hk250gt binnen,

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door thedaveexperience, 2 aug 2016.

  1. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    vandaag doosje binnen met de hk250gt. Daar wil ik de electronica van gecrashte blade450 3d opgooien.
    de motorsteunen hadden iets te kleine geultjes voor schroeven, dus met dremel iets breder gemaakt. De blade pinion heeft maar weinig tanden , dus die uit dat doosje erop. Maar gat was te klein, dus met dremel wat opgeboord tot juiste maat. Toen kon motor erin.
    blade servo armen zijn erg beperkt qua gaten...dus had nog 3 plastic kds servo's, en moest met dremel bij een servo gat wat meer ruimte maken.. De andere servo's passen.
    De staart is te lang of riem te kort...dus met tangetje een stukje staart eraf gehaald, en nu zit het goed. Nog niets zit echt vast, maar eigenlijk staat ie er al hoe hij wordt. Moet eerst nog juiste batterij bestellen , tegen die tijd dat ik die binnen heb, kan ik na het laden gelijk met testen beginnen....ik ben benieuwd of het gaat werken.
    wordt vervolgd,
    dave
     
  2. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    20160802_184815.jpg 20160802_184815.jpg

    de eesrte bouwmiddag....gaat ondanks dat alles niet mooi past , redelijk snel en simpel....en leuk om te doen, dat passend maken.
     
  3. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    tja ... als je daar blij van word om je aandrijving delen te verbouwen met een dremel.

    dus dat gat in je pinion heb je vergroot en nauwkeurig kaarsrecht gehouden?, zo niet, draait straks je hele aandrijving naar z'n grootje.

    moet je gewoon niet willen.
     
  4. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi Sven,

    Heb dit meer gedaan...pinion uitgeboord, en nog nooit problemen hiermee ondervonden. Doordat er al gat in zit, blijf je mooi in het midden.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Punt is een beetje dat je voor het zicht best in het midden blijft. Maar een fractie van een mm mis of scheef, en je rammelt de lagers van de motor kapot, of de aandrijving.
    Testen kan natuurlijk altijd.
    Ff motor los van het hoofdtandwiel, en daar vastzetten.
    Pak het frame. Toer de motor op.
    Voel je een duidelijk aanwezige vibratie, zat je toch mis

    Motor van een 450 trekt natuurlijk meer stroom dan die van een 250, maar waarschijnlijk neem je ook de regelaar mee. Dat zou goed moeten gaan

    Wel apart dat je de servohevels aan moest passen..
    Dat zou officieel redelijk rechtstreeks moeten passen..

    Qua snaaraandrijving, je hoort wel s vaker dat de riem wat kort lijkt te zijn.
    Schijnt wel eens wat maatverschil in te zitten. Als je maar zorgt dat de staartbuis goed vast komt te zitten.
    Die wil origineel naar binnen schuiven. Afplaktape over de punt voor je hem in de hub schuift, klemt het beter.


    Let wel op met je vliegtijd.
    Je hebt nu een setup die gemakkelijk 35 ampere trekt in een 450.
    Een 250 heeft kleinere accu's, dus die accu's gaan dat wat minder grappig vinden.
    250 verbruikt natuurlijk weer minder dan een 450.. Dus die 35 ampere zal hij nooit halen..
    Maar wel meer dan een officiele 250 motor.
    Dus begin met 3 minuten, en kijken hoe je uitkomt..
     
