PR en reclame voor onze prachtige hobby

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door ph1033, 28 jun 2016.

  1. ph1033

    ph1033

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    192
    Locatie:
    assen
    wat ik een beetje mis in de hele modelautosport (maar ook de rest vd modelbouw) is de PR. Mijn andere hobby zie je in mn onderschrift en wij hebben te maken met dezelfde jeugd die liever achter de playstation zit. Wij weten echter door gerichte PR akties onze wedstrijden, evenementen en ledenbestand toch wel aardig op peil te houden.Het kan een dure sport zijn, maar dat hoeft absoluut niet , ook scholieren vliegen bij ons)
    Voorbeelden van onze promoties:
    • Hart van Nederland is paar keer langsgeweest
    • Artikelen en filmpjes op Tweakers en GoT
    • ANWB blad, Linda (!), Libelle(!!) , maar ook lokale en regionale kranten en nieuwszenders
    • professionele websites met Google ad-words
    • lidmaatschaps- en jeugd akties met hoge kortingen eerste jaar. Probeer eens een halfjaartje of twee weken
    • buddy's voor beginners.
    • promotie akties bij evenementen. Ga eens met een 1 op 5 bij een werving technische scholen staan. combineer met een prijsvraag. Laat eens zien hoe hard elektro kan met een brushless set (de toekomst!).
    het kan aan mij liggen, maar ik zie weinig van dit soort aktiviteiten. Het zou zo mooi zijn als NK's net zo breed in de media worden uitgemeten als de F1...:)
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    PR is inderdaad een zwaar ondergeschoven kindje bij de modelauto's. Komt ook dat de gemiddelde wedstrijdrijder het geen reet interesseert en de gemiddelde basher zich daar helemaal niet mee bezig houdt.

    1 van de oorzaken is dat er weinig samenspel tussen de verenigingen is om dit landelijk eens goed groots aan te pakken. Een landelijk opgezette open dag met alle modelautoverenigingen met een gezamelijke grote advertentie in de landelijke kranden en magazines moet dan toch te regelen zijn. Daarnaast het regelmatig bezoeken van autosportbeursen een must om jezelf in de picture te houden. De BRCA (engeland) staat wel jaarlijks op een grote beurs.
    Een ander probleem is dat een modelauto als speelgoed wordt gezien en veel mensen die er zo tegenaan kijken ook niet anders te overtuigen zijn. Persoonlijk blijf ik van mening dat onder de autosportliefhebbers een grote groep te trekken is als je het maar op de juiste manier brengt.
    Nog een probleem is dat iedere tak van modelautobeoefening heeft geen oog voor een andere tak. Zo hebben veel electrorijders een hekel aan brandstof en staan de offroaders en de onroaders ook niet hand in hand naast elkaar, uiteraard uitzonderingen daar gelaten.

    Overigens worden grote wedstrijden prima verslagen op het internet, zie bv de REDRC als media partner voor de ETS/ENS/EOS, RCracingTV als media partner voor de EFRA en ook LiveRC voor veel op Amerikaans grondgebied. Maar daarmee raak je nog niet de mensen die je juist wilt interesseren.

    Televisie items zijn ze heel duidelijk in, zendtijd kan je kopen en veel omroepen zien het liefst dat je zelf een compleet geëdit item instuurt. Het zou wel fantastisch zijn als je landelijke competities op de zondagmiddag bij SBS of RTL GP te zien zouden zijn.

    Wel kan ik je zeggen dat Dutch Racing Events ook meer aandacht aan het RC besteedt.
     
  3. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit is volgens mij nog steeds een van de grotere problemen onder de mensen die met de hobby willen beginnen.
    Ken nu al 3 mensen die het eigenlijk wel willen, maar het toch niet doen omdat partner/vrienden/familie vinden dat het kinderachtig is en te duur voor inderdaad een "speelgoedautotje".
    Dat soort mensen is helaas ook vrijwel niet te overtuigen heb ik ook gemerkt..
    Ze willen vaak zich er niet in verdiepen of eens komen kijken wat de hobby nou eigenlijk allemaal inhoudt behalve het "rijden met een autotje".
    Men ziet niet wat een (on-line) community er aan vast zit, en wat voor andere dingen er bij komen kijken behalve het rijden zelf.

    Allemaal heel erg jammer, want zeker als je een leuke groep mensen hebt om samen mee te rijden is het een geweldige hobby, ongeacht met wat voor soort auto je rijdt.
    Zelf meerdere malen met van alles door elkaar gereden, benzine, nitro, electro in alle schalen.
    Zolang men rekening met elkaar houdt gaat dat echt prima en is dat ook nog eens geweldig om te zien.

    Maar helaas zijn er ook groepen rijders die niet normaal tegen je kunnen doen omdat je auto "niet duur genoeg" of "niet snel genoeg" of "niet van merk x" is is mijn ervaring.
    Dat is ook niet prettig als je net aan het rondkijken bent in deze hobby en je wordt door een groep bijna gedwongen richting merk x die minimaal xx km/h rijdt, want anders hoor je er niet bij...
     
