Marder veelste zwaar aantrekken

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door willemroosendaal, 16 apr 2016.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Zit je bougie niet te diep (te lange bougie) het kan dat de zuiger de bougie raakt?
    Draai de bougie eens beetje bij beetje in de kop en zie wanneer het probleem begint.
    Kijk eens naar je electrode, is die niet plat?
    Heb je met olie of vet gewerkt, veel olie of vet op de zuiger bevorderd de afdichting dus kan voor hogere compressie zorgen, heb je olie in de cilinder gespoten?

    Edit, ik zie dat Rhelie ongeveer hetzelfde heeft gezegt, dus zou het niet mogen zijn.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2016
  2. willemroosendaal

    willemroosendaal

    Lid geworden:
    5 apr 2015
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Didam
    Woonplaats heb ik toegevoegd!

    Bougie is niet te lang, ook met de oude bougie waar hij prima op liep trekt hij zwaar.. Ik heb ook niet met olie of vet gewerkt, dus ik denk ook niet dat het daaraan ligt
     
  3. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Waarom ga je niet even bij TPS langs met je moter?
    Dat is niet zo ver van Didam.

    Het Hazeland 29
    6931 KA Westervoort
    Netherlands

    Daar kunnen ze je echt helpen.

    Mvg. Richard
     
  4. willemroosendaal

    willemroosendaal

    Lid geworden:
    5 apr 2015
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Didam
    Hallo Richard, binnenkort dan maar even langs gaan bij tps... Hopelijk wordt het niet een enorm dure reparatie... Ik zal binnenkort doorgeven of hij al weer loopt!

    Oke, ik kon het toch niet laten om nog wat te proberen met het blok.. Ik heb de cilinder eraf gehaald en de pakking van de cilinder is wel versleten.... Kurkdroog en afgebrokkeld.... Zou dit de oorzaak van het zwaar aantrekken kunnen zijn?

    Staat van het blok :
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2016
  5. Andre-M

    Andre-M

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    7
    Locatie:
    omg Arnhem
    G4zpower is ook een optie om na je motor te laten kijken die zit in giesbeek.
    Hij heeft veel kennis van zenoah motoren.
     
  6. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Ik heb geen verstand van dit soort motoren maar is deze niet erg droog? Hoort er geen filmpje olie op de zuiger en cilinder te zitten?
     
  7. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    Blokje ziet er na mijn mening best wel vuil uit, en zoals caretaker ook al aangaf meestal zit er inderdaad wel een beetje olie/benzine op de zuiger of in de kop. En zeker als je bedenkt dat U dus nog geregeld pogingen gedaan heeft om hem te starten.

    Persoonlijk was ik eens begonnen met blokje goed schoonmaken en nakijken. Dus eerst het gehele blokje eens schoonmaken, zowel het carter, de cilinder en de zuiger. Vervolgens eens proberen die oude pakkingsresten van de voetpakking proberen te verwijderen, probeer gebruik van metalen schrapers te vermijden dit om eventuele krassen te voorkomen. Daarna eens nakijken of je voelbare speling zou hebben op de krukas, dit zou je bijvoorbeeld kunnen voelen bij je vliegwiel. Controleer het vliegwiel dan op zowel radiale als axiale speling. Monteer wanneer alles dan goed schoon is en je geen aparte gebreken bent tegen gekomen alles terug. Gebruik eventueel op de bewegende delen en dergelijk een beetje olie, ik zelf gebruik daar meestal de tweetakt olie voor welke ik ook gebruik voor in de brandstof.

    Wat ik eigenlijk ook niet echt terug vind in de voorgaande postst, was je bougie heel "nat" wanneer je deze eruit haalde? Dus die keren dat je de auto op de kop hield en dan een paar keer trok om de benzine eruit te laten. Was de bougie toen nat? Als ik mijn blokje namelijk te rijk heb staan en ik trek deze aan, wat vervolgens dus niet zou willen lukken. Dan is de bougie echt heel erg nat wanneer ik de bougie eruit haal.

    Tevens vind ik de kleur van de aanslag in de kop wel heel erg grijs/zwart, wil natuurlijk ook niet alles zeggen. maar meestal moet dit een mooie koffie bruine kleur hebben.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet echt.... het is een benzinemotor, geen gloeiplugger.... Deze blokjes zijn meestal redelijk droog van binnen, pas als je de onderdelen beetpakt merk je dat er een heel dun filmpje olie op zit, maar op de foto zie je het meestal nauwelijks.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2016
  9. willemroosendaal

    willemroosendaal

    Lid geworden:
    5 apr 2015
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Didam
    Chris : Schoonmaken en het blok op speling controleren ga ik morgen mee aan de gang, kijken hoe het ervoor staat.. Ook gelijk even zorgen dat ik een nieuwe voetpakking regel, anders kan ik nog niks terugmonteren...