  6. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    de hk2 50gt is af voor zover....
    had gedacht er weken mee bezig te zijn...maar had doosje gisteren binnen,
    vandaag alles goed vastgezet...en batterijen besteld.
    vast in de zender een en ander voorbereid. swashplate settings en reverses heb ik goed gezet.Liet de motor even draaien....gaat echt erg snel...en opeens...vliegen de tairotorbladen met hub eruit....had niet gekeken of het daarvoor vastzat....was even schrikken.....
    die esc ziet er goed uit maar is aan grote en zware kant....zie op internet 250 modellen van 20A 2-3s. Kan ik die gebruiken ? Heb 850mah 3s batterijen besteld. Ben benieuwd als ik de batterijen heb....wat er gaat gebeuren....het lijkt me spannend,maar heel werk om het in te stellen. het zou toch wat zijn als ik 'm de lucht in krijg.....
    aan STUDENT:
    vlieg sinds half jaar, sleutel sinds anderhalve maand, en vind dat sleutelen en afstellen echt top als het werkt,
    Net een trex450 gemaakt, helemaal zelf(internet als hulp) en heel mooi afgesteld. Heleboel van geleerd. Daarna gehele KDS gereviseerd na crash, en die vliegt ook weer mooi. nu spullen over na crash blade450, en ben gewoon benieuwd of dit werkt. en als het werkt....koop ik betere servo's. Behalve vliegen, vind ik het ook leuk om er een te maken, en uiteindelijk vliegend te krijgen...dat duurt nu nog langer als het in elkaar zetten bij mij....maar al doende leert men,
    vraag aan jouw: kan ik een 20A esc gebruiken ? dan heb ik extra ruimte voor onderdelen en gewicht verminderd. Ben een leek met de electronica..batterij is dan wel 850mah maar toch 11,1V. Kan dat ?
    hk3aug1.jpg
    project HK250GT.... nu nog vliegend krijgen...

    gr
    dave
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Nee.
    Met een 250 motor, misschien. Dacht dat de originele esc al 25 ampere was.
    Jouw motor zal gemiddeld (over de hele vlucht) best binnen die 20 ampere blijven, maar niets is zo leuk als een dikke climbout.. En dan gaat die motor gewoon serieus vermogen vragen.
    Daarna kun je vrij gemakkelijk rook ontwikkeling krijgen.

    Servo's
    Als het goed genoeg is voor een 450, zal dat op een 250 ook goed gaan.
    Enigste uitzondering is de staartservo.
    250 is echt heel kritisch op de staart. Kan zijn dat daar een snellere op moet.
    Maar dat merk je vanzelf ;-)

    Qua toerental, dacht dat de 250 ergens rond de 4000 rpm zat om lekker te vliegen.
    Dat is inderdaad een hele hoop ;-)
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Oh, qua accu,
    1 lipo cel is 4,2 volt volgeladen.
    Een 1 cel lipo is dus 4,2 volt
    2 cel is 8,4 volt
    3 cel is 12,6
    Enzovoorts.

    De grootte van die ene cel is maar net hoe groot ze hem maken.
    1 cel van 4000 mah kan makkelijk.
    Pak er twee, knoop ze aan elkaar, je hebt een 2 cel 4000 mah met volgeladen 8,4 volt.

    Zo kun je dus ook een 3 cel 850 mah maken.
    Let ook op de c waarde van de accu's.
    Die geeft aan hoeveel ampere ze kunnen hebben.
    Dus een 10c accu, 3 cel 850 mah kan hebben: 10x 0,85 (die 850 naar ampere omgerekent) = 8,5 ampere.

    Een 10c accu in een 250 zal het best ff volhouden, maar het zal niet lang duren voor de accu er mee ophoudt.

    Zo is in een 450 15c officieel afdoende
    Maar, wil je een jaar enthousiast doorvliegen, zul je eerder 35c of meer moeten hebben.
    Als een accu slijt, gaat de c waarde omlaag.
     
  9. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    dank voor de info.. dat van die 20A ESC zit zo: Ik zat te zoeken naar 250 esc en motor, en zo zag ik een KDS 20A, en volgens mij zat daar de motor bij, die ook standaard ook op de KDS450 zit. De 450 heeft een 40A ESC.
    Dus ik dacht, omdat de 250 een stuk lichter is kan hij op een kleinere ESC, dan is heli lichter, meer ruimte voor bedrading, en heb dat eigenlijk afgeleid van onderdelen die ze verkopen voor die kds250. Ik heb 'm besteld, maar ga wel eerst proberen hoe dat met die grotere ESC gaat.

    mvg
    dave
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    interessante verhalen !

    ik ga dat draadje volgen,

    idd aandacht op de start servo,
    die heeft natuurlijk nu met een sterkere motor nog meer te doen,
    en de start servo is stok al (bijna) te klein.

    suc6 verder,
    Uwe
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Lijkt me vrij ernstig sterk dat ze bij kds dezelfde motor verkopen voor de 450 en 250

    De 250 motor is normaal 50% kleiner..
    Dus, of de 450 zit dan met een veel te kleine motor die uitfikt. Of de 250 zit met een te zware motor.
    Daarnaast zijn alle 450 motoren ongeveer dezelfde buitenmaat, en jij hebt moeten dremelen om hem erin te krijgen.

