Graupner Speed Profi 40R

Discussie in 'Model elektronica' gestart door SEM, 14 jun 2016.

  1. SEM

    SEM

    Lid geworden:
    27 mei 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Amersfoort
    Beste modelbouwers!

    Ik heb een hopelijk simpele vraag. Ik heb een nieuwe graupner speed profi 40R in mijn voerboot gebouwd omdat de andere de geest heeft gegeven. Meteen alles geupgrade naar Duits spul om problemen te voorkomen. Nu gaat opzich alles goed. De schroef draait de goede kant op bij vooruit op de zender alleen de snelheidsregelaar geeft het rode én groene lampje waar dat staat voor achteruit. Als ik vol achteruit ga, geeft hij enkel het rode lampje wat op vooruit slaat. Ik heb al een aantal keer de regelaar proberen in te stellen maar krijg het niet voor elkaar. Is er ergens een reset? Mijn zender betreft een Graupner x-412 met 41MHz kristal (mag dit btw?)

    Groetjes Sem
     
  2. SEM

    SEM

    Lid geworden:
    27 mei 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Amersfoort
    Heb het zelf zojuist gevonden na al 1,5 uur kloten!:yes: Kanaal 1 van de zender stond op reverse. Heb deze omgedraaid en de kabels van de motor gewisseld en het probleem is opgelost! Top.

    Resteert alleen de vraag nog of 41Mhz mag o_O
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    41MHz is niet toegestaan voor modelbesturing.
    Voor alle modelbesturing: 27,30,40MHz en 2.4GHz.
    35MHz is gereserveerd voor vliegen.

    Zie o.a. tabel 8 Modelbesturing
    Vergunningsvrije radiotoepassingen (ministerie. EZ, Agentschap Telecom)
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2016
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    De 41MHz band is een Franse band voor modelbesturing. Het lage deel van de band is alleen voor vliegende modellen de rest mag voor alles gebruikt worden.
    Ga deze frequentie niet in Nederland gebruiken omdat dit deel van de band bestemd is voor defensie. Die jongens wil je liever niet storen want dan kan je goed in de problemen komen.
    Misschien kan je er een 40MHz kristal in steken en werkt de zender en de ontvanger dan ook. Veel beter is het voor jou om contact op te nemen met de service dienst en vragen of hij die zender en ontvanger kan afregelen op de 40MHz band. Dat zou best wel eens kunnen en vragen staat vrij!
    Succes.
     
  5. SEM

    SEM

    Lid geworden:
    27 mei 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank jullie heren voor de feedback. Vandaag voor het eerst gevaren met de nieuwe set-up. Helaas is het probleem wat ik eerst had nog steeds hetzelfde.

    Het probleem: na een tijdje varen afstand of geen afstand, valt het bootje stil, na even gas stil en wachten, vaart hij weer een beetje om weer uit te vallen. Ik dacht eerst dat het aan de regelaar lag en heb daarom deze winter alles nieuwe erin gebouwd. Het ligt dus duidelijk aan de zender/ontvanger. Aangezien ik een complete leek ben op het gebied zal ik de situatie even snel schetsen

    Zender: Graupner X-412 zender met op de achterkant 414T FMSSS kristal met eronder in witte letters 41MHz
    Ontvanger: Graupner R700 FM40 für das 40MHz-Band met 414R FMSSS kristal

    Op de ontvanger zit op kanaal 1 een Graupner speed profi 40R, kanaal 2 een Graupner servo voor het roer en kanaal 3 een servo voor voerbak lostrekken. Verder alleen een antenne (hoelang moet deze zijn van begin ontvanger tot puntje antenne op de voerboot?) Ik zie op de ontvanger naast de antenne ook nog een "gat" voor batterij. Moet hier ook een stekker in en is de ontvanger gewoon bijna leeg?

    Of is het logischer dat de zender niet goed zendt, of er stroomkabels in de boot te dicht bij de antenne loopt?
    Ik ben het spoor nu even kwijt :( Hoop dat jullie mij inzichten kunnen geven. Het is echt hoe langer de boot vaart, hoe slechter het wordt. Aan het eind zat er slechts 3 meter tussen zender/ontvanger en schokte de snelheidsregelaar en hoorde ik alle servo's zenuwen...
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    De ontvanger is een 40MHz ontvanger, hij werkt op de 41MHz maar dat zal minder goed zijn dan op de frequentie waarvoor hij gemaakt is. Een voerboot gaat echter nooit echt ver bij de bestuurder weg dus zal je daar meestal weinig van merken. Eventuele problemen die door het "verkeerde" kristal ontstaan merk je waarschijnlijk pas op grotere afstanden, meer dan 500m.
    Maar dit heeft niets te maken met het werkelijk probleem met jouw boot, het uitvallen van de motor.

