goed. Mischien niet, maar dan heb je het tenminste geprobeerd, en als het nu wél zou werken, bespaar je je toch een carb revisie.

    Waar ik, met de Marder maar ook met de motorfiets, altijd zonder problemen mee weggekomen ben met verstopte carburateurs, is gewoon bij lopende motor (en met carbreiniger in de benzine) de luchtinlaat volledig afsluiten. Heel kort uiteraard. Eventueel een paar keer herhalen. Moet de motor wel eerst even een tijdje gelopen hebben zodat de reiniger de gelegenheid gehad heeft het vuil los te weken, maar lopen is lopen, stationair is goed genoeg...
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kunt ook de naaldstanden even opschrijven, dan kun je rustig wat experimenteren . Wellicht heeft het ding nog nooit goed gelopen.
     
  9. rc andre

    rc andre

    Lid geworden:
    28 okt 2009
    Berichten:
    226
    Locatie:
    glanerbrug
  10. rc andre

    rc andre

    Lid geworden:
    28 okt 2009
    Berichten:
    226
    Locatie:
    glanerbrug
    Zenoah en Solo motoren draaien op benzine (superplus) met extra toegevoegde olie (zie mengverhouding). Gebruik geen brommer benzine, want dit is maar 1:50 gemengd en is dus te schraal voor deze motoren.
    Zorg voor een goed filter (RN Dual Stage) om te voorkomen dat er zand of vuil in de carburateur komt, gebruik goede olie om het fijnste olie buiten te houden.
    Bij het inrijden van nieuwe motoren (ongeveer 2 tankjes) kan de fabrieks instelling gebruikt worden.
    Na het inrijden kan de motor afgesteld worden, het afstellen kan pas goed gebeuren als de motor op bedrijfstemperatuur is.
    De afstelling is weers-afhankelijk, bij een hogere buiten temperatuur dient een rijkere afstelling gebruikt te worden en bij koudere weer-omstandigheden een armere.
    Als een motor op toptoeren in houdt, krijgt deze te weinig benzine, in dit geval dient de H-sproeier verder uitgedraaid te worden.
    Als de motor op toptoeren, sputtert en overmatig rookt staat deze te rijk, de H-sproeier moet in dit geval ingedraaid worden. Als het brandstof balletje op de motor leegloopt (vaper lock), krijgt de motor te weinig koeling, de zijruiten dienen uit de kap geknipt te worden of de motor moet rijker afgesteld te worden, draai in dit geval de H-schroef verder open totdat het probleem verholpen is.

    De basis afstelling voor de Zenoah G2D motoren is, de hoofdsproeier (H-bovenste stelschroef) 1,5 slag open, en de mengregelschroef (L-onderste stelschroef) 1,25 volledige slag open.

    De Zenoah G230/260RC heeft een ietwat andere afstelling, deze motor heeft namelijk onderin niet zoveel brandstof nodig. Door een te rijke afstelling gaan de bougie's snel kapot, door de L-schroef naar binnen (1/8 slag per keer) te draaien moet dit probleem verholpen worden. Door het dichtdraaien van de L-schroef gaat de motor stationair harder draaien, dit is weer te verstellen door de stationairschroef iets naar buiten te draaien.

    Bij de Solo motoren, de bovenste (H) 1,25, en de onderste (L) 1 slag open. Bij de Solo Tuning de hoofdsproeier (H) 1,75 uit, en de mengregelschroef (L) 1 slag uit.


    TIP: Laat je motor altijd rustig warmdraaien voordat je hem opendraait, en stel je motor liever iets te rijk dan te arm af, om vastlopers en beschadigingen aan de motor te voorkomen.
    Vaak zie je dat mensen de wielen van de auto van de grond houden en zo volgas de motor proberen af te stellen.
    Doe dit NOOIT.
    De motor draait zo onbelast vol toeren en dit is niet bevorderlijk voor de levensduur. Stel je motor gewoon af op een recht stuk weg, zo draait de motor belast en kun je hem echt goed afstellen.

