Krachtverlies tandwielen afhankelijk van formaat?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door ben20, 13 jul 2016.

  1. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Bij elke overbrenging/vertraging gaat er wat energie verloren door wrijving van de tandwielen. Nu vroeg ik me af of er verschil zit in krachtverlies tussen een groot of klein tandwiel bij dezelfde diameter. bv overbrenging van 40 naar 40 tanden of 10 naar 10 tanden. Maakt dit iets uit?
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Met kleiner heb je minder wrijving/weerstand.
    Het gewicht van de tandwielen speelt ook een rol want er moet immers een grotere massa in beweging komen of worden gehouden.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, daar zit verschil in.

    Grotere tandwielen hebben grotere contactvlakken (en tanden glijden altijd langs elkaar) dus meer wrijvingsverlies.
     
  4. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Maar grotere tandwielen kunnen daarmee wél grotere krachten overbrengen.
    Goed, dat was de vraag niet, maar het is wel een verklaring waarom er dan niet altijd kleine tandwielen gebruikt worden. :)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uiteraard.... nogal wiedus, dat een vrachtwagen een zwaarder uitgevoerde versnellingsbak heeft als een brommobiel....
    andersom zit er in een brommobiel juist zo'n kleine versnellingsbak omdat hij anders nog maar half zo snel kan vanwege de wrijvingsverliezen....

    Als het niet zo was, kon de hele wereld met één standaard-maat tandwielen toe... ;)
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Massa in beweging brengen (versnellen, vertragen) kost energie, is die massa éénmaal in constante beweging dan is geen energie meer nodig.
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2016
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met tandwielen geld dat helaas niet, zelfs niet als de lagers volledig wrijvingsloos zouden zijn en de tandwielen in vacuum zouden draaien: de in elkaar grijpende tanden hebben nog steeds frictie.
    De volledig rollengelagerde tandwielkast op mijn huidige scheepje verbruikt om de inwendige wrijving te overwinnen ongeveer 25 kW....
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tuurlijk, wrijvingsverliezen. Maar mij ging het om het misverstand dat hoe meer massa iets heeft, hoe meer vermogen nodig is. Ik zie misverstand nogal eens als er e-motor advies gevraagd wordt.
     
  9. OLAF1962

    OLAF1962

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    13
    Locatie:
    apeldoorn
    Een goede vuistregel is dat er per TWK trap 1% verloren gaat! dus een eentraps kast 99% en een drietrapskast ca. 97%
     
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    zie je het al voor je, een auto versnellingsbak in moduul 0,5.
    Heel compact maar hoe lang leeft het...
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Is gelijk ook de reden dat autos / motorfietsen / vrachtwagens etc meer vermogen aan het uitgaande blok hebben dan dat er daadwerkelijk op de assen staat ;).

    Mijn motorfiets heeft 112pk op het achterwiel en ca. 126pk op de krukas. 8 - 15% verlies is vrij normaal bij motorfietsen autos zullen dit mogelijk nog wel hoger hebben zelfs.

    Elke overbrenging kost extra energie.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    @Ron, of je een tandwiel van 100 kg of van 1 kg. in beweging moet houden maakt toch heus wel uit in energieverbruik toch ?
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    als het tandwiel eenmaal op snelheid is dan is de energie om hem in beweging te houden veel minder. theoretisch gezien zou het 0 zijn (je accelereert niet). Echter door wrijving en zelfs lucht weerstand bij grotere tandwielen zal je altijd energie nodig houden en hoe groter de tandwiel hoe meer wrijving over het algemeen. (luchtweerstand zal vrijwel nihil zijn tegenover de wrijving van de lagers en de contact met het andere tandwiel)

    Het verschil echter tussen iets groots en iets kleins zit hem veel meer in de acceleratie en deacceleratie dan het op gang houden van iets.

    1500kg in beweging krijgen kost mogelijk wel 5000x meer energie als iets van 500g.
    Het in beweging houden van deze objecten kost in energie verschil veel minder want dan speelt de massa theoretisch niet meer mee en nemen alleen de wrijving en eventueel lucht weerstand nog een rol. De massa zelf is namelijk al in beweging en dat zal zijn waar ron naar verwijst. Bij een kleine motor zal het verschil tussen 50g rotor en 200g rotor vrij minimaal zijn.

    Echter met afremmen geldt weer het tegenover gestelde hoe zwaarder hoe meer energie het heeft om af te remmen. De energie moet ergens heen of in warmte of in een andere soort energie omgezet worden.

    En om het helemaal compleet te maken.
    elke actie heeft een evengrote reactie. Maar een 100% rendement energie systeem bestaat niet dus energie gaat altijd verloren in andere dingen wrijving zal omgaan in warmte. Lucht weerstand zal om gaan in verplaatsing van lucht.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_behoud_van_energie
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2016
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is juist NIET compact.... de tandwielen moeten achterlijk groot zijn (moduul heeft niks met afmetingen van het tandwiel zelf te maken) om die kleine tandjes heel te houden... :D
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Even los komen van tandwielen, want ik denk dat jij ander probleem/rekenarij in gedachten hebt dan ik. Ik doelde op het volgende, en ik denk dat dit geen nieuws is voor jou ...

    Stel je twee schijven voor met identieke geometrie. De ene hol en gemaakt van carbonweefsel, de andere massief en gemaakt van lood (of uranium, ook lekker zwaar), hun buitenkanten gelijke ruwheid. Beide zullen evenveel vermogen nodig hebben om hetzelfde toerental te handhaven. In het luchtledige is geen vermogen nodig.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2016
  16. Altitude100

    Altitude100

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    72
    Om te antwoorden op de vraag: bij 40 naar 40 heb je iets minder verlies dan bij 10 naar 10. Bij 40-40 is het verlies ongeveer 1%, en bij 10-10 is het ongeveer 1% (zie post #9).
    Pas als het verschil tussen die ene ongeveer en die andere ongeveer het belangrijkste verlies is in je systeem, dan maakt de keuze iets uit. In alle andere gevallen: kies een tandwiel uit het midden van de keuzemogelijkheden. (bij maten 4, 10, 40, kies maat 10, bij maten 10, 40, 100, kies maat 40).


    Have fun @
    Altitude100
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vind ik nu een briljante observatie.....
     
  18. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Ok bedankt voor de info allen!
    Ik weet nu welke overbrenging te kiezen, op naar de volgende vraag :)
     

Deel Deze Pagina