Advies voor een dlg beginner (xxlite)

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door AcroWout, 15 jun 2016.

  1. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Dag allemaal,

    Gisteren heb ik een tweedehands xxlite gekocht, dit is men eerste dlg. Het toestel is in nieuwstaat en ziet er erg mooi uit, maar er zat niks van info bij buiten een woordje uitleg. Ook lukt het me niet de pdf's te downloaden van de site compositegliders. De thread van Kristof op dit forum heb ik volledig gelezen, maar extra info is zeker welkom.

    Ik heb nog een aantal vragen:
    1. Ik heb zelf een graupner mz-24 2.4 ghz hott zender. Welke ontvanger raden jullie me aan om te kopen?
    2. Ik heb op dit forum gelezen om het zwaartepunt tussen de 53 en 57 mm te leggen, klopt dit?
    3. Hoeveel mm uitslag moet ik maximaal programmeren op men flaps, hoogteroer en richting? Ik heb begrepen dat voor het smijten je uw flaps best 2 mm naar boven kunt zetten. Voor thermiek tot 3 mm naar beneden en om te remmen volledig naar beneden en hoogteroer ook 2 mm naar beneden.
    4. Heeft iemand mss ooit de pdf's gedownload van de site en kan hij ze doorsturen?

    Met vriendelijke groeten,

    Wout
     
  2. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Ik heb ondertussen de verschillende pdf's doorgestuurd gekregen, daar staat bijna alle informatie die ik zocht in. Enkel moet ik nog bepalen welke ontvanger ik ga gebruiken.

    mvg,
     
  3. OOOVincentOOO

    OOOVincentOOO

    Lid geworden:
    24 feb 2014
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Maastricht
    Hallo.

    Ik vlieg ook met graupner en gebruik gr12 ontvangers in mijn dlg's. Neem de L versie is goedkoper en bespaard euro's.

    Indien je extra telemetrie wil gebruiken is dat ook mogelijk maar dan moet je wel wat kanalen verplaatsen ik dacht uitgang 5 naar 6. Kanaal 5 moet je dan instellen als telemetrie in de ontvanger settings.

    Bij ruimtegebruik kan je de zwarte behuizing verwijderen en een stukje krimpfolie om de ontvanger doen.

    Gr. Vince uit Mestreech
     
  4. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Dag Vincent,

    Bedankt voor je advies. Ik had nog een GR12 L liggen en heb zoals u voorstelde de plastieken behuizing verwijderd en er krimpfolie overgedaan, dit ging goed. Het batterijtje dat ik heb is wel iets te licht, ik ga een nieuwe bestellen van iets grotere capaciteit zodat ik geen lood moet bijsteken.

    Nu ben ik gisteren begonnen aan het programmeren van alle flightmodes in men graupner MZ-24, amai dit is niet makkelijk. Het is me gisterenavond nog niet gelukt alles in orde te krijgen. Vanavond en morgen nog wat verder uitpluizen. Is heirvan ergens een goede tutorial te vinden ofzo?

    Mvg,

    Wout
     
  5. OOOVincentOOO

    OOOVincentOOO

    Lid geworden:
    24 feb 2014
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Maastricht
    Ik heb de MZ24 bij verschillende mensen ingesteld. Maar dat is al een tijdje geleden. Voor engeltalige interface zover uit mijn geheugen dan.

    Mijn advies volgorde:

