Bouw micropuller " Ghost Rider "

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Jack Akkerman, 12 mrt 2016.

  1. Jack Akkerman

    Jack Akkerman

    Lid geworden:
    11 nov 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    @Home
    Bouw verslag Micropuller:

    Na een lange tijd ben ik weer lid geworden van de NMPO ( Nederlandse MicroPulling Organisatie ) Het spelletje Tractorpulling / Micropulling heeft al die jaren wel een plek in mijn hart gehad en vooral de techniek spreekt mij erg aan met al zijn aspecten.
    Na 2 jaar alle wedstrijden te hebben bezocht wordt het eens tijd om ook een puller te bouwen.
    In de jaren ’90 heb ik met de Superstock “ The Special “ verschillende NK kampioenschappen gewonnen.

    [​IMG]


    Nu wil ik gewoon een makkelijkere puller bouwen , aantrekken en gaan ( hoop ik ). Meerijden is bij mij het belangrijkste. Ik heb gekozen voor een vrije klasse puller te bouwen.
    De krachtbron voor het geheel is een Zenoha 29cc , die onderhanden is genomen door Fuzzt Tuning voor de nodige extra pk’s .
    Nu is het een motor met een long rod en een 2mm stroker krukas en nu dus 30,5 cc geworden.
    Samen met de 4 lager modificatie en de gebalanceerde krukas en de speciale brandstof is dit een goed begin om op verder te bouwen. Maar nog in de beginfase van de tuning , deze wordt na verloop van tijd steeds verder ontwikkeld special voor de micropulling.

    Nu de aanvang van de bouw:

    Het is niet zo als bij de bigscale dat je alle onderdelen kunt kopen, dit is echt modelbouw.
    Zelf ontwerpen en bedenken is vanzelfsprekend bij deze tak van modelbouw, gelukkig hebben we veel ervaring in de vereniging en helpende handen.
    Het is opzicht best een groot blok z’n Zenoha om op een puller te bouwen , daarom wordt het blok een deel van het chassis.

    Tamiya vooras van een 1:14 truck met fusees van een F103.

    [​IMG]

    De vooras met stuurservo komt aan het blok.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Een afdekplaatje er op.

    [​IMG]

    Zelf een motorsteun gemaakt, eerst een prototype deze wordt later uit 1 stuk gefreesd.
    Ook de gas servo zit met een beugeltje aan de motorsteun.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijd voor een koppeling !, deze is gemaakt door iemand uit onze vereniging.
    Het is een “ still “ koppeling met een aluminium klok met stalen binnenring.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De aandrijflijn ( achterbrug met differentieel en naaf reductie ) is een ontwerp van een van onze leden. ( CNC gefreesd en gedraaid )
    Goed te zien is de naafreductie:
    Het variotandwiel met binnen vertanding ( afkomstig uit een helicopter ) komt in de velg en wordt aangedreven door het tandwiel die op de steekas zit. Het wiel draait op de starre as.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de in hoogte en uit het midden verstelbare trekhaak is goed te zien ( gat van de trek oog moet nog gemaakt worden )

    [​IMG]


    Om de achterbrug goed en netjes in het frame te krijgen heb ik een vork ontworpen waar dan het geheel in vast gezet gaat worden. Deze wordt ook met laser uitgesneden.

    [​IMG]


    Het frame wordt gemaakt van Wedico trailer profiel zodat het geheel ook een beetje kan torderen.

    [​IMG]


    Omdat ik ga meerijden in verschillende gewicht klasses ( 3.5 kg, 4.5 kg of 5.5 kg ) ik weet nog niet hoe zwaar hij uiteindelijk gaat worden heb ik gewichtjes laten uitsnijden uit RVS ( 20 gr per stuk )
    Deze heb ik ontdaan van de bramen en zijn erg netjes geworden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zover..

    [​IMG]

    Wordt vervolgd..

    Cya,

    Jack
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2016
    Cnn en ron van sommeren vinden dit leuk.
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Dat ziet er veelbelovend uit Jack..
     
  3. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    Ziet er erg gaaf uit, ben benieuwd hoe het eind resultaat eruit gaat zien en klinken .
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Erg gaaf!
     
  5. wildcard

    wildcard

    Lid geworden:
    19 feb 2007
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Lelystad
    Heel erg mooi
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mrt 2016
  6. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Van't zomer maar eens even int echie bewonderen Jack.
     
