Doe al zo'n 26 jaar aan modelbouw en waar ik veel plezier uit het bouwen haal, heb ik alleen frustraties tijdens het verfen / spuiten van de modellen. Helaas is dit weer zo'n moment en ik heb jullie hulp hart nodig!! Ben momenteel bezig met een stuart triple stoommachine. Delen ervan bestaan uit gietstaal en deze wil ik verven. Dus ik heb de onderdelen gestraald om mooi schoon te krijgen en daarna met aceton vet vrij gemaakt. Vervolgens bij Heutz auto lak en grondverf gehaald (motip). Mooi alles gespoten, maar bij het geringste komt de lak van de grondverf, maar ook de grondverf van het metaal. Duidelijk signaal dat ik met de verkeerde verf aan de slag ben gegaan. Wat moet ik doen, welke grondverf en lak moet ik nu eigenlijk hebben? maakt me niet uit hoe duur het is als het maar voor de eerste 25 jaar erop blijft zitten. hoor graag jullie ideeën en ervaringen
Wat ik mij kan voorstellen is dat de lak en grondlak niet op elkaar zijn afgestemd. Wat zeggen ze bij waar je de lak hebt gekocht? Hans
Dat, of je aceton is vervuild en laat restanten achter.... Als het aceton van bij de drogist vandaan is, kan ik het me voorstellen, dat is bedoeld om nagellak van poezelige damesvingertjes te verwijderen, en bevat vaak iets waardoor de huid wat minder sterk ontvet....
Of dat er product is gebruikt waar siliconen inzitten, bijvoorbeeld cockpitspray of parafine olie. Als dat maar in de buurt is van je spuitwerk gaat het al mis.
Dan is er toch iets in de voorbereiding niet goed gegaan. Bijvoorbeeld toch niet helemaal goed ontvet of niet goed geschuurd, dan kan de lak niet goed hechten en gaat het loslaten. Heb je de lak ook tijd gegeven om te hechten ? Dus primer minimaal 24u.Bij voorkeur een etsprimer gebruiken(heeft motip ook) dan de kleur dunne lagen spuiten (hoeft niet in 1 keer te dekken), en even wachten voor de volgende laag. Informeer eens bij een verfspecialist en niet bij een zaak waar ze verf verkopen
Inderdaad: ik werkte in de autoassemblage en plotseling doken er problemen op in de spuitafdeling door slecht hechtende verf op de carrosseriedelen. Men heeft zich daar het apezuur gezocht om de oorzaak te vinden en uiteindelijk toch gevonden. Wat bleek dat de "Livestrong" armbandjes (in die tijd redelijk populair) de schuldige waren door de siliconen die ze bevatten !
Ik ben niet zo gecharmeerd van dat Motip spul of sowieso 'verf' in spuitbussen. Ik heb recentelijk mijn camper gespoten en heb gekozen voor tweecomponenten industrielak voor zowel grond- als aflakken. Beide wel gespoten. Velgen wel eens gedaan met Motip maar 1 keer je nagel er over en je ziet een kras. Twee componenten is harder en duurzamer.
Veeg je de lak er gewoon weer af? Of gaat de lak rimpelen en opkrullen? In het eerste geval zal je toch naar de ondergrond moeten kijken want die is dan vervuild ergens mee. De aceton zou het probleem kunnen zijn omdat dit meestal niet meer de zuivere aceton is die we kennen. Misschien met thinner poetsen en dan met water en afwasmiddel weer na poetsen en afspoelen met water. In het tweede geval reageren de twee lakken op elkaar en moet je op zoek naar grondverf en lak die elkaar wel verduren. Motip is naar mijn mening een zeer goed merk als het op spuitbussen aakomt maar je moet wel goed opletten welke combinatie je gebruikt. Maar dat is met alle verf zo
Yep, heb zelf ook eens een projectje met Motip spuitbussen gedaan met erg goed resultaat. De topicstarter heeft het ook bij een verfwinkel weg dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Wellicht wat proefjes doen op een ander metalen voorwerp in een andere omgeving ?
ik heb wel een vermoeden wat er fout gaat. maar ik geloof dat ik ooit wel eens eerder contact met jou heb gehad.