  4. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Het grote probleem is ook dat hier in Belgie onderandere niet genoeg goede locatie's zijn.Wij Belgen rijden naar Nederland om daar bij PK te gaan rijden,Sittard is ook een optie.Dan mag je nog zoveel reclame maken,als je telkens naar het buitenland moet om te rijden,en je bijna zo goed als altijd aangewezen bent op webshops voor je gerief...
    Leuk is anders,verbaast me zelfs dat er nog redelijk wat animo is in deze omstandigheden.In Nederland leeft de hobby vele malen harder.
     
  5. ph1033

    ph1033

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    192
    Locatie:
    assen
    om van het speelgoed-imago af te komen gaf ik al de suggestie eens met zo'n full blown wedstrijd 1 op 5 bij een open dag van een technische school te staan. Doen wij ook met onze "vliegtuigjes". Tot mensen horen dat je daar 1000 km mee op een dag kunt vliegen zonder motor. Of tot 7 km hoogte (en hoger) Dan valt hun mond open. Daar hebben we al heel wat aanmeldingen vandaan

    Zelfde geldt voor modelauto's. Inderdaad, nitro is niet meteen een goede deur-opener (al vind ik die categorie zelf t leukste), maar met een muisstille elektro auto die 100 km/u rijdt zul je best veel aandacht krijgen. Carpet racing is ook het speelgoed imago ruim voorbij. En heel makkelijk te demo-en bij bijvoorbeeld sport evenementen. Laat mensen dat maar eens proberen met een oud modelletje, wat schuim om de baan en een prijs (iedereen wil winnen). Om vervolgens te laten zien dat je net zoveel pret kunt hebben met een Reely van 150 euro. Koppel via genoemde technische school een opleiding sensortechniek aan telemetrie ("hoe hard gaat deze auto denkt u?"), of een opleiding autotechniek aan het afstellen van een wedstrijdauto.

    wat ik zelf mis bij de circuits/clubs bijvoorbeeld is uitnodiging het eens te komen proberen. gebruik maken van emailbestanden voor aanbiedingen (model plus jaar racen voor xxxx), kortingsacties, instapprogramma's voor scholieren etc

    Het gaat om bewustwording, en dat mis ik volkomen in de modelbouw.

    owja, en zorg voor vervoer van en naar een circuit of bashing-baan. Veel jeugd wil wel , maar het is te ver om te fietsen. Deed ik vroeger wel met de Bussard of Mosquito op een zelfgebouwde fiets-aanhanger, maar das was einmal.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2016
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan ben je nog niet op de hoogte van de Tata steel RC cup



    Elektro is makkelijker maar onder de racefanaten moet er motorgeluid zijn. Maar inderdaad de techniek geeft aan hoe serieus het kan zijn maar tegelijk schrikt het de mensen ook af van wat er allemaal bij komt kijken.

    Alle verenigingen kennen de optie voor een dag rijden en als men contact opneemt met een vereniging is best veel mogelijk. Ik weet dat div clubs een voorraadje Tamiya XB's kennen voor een dergelijke inzet voor groepen.

    Nou ja, veel jeugd wil ook vaak niet en verzinnen de meest vreemde smoesjes om maar niet af te gaan tegenover anderen.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/ik-volg-het-niet-meer.7341/
     
  7. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Geluid (nitro) trekt publiek, zien wij op al onze demo's terug.

    Straks hebben we weer een 2 daagse binnendemo en hebben probeerauto's op de mini-z baan (20km/h) Gaat hard hoor je dan maar die kunnen ook op halve snelheid. En onze offroad tapijtbaan (30 km/h) wat voor velen al te hard is.
     
  8. DollarHobby

    DollarHobby

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    411
    Locatie:
    rijssen
    Even vraag tussendoor, wat is PR?

    Zelf heb ik ook een vriend die geen drone mog. Was te duur. Hij had altijd kraten gedaan en nooit wat gekocht, maat nee, mag niet. Inmiddels rookt en drinktie al ze geld in t weekend op, want tja, een 15 jarige heeft niet veel geld.

    Rijden naar clubs is ook altijd mijn probleem. Heb een mooie competitie auto's staan maar op de baan rijden komt niks van. Waarom competitie? tja ze zijn toch sterk en misschien komt er eens een wedstrijd in de buurt. Ooit...

    Wat je dr van leert is veel. Door deze hobby ga ik techniek kiezen, eerst wist ik nooit wat ik wou.

    Jammer dat mensen het duur en kinderachtig vinden (buitenstaanders dan)
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    DollarHobby vindt dit leuk.
  10. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Trap an die fietse !!!!!!!!

