Bouwplannen 3channel vliegertje

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Hondafan, 14 jul 2016.

  1. Hondafan

    Hondafan

    Lid geworden:
    3 jul 2016
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zwalm (Oost Vlaanderen)
    Hoi, ik zie dat er vele sites zijn met bouwplannen om zelf een toestel te bouwen, maar ik vind niet echt plannen voor een 3chanel vliegertje.
    Waarom een 3ch vlieger vraag je je misschien af, wel ik ben in het bezit geraakt van een mini Cessna van het merk Skyartec.
    Het zal heel waarschijnlijk aan mij liggen, maar ik krijg dat ding absoluut niet van de grond.
    Een van de redenen lijkt mij het feit dat hij te zwaar is aan de neus.(dat en het feit dat ik er niets van ken :p )

    Nu was mijn idee om de elektronica uit de Cessna te slopen en zelf een toestelletje te maken dat ineens wat steviger is ook, want die Cessna ziet er me niet erg stevig uit.

    Iemand die me kan helpen naar een leuk plan voor een 3ch vliegertje?
    Ik ga ondertussen reservepropellers bestellen, want de enige 2 die ik had zijn ondertussen gesneuveld :p

    Ik weet wat jullie denken na dit te lezen: NOOOOOOOOB, en jullie hebben nog gelijk ook, maar ik hoop toch dat jullie me aan een leuke vlieger kunnen helpen (of toch tenminste het plan er van ;)

    Thx

    PS: eens ik een stevigere vlieger heb gemaakt die ook effectief zou kunnen vliegen ga ik zoiezo eens een clubbezoekje doen ook, want zonder enige kennis is het toch moeilijker dan het lijkt :p
     
  2. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Waarom zoek je eerst niet uit waarom je die Cessna niet in de lucht krijgt voordat je wat anders gaat bouwen... die kennis zal je in de toekomst ook helpen wanneer je zelf iets gaat bouwen.
    Je hebt een toestel waar je meteen mee kan vliegen. Waarom dan nog tijd verliezen met bouwen ? De kans is trouwens groot dat je electonica niet geschikt is voor iets wat je zelf gaat bouwen (of dat je andere onderdelen moet aanschaffen) en/of wat je zelf gaat bouwen een pak minder goed vliegt (niet recht gebouwd, te zwaar waardoor te snel, enz...)

    Dat het toestel te zwaar is aan de neus is al een goed begin. Je toestel moet horizontaal hangen (eventueel een tikje met de neus naar beneden, in geen geval met de staart naar beneden) als je de vleugel op 1/4 tot 1/3 (vuistregel, zie handleiding voor exacte waarde) vanaf de voorste rand (zgn. 'neuslijst') ondersteunt met één vinger aan beide zijden van de romp. Kantelt het toestel voorover dan is het inderdaad neuslastig, dat kan je oa verhelpen door de batterij wat meer naar achter te schuiven (let er op dat de batterij ten allen tijde goed vast zit, je wil niet dat die gaat verschuiven tijdens de vlucht!).
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2016
  4. Hondafan

    Hondafan

    Lid geworden:
    3 jul 2016
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zwalm (Oost Vlaanderen)
    heb even een foto genomen van hoe het zwaartepunt zit.
    zit naar mijn idee ongeveer op 45% van de vleugel cessnazwaartepunt.jpg
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Eerst een club bezoeken! (maar ik heb ondertussen al gezien dat je een mailtje gestuurd hebt naar m'n club ;-) )
    Dat cessnatje is allesbehalve een beginnerstoestelletje. Te zwaar, te klein, te ...
     
  6. Hondafan

    Hondafan

    Lid geworden:
    3 jul 2016
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zwalm (Oost Vlaanderen)
    klopt, mailtje is verstuurd.
    Mij hadden ze wijsgemaakt dat het een perfect beginnerstoestelletje was :p
     
  7. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Topdekker is iig al makkelijker te vliegen
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    In de manual is niet meteen iets terug te vinden ivm de exacte positie van het zwaartepunt.

    http://www.skyartec.com/UploadProPi...s_manual/Airplane/MiniCessna(3G3X)_manual.pdf

    Balanceer het toestel eens op 1/3 van de vleugelkoorde (als je dat iets nauwkeuriger wil doen kan je bijv. 2 potloten met gom in een stukje isolatie prikken met de punten en de vleugel op de 2 gommen balanceren, heb je meteen ook 2 handen vrij). Als je toestel dan achterover kantelt is de staart te zwaar (staartlastig), als hij dan voorover kantelt is de neus te zwaar (neuslastig). In het eerste geval schuif je de batterij wat naar voor, in het tweede geval wat naar achter. Daarna balanceer je opnieuw en dat herhaal je tot je de exacte locatie gevonden hebt waarbij het toestel in evenwicht is.

    Kom je er niet door alleen de batterij te verschuiven dan zal je wat extra gewicht moeten toevoegen (meer enkel als je met het verschuiven van de batterij niet komt), want door extra gewicht toe te voegen zal je toestel alleen maar sneller moeten vliegen om in de lucht te blijven (en dat wil je als beginner niet).

