Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Dopieman, 25 okt 2014.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Klopt, maar dat heeft niet automatisch de juiste kleur, en helpt niet om het plastic aan het frame te bevestigen.


    jan.
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Kleur kun je spuiten maar het plastic zit toch al aan het frame?
     
  3. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Radiostilte...
    Ik ben met de club een paar dagen naar de Vogezen geweest om het hellingzweven te beoefenen. Geweldige dagen met prachtig mooi weer! En weer een heleboel inspiratie opgedaan. Maar vandaar ook dat ik niet gereageerd heb op jullie berichtjes. Ik laat de cockpitkap voorlopig even voor wat hij is. Dit weekend hebben ze slecht weer "beloofd" dus kan ik de laatste klusjes verrichten zoals het aanbrengen van het neuslood, de rompschaats, het programmeren en het meten van de instelhoek. Daarna nog even een stoel voor de piloot en dan kan hij de lucht in voor de eerste vlucht. Vervolgens kijk ik wel of ik zin heb om de schaaldetails aan te brengen of eerst maar eens lekker te gaan vliegen.
     
    aurectar en vissermax vinden dit leuk.
  4. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De Goevier heeft een korte neus dus er moet veel lood in. Ook het stabilo voelt redelijk zwaar aan. Dit voorspelt dus niet veel goeds. Ik had een blok lood van 4 kilo gekocht. Het plan was om dit in stukken te zagen en passend te maken voor de ruimte in de neus. Aan smelten begin ik niet..veel te giftig.
    Dat zagen viel overigens behoorlijk tegen. Eerst met een ijzerzaag meer dat werkt niet. Uiteindelijk is het gelukt met een oude houtzaag.:rolleyes:
    Na het op maat maken bleek ik ruimte te hebben voor 1600 gram lood. Daar komen nog 2 NiMh accu's bij, samen goed voor 700 gram. Dat moet genoeg zijn...niet dus...:(
    Ik neem aan dat het gewicht niet erg kritisch is maar toch...
    Het definitieve uitwegen komt nog. Ik moet eerst de apparatuur, piloot en interieur afmaken. Achter de bout voor de accu-bevestiging kan ik nog wel een paar honderd gram kwijt..

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2016
    aurectar vindt dit leuk.
  5. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Nog even een foto die ik nog niet gepost had; de strut voor het stabilo. Is niet veel over te vertellen; 5 mm carbon buis met daarin op de uiteinden 3 mm draadstang verlijmd. Weegt niet veel.
    Deze struts zijn denk ik wel functioneel. Daarom volstaan nylon bouten voor de bevestiging van het stabilo. Dat scheelt weer een paar gram...:)
    [​IMG]
     
  6. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Nu verder met een zitje voor de instructeur en leerling. Als dit gedaan is weet ik ook waar ik de ontvanger kan plaatsen. Het wordt wel krap voor 2 personen in de Goevier...:(; letterlijk schouder aan schouder. De piloot heeft overigens zijn brevet op een Pilatus B4 gehaald en heeft inmiddels de nodige vlieguren gemaakt. Aan hem zal het dus niet liggen...:D
    [​IMG]
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Schitterend.
     
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Weer even een berichtje van de hobbyzolder. Het slechte weer zorgde er voor dat we weer een paar uurtjes konden bouwen!
    Ten eerste moest de Goevier nog een schaats hebben:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het materiaal voor de demper komt uit een slaapmatje...;)
    Vervolgens alles maar eens in elkaar gezet voor het meten van zwaartepunt en instelhoek. Tevens ook even op de weegschaal. Dat was even schrikken; 10,9 kilo...schoon aan de haak. Daarna de volgende tegenvaller...het zwaartepunt lag nog steeds zeker 4 cm te veel naar achteren. Dat betekend nog een kilo lood...:mad:..dat maakt 12 kilo in totaal. Zal verder niet uitmaken maar ik had toch wat anders verwacht.
    [​IMG]
    Er wachten nog een paar kleine klusjes voor de eerste vlucht maar dan moet het maar gebeuren. De afwerking komt later wel.
     
    serge pot, Johaver en J.B vinden dit leuk.
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Proficiat Ger, hij is fantastisch mooi geworden, heel strak gebouwd :feli:!
    Korte neusjes behoeven vaak een hoop lood , helaas het is niet anders... :(
    Hij zal er niet minder om vliegen (sterker nog, hij zal er alleen maar beter mee vliegen ;)), veel succes!

