Durafly Tundra 1300mm bush plane info + review

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Justapoke, 10 dec 2015.

  1. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Hier ook klitteband op de bodem, wel extra vastgelijmd met uhu por.
     
  2. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Yup, gewoon klitteband. Die blauwe van Hobbyking is enorm goed.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het zit inmiddels prima met wat 5 minuten epoxy en de bijgeleverde klittenband.

    Ik heb wat geworsteld met de rechtervleugel die niet in de connector wou en het landinggestel waarvan de ene poot dikker is als de andere (0,1 mm) daardoor wou de wielmoer er niet op. Niks om over te klagen.

    Het is een mooi kistje geworden waar ik veel plezier van ga hebben !
     
  4. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ook nog es wat zinloos geweld met de Tundra van mijn kant.. Na wat rondfladderen besloot ik es te kijken of de Tundra kon landen & opstijgen op een RUW terrein..



    Sja goh.. Misschien toch es doorsparen voor een Funcub XL :p
     
  5. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    De Tundra kan het wel Roeland ;)

    Je komt te steil en te snel binnen, Bij een STOL landing wil je echt tegen de stall vliegen, een stuk trager dus nog, op dat moment is het met alle vlakken sturen om hem in de lucht te houden, je komt dus binnen met de staart al net iets lager dan de neus... (een mini harrier zeg maar)
    Bij het landen flare je nog eens extra, vaak raak je eerst de grond met het staartwiel.
    Dat wielen slecht willen rollen in gras dat hoger is dan de wielen zelf, da's nogal logisch...

    Take-offs worden nog makkelijker wanneer je gelijk volgas geeft, luchtstroom tegen de flaps duwt je Tundra'tje zo de lucht in!

    Heb je gemeten hoeveel extra gewicht je aan verlichting hebt?
     
  6. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ah ja.. dat kan inderdaad.. De vraag is dan of ik dat ook zo Wil haha :)
    Ik zal je wat grappigs vertellen: het vliegtuig(je) dat het op dat veld so-far nog het beste deed was de Durafly Junior:
    [​IMG]

    Ik denk dat wel duidelijk is waarom hè? :)

    Extra gewicht van de verlichting? Hmm 3 gram misschien? ah.. beetje kabel der bij.. 10 gram maximaal..
     
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
  8. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Hoe is de ervaring om hen op 4s te vliegen?
    Ik mis met slepen net wat vermogen.
     
  9. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ik ben bang dat je de standaard motor en ESC niet gewoon op 4S kan gebruiken.
    In ieder geval niet zonder een kleinere prop te gebruiken.

    Weet ook niet wat je zoal wilt slepen, maar een wat grotere kist zoals de Carbon Z Cub of b.v. de Funcub XL (beide op 6S) zijn meer geschikt.
     
  10. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik hen niet de orginele regelaar meer, deze kon niet tegen de plus en min omdraaien haha

    Voor het grote slepen heb ik wel andere modellen.
    Maar wil zwevertjes van 1.5m / 1.8m slepen dan leker recht omhoog nu is het beetje ouwelullen slepen haha
     
  11. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Kijk gewoon of je motor / ESC warm loopt op 4S.
    Zet er anders een wat sterkere motor in, voor een paar tientjes ben je dan klaar.
    (als je toch al een zwaardere ESC hebt)

    De Aerodrive SK3 - 3542-1000kv of de 1185kv past er zo in.

    De 1000kv zit er bij mij in en loopt prima op 3 en is waanzinnig op 4S :

     
  12. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Feesttip:
    Bij Hobby-In verkopen ze mooie spinnertjes, 38mm met de juiste looks voor de Tundra!


    13495071_1579344225697879_1631837287222215273_n.jpg
     
  13. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Mooie spinner. Hoor vaak goede dingen over hobby-in, helaas nog niet in de gelegenheid geweest er eens langs te gaan.

    Video van vorige week met de Tundra, veld was erg slecht maar dat mocht de pret niet drukken. De !#%& muggen waren een ander verhaal.

     
  14. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Verlichting erop, hij wel...
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  15. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Vorige week mijn Tundra gemaidend met 4Bft.
    Kistje vliegt errug gemoedelijk en kan aardig wat wind hebben ondanks haar geringe gewicht. Al is het niet echt een speed demon tegen de wind in.:D Ben benieuwd hoe ze vliegt met nagenoeg windstil weer.
    Landingen gaan ook best lekker. Bij 4Bft heb je geen flaps nodig om haar in hover neer te zetten.Tis ook echt een stoll kistje. Leuk toestel om mee te vliegen.;)
    [​IMG]

    Enigste nadeel vind ik dat geklooi met het vast zetten van de accu. Heb al een keer gehad dat de acci met klittyband en al helemaal achterin kwam te liggen.
    Eens kijken of dat anders kan.

    Grtz Marco.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het best lijm je er een houten vlondertje in zodat je de accu met een strap kunt vastzetten. Probleem is dat de klittenband niet voldoende hecht op de bodem.

    Het is zeker een leuke kist, je kunt er heerlijk mee dollen.
     
  17. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Eerst wat UHU-Por op het schuim smeren. 3 minuutjes laten drogen en daarna klittenband er op plakken.

    Werkt prima. Op de lipo's zelf doe ik dit ook.
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Klopt, maar de bodem is niet zo dik en de accu blijft wat wiebelen. Een bodemplaatje maakt het wat steviger en het gewicht is geen probleem.
     
  19. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Daar heb je gelijk in. Normaal gesproken ben ik ook erg kritisch wat plaatsing van lipo's betreft.

    Soms maak ik een net plaatje van vliegtuig-triplex, in combinatie met één of meerdere straps. Maar gewoon op het schuim kan ook voordelen hebben door de absorberende werking. Soms wat anti-slip er onder.. vele mogelijkheden.

    In het geval van de Tundra echter werkt het zo prima voor mij. Een strap heb ik geen zin in in dit geval, dit is voor mij toch een "gooi en smijt" kist waarmee ik gemakkelijk en snel een accu wil kunnen wisselen.

    Meestal vlieg ik met een 1800's, maar 2200's zijn ook nog geen één keer los gekomen.

    Afgelopen tijd vlieg ik trouwens ook geregeld met een 1300 / 65C wat me goed bevalt :thumbsup:



    IMG_0625.JPG IMG_0532.jpg
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dit gaat toch over de Tundra ?
     

Deel Deze Pagina