    Volgens wat je omschrijft heeft het dus niets met de zender of de ontvanger te maken. Het probleem is hoogstwaarschijnlijk de accu! Of de accu is niet voldoende geladen of hij is "op" en moet vervangen worden. Na vrij korte tijd wordt de inwendige weerstand van de accu te hoog en zakt de spanning in. De regelaar "ziet" dat als een lege accu en stopt de motor om te ver ontladen van de accu te voorkomen. Als de motor even uit is herstelt de accu zich weer enigszins zodat de regelaar de motor weer even aan kan zetten. Helaas zakt de spanning weer vrij snel in en stopt de regelaar de motor weer.
    Volgens mij ben je dus aan een nieuwe accu toe. Is er een vismaatje die ook een visboot heeft? Misschien kan je even een accu van hem lenen om te testen. Als alles met die andere accu weer normaal werkt weet je het zeker.
    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2016
  7. SEM

    SEM

    Lid geworden:
    27 mei 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank voor de tip. Echter heb ik zelf 5 accu's en de accumeter zelf geeft 12.6v aan. Het zijn 2 accu's a 12v en 7ah die parallel zijn geschakeld. Andere accus zal ik zeker even proberen en zal ze ook eens als enkele gebruiken.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Die accu meter zegt helemaal niets over de toestand van die accu. Hij meet de spanning van de accu en daar wordt dan een conclusie aan verbonden. Daar heb je in de werkelijke wereld nagenoeg niets aan. Als het nog een beetje accu meter is belast hij de accu nog een "beetje" maar dat is met maar een heel klein beetje stroom. Als de accumeter maar 0,1A uit de accu trekt tijdens het meten en de motor trekt er 20A uit kan je misschien snappen dat die 0,1A voor die accu niets uit maakt. Die accu meter blijft dan "OK" of een bepaald percentage aangeven. Sluit die meter eens aan op de accu als hij in de boot zit en geef dan eens flink gas. Dan zal die meter (heel) veel minder aangeven!

    Als de accu de oorzaak is zal één accu aansluiten in plaats van twee parallel het probleem hoogstwaarschijnlijk juist groter maken. Die twee accu's parallel kunnen de stroom voor de motor veel makkelijker leveren dan één accu in z'n eentje.

    Uit wat je aangeeft maak ik op dat het "droge" loodaccu's, of te wel gell accu's zijn. Hoe oud zijn die accu's, hoe gebruik je ze en wat doe je met de accu's als je de boot langere tijd niet gebruikt?
    Mede afhankelijk van het gebruik en de opslag gaan dit soort accu's "maar" een jaar of vijf mee. Als je dit soort accu's verkeerd behandeld kunnen ze na één seizoen al "op" zijn!
    Bij de modelbouw FAQ vindt je DIT verhaaltje van mij waar ik nodige over dit soort accu's uitleg. Lees het eens door en doe er je voordeel mee.
    Succes.
     
  9. SEM

    SEM

    Lid geworden:
    27 mei 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Ernst. Net vanalles geprobeerd. Splinternieuwe batterijen in de zender, andere accu's, accus van een maatje die pas half jaar oud zijn en altijd vol zijn weggezet.

    Heb de oude antennedraad doorgeknipt en er een nieuwe opgesoldeerd (100cm) mocht niet baten. Alle servos en motor beginnen te zenuwen zodra afstand 10m is ofzo. Ik ben het spoor nu helemaal bijster. Andere ideeen die ik kan testen? Ergens spanning meten, r700 controleren? Alvast bedankt voor jullie tips!
     
  10. SEM

    SEM

    Lid geworden:
    27 mei 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Amersfoort
    Hierbij even de situatie...