    1. Stel juiste richting beweging servo in "reverse" menu.
    2. Stel met subtrim alle flaps en roeren op neutraal.
    3. Stel maximale uitslag in met E.P.A. (niet de uitslag uit boekje maar maximaal toelaatbare uitslag zodat servo/armpjes vrij kunnen bewegen).
    4. Ga naar DR/EXPO menu. Stel met DR (dual rate) je gewenste maximale uitslagen in "gewone vliegmode". Stel eventueel wat expo in (let op!!!! goede richting. Positief percentage minder gevoelig, dus gemoedelijker te sturen!!!).
    5. Eventueel aileron differential in betreffende menu (wellicht niet nodig).
    6. Voor de airbrake op stick moet je volgens mij gebruik maken van het butterfly menu dit weet ik niet zeker!!!! De instelling moet jezelf uitzoeken :):(
    Nu kan je in principe verschillende vliegmodussen maken je hebt nu de vliegmode "normal". Ik zou je willen advieseren: als je niet gewent bent om met verschillende vliegmodussen te vliegen het simpel te houden (een vliegmodes of maximaal 2: start, normal). Begin met een vliegmodes en breid nagelang je ervaring uit. Je wil niet perongeluk een setting verkeerd hebben of een knopje in de verkeerde stand hebben staan.

    1. Belangrijk, ergens is een instelling over trimmen. Hierbij stel je in of je trimt per vliegmode (Q.link) of voor alle vliegmodes. Ik adviseer je zender in te stellen zodat je per vliegmodes onafhankelijk kan trimmen.
    2. Via Q.link menu kun je je standaardvliegmodes copieren en herbenoemen naar bijvoorbeeld "start" en kun je een schakelaar toekennen.
    3. De trimstand per vleigmodes weet ik zo snel niet. Je moet kijken of de trim ingesteld word per vliegmodes (ergens zou dan moeten staan in welke vliegmodes je zit). Het kan ook zijn dat je in het butterfly of flap menu moet zitten deze zijn zeker en vast vliegmode gerelateerd,
    Gr,

    Vince
     
    crins vindt dit leuk.
  6. OOOVincentOOO

    OOOVincentOOO

    Lid geworden:
    24 feb 2014
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Maastricht
    Hallo Acrowout,

    Ik heb nog wat in de MZ manual zitten lezen "ontcijferen".

    In het trim menu kun je de instelling

    "T:SE" kiezen om in iedere vliegmodes "Q link" onafhankelijk te trimmen (met de trim knopjes op de zender).
    "T:CO" kiezen om voor alle vliegmodus de trim tegelijk laten verlopen (met de trim knopjes op de zender).

    De common trim "T:CO" vind ik erg gevaarlijk. Stel je bent lekker aan het trimmen gedurende het vliegen met veel wind (dus down aan het trimmen). Dat betekend ook dat de start modes down getrimt staat!!! Dan krijg je minder prettige starten (het is mij overkomen dat het toestel bijna rechtdoor vloog gedurende een start, oepsss)!!!!

    Helaas kan ik nergens vinden waar je de offset van de flaps kan aanpassen voor bijvoorbeeld termiek mode. Hiervoor zou ik zelf de zender moeten hebben en iets kunnen uitproberen.

    Wellicht is het handig twee vliegmodes te hebben om te beginnen:

    1. Normal vliegmodes: Met airbrake / flapparon
    2. Startstand modes: Zonder airbrake / flapperon

    Volgens mij kan de flapparon brake het makkelijkste instellen in het "Airbrake menu". Eventueel in start alles op 0 en in vliegmodes op de gewenste stand.

    Zo kan je niet per ongeluk gedurende de launch de airbrake trekken. Maar dit is persoonljke voorkeur.

    Gr,

    Vince oet Mestreech
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2016
  7. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Vincent,

    Ik wou eigenlijk 5 vliegmodes programmeren, 'Launch', 'zoom' en 'push over' voor de start en dan twee extra 1 voor 'thermiek' en 1 voor 'snelheid'. Ik maak het me daar inderdaad niet makkelijk mee en is inderdaad wel een risico als je in verkeerde mode staat.

    Ik heb deze vliegmodes van een filmpje van ben op youtube. Kan je vinden met de zoekterm (discus launch glider ben).

    Hoe begin jij met het programmeren van een dlg? Ik heb enkel 2 ailerons en geen flaps toch heb ik een tutorial op het internet gevonden dat je dlg's moet programmeren als toestellen met 2 ailerons en 2 flaps. Anders kan je de airbrakes niet aansturen vanaf de sticks of schuivertje achteraan op de zender. Dit is het filmpje waar ik over spreek: best wel interessant.

