Ik heb me al vaker afgevraagd hoe het signaal van bv de "zwarte doos" van een vliegtuig die in zee licht nog gepeild kan worden. Ik weet niet beter dan dat in zoutwater het signaal weg is bij 1 cm diepte. Hoe doen ze dat zo als nu in de Middellandse Zee met dat vliegtuig wat op 3000 meter diepte zou liggen. Er zijn signalen opgevangen. Wie weet het? Hein
Je zou zeggen dat het (gedurende dat de accu nog prut heeft) een sonar signaal uitzend, waardoor het middels sonar apparatuur te traceren is. Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Underwater_locator_beacon
Waar heb ik dat meer gehoord? "signaal opgevangen". (MH370) Als je zoekt op dat onderwaterbaken, gaat er (weer) een beerput open.
Onze schepen werken regelmatig mee aan deep sea installatie werk, eentje de union Manta installeert van alles en nog wat tot op 3000m. Alles wat naar beneden gaat heeft een beacon om het terug te vinden, er zijn heel wat spullen die maar tijdelijk naar beneden gaan. ze werken met akoestische signalen, met een eigen frequentie of ze zenden een code mee waardoor je ze van elkaar kunt onderscheiden. Op dergelijke projecten gaan er een massa van die beacons naar beneden. Er is dan ook iemand die niets anders doet dan bijhouden aan welk onderdeel welke beacon hangt. Grtz, Bart De union manta bij een platform na de orkaan Dennis.
ik denk dat het een beetje scheef hangt vroeger eens lampjes gehad met een droge accu .bij contact met zout water liep die accu vol en begonnen de lampjes te knipperen dit tot de accu leeg was of het water uit de accu gelopen was deze bleven dus jaren goed tot ze geactiveerd werden ze hingen oorspronkelijk aan redding vesten
Baggeraar, "Signalen opgevangen" wordt meestal in de politiek gebruikt en de hulpverlening. Maar dat opvangen werkt zoals blijkt meestal ook niet. Maar wat ik zou willen willen hoe ze die signalen verzenden en opvangen. Gaat het via sonar? Met de normale frequenties gaat het volgens mij niet. Maar hoe wel?
het is inderdaad in kHz. De systemen die onze schepen aan boord hebben zijn van: Sonardyne http://www.sonardyne.com/products/marking-a-relocation.html Kongsberg https://www.km.kongsberg.com/ks/web...9DC12B00C48A0B63C1257F0900319BCF?OpenDocument Als je gedesinteresseerd bent kan je op deze sites alles terugvinden. Je wil niet weten wat de kostprijs is van die dingen grtz, Bart
Dat is info waar we eens wat aan hebben. Iedereen weet wel iets maar aan het eind weten we nog niets. Je zult wel een heel luxe boot kunnen kopen voor het bedrag van zo een "ding" he?
hoi hein ik begrijp de verwarring eerst even leesvoer en.wikipedia.org/wiki/Flight_recorder#Flight_data_recorder maar is vrij simpel crasht een vliegtuig op het land dan zend de fdr een radio signaal uit en als de fdr in het water terecht komt zend hij een ping uit oftewel [ omgekeerde ]sonar . de eerste link van bwi geeft het mooi weer . ow vergeet ik bijna hoe vang je dat geluid op? hydrofoon mischien?
Ja inderdaad maar als je dergelijk werk wil doen moet je goed materiaal hebben. Al deze spullen zijn leuk en aardig/noodzakelijk maar we mogen niet vergeten dat het uiteindelijk de mensen aan boord zijn die ervoor zorgen dat de klus geklaard wordt.
En zelfs die dure beacons kunnen niet voorkomen dat spullen kwijtraken. Ik heb ook wel eens gehoord dat een grote ROV waarvan de kabel brak niet meer is terug gevonden. Er werd wel af en toe een signaal opgevangen, maar dit kwam door reflecties waarschijnlijk uit de verkeerde richting. En dat terwijl gezocht werd met professionele survey apparatuur. Niels
Waarschijnlijk zendt de "zwarte doos" op meerdere frequentiebanden uit. Niet alleen mHz, maar ook ultra-laagfrequent. Lage frequenties hebben veel betere penetratie door water. Ballistische 1:1 subs (die dingen die raketten afschieten) worden door ultra-laagfrequente signalen opgeroepen als ze " ergens" onder water varen op grote diepte. Nadeel: op die frequenties kun je alleen maar beperkte signalen sturen of ontvangen. Krijgt een sub zo'n signaal, komt ze op snuiverdiepte, prikt een UHF-antenne omhoog tot vlak boven de golven, ontvangt het feitelijke bericht, trekt de antenne weer in, duikt en voert de opdracht uit. Zo'n signaal uit een zwarte doos van een vliegtuig hoeft niet ingewikkeld te zijn; alleen maar: " Joehoe, ik lig hier! Kom me maar halen!"
??dubbelverschrijffoutje?? er staat nu milliHertz en MegaHertz wordt niet gebruikt onder water.(zie info van Bart) Frequency band 21 - 31 kHz (1 tot 5km bereik) 10 - 15 kHz (1 tot 10km bereik)
Vliegtuigen storten ook wel eens boven land neer. Ergens op een bergtop, in een oerwoud of de woestijn. Handig als er dan ook op een wat vaker gebruikte frequentieband wordt uitgezonden. En of dat nou herz, kiloherz, megaherz of milliherz is zal de redders / bergers een biet zijn. Als ze het ding maar(snel) kunnen vinden.