    [​IMG][​IMG]
    Dit lijkt een bende maar valt mee. Dit is de onderkant van een dubbele schakelaar.
    Rechtsboven = plus naar snelheidsregelaar
    Middenboven = plus naar accu's
    Linksboven/linkonder = min naar accu, snelheidsregelaar en 4 ledjes.
    Rechtsonder = plus naar alle ledjes.
    1 schakelaar voor leds, 1 schakelaar voor kracht in de boot.
    [​IMG]
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Tsja, ik kan je nu ook weinig meer adviseren. Ik zou zelf moeten kunnen kijken en meten om meer te kunnen zeggen. Maar voor mij blijft de voeding van de regelaar toch te belangrijkste verdachte. Er zitten de nodige connectors en een schakelaar tussen. Dat zijn allemaal mogelijke "weerstanden" die spanningsverlies kunnen veroorzaken.

    Overal meten als de motor draait zal je duidelijkheid geven over of en zo ja welke connector(en) een te hoge weerstand heeft en de problemen veroorzaakt. Die AMP connectors zijn nu niet bepaald de meest ideale connectors. Zeker niet als je er zo veel gebruikt en ze worden dan ook nog regelmatig los en weer vast gemaakt.

    Zo te zien is de motor niet (goed) ontstoord. Dat veroorzaakt dit probleem niet maar kan wel andere problemen veroorzaken.

    Daarnaast moet je nooit de antenne afknippen en er een ander stuk aan solderen. De lengte is behoorlijk belangrijk en kan de reikwijdte negatief beïnvloeden. Bij deze "lage" frequenties is dat minder sterk dan bij de hoge frequenties. Als de antenne één of twee centimeter langer of korter is zal dat niet zo snel problemen geven. Toch moet je er wel voorzichtig mee zijn en blijven.

    Het soldeerwerk is ook niet om over naar huis te schrijven. De solderingen zijn niet echt goed doorgevloeid. Dat kan ook een verhoogde weerstand veroorzaken. O, en dan die schakelaar. Het is helemaal niet onmogelijk dat die ook een (te) hoge weerstand heeft. Dit kan bijvoorbeeld komen door verkeerd solderen (te heet maken) van de aansluitingen.

    Al die "weerstanden" bij elkaar opgeteld kan je dit soort problemen opleveren.
     
  12. SEM

    SEM

    Lid geworden:
    27 mei 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Amersfoort
    Top Ernst. Ik zal van de week of vanavond als ik tijd heb eens even weerstand gaan meten! Wat is een (te) hoge weerstand in dit geval? 0.5 ohms of vele malen meer? Ook zal ik de regelaar eens direct op een accu proberen, eens kijken of dat verschil maakt zonder de schakelaar en AMP connector.

    Ik lees op het forum meer problemen met deze zender en ontvanger en lees ook dat een accupack aan de ontvanger het mogelijk zou op kunnen lossen maar ga eerst even meten want meten is weten.
    Alle adviezen welkom!
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dergelijke lage weerstandswaarden meten is moeilijk zonder (dure) milli-ohm meter. In de elektro-vliegerij worden schakelaars niet toegepast, daar trekt men de accu-steker los.

    Connector tests, plus pictures
    translate...www.elektromodellflug.de/hochstrom-st.-bu..html
    Older version of that page, contains some other connectors
    translate...www.elektromodellflug.de/oldpage/hochstromst/hochstromstecker.htm
    Excellent site, do have a look at the controller, motor, charger, power supply, battery etc. tests.

    Veel soldeertips
    S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

    Ik zie ook wat naakt plus en min metaal dicht bij elkaar, het recept voor een goed fikkie. Bij voorkeur wanneer het model in je auto/garage/huis staat. Altijd krimpkous er om heen.

    Connector soldering videos/tips
    www.innov8tivedesigns.com
    → resources
    → video classroom
    → soldering videos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2016
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Ron schrijft het ook al, de weerstand van die connectors is met een gewone multimeter niet te meten. Het enige wat je kan doen is de spanning over elke connector meten terwijl er (een flinke) stroom door loopt. Bij een goede connector blijft er maar een heel kleine spanning over staan.
    Stel de motor trekt 20A uit de accu. Die stroom loopt ook door de connectors en als er dan 0,1V over een connector staat is dat al veel, erg veel. Hetzelfde geldt voor de schakelaar.
    In de modelbouw worden zo min mogelijk connectors, schakelaar en zo gebruikt. Geen verlengkabel en bijbehorende connectors. Misschien wel om te testen. Voor "het echt" wordt er een langere kabel aan gezet of wordt de kabel verlengd door er een extra stuk aan te solderen. Het beste is een langere kabel monteren.
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Naar mijn idee heeft dit te maken met een slechte radioverbinding veroorzaakt door de combinatie van 41 MHz kristallen en 40 MHz apparatuur of door storingen.