    Je zegt om te beginnen met twee vliegmodes:
    1. Normal vliegmodes: Met airbrake / flapparon
    2. Startstand modes: Zonder airbrake / flapperon
    Is het niet noodzakelijk een mode te programmen voor het smijten, waardat je een beetje hoogte geeft? Het is zoals je zegt niet de bedoeling dat het vliegtuig rechtdoor vliegt bij start, maar direct omhoog gaat.

    Ik dacht te beginnen met drie modes:
    1. Launch: hoogteroer beetje omhoog en ailerons beetje naar beneden voor maximaal lift. (deze mode enkel selecteren voor het smijten, vanaf de dlg 80° omhoog gaat ga je naar volgende mode)
    2. Zoom: Tijdens deze tweede fase zet je hoogteroer vlak en ailerons beetje naar beneden, voor minder weerstand.
    3. Normaal / push over: Ailerons en hoogteroer in normale stand en mogelijkheid van airbrake.
    Liefst zet ik mijn ailerons als rem niet op mijn stick, liefst zet ik deze op dat schuivertje vanachter op de zender, aangeduid in de handleiding met 'LS'

    Je hint voor het apart trimmen T:SE en T:CO is echt een goeie, deze was ik al even aan het zoeken. Probleem is dat ik de enige ben op de club die met graupner vliegt en ik kan dus geen raad vragen.

    Ik hoop dit weekend tijd te hebben om alles degelijk te programmeren.

    ps: Een handige youtube tutorial over hoe dlg's programmeren op graupner zenders zou wel de max zijn. Ik ben waarschijnlijk niet de enige die er grijze haren van krijgt.


    Prettig weekend,
     
  8. OOOVincentOOO

    OOOVincentOOO

    Lid geworden:
    24 feb 2014
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Maastricht
    Zie persoonlijk bericht.
     
  9. OOOVincentOOO

    OOOVincentOOO

    Lid geworden:
    24 feb 2014
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Maastricht
    Zie persoonlijk bericht in je inbox.

    Het is indrukwekkend om de startmode op te delen in verschillende fases. Maar persoonlijk zou ik eerst leren vliegen met een startmodus en een vliegmodes. In het begin ben je druk bezig met hand, oog en voet coordinatie.

    Ikzelf vlieg nog steeds met een start mode. Mijn grootste variatie zit in mijn werptechniek en niet in de zender techniek. :rofl:

    Als je een goede werptechniek hebt kun je uiteindelijk een paar extra meters winnen door de startmode op te delen.

    Na verloop van tijd (enkele uurtjes vliegen) zul je snel genoeg leren een thermiek stand of speed stand in te bouwen.

    Gr,

    Vince
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2016
  10. OOOVincentOOO

    OOOVincentOOO

    Lid geworden:
    24 feb 2014
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Maastricht
    Vanmiddag ben ik bij onze club geweest. Even vloer gepoetst en inkopen gedaan bij de sligro.

    Toen kwam toevallig een clubgenoot die een MZ24 heeft. Mijzelf kennende de zender uit zijn koffer gehaald (getrokken :yes:) en even wat dingetjes uitgezocht.

    Alle gewenste instellingen zijn volgens mij mogelijk indien je een vliegtuig creeerd zonder motor met 2 ailerons en normal tail.


    Instellen flapparon (brake) op knopje/schuif aan zijkant:
    Ik weet de naam van het menu niet. Maar de foto moet het duidelijk maken.
    Selecteer kanaal 1 en verander ST1 naar je gewenste control in dit voorbeeld SL1 (oeps SL2).
    Dit is ook het menu waar je de trim instellingen insteld op de besproken T:SE

    Flaperon on little thingy thing.jpg

    Instellen Qlink (vluchtfasen).
    Ik weet niet welke mode jij graag vliegt maar ik zou het volgende doen. Een schakelaar voor startstand aan/uit. En een driestanden schakelaar voor je vliegmode: speed/normal/thermal. Aangezien wij een echte piloot in de vereniging hebben kwam deze met het volgende advies: indien je een schakelaar/schuif naar voren plaatst betekend het snelheid net als in een echt vliegtuig (alles naar jezelf toe betekend vertragen). Dit advies volg ik ook.