    Zegt ook voldoende denk ik

    Die regelaar, gemiddeld zul je niet zoveel meer stroom trekken met deze motor.
    ALS je hetzelfde vliegt als met een 250 motor.
    De 450 motor kan veeeeel meer hebben... Kakt veel minder in, dus kun je ook veel meer de sporen geven.

    In de praktijk zul je dan ook wat meer amperes gaan verstoken

    Maar, ook de pieken zullen vele malen hoger zijn.
    Ff een climbout.. Kan opeens veel meer ampere trekken dan de regelaar aan kan.
    Dat kan wel eventjes. Maar niet te vaak, niet te lang.
    En wat is te vaak, wat is te lang...

    Meten.. Enigste uitweg.
    Zit je binnen de 20, kun je die regelaar erop plakken.

    Ga je niet meten, houdt dan die grote erop.
    Beter. Scheelt magische rook
     
  12. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Dank voor de info !!!
    Ik hou die grote esc er maar op dan, of misschien later een kleinere motor kopen.
    Ik zie op bekende 250 heli's altijd een 250 motor. Maar omdat ik zelf 2x een KDS450SV heb(echte topheli's) zat ik te kijken bij de KDS250 die niet meer verkocht wordt. Bij de onderdelen zie ik als motor altijd de motor die standaard op de 450 zit, maar heb nu net pas eindelijk zo'n kds250 gezien met canopy eraf....die motor is inderdaad veel kleiner.
    Dit is ook echt weer een leerproject voor me. Ik dacht...nu weet ik het wel, maar al doende zie ik de moeilijkheden van deze HK250. Alleen al het afstellen van de bladen....dat vind ik erg lastig gaan, want het beweegt wat mee. Ook die staartbladen die eraf vlogen.....als ik buiten ga proberen, zorg ik dat ik veilig ga staan. Maar ik zou het echt een super overwinning vinden, als ik dat ding kan laten vliegen.
    later meer,

    hier m'n vliegende heli's, in die gele had ik vorige week een align dominator motor gedaan, met uitgeboorde 13t pinion (van standaardmotor), maar de 15t passend is onderweg.Ook nieuwe staartstuk, mainshaft, achterservo, alle links vervangen, flybar en mainblades. Hij vliegt prachtig , maar moet nu mijn toeren erg hoog houden.0-85-85-85-85 als thr curve om rustig te vliegen.Op de swash ds410 en achter standaard N590. De Trex is 2 weken oud, vliegt mooi en lekker, maar moet er nog vertrouwen in krijgen. Die rechter is mijn eerste 450 (jan 2016). Gekocht bij dealer, RTF, en er 3 metal servo's bij gekocht, die ik er vorige maand op heb gezet(N290). De heli is echt heel erg mooi en vliegt heel erg lekker. Maar ik ben er zuinig op, en doe er geen rare dingen mee. Die gele 2e hands gekocht in april om meer te leren, Heb tot 2 keer toe, eindigend met crash, de heli weten om te draaien....helaas ben ik er nog niet aan toe...maar er komt een dag...
    dave 1aug4.jpg
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    An sich moet iedere heli zonder verrassingen kunnen vliegen...

    Voor je 250
    als je zoveel speling hebt dat het lastig wordt om je bladhoeken af te stellen, heb je echt teveel speling.
    Volg hem.
    Bladhouders willen zijdelings wel eens speling hebben. Hoort niet.. Mag maar heel weinig zijn.
    Swash. Binnen ring en buitenring willen wel eens speling krijgen.