    Je kan het volgende proberen, een aantal zaken is al genoemd:

    Leen ergens een serje 40 MHz kristallen en doe daarmee een test.
    Test met een andere zender/ontvanger.
    Plaats tijdens een proefvaart een voltmeter op de boot en controleer tijdens hertvaren de spanning van de loodaccu.
    Ontstoor de motor.
    Verwijder alle schakelaars en onnodige verbindingenin het voedingscircuit van de motor.
    Stel de apparatuur in de boot zodanig op dat de bedrading van het voedinscircuit van de motor zo kort mogelijk is.
    Zorg voor een scheiding van kabels van het motorvoedingscircuit en de bedrading van het RC deel. Bijvoorbeeld voedingsbedrading van de motor links in de boot, RC bedrading links.
    Hou de antenne en ontvanger zo ver mogelijk weg van de motor en het motorvoedingscircuit.
    Zorg voor goed gevloeide soldeerverbindingen. Nu is het plakwerk.

    Een modelvlietuig met een elektromotor die een veelvoud aan stroom verbruikt dan je je boot doet, kan ook met een 40 MHz zender probleemloos honderden meters ver weg vliegen. Echter zorgvuldige inbouw is dan noodzakelijk. Dan moet dat met een boot over een veel kortere afstand toch ook kunnen...
     
  16. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    dit kan ook overbelasting zijn
    wat is de temperatuur van de motor en de regelaar
     
  17. SEM

    SEM

    Lid geworden:
    27 mei 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Amersfoort
    Bedankt voor het meedenken. Temperaturen zijn niet warm te noemen. als het meer dan 25 graden is is het veel. Heb het bootje uit elkaar en met ingeschoven antenne klapperen de servo's al bij een paar m afstand.

    Ik denk dat mijn volgende stap is op de snelheidsregelaar direct op een accu te zetten en die op de ontvanger om de schakelaar uit te sluiten.

    Betreft andere kristallen proberen heb ik geen kennissen in de buurt met die kristallen of überhaupt zender apparatuur. Ik zelf denk nogsteeds aan de ontvanger. De antenne dient 100cm te zijn, nog meer dingen die ik kan checken aan de R700 ontvanger? Ik vermoed namelijk dat een accupack het probleem oplost maargoed ook dat kan ik niet testen :(
     
  18. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    op foto lijkt je stekker van je voedingsplug niet goed in zijn huis te zitten! (rode draad van de regelaar kant) zwarte lijkt ook wat uit het kunststof huis te komen.
    Daarnaast loopt je antenne recht! over je motor heen. Welke op foto niet ontstoort lijkt te zijn.
    En zie ik iets dat lijkt op een stukje carbondoek maar is lastig te zien op de foto maar lijkt me ook onwaarschijnlijk bij een voerboot.
    Het uitvallen van de regelaar is verreweg altijd aan spanning / temperatuur gerelateerd.
    Het zou kunnen zijn dat je servo's wat meer stroom trekken als normaal zeker de stuurservo is daar een verdachte in.
    De speed profi 40R heeft een ingebouwde BEC maar 2 servo's is daar echt het absolute maximum voor.

    Overigens zou ik echt nog even kijken naar je bedrading en dan vooral de verbindingen.

    [​IMG]
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    edit: helaas, 41MHz is illegaal.
     
  20. SEM

    SEM

    Lid geworden:
    27 mei 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Amersfoort
    Om dichter bij het probleem te komen maar even alles uit de boot gehaald.

    Accu direct aangesloten op de snelheidsregelaar. Deze gaat via BEC naar de R700 ontvanger.
    Hierin heb ik de graupner servo aangehangen. Dat was de opstelling (zie foto).

    Als ik deze op de keukentafel leg, en naar achterloop (antenne van de ontvanger rechtop en zender ingeschoven) kom ik niet verder dan 5-6 meter en hoor ik de servo al iets zenuwen. Dit heb ik geprobeerd met meerdere accu's (7) om die uit te sluiten. Het probleem zit dus bij de ontvanger, regelaar (onwaarschijnlijk) of zender.

    Daarbij kan natuurlijk de antenne van de zender, ontvanger ook het probleem veroorzaken. Iemand suggesties?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      238,5 KB
      Weergaven:
      476
    Laatst bewerkt: 25 jun 2016

Deel Deze Pagina