Verf spuiten ?; zijn wel een paar " eisen" waar je aan moet voldoen voor een goed resultaat. Ondergrond stof en vet vrij , omgeving waarin gespoten gaat worden rond kamer temperatuur , luchtvochtigheid niet te hoog bv 80 % , maar rond de 50-65 % ,afzuiging noodzakelijk, spuitbussen zeker een 1 minuut goed schudden, dmv het kogeltje hoorbaar door de bus heen, bussen opwarmen in water , rond de 30 graden celcius , zodat de verf goed spuitbaar is , altijd dunnen lagen over elkaar heen, voldoende droogtijd hanteren tussen de lagen in. Ondergrond moet geschikt zijn voor de te spuiten verf , primer ect noodzakelijk . zo maar wat dingen Suc6
Al zoveel wijs geschreven... hier nog wat wijsheden mijns.. Ontvetten? Zijn diverse stofjes voor. Industrie ontvetters... zo ook industriezeepjes (spoelen met water). Ontvet met alles wat ik maar in de kannen heb staan in het opslaghokje. Aceton (van de verfspecialist, 5 liter kan en nog betaalbaar ook, thinner, remmenreiniger en heb ook nog een spuitbus van Viba Plastics, een vloeibare zeep voor het prepareren van 2K acrylaatlijmen. Plastic moet dat 100%v vetvrij zijn voor goede hechting. Dus op dat busje ben ik zuinig. Bij de drogist wordt aceton voor Keulens-goudwaterprijs verkocht. In de nagellak verwijderaar zit vaak enig lanoline (zeg maar geraffineerd schapenwolvet) Al je de stoommachine met live steam gaat draaien vraag ik mij af of de Motipjes wel hittebestendig genoeg zijn? Zou ik eerder mikken op lakken voor uitlaatspruitstukken? Enkele van die lakken moeten juist op onbehandeld metaal worden aangebracht en zonder primer. Veel van de huidige primers zijn op acryl basis. Dienen goed uitgehard te zijn voordat je de aflak opzet. Andere goede primers zijn 2K washprimers. Je zou eens even op een autoschade herstel kunnen afstappen? Daar zit wel de exacte verf kennis. En tja.. op de stok oude vooroorlogse stoommachientjes van mijn vader zit inmiddels al 90 jaar celluloselak, wel een beetje verkleurd natuurlijk... maar het zit er nog steeds vettig en rustiek te glanzen... Gr Bas
ik zou gewoon metaallak nemen (cfr velgenlak, radiatorlak of dergelijke), motip is niet slecht. Zonder primer wel. Ik zou dus zeggen: straal ze eens opnieuw en dan zonder primer. Na het stralen hoef je niet te ontvetten ook zou ik zeggen, wel goed schoonblazen en stofvrij maken.
of gebruik verf zoals hammerite gewoon met borstel. Trekt mooi dicht, ondertussen wel wat kleuren en heel kwalitatief vind ik.
fijn dat er zoveel mensen meedenken over het probleem. Ik heb inderdaad ook het advies gekregen om 2 componenten washprimer te gebruiken in combinatie met 2 componenten lak. Voor de warm worden delen moet ik nog even zoeken, want veel kleur mogelijkheden zijn hier niet in. Zodra ik wat gevonden heb, laat ik het weten.
een 2K-washprimer zal zeker goeie hechting geven, let wel op dat de meeste washprimers niet direct overspuitbaar zijn, er moet eerst weer een fillerlaag worden gespoten, en dan pas aflakken. Wil je wel direct over je 1e laag heen willen spuiten moet je overwegen om een 2K-Epoxyprimer te gebruiken ,die laat zich wel direct aflakken. (werk met ongepoederde nitril-of latex handschoenen, dat kan ook een hoop vet/siliconen-besmetting voorkomen) Gr, Frank
Ik heb goede ervaringen met deze materialen: ontvetten met De IJssel ontvetter: https://polyestershoppen.nl/lakken/dd-lak-ontvetter-88.html primeren met ZF primer (2 componenten epoxy): https://polyestershoppen.nl/lakken/de-ijssel-zf-primer-90.html lakken met Double Coat lak: https://polyestershoppen.nl/lakken/dd-lak-hoogglans-0-5kg-35.html Deze lak is zeer duurzaam (we gebruiken hem voor laboratoriumtafels) en goed warmtebestendig. Overigens hebben ze ook die ontvetter van Busking: https://polyestershoppen.nl/lijmen-en-kitten/ontvetter-threebond-2890b-332.html Ook erg goed spul.
Eh, Waarom in hemelsnaam ontvetten na het stralen? Als je metaaldelen erg vet is kan je de delen voor het stralen ontvetten maar nooit erna. Door het stralen krijg je namelijk een "ankerprofiel" zodat de primer goed aan het metaal blijft. Enigste wat je voor het primeren moet doen is het straalstof afblazen.