  7. Jack Akkerman

    Jack Akkerman

    Lid geworden:
    11 nov 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    @Home
    Tegenwoordig wordt bij de tractorpulling en micropulling niet meer op grip gereden maar op frictie. Dus geen hoge kam als profiel maar juist een lage kam en meer wielspin.
    Mijn bedoeling is om met een wielsnelheid van -/+ 110 km te gaan rijden. Dit met weinig profiel op de banden, wel komt daar schuim in en een ventiel zodat er ook evt. wat lucht in kan.
    Om dit enigszins in de gaten te houden of de puller dit aan kan, heb ik een toerental meter/ pulsenmeter voor de motor gekocht die de pulsen van de bobine meet.

    [​IMG]

    Met mijn Futaba 4pls zender kan ik met een Optical RPM sensor ( Futaba SBS-01RO ) het toerental meten van de koppelingsklok. Zo kan ik zien of er teveel toeren verdwijnen in de koppeling/aandrijflijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De RPM sensor wordt op het frame geplaatst. Tevens heb ik ook een temperatuur sensor ( Futaba SBS-01T ) die om de cylinder word geplaatst.


    Wordt vervolgd..



    Cya : Jack
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  8. Jack Akkerman

    Jack Akkerman

    Lid geworden:
    11 nov 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    @Home
    De vorken zijn binnen gekomen samen met een pas ring zodat ik de alles goed kan centreren om de gaten te boren om zo de achterbrug recht en op de juiste hoogte te krijgen.

    [​IMG]

    De ring past in de vork en de trompet van de achterbrug past daar weer in.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Zo komt het frame aan de vork.

    [​IMG]

    Wordt vervolgt…


    Cya,
     
    silverpijl vindt dit leuk.
  9. Jack Akkerman

    Jack Akkerman

    Lid geworden:
    11 nov 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    @Home
    Na een tijdje weer eens een update van mijn project.


    De achterbanden zijn klaar , op de velg gelijmd , ventiel erin , tandwiel met binnen vertanding erop , en geslepen.

    Onbewerkte banden :

    [​IMG]

    Bewerkte banden :

    [​IMG]

    [​IMG]


    De tandwielen met binnenvertanding die gaan zorgen voor de naafreductie:


    [​IMG]

    Ventielen er in :

    [​IMG]


    We hebben ook een 3D geprinte rollcage :

    [​IMG]


    Ook hebben we nieuwe schetsplaten met alle gaten er gelijk in , nu staat alles in lijn :


    [​IMG]

    [​IMG]


    Zoiets moet het gaan worden , er moet nog een hoop aan gebeuren maar een indicatie :

    [​IMG]

    [​IMG]


    Wordt vervolgd,


    Cya , Jack
     
  10. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Vraagje: Is de tandwiel-reductie in de velgen niet een potentieel slachtoffer van de ondergrond (Zand / aarde ) waar op gereden wordt?

    Wat erin kan komen ,zal best een hoop slijtage geven aan het plastic binnen tandwiel!

    Of is er al een oplossing voor bedacht?

    Kan je niet beter ergens tussen motor en dif. een reductie doen?
    Kan het dif. mischien het vermogen anders niet verwerken?

    Ik ben zeer benieuwd naar je verklaring. :bye::bye::bye:

    Mvg. Richard
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2016
  11. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    Super gaaf om te zien hoe je zoiets maakt :worship::worship:

    Wat voor en uitlaat ga je nou hierop zetten, wordt dit ook eigenbouw?
     
  12. Jack Akkerman

    Jack Akkerman

    Lid geworden:
    11 nov 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    @Home
    Hallo ,

    @Richard :

    In de jaren negentig heb ik ook jaren gereden met dit principe , eigenlijk nooit vervangen of veel slijtage gezien.
    Dit komt natuurlijk ook dat een pull maximaal 15 meter is en duur ook maar een een seconde of 10 ( vaker minder ).
    Er zijn andere leden in onze vereniging die de vertraging voor het diff hebben of alles gesloten hebben , het is een keuze die je maakt voor het bouwen.
    We moeten ons ook aan het technisch reglement houden en kunnen niet zomaar wat doen.

    Op onze website kun je wat uitleg vinden over de achterbrug : http://www.micropulling.nl/achteras-uitleg/

    @chris1144 :

    Het is de bedoeling dat er inderdaad een uitlaat opkomt , eerst maar eens op de baan en dan verder ontwikkelen.

    wordt vervolgt.
     