    Groeten, Ralf
     
  10. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Dank je Ralf, toch vreemd eigenlijk dat lood zo goed vliegt....:p
    Ik vraag me echter wel af hoe ze dit nu in het echt deden; als de Goevier met 1 man vloog, zouden er dan zandzakken meegaan?
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Daar zeg je wat, dat is toch zo'n 70-80kg..
    Wellicht konden ze de instelhoek van het stabilo iets aanpassen aan 1 of 2 personen?
     
  12. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Ger of de kist nu 11 of 12 kg weegt maakt voor de vleugel belasting weinig uit.
    Ze zal er prima mee vliegen.
    Mijn Rhönlerche woog 9 kg met een kleinere spanwijdte als je Govier en die was eigenlijk te licht.

    Geen zorgen dus.

    Groeten, Maarten
     
  13. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Vandaag heeft de maiden plaats gevonden! En...hij vliegt en alles is prima verlopen!
    Ik zal morgen uitgebreid verslag doen met een filmpje.
    Nu even een paar screenshots van de filmopname..
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Johaver, verfbrander, strutter en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    Ger, gefeliciteerd met de geslaagde maiden. Een kroon op een mooi bouwproject en een prachtig model!
    Ook veel dank voor het delen van je boeiende bouwverslag, met veel plezier gevolgd. Blijf de finishing touch volgen en hoop "jullie" ooit eens ergens op een veld "in het echt" te ontmoeten.
    Succes met de afwerking.
     
  15. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Je hebt gelijk Maarten..een kilo meer geeft geen grote verschillen. Alleen de vliegsnelheid zal wat hoger liggen. De Goevier heeft nu een vleugelbelasting van 80 gram per dm2. Dat is behoorlijk voor een zwever. Maar een voordeel is ook dat wind wat minder problemen geeft. Gisteren stond er een stevige bries (windkracht 4 met uitschieters naar 5). Dat ging nog prima. Alleen de landing was behoorlijk "turbulent".
    Overigens, je zegt; "Mijn Rhönlerche woog 9 kg". Van waar de verleden tijd? Er is toch niets mis gegaan?
     
  16. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht

    Gratuliere !! 80 Gr./M2 is prima voor dit formaat kist. Dan vliegt het ook nog met wat wind.
    De Ka 4 is niet meer. Midair met een Acro motorkist. Beide kisten verloren. Geen nood, een nieuwe is zo gebouwd. Het heeft ook zo z'n voordelen om een kist voor een tweede maal te bouwen :)

    iig wens ik je veel fijne vluchten met je Govier !!

    Maarten
     
  17. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De film laat nog even op zich wachten. Daarom alvast wat plaatjes. En zoals gezegd; de Goevier is nog niet af. Hij staat nu in de grondverf. Nu ik weet dat hij goed vliegt kan ik verder met de afwerking (PH-207)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Ariel vindt dit leuk.
  18. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Das heel erg jammer! Dan toch maar voor een GO-1 wolf?
     
  19. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    En dan nog even een paar aantekeningen:
    - Instelhoek; 2 graden
    - Zwaartepunt; 10 mm achter positie aangegeven door fabrikant. (het lood was op...:rolleyes:) Totale hoeveelheid neuslood: 2400 gram + 700 gram voor ontvanger-accu's.
    - Remwerking; ruim voldoende, neutraal op trim (kleppen boven en onder)
    - Sleep; Stabiel
    - Trim; nog niet goed te bepalen vanwege de harde wind. Ik heb een duikvlucht gedaan waaruit het model zich goed herstelde.
    - Het model reageerde tijdens de eerste vlucht al op thermiek!
    [​IMG]
     
  20. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Freesset voor de Gö-1 ligt klaar maar de Ka4 zal ook weer vliegen ;-)
     

Deel Deze Pagina