    Even door Wierden heen en je zit op bedrijvenpark Twente, daar zit RMCA en daar hebben ze regelmatig offroad wedstrijden. Maar met de auto word het een stuk makkelijker..... dat dan weer wel. Of je moet een vrouw hebben die op zondag naar de sportschool gaat..... Dan moet je een 2e auto regelen.... pff soms.....
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Met heel internet aan je voeten is hier de vraag wat PR is geheel overbodig en geeft denk ik direct al genoeg aan wat je inzet is om een rit naar een club mogelijk te maken.
    Allereerst kan je binnen je club altijd op zoek gaan naar mensen in de buurt en met een beetje reis-trolley kan je ook met het openbaar vervoer ver komen. Waar een wil is is er altijd wel een weg.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  12. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    2 jaar lang op deze manier naar RMCA gegaan;
    [​IMG]

    Waar een wil is is een weg ;)
     
    ph1033 en Schots en Scheef vinden dit leuk.
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Maar om eerlijk te zijn is vervoer niet echt een onderdeel van PR. PR is om je hobby/sport meer kenbaar te maken om deels ook nieuw bloed aan te trekken.
     
  14. ph1033

    ph1033

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    192
    Locatie:
    assen
    Ben ik niet helemaal met je eens. PR dient in 90% van de gevallen een specifiek doel: goodwill kweken, nieuwe leden aantrekken, sponsoring verkrijgen, of andere belangen. Dat zorgt ook voor effectiviteit van je campagne.

    Voor het bekend maken bij het grotere publiek , ja, daar heb je een punt, voor het aantrekken van vers bloed is dat iets genuanceerder: In dat laatste geval vinden veel jongeren het vliegveld en/of de racebaan te ver weg. Verder iig dan de gemiddelde voetbalclub. Om nog maar te zwijgen van de moeite die wij moeten doen als 1 op 1 aeroclub. het is de kunst in de belangen van je doelgroep tegemoet te komen en zo aansluiting te vinden. Nieuwsberichtjes de wereld inslingeren en hopen dat mensen daar een "like" onder posten is niet effectief.

    zo hebben wij bij onze zweefclub verschillende soorten PR campagnes, sommige gericht op lokale- of sociale media, campings of scholen (ledenwerving of gastenstarts), sommige via buurtdagen (goodwill vd buren), soms gericht op overheden (luchtruimbeperking, Natura2000, geluidscontouren). Veeg je alles op een hoop in een open dag, bereik je waarschijnlijk niet wat je wilde bereiken.

    om nog even op dat vervoer terug te komen: wij hebben een intranet waar jongeren gewoon kunnen aangeven hoe laat ze op het dichtstbijzijnde treinstation of opstapplaats staan. Er blijft nooit iemand staan. Dat soort mogelijkheden in je campagne gebruiken is een voorbeeld van je verplaatsen in je doelgroep.
     
  15. DollarHobby

    DollarHobby

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    411
    Locatie:
    rijssen
    Op zich kan ik mij wel alleen vermaken. Bij ons in de buurt zijn ze bezig met een wijk uit de grond te stampen en er is een paardenbak die altijd mooi egaal is. Daarbij is midden in de paardenbak een grote toren waar je zo op kan staan.

    Voor mij dan toch geen fietsen à half uur. Beter toch hier blijven rijden. Ik snap dat je inderdaad sneller op weg gaat naar een club als je alleen klinkers in de buurt hebt. Toch zijn er aan de andere kant van de stad een paar die wel eens met me willen rijden. Vaak brengt mijn vader me er even heen want is maar 10 min. rijden.

    Club lijkt me wel erg mooi, maar dan fiets ik nog langer dan dat ik rijd en mijn mening is dat dat waardeloos is. Helaas
     
  16. Stormbreaker

    Stormbreaker

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    431
    Mijn visie hierop: Roelof slaat, zoals altijd eigenlijk, de spijker weer eens perfect op zijn kop. Maar dat betekent niet dat we moeten stilzitten. Mijn vader doet aan schietsport, een vriend aan drones. Twee sporten die ongelofelijk veel negatieve aandacht krijgen. Binnen de schietsport zie je eigenlijk hetzelfde probleem maar dan tussen de geweer en pistoolschutters die gescheiden van elkaar opereren. Een soort Apartheid lijkt het wel... Binnen de drones zijn er dan weer de ex-modelvliegers die overgestapt zijn op professioneel spul en de beunhazen die overal tussen vliegen.

    Wat al enorm helpt is een Youtuber te vragen een modelbouwwedstrijd te vloggen. Niet een big big Youtuber maar gewoon iemand die het leuk vindt. Veel Youtubers bereiken toch al tienduizenden views en zijn geliefd onder de jeugd. Veel Youtubers als Enzo Knol. Shaquille Polak, Milan Knol e.d. doen ook veel met techniek en hebben ook veel interesses in auto's, drones e.d. Waarom proberen we het niet zo? Als je het koud bij RTL of SBS vraagt is de kans 100 % dat ze nee zeggen. Misschien kan Olav Mol verder ook wat betekenen. Pas wel op dat binnen de Youtube community dezelfde verdeeldheid is als binnen de rc, schietsport, drones etc.
     

Deel Deze Pagina