    H-naald: Voor het toptoerental.
    L-naald: Voor het stationair gebied,deze schroef bepaald het opnemen van de motor onderin.
    Stationair afstelschroef: Met deze schroef stellen wij het stationair toerental mee af.
     
  11. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    En eventueel een outerwear erom. Dat k&n filter rap weg gooien al heel veel problemen door gezien. Filters regelmatig controleren en schoonmaken of vervangen. Zo'n filter kost altijd minder dan een nieuwe motor.

    Killswitch ?? Zit toch een failsave op de zender. En het is of Killswitch of failsave niet allebei gebruiken.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Killswitch is toch op afstand de onsteking uit ?
    Das iets heel anders als failsave.
     
  13. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Zie er de toevoegende waarde niet van in.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, als de gasservo bijvoorbeeld aan de boemel gaat...
     
  15. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Jaren bigscale gereden, en bij ons rijden er diversen met big scale heeft niemand een killswitch. We hadden er wel een sterke veer tussen de hevel en eindstop.

    Maar als jou servo op de hobbel gaat, heb je geen ontvangst. Dus heb je niks aan een killswitch.

    Failsave hadden we op een kwart rem staan.
     
  16. rc andre

    rc andre

    Lid geworden:
    28 okt 2009
    Berichten:
    226
    Locatie:
    glanerbrug
  17. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dit hangt af van welke kelk je gebruikt.
    Ik heb altijd de aluminium kelk gebruikt, op aanraden van meerdere mensen die daarin vertrouw, en dat is altijd goed gegaan, en bij de andere mensen ook, en die rijden in erg fijn zand.
    De plastic kelk/doos schijnt wel eens zand door te laten inderdaad.
    Deze gebruik(t)en wij:

    http://www.rcracingtwente.nl/Lauter...oor-KN-luchtfilter-RC-0790-voor-16-offroad/de

    Alleen was hij toen ik hem kocht ergens anders goedkoper geloof ik.
     
  18. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    .
    idd een sterkere veer tussen hevel en eindstop , alleen das helemaal geen garantie dat de hevel niet op vol gas blijft staan als de servo blokkeert .....was meer om de hevel weer goed terug te laten komen naar stationair , een goede killswitch heeft een dubbele functie namelijk:A, als de zender uit het bereik is of de ontvanger geen ontvangst meer heeft wordt de motor " gekild" B: als de accu spanning weg valt , zal de motor worden " gekild" , lol eigenlijk 3 functies :C je kan met het derde kanaal de auto uit zetten als A en B nog niet van toepassing zijn ....:rolleyes:
     
  19. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht

    Ruud : Schots en Scheef heeft het over de filter , die wordt dmv een adapter op de kelk gemonteerd , dit heeft niks te maken met de filter eigenschappen K/N filter , de reden van een aluminium kelk was meer voor een betere airflow de carb. in , dat het mogelijk beter afsluit is een extra bijkomstigheid , netzaols de stevigheid ........

    Maar de TS weet zelf ook wel hoe hij de 2-takt motoren moet behandelen gezien zijn beroep , daarbij is het verhaal van ethanol leuk , maar de 2-takt rijdt daar prima op, beter als op de aspen, maarja ik heb pas 22 jaar ervaring met deze bigscale motoren :oops:
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zenoah's moeten NIET op superplus draaien, maar op gewone euro95. Op superplus lopen ze alleen maar slechter, die brandstof is bedoeld voor motoren met verhoogde compressie, en Zenoahs hebben maar gewoon een heel middelmatige compressieverhouding. Ze zijn ontworpen om met een octaangetal van 88 tot 90 nog goed uit de voeten te kunnen...

    De meeste benzinepompen verkopen de mix precies zoals je hem hebben wilt, tenminste bij mijn pomp om de hoek kan ik 1:20, 1:25, 1:40, 1:50, 1:75 en 1:100 krijgen.
    Alleen is meestal de olie die daar in zit, niet de allerduurste en dus voor zwaarbelaste of hooggetunede motoren niet echt optimaal....
     

Deel Deze Pagina