  13. Jack Akkerman

    Jack Akkerman

    Lid geworden:
    11 nov 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    @Home
    Hallo ,


    Na een lange tijd ( door prive omstandigheden ) niet veel tijd te hebben gehad, nu eindelijk weer eens een grote update !

    Ik ben begonnen met de spatborden te ontwerpen van 0,5 mm aluminium plaat ( test ontwerp ).


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Momenteel worden ze de spatborden gemaakt van ofzetplaat van 0,3 mm



    De gasservo heb ik net zoals bij de Bigscale gemaakt , omdat ik wel gas kan willen geven zonder dat de zender aanstaat.


    [​IMG]



    De complete aandrijflijn is nu geplaatst.


    [​IMG]

    [​IMG]



    Ook moet er een brandstoftank komen , eerst eentje van kunststof geprobeerd.
    Maar dat is het net niet.... om het maar zo te zeggen.


    [​IMG]

    [​IMG]


    Een aantal jaren geleden had ik op de beurs in Dortmund een paar scale olie vaten gekocht van aluminium , dus dit er maar eens opgezet.
    2 voor de symmetrie , dit gaat het worden !


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Wordt vervolgt ,

    Cya : Jack
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2017
    Tug.NL, Caretaker en ron van sommeren vinden dit leuk.
  14. NMPO

    NMPO

    Lid geworden:
    11 okt 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Neede
    dat is netjes gemaakt
     
  15. Jack Akkerman

    Jack Akkerman

    Lid geworden:
    11 nov 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    @Home
    Hallo ,

    We waren nog een zeer belangrijke update vergeten te plaatsen ....

    De motor bevestiging :

    Als eerste is de motormount gefreest , dit is een eigen ontwerp want er is niks standaard te koop.
    Deze wordt vastgezet in het frame met 4 geharde boutjes.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Wordt vervolgt ,

    Cya : Jack
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Cool. De motormount hangt aan de motor, maar hoe hangt deze dan vast aan het chassis?
     
  17. Jack Akkerman

    Jack Akkerman

    Lid geworden:
    11 nov 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    @Home
    Hi ,


    In het frame zitten aan de rechter en linkerkant 3 plekken waarbij de motormount is vast gezet.
    Het motorblok heeft aan de zijkanten een plek om de bouten vast te zetten.
    De 2 van de motormount heb ik zelf gecreeerd.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Cya : Jack
     
  18. Jack Akkerman

    Jack Akkerman

    Lid geworden:
    11 nov 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    @Home
    Hi ,


    Vandaag de spatborden gepast , het begint nu echt op een Puller te lijken. :) :) :) :)


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Wordt vervolgt,



    Cya : Jack
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Kom dit draadje net pas tegen maar ziet r gaaf uit. Doet mij denken aan mijn heli tijd in de jaren 80, men moest toen ook alles zelf maken. En in die tijd was er ook geen internet....o_O
     
    Jack Akkerman vindt dit leuk.
  20. Jack Akkerman

    Jack Akkerman

    Lid geworden:
    11 nov 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    @Home
    Hallo ,

    Weer eens een update van mijn project.


    Ik vond de spatborden toch iets te slap, waren gemaakt van offset plaat van 0.3 mm dik.


    De nieuwe spatborden heb ik gemaakt van 0,5 mm aluminium plaat en het voelt een heel stuk steviger aan.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Verder heb ik gebruik gemaakt van aluminium servo houders, wat doorvoer rubbers zodat het niet kapot gaat trillen.


    [​IMG]

    Een strip aan de achterkant voor wat meer stevigheid.


    Ook het elektro gedeelte moet daarin komen dat is nu ook beter beschermd.


    [​IMG]

    [​IMG]


    Gelijk een oplaad puntje voor de lipo gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]


    De brandstof tanks zijn voorzien van nieuwe doppen met een o-ring zodat ze goed afsluiten.


    [​IMG]

    [​IMG]


    Nippels en tank ontluchting gemonteerd en de tankhouders voor op het frame.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ook het ontwerp voor de spatborden is klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Zoiets gaat het worden :) :) :)
    Er komen nog zwarte kappen op de motor.



    Wordt vervolgt,


    Cya:

    Jack
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2017
    Cnn, MikeMohawk, silverpijl en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina