Hallo mbf leden. Klein voorwoord: Na een poos weg geweest te zijn uit de modelbouw hobby (voornamelijk rc auto's en een klein uitstapje naar heli's) ben ik nu verslaafd geraakt aan quadcopters. De eerste was een Parrot rolling spider...(wat een rampen ding), daarna een quad van de lidl...(i know...) anyhows, ik begin het vliegen aardig onder de knie te krijgen, en vind het echt leuk! en dat is het belangrijkste. Het probleem: Ja, je wilt natuurlijk veel vliegen, en hebt maar 1 batterij. Wat doe je dan, je gaat naar Hk en koopt batterijen 1s 3.7v turnigy nano's 30-70c (moet prima zijn denk je dan). Tot je ze erin stopt en je quad over and over binnen 10sec uit de lucht ziet vallen. En het vreemde is, met de originele accu geen enkel probleem... Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan??
Over de quad zelf is er helaas niet veel over te vinden.. Wat betreft de lipo buiten dat het een 1s 3.7v is 500mA en 0.925Wh
kapotte aansluiting in de hk accu misschien dat deze slecht contact maakt? Ik heb zelf nooit problemen ondervonden met HK accutjes in mijn Aechine cg022 of Wltoys V676, meestal heb ik zelfs langere vluchttijden.
Nouja, dat dacht ik ook eerst inderdaad, maar wel heel toevallig dat dit alleen voorkomt bij deze 3 nieuwe accu's. Echter om dit echt te controleren moet ik de seal weg snijden.
Lastig idd. Ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen wat het probleem anders kan wezen. Uiteindelijk is het maar een batterij en geen hoogwaardig elektronisch component.
Ik zal vanavond is een van de batterijen gedeeltelijk blootstellen bij de contacten en het soldeer controleren, of wat extra soldeer toevoegen. Kijken of dit helpt. Anders weet ik het namelijk ook niet meer
Bij 3 lipo's nah.....dan heeft het echt met iets anders te maken. Ik had ooit een simpele 2 kanaals spy heli....daar zat een 600 mah lipo bij...waar verder geen specs op staan. Zo gauw ik daar een andere 600-750 mah lipo in deed ( 30c) ging dat ding ook flippen en vloog voor geen meter. Alsof die heli alleen met een bepaalde c rating kan om gaan en dus geen andere lipo slikt.
Enige logische verklaring die ik zo kan verzinnen is dat de deze lipo's meer amps kunnen leveren dan de originele door de hogere c rating. En dat de motoren in samenwerking met de lipo meer amps trekken wat de onboard esc's niet aankunnen...? ps., net ook maar een hubsan x4 h107l v2 gekocht
Dus de lipo feitelijk als een weerstand gebruiken? Ik kan niet zeggen dat ik dat nou het toppunt van schoonheid vind maar het klinkt wel plausibel.
Ik kan het niet anders verklaren eerlijk gezegt, of het moet compleet andersom zijn, dat de eigenlijke C rating van deze lipos klopt voor geen kant (30-70c) en kunnen niet leveren wat de originele wel kan (maar dat lijkt me zo ontzettend sterk...)
Momenteel met de meegeleverde usb lader waar ik ook de originele batterij mee oplaad. Ik heb helaas momenteel geen laadcord voor mijn grote(hobby) lipo lader. 22:08 Zojuist de nano lipos nog een keer geprobeert na 24uur van de lader af te zijn geweest, and what do you know... 2/3 deden het gewoon en de 3e na een paar keer proberen ook. Dit maakt jou stelling van overcharge ook wel heel aannemelijk... Ik zal is kijken of ik de connector van mijn usb lader haal en een laadsnoer maak voor mijn hobby lader.
Die USB laders zijn meestal troep, vaak flink overladen, of ze hebben geen stop, en gaan er van uit dat er in de accu een overspanningsbeveiliging zit, in de vorm van een klein printje. Kabeltje afknippen en dan een laadsnoer van maken, is een betere optie.
Dat blijkt inderdaad! De batterijen die ik nu met mijn hobbylader heb opgeladen geven geen problemen meer. Ik vermoed dat door de overcharge de overvoltage protectie op het de fc in gang werd gezet met als gevolg een shutdown. Zouden we er nu dan toch echt uit zijn? Heb zojuist dit gemaakt
Ja zou het dit zijn of zou het dat zijn. Meten is weten. Het meten van de spanning van de lipos als ze van de lader af komen zou dit verschil meteen duidelijk maken. Een simpele universeelmeter is een onmisbaar stuk gereedschap bij deze hobby en kost weinig.
Ik was eerlijk gezegd niet meer van plan de usb lader nog te gebruiken na dit voorval . Heb de connector eraf geknipt om te gebruiken bij mijn hobbylader. Dus 100% zeker zullen we het niet weten, maar 90% toch zeker. Mijn vader heeft een zelfde quad met lader. zal zijn lipo's eens doormeten, kijken wat daar uit komt. Ben in iedergeval al blij dat mijn quadje niet meer als dood vogeltje uit de lucht valt Next up... nieuw frame
Les 1 hoe heb ik het langste plezier van mijn lipos is koop een goede lipo lader. Les 2 is nooit je lipos lang vol of leeg opbergen maar op storage niveau 3.8V per cel en beetje hoger of lager is ook goed.