    Er zou een 1S Lipo van 600 mAh moeten inzitten (die weegt ong. 16 gr).
    Het toestel zou vliegklaar ong. 100 gr moeten wegen volgens de specificaties. Heel veel zwaarder moet ie niet zijn (10 à 15 % is aanvaardbaar). Weeg dat ook eens na.
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dat valt echt reuze mee Dries. Het grootste probleem is de windgevoeligheid ;-)
     
  10. Hondafan

    Hondafan

    Lid geworden:
    3 jul 2016
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zwalm (Oost Vlaanderen)
    Domste vraag ooit, maar is dat dan de rode of groene lijn?
    Ik zal eens kijken om hem te wegen ook, nu wil het wel juist lukken dat onze keukenweegschaal stuk is, maar dat komt wel goed ;)

    Wat de propellers betreft voor dit toestelletje, de enige markeringen die ik kan vinden op de prop zelf is EP-4530, maar als ik deze ingeef in google kom ik nog op verschillende soorten uit.
    Iemand een idee welke deze juist nodig heeft?

    cessnazwaartepunt.jpg
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Rode lijn.
    de prop maat is 4,5 inch, de spoed 3,0 inch en een Electro Prop uitvoering.
    Zonder te zien hoe de prop gemonteerd is op de as van de motor is het moeilijk hier uitspraken over te doen. Iedere prop heeft centraal een uitboring, en via een adapter of rechtstreeks moet die prop dan perfect passen op de motor. Minstens even belangrijk als de prop zelf...
     
  12. Hondafan

    Hondafan

    Lid geworden:
    3 jul 2016
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zwalm (Oost Vlaanderen)
    denk dat het met een adaptertje is.
    De schroeven die ik had hadden een boorgat van 4mm, en daarin moet je een rubbertje steken dat dan zo op de motor moet "gevezen" worden.

    ondertussen al eens gekeken naar het zwaartepunt, blijkt hij tail-heavy te zijn, en dus niet op de neus.
    zelfs met de batterij volledig naar voor geplaatst gaat de staart nog naar beneden.
    dus dan gaan we eens moeten zoeken naar iets om een beetje de neus te verzwaren
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions.
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools

    And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.
     
  14. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dat hij staartlastig zou zijn was al te verwachten op basis van de eerste foto waarop hij in balans was met ondersteuning op 45% van de vleugelkoorde.

    Waarschijnlijk compenseert de gyro dit effect tijdens het vliegen waardoor hij neuslastig lijkt te zijn.

    Heb je de juiste batterij: 1S lipo 600 mAh. Een lichtere batterij kan er voor zorgen dat je toestel niet in balans geraakt.

    Zit de batterij nu voor het zwaartepunt (punt waar je de vleugel ondersteunt) ? In dat geval zou je voor een iets zwaardere batterij kunnen kiezen i.p.v. enkel gewicht in de neus toevoegen. Zo heb je er nog wat aan (langere vliegtijd).
     
  15. Hondafan

    Hondafan

    Lid geworden:
    3 jul 2016
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zwalm (Oost Vlaanderen)
    20C Li-Polymer 3.7V 600mAh
    batterij zit voor het punt ja, verder naar voor kan ik hem niet meer schuiven (dan steekt de motor in de weg)
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Waarschijnlijk was de hobbyzone met safe technologie toch een betere keus geweest....Toch betere ervaring met het merk...
    Staartlastig is niet te vliegen.... hij kan beter neuslastig zijn, niet te veel natuurlijk.

    Als je zelf een vliegtuig wilt bouwen is het (vind ik) een must om eens je eigen te verdiepen in het hoe en waarom van een vliegtuig...termen als zwaartepunt, koorde enzovoort..
    Voor jezelf makkelijk dat je weet hoe je het hebben wilt, voor op het forum duidelijk omdat we dezelfde "taal" spreken.
    Op dit forum staat en schat aan informatie.

    Nogmaals, om buiten te leren vliegen is een maatje groter wel meer ideaal. Voor de ruimte in huis valt het wel mee, de vleugel is eigenlijk altijd afneembaar.

    Club? Doen! Gezellig en je leert een hoop! Op een club leren vliegen scheelt frustraties en een hoop geld....

    Succes en hou em heel!

    Groeten, Arnold
     
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik zou in eerste instantie gewoon een beetje extra gewicht onderaan de neus bevestigen zodat ie in balans komt op 1/3 van de koorde (eventueel een ietsje voorover leunend). Je kan bijv. een 1, 2 , 5, ... euro centje - al naargelang - onderaan de romp kleven (opletten dat dat niet los kan komen tijdens het vliegen!). Een daarna gewoon opnieuw proberen vliegen. Zou al veel beter moeten gaan.
     
  18. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Stukkie lood erbij, ik gebruik velgenlood zit een plakstrip op heb ik hem dan goed weeg ik het totaal en zet er dan dezelfde hoeveelheid vast lood in
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb het kistje ook gehad en er moet minimaal een 1000 mah lipootje in. Zwaartepunt moet goed zijn.
    Verder is het zeker geen beginnerskistje, een ervaren vlieger heeft zijn handen er al vol aan. Kistje is erg snel, gaat verticaal en rustig vliegen is er niet bij.
     
  20. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Koop een multiplex easystar heb je heeeeel veeeeel plezier van vlieg er nog steeds mee
     

Deel Deze Pagina