Zenderkeuze hoeveel kanalen voor een heli

Discussie in 'Model elektronica' gestart door thecyberkid, 11 mei 2016.

  1. thecyberkid

    thecyberkid

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Essen (B)
    Ik weet dat er minstens een 6 kanaals zender nodig is voor een heli maar hoe maak ik een beslissing tussen een 7,8,9 kanaals zender voor de toekomst, en waar worden dan de overige kanalen aan toegekend? (landingsgestel,....?)
    Ik heb ook nog interesse om terug een zwever te bouwen in de toekomst misschien moet ik daar rekening mee houden!
    Grts Patrick
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zo'n toepassings-specifieke vraag kun je beter in het heli-forum stellen Patrick. Is daar geen FAQ die je kan helpen met overwegingen?
    Wellicht helpt deze je op weg, met een lichte fixed-wing inslag
    Een zender kiezen
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    een heli heeft MINIMAAL 6 kanalen nodig.
    een brandstof heli heeft vaak 1 functie extra ivm de toeren van de motor (governor), dus die gebruiken doorgaans 7 kanalen.

    waar gebruik je meer kanalen voor...
    idd, landingsgestel. kan ook op een heli als je schaal wilt gaan.
    lampen aan/uit. verzin het maar.

    bij een vliegtuig:
    heeft er in de basis 3 nodig. gas, elevator (hoogte) en aileron(rolroeren).
    meestal heeft een vliegtuig ook een roer, dus 4 kanalen.

    maar.
    groter vliegtuig, misschien aan beide zijden van de vleugel een losse servo voor de rolroeren. dus 2 in de vleugel..
    Flaps. hoort als los besturingsvlak in de vleugel te zitten, zijn meestal 2 servo's (beide kanten 1)
    Hoogteroer dubbel uitgevoerd.

    Veel functies die 2 servo's gebruiken, kun je met een Y kabel oplossen. Dus 1 kanaal, 2 servo's.
    nadeel is dat je dan niet per servo kunt finetunen.
    Wil je per servo kunnen afstellen, heb je dus per servo een kanaal nodig, met functies in de zender om de kanalen met elkaar te kunnen mixen.

    Meeste 3d toestellen gebruiken gas, 2x aileron, 2x hoogte, 1x roer.. 6 kanalen.
    Wil je er flaps bij, worden dat er 8. of een y kabel.

    zwevers..
    flaps.. butterfly.. aileron.. elevator.. gas in geval van een motorzwever, roer..


    Doorgaans zie je bij de heli's zenders vanaf 7 kanalen
    Vliegtuigen vanaf 4, maar meestal minimaal 6 kanalen
    bijzondere vliegtuigen (o.a. zwevers) wisselt per gebruiker.
     
  4. thecyberkid

    thecyberkid

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Essen (B)
    Word voor het aanpassen van de gain van de fbl unit via de zender ook een kanaal gebruikt?
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2016
  5. thecyberkid

    thecyberkid

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Essen (B)
    Bedankt voor deze uitleg!
    Dit helpt me inderdaad verder met mijn zenderkeuze
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ja.

    even opsommend wat er in een heli zit:
    3x swash servo (dus 3 kanalen)
    1 kanaal voor staart
    1 kanaal voor gevoeligheid (gain) voor de staartgyro (die soms zit ingebouwd in de stabilisatie)
    1 kanaal voor gas
    Dus 6 in totaal

    bij brandstof heb je dan nog een governor kanaal, dus 7 in totaal.

    Op de velden zie je doorgaans spectrum en futaba.
    Merken moeten je een beetje liggen.
    ik heb een futaba en een spectrum, ik ben in de spectrum altijd even de weg kwijt.
    maar dat ligt aan mij, ik ben een Futaba man.
    Spectrum mensen hebben doorgaans exact hetzelfde over futaba.

    Andere merken kun je aan beginnen, nadeel is dan wel dat (heel) veel minder mensen bekend zijn met jouw zender.
    en zenders zijn tegenwoordig zodanig uitgebreid, dat ook een gevorderd piloot een stevige tijd kwijt is om alle instellingen op te zoeken in een vreemde zender.
     
  7. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    :offtopic: In de basis kunnen 2 kanalen voor een vliegtuig voldoende zijn ;) :D

    (Nee, en vrije vlucht tellen we vandaag even niet mee.) :p
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bij een beetje zwever kom je al gauw kanalen te kort. Ik dacht dat een uitgebreide zwever 9 kanalen nodig heeft....
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    1e Hoogte
    2e Richting
    3e Roll links
    4e Roll rechts
    5e Flap links
    6e Flab rechts
    7e airbrakes (L + R)
    8e sleepkoppeling
    9e Neuswiel
    10e E-motor (vermogen).

    11e luiken voor klapwerk motor
    12e oprichten/invouwen klapwerk
    13e stoppen van de propellor

    11, 12 en 13 kunnen het best in één kanaal worden geautomatiseerd en daarmee komt het totaal dan op 11 kanalen.
    Er valt vast nog wel extra te bedenken zijn.
     

Deel Deze Pagina