vraagje over mijn voerboot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door kobus, 26 mrt 2016.

  1. kobus

    kobus

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    hoorn nh
    Ik heb een baitcruiser , die vaart achteruit harder dan vooruit , er zitten bronzen vierblads schroeven op , als ik de boot boven water hou , en ik de gasknuppel bedien , hoor je de motoren achteruit harder draaien dan vooruit , nu heb ik al gezocht , maar kom er zelf niet helemaal uit , het zijn borstelmotoren , is het mogelijk dat ik de schroeven omdraai en de gasknuppel in de zender omdraai , of moet ik de draden op de motoren omdraaien , maar dan neem ik aan dat ik ook de schroeven moet omdraaien ?

    Graag hoor ik van jullie , vriendelijke groet . Arnold .
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arnold, Schroeven wisselen en draden aan de motoren omdraaien zou in theorie ze euvel moeten verhelpen. Aan de zender hoef je dan niets te doen. Gr. Klaas.
     
  3. kobus

    kobus

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    hoorn nh
    Klaas , dank je wel voor je reactie .

    Ik neem aan dat ik de schroeven links en rechts moet omwisselen , of moet ik ze loshalen en omgedraaid monteren ?

    Sorry voor de vragen , maar het is mijn eerste boot en doe het liever in een keer goed , het is nl nogal een werkje om hem open en dicht te maken ;)

    Vr. gr. Arnold .
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nee Arnold, Net wat ik schreef, de schroeven wisselen en de draden aan de motor andersom. Waarschijnlijk heb je een regelaar, die achteruit minder doet dan vooruit en zit de boel verkeerd om gemonteerd. Je zou ook alleen de schroeven kunnen wisselen en de kanalen van de regelaars kunnen reversen. Als die omkeerfunctie op de zender zit. Dan hoef je niet te solderen. Gaat je wel lukken denk ik. Gr. Klaas.
     
  5. kobus

    kobus

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    hoorn nh
    Dank je wel Klaas , ik ga dan eerst weleens goed naar de zender en functies kijken .

    Je hoort het , Gr, Arnold.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Het is ook niet onmogelijk dat de timing van de koolborstels niet "in het midden" staat. Bijna alle elektromotoren die wat meer vermogen kunnen of moeten leveren en/of die met een hoog toerental draaien hebben een voorkeur draairichting. Deze draaien in één richting sneller dan de andere richting.
     
  7. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Zo heb ik een "puffer", de reden daar is dat de romp aan de schroefkant erg stomp is. In vooruit krijgt de schroef te weinig wateraanvoer. In achteruit is dat probleem er natuurlijk niet, dus dat bootje vaart goed achteruit, en geen meter vooruit. Een oplossing is een "motorgondel" onder de romp hangen, zodat de wateraanvoer vlotter gaat. Batterijen blijven in het bootje.
     
  8. Nico1980

    Nico1980

    Lid geworden:
    13 aug 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beetje laat misschien..maar toch.Haal de roostertjes aan de achterzijde er maar eens af en zie het verschil..
    Zelf ook een baitcruiser gehad..
     
  9. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Bladen omwisselen EN de draden omdraaien heeft geen effect.
    Draai je de bladen om dan gaat de boot inderdaad van achteruit naar vooruit op de stick.
    Draai je daarna ook nog de draairichting van de motoren om dan ben je weer af bij NUL.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee Rob, wat ze bedoelen is dat de motoren allebei in hun voorkeursrichting achteruit draaien, niet dat de boot achteruit gaat als je de stick naar voren duwt.

    Schroeven wisselen en de draden ompolen zou dan moeten leiden tot een boot die vooruit vaart met de stick naar voren (net als voorheen) EN motoren die in hun voorkeursrichting draaien....

    Echter: het lijkt mij stug, dat de fabrikant de moeite neemt om linksdraaiende en rechtsdraaiende motoren in te kopen en te gebruiken.

    Het lijkt mij waarschijnlijker, dat de snelheidsregelaars een voorkeursrichting hebben (de ene kant uit een overbruggingsrelais hebben, en de andere kant uit niet, of iets van dien aard) en dan kun je het probleem beter oplossen door de draden van de motoren om te wisselen, en de stick van de zender om te polen.
     
  11. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Dan heb ik het verkeert begrepen, ik dacht dat hij achteruit vaarde als hij de sticks in vooruit zet.
     

Deel Deze Pagina