    Over de natheid van de bougie gesproken, hij bleef droog.... Zou het evt ook kunnen zijn dat hij door een verstopte carb droog bleef?

    Zwarte aanslag in de kop komt waarschijnlijk door de vorige eigenaar.... Die gebruikte een of andere techno olie van de action.... Waarschijnlijk rommel dus....

    Caretaker en brutus
    In principe gewoon een paar drupjes olie geven zodat de zuiger en cilinder weer een dun filmpje olie krijgen?
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Die zuiger is volgens mij helemaal opgevreten....het enige stukje wat niet geklemd heeft lijkt het smalle randje net onder de zuigerveren te zijn. Ik heb dat nog nooit zo ernstig gezien. Vaak heb je een lokale plek als de zuiger warmgelopen is maar bij deze is het de hele zijkant van de zuiger.
    Ben benieuwd naar de andere kant van de zuiger (laatste foto)
     
  11. willemroosendaal

    willemroosendaal

    Lid geworden:
    5 apr 2015
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Didam
    Ik zal straks even een foto maken van de andere zuiger, maar wat ik me dan wel afvraag, hoe kan de zuiger vastgelopen zijn als hij niet tijdens het rijden ermee gestopt is? Toen hij voor het laatst gelopen heeft was het voordat ik de bodemplaat etc schoongemaakt heb. Toen heeft hij kort gelopen en toen heb ik hem gestopt met de rode knop... Dus dat lijkt mij vreemd... Maar ik ben geen expert, dus graag uitleg :)
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die strepen zijn van vuil wat hij heeft geconsumeerd.
    Dit zal de inlaatkant zijn denk ik.

    Bij vreten zal je strepen tussen de zuigerveren zien en dat is hier niet het geval.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De zijkanten van een zuiger maken normaal gesproken geen contact met de cilinder. Alleen de zuigerveren hebben dat contact. Tussen zuiger en cilinder zit een oliefilm (van de olie die je bij de benzine gemengd hebt, als het goed is....). Het oppervlak aan de zijkanten van de zuiger moet dus gewoon helemaal glad zijn, vaak kun je de sporen van het afdraaien tijdens de productie gewoon zien. Er kan wat zwarte/bruine aanslag op zitten - zoals je op jouw laatste foto ziet net onder de zuigerveren. Zo hoort de hele zuiger er uit te zien.

    De vreetsporen krijg je als de zuiger te warm wordt - dan zet hij meer uit dan de cilinder en gaat klemmen. Dan loopt de boel vast doordat de oliefilm zijn werk niet meer doet. Meestal gebeurt dat rond de uitlaatpoort en zie je daar op de zijkant van de zuiger klemsporen. Maar nooit zo extreem als bij jouw zuiger.

    Die zuiger ziet er uit alsof hij niet past in de cilinder (te groot) óf dat er geheel zonder olie mee is gereden.
    In het laatste geval is heel kort lopen voldoende om de boel stuk te laten gaan.
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    -edit- rhelie, maar het hele hemd van de zuiger is mat alsof het opgeruwd is. alleen vlak bij de zuigerveren is dat niet het geval. Ik kan me niet voorstellen dat het wat vuil is. En dan nog, een zuiger die zo opgeruwd is kan nooit een oliefilm vasthouden.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Hij ziet er idd erg mat uit, maar misschien komt dat door de foto ?
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hier zie je een zuiger die geklemd heeft, maar buiten die klemsporen zie je ook hoe een zuigerhemd er normaal gesproken uit hoort te zien.
    [​IMG]
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zag een stukje van de foto maar nu niets meer
     
  18. willemroosendaal

    willemroosendaal

    Lid geworden:
    5 apr 2015
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Didam
    -dubbele post
     
  19. willemroosendaal

    willemroosendaal

    Lid geworden:
    5 apr 2015
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Didam
    Hmm, ik denk, dat de oliefilm weg is omdat de carburateur misschien verstopt is, aangezien de bougie droog bleef de laatste keren... Alleen zit nou al weer met een dolgedraaide kruiskop bout.... Met dank aan de vorige eigenaar....
     
  20. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Begint er op te lijken dat een leuk prijsje toch niet alles zegt..
     

Deel Deze Pagina