    Ik kan het niet laten te zeggen voor het simpel te houden en niet meteen meerdere vluchtfasen te programmeren voor de start sequentie (en andere vlucht fasen) dit maakt het oefenen leren te ingewikkeld en je concentratie uit focus.

    Eventueel: Zelf zet ik een timer op de startmode schakelaar zodra de startmode is uitgeschakeld start een vlucht timer. Misschien niet "official" volgens DLG rules.

    Q-link setup.jpg
    Instellen airbrake.
    Ga naar het butterfly menu en stel het percentage airbrake in het aileron . Zorg dat ACT op ON staat. Stel per vluchtfase de gewenste percentages in. Ikzelf het bij de startfase alles op 0 staan om rare dingen bij de start te voorkomen. (ik vlieg met MX20 en is een totaal andere zender om te programmeren)​

    Instellen "chamber".

    Ga naar het flap setting menu. Zorg dat ACT op ON staat. Stel de gewenste chamber in voor de ailerons via "next" kan je de gewenste instellingen doen voor de elevator. Ook ditmaal voor iedere vluchtfase/ Q.Link

    Chamber -Flapsetting.jpg


    Sucses,

    Groeten Vince
     
    Niels1275 vindt dit leuk.
  11. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Wauw, wat een uitgebreide uitleg. Gisteren heb ik zoals ik zei al wat geëxperimenteerd en was alles bijna gelukt tot men lipo van men dlg plat was en ik niet verder kon.

    Heb wel alles geprogrameerd als vliegtuig zonder motor, met 2 ailerons en 2 flaps en met slechts drie vliegmodes: cruise, thermal en speed. De opdeling in verschillende fases van de start doe ik na wat vliegen. Ik ga vanavond alles nog eens opnieuw proberen te programmeren zoals jij hierboven voorsteld. En dan hoop ik dat men bestelling van HK met men nieuwe lipo's spoedig aankomt zodat ik kan gaan testen. Ik woon in Boom en we hebben hier in de schorre ook een toffe helling om wat te vliegen. Ik kijk er al naar uit.

    Groetjes en bedankt.
     
  12. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Amai, vandaag de eerste keer gevlogen op een kleine helling in de Schorre. Super leuk, heb me echt zot vermaakt. Vliegt geweldig die xxlite. Ik kan wel nog ni zo hoog smijten als ik zie op die filmpjes, zal nog veel moeten oefenen. Ook als ik men remkleppen opzet gaat de neus ineens stijl omhoog. Mss wat teveel flaps gezet.

    Maar in ieder geval heel blij.
     
  13. OOOVincentOOO

    OOOVincentOOO

    Lid geworden:
    24 feb 2014
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Maastricht
    Goe gedaan! Gefeliciteerd. o_O

    Misschien wat elevator down bijmengen in butterfly/airbrake menu. Dat gaat via een grafiekje, minimaal twee setpoints, instelling zonder flap op "nul" dan flaps trekken in grafiekje en percentage down instellen. Zodra je meer flaps geeft hij automatisch meer down erbij.

    Gr,

    Vince
     
  14. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Hij gaat zo hard omhoog tijdens airbrake dat ik het ni volledig zal kunnen corrigeren met hoogteroer vrees ik. Wat minder flaps en dan inderdaad wat down instellen. Zal wa experimenteren worden, was wel ff schrikken toen ik rem deze keer probeerde.

    Als de wind morgen goed sta ga ik terug. Maar binnekort sluit de schorre want ze zijn bezig met opbouw van Tomorrowland.

    Gegroet
     

Deel Deze Pagina