    Heel belangrijk.
    Servo's. Als je servo al 1 mm speling heeft, doet dat het hele systeem natuurlijk geen goed.
    Toch gebeurt dat nog best veel.

    Maar.
    Zoek de speling. Weet waar het zit, vandaar kun je verder met wat er aan te doen is.

    Onderschat het nut van goede servo's niet trouwens...
    Servo's slijten, en houden er ook mee op na een bepaalde levensduur.
    De tandwielen ontwikkelen natuurlijk ook speling
    En de potmeters ontwikkelen ook nog wel eens dode hoeken...

    Vanwege al die dingen, kun je in een heli eigenlijk nooit meerdere lichtingen servo's op de swash zetten..
    Al zijn het 3 dezelfde.. Is er 1 ouder, meer of minder gebruikt, kan dat exact zijn waarom je heli niet lekker wil vliegen of vaak crasht.
    Hoeft lang niet altijd problemen te geven.. Maar kan..


    Speling is wel een zekerheidje dat het problemen geeft..
     
  14. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Gisteren de batterijen binnen en gelijk laden. De staart nog eens nagekeken...toch niet goed vast te krijgen. Maar....ik had een schroefje(heel klein) in het gaatje achter in de staart geduwd, welke werd tegengehouden door de staartvin. Zodat hij mooi op plek blijft.
    Toen naar buiten. Wauw...gaf mooie hoge toeren en alles bleef vastzitten !. Toen ik omhoog wou en meer ging optoeren. brak mijn staart. Precies waar staart erin ging, met laatste stukje staart nog in staartstuk....jammer, maar het is ook wel slechte kwaliteit blik.....Dus nu even wachten op nieuw staartstuk en staart, van ander merk. Dat was de 1 minuut test...maar had gelukkig ook de kds mee, waar nieuw 15t pinion op zit, op de align dominator motor met align ESC45 A. Beide onderdelen voelen nu lekker warm na het vliegen, met de 13t : koude ESC en warmere motor.
    De HK gaat weer even in de wacht....maar binnenkort meer.
    mmmnogood.jpg
     
  15. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    voor het bestellen....heb nog oude staart van esky heli, is wat dunner, maar sterker materiaal. Deze even passend gemaakt en op bevestigingsstukken wat tape, zodat onderdelen wat vast kunnen worden gezet. oude staart is heel dun blik.
    20160806_112242[1].jpg


    .voorlopig eindresultaat...hopelijk zit alles genoeg vast.....
    20160806_132647[1].jpg

    so far...
     
  16. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    HK250.... oooh jee, ooh jee. de herinnerigen komen weer op :(

    Stuite tegen een aantal van jou problemen. heb zelfs 2 HK kitjes en een CopterX250 gehad. Uit alle onderdelen kon ik nog geen fatsoenlijke heli combineren. Te zwak materiaal, te veel speling overal, asjes niet recht of net iets te dun, slechte kogellagers.... en dat staartje... OOOOH die staartrotor! :frustie:
    Zoooo moeilijk zonder vibraties te krijgen. Op een geven moment 2mm metaalboortjes als staartasje gebruikt... die zijn tenminste recht. Rotorkop is prullenbak. Align DFC upgrade head gekocht.... die is wel heel netjes hoor! Geen slop en geen vibraties meer. Heeft even heel lekker gevlogen, leuk ding hoor!... tot de eerste crash waar de staart aan gort ging. Nooit meer de motivatie kunnen vinden nieuwe staartdelen in te kopen en het allemaal weer vibratievrij op te bouwen.

    Ik hoop echt dat jij meer plezier van het model gaat hebben.


    Ik ben er nog over aan het denken de 250 nieuw leven in te blazen met een DDVP staartje. (Direct drive, variabele pitch: ofwel brusless motor direct op de as in plaats van TT of aandrijfriem)
    Heb vandaag mijn Trex450 met dat systeem ingevlogen en ben erg onder de indruk van de prestaties en hoe soepel het loopt.

    Als ik een licht staartrotorje kan vinden van een fatsoenlijk merk die een 2,5 of 3mm as gebruikt is het wellicht voor mij de moeite waard hem weer op te bouwen.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Een staartmotor op de staart lijkt mij wat meer nadelen als voordelen geven..
    Zeker aangezien het originele systeem hetzelfde doet: de rotor van toeren voorzien..

    Voordeel, in mijn optiek:
    - onafhankelijk van de hoofdmotor vermogen kunnen geven
    - ander toerental kunnen geven

    Nadelen:
    - extra esc. Opletten op tweede bec! Kan niet samen
    - zwaar.. Meeste heli's zijn zowieso al staartlastig, laat staan met een extra motor aan de achterkant.
    - hou je de torque tube, zet je de motor in het frame.. Heb je nog steeds de nadelen van de torque tube, met de extra esc en motor.

    En.. De hoofdmotor met de aandrijving doet dit ook al..
    Grote verbeteringen in de staart kun je meestal makkelijker krijgen door een goede servo te gebruiken, en speling eruit te halen..
     
  18. boy_named_zoen

    boy_named_zoen

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    104
    Locatie:
    heerenveen
    Heb zelf een copterX 250 se gehad. Hij heeft voor mij nooit lekker gevlogen en staart was bijna niet strak te krijgen.
    Heb hem afgelopen jaar verkocht nadat 1 van de jongens van de helischool hem redelijk vliegbaar heeft gemaakt.
    Ik heb nu als kleine heli naast de 450 een mcpx bl gekocht. Die vliegt heerlijk en ik kan er makkelijk mee in de buurt vliegen.
    Mocht ik ooit weer voor een 250 klasse gaan dan word het er waarschijnlijk eentje van eflite een 230 of de nieuwe 250 van blade.
    Succes met je project in ieder geval.

    Mvg

    Michel
     
  19. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Probleem met deze klasse is simpelweg de rotatiesnelheid. Staartje zal al gouw op 17.000 rpm draaien met een headspeed van 4000rpm. wil je lekker 3d'en zal 4500rpm al prettiger zijn.
    Met een zwak 2mm asje en die minilagertjes samen met de slechte toleranties de gehanteerd worden in de RC wereld is het een recept voor ellende. Het hoeft maar een klein beetje scheef of ongebalanceerd te zijn en zo'n ding spat uit elkaar als er niet op tijd ingrijpt. Door extra tandwielen en TT of aandrijfriempjes toe te voegen die op dezelfde snelheid draaien geeft alleen maar meer kans op ellende.

    Een extra motor toevoegen op de staart is natuurlijk zwaar, maar niet direct een extra vibratiebron. Ze zijn erg robuust gebouwd en voor de staart draait hij op minder dan 1/2 van de hoofdmotor. Zo'n motortje is vrij gemakkelijk te balanceren indien nodig. Een dikkere staart-as geeft veel meer overlevingskans bij kleine ongelukjes, en lagers in dat formaat kunnen meer hebben.
    Iets zwaardere accu + accu meer naar voren helpt al veel, maar op dit kleine model zal de neus echt wel een stukje naar voren verlengd moeten worden.

    Ben eens gaan zoeken: Oxy3 staartrotor er stuurdelen zou al gouw over de E45,- gaan. Nog 20 er bij voor ESC en kleine BL motor.
    Ga ik nog eens over nadenken dan maar, Nu even niets inkopen. :D
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2016
  20. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    De heli is van de grond geweest !!! Wel spinde hij als een gek, en heb de rod wat ingekort waardoor het beter ging. Toen de spin er bijna uit was, begon de staartstuk weer los te zitten (kon wat draaien). Dus daar nog wat op verzinnen. Maar het gaat mogelijk worden zie ik.....wauw...dit project is wel wat anders als kant en klaar.... Het wordt zeker geen 3d heli...gaat er mij om .dat hij straks kan vliegen. En dat het een stuk bocht is, dat is wel duidelijk. De esc en motor en batterij hebben goede temperatuur na het getest. Ik hoop dat ik de staartstuk goed kan vastzetten....dan kan de staart worden afgesteld tijdens proef vluchtjes.
    meer volgt,
    dave
     
    rutger.hugen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina