Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Mooie imitatie
    Knap gedaan
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat heb je héél netjes gedaan, Sake!

    Ben heel benieuwd wat je nu gaat meten qua temperatuur tijdens de vlucht, en of je merkbaar verschil hebt qua carburatie...

    Ik hou me aanbevolen voor minimaal zo'n spruitstukje....
     
  3. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Ik ook ;-)
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie minimaal het voordeel van betere luchtstroom over de cylinder (geen "schaduw" van de carburateur), geen spitback die op de cylinderkop een oliefilm achterlaat (betere warmteoverdracht), een betere warmte-isolatie van de carb (twee isolators in plaats van één, met een stukje pijp er tussen wat door de brandstof gekoeld wordt), en de mogelijkheid om een luchtfilter te plaatsen.

    Het zal vast wel een beetje vermogen kosten, maar de motor heeft toch méér dan ik nodig heb....
     
  5. rcpilot

    rcpilot

    Lid geworden:
    27 dec 2004
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Leuk gedaan, ben benieuwd of dit veel zal uitmaken.
    Had laatst op een Amerikaans forum een ombouw van een OS 50 hyper gezien met ook zo'n soort bocht erop en dan ook nog een Walbro carb gemonteerd.

    In tussentijd een paar liter benzine verstookt van de week met de trex.
    Temp bleef zelfs onder de 110 graden, motor loopt als een zonnetje.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Paar liter? dan heb je serieus doorgevlogen.... voor mij is 2 liter (minimum voor "een paar") al ruim 2,5 uur vliegen....

    Jij hebt verbazend lage temperaturen.... waar meet je en hoe meet je?
     
  7. rcpilot

    rcpilot

    Lid geworden:
    27 dec 2004
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Had nog vakantie, dus aardig doorgevlogen, motor staat nog wel wat rijk afgesteld.

    Tempsensor van Futaba zit tussen de ribben onder de kop, was te zien op 1 van de foto's
    Via telemetrie op mijn zender afgelezen.

    Waaide aardig hier aan de kust, hielp waarschijnlijk ook mee aan de lagere temp.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmmm... da's exact dezelfde plek waar Johan, Sake en ik alledrie rond de 150 graden meten...

    Apart?
     
  9. rcpilot

    rcpilot

    Lid geworden:
    27 dec 2004
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Temp is naar beneden gegaan nadat ik die v2 kop en dat grote extra koelelement onderop gemonteerd had, daarvoor ging hij ook weleens naar de 160 graden.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh? Wauw... dan ga ik zodra ik thuis ben, RAP die kop monteren....

    Als ik het goed zie op de foto's, heb jij dat grote element onder aan de kop gehangen, toch?
     
  11. rcpilot

    rcpilot

    Lid geworden:
    27 dec 2004
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Dat grote element zit vast gemaakt aan de alu plaat tussen uitlaat en cilinder.
    Zit wel onder kop, raakt bijna.

    Is een koelelement van een atx voeding, heb hiervan ook stukken gebruikt aan beide motorsteunen.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, OK....
     
  13. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Het eerste begin is er al. Spruitstuk 3.jpg
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ziet er goed uit, zeg maar wat dat kosten moet....
     
  15. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Goed bezig
    Ik hoor het wel wat de bedrage moet zijn
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen, voor het eerst sinds ik eind Juli weer naar zee moest, vandaag de TZ met peutstokertje weer in de lucht gehad....

    Wat blijft het toch een verukkelijk dingetje: één keer tanken, en de hele middag tussen het lessen en mensen helpen door, effe snel 5 a 10 minuten rondknorren. En geen slag verkeerd....

    De haakse carburateuraansluitingen hebben wat vertraging opgelopen geloof ik, maar op dit moment is dat nog niet een groot probleem.
    Wel heb ik Sake zijn motor er mee zien lopen, en de carb blijft letterlijk IJSkoud.... Ik zie daar wel heil in....
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag een schrikmomentje: Motor op ongeveer 10 meter hoogte tijdens een volgas klim zonder enige waarschuwing uit. Leek wel of de ontsteking uitviel of zo, zo plotseling...:weetnie:
    Doordat ik op dat moment vol gas klom en sowiso al niet heel veel toeren draai om mee te beginnen, was ik heel snel de rotortoeren kwijt. Had dus weinig keus: "stick in de buik" en hopen dat hij nog een haartje toeren oppikt. Tot mijn verbazing deed hij dat, en hoewel de heli nog wel met een redelijke plof neerkwam, kon ik de ergste snelheid er uit halen en belangrijker, de heli vlak houden. Ging precies goed, helemaal geen schade, zelfs geen grasvlekken op de rotorbladen (wel bruine vlekken in de onderbroek uiteraard):worship:

    Stinkende mazzel: hij bleek op de rand van een slootwal neergekomen te zijn. Halve meter verder weg, en hij was draaiend in een smalle sloot terecht gekomen, zou me minimaal een set rotorbladen gekost hebben....

    Had verwacht dat een vuile bougie de oorzaak zou zijn, maar hij startte gewoon, en heb daarna nog 20 minuten gevlogen.
    Wat het geweest is weet ik niet en dat zit me wat dwars. Vanmiddag mischien maar even de kop lichten (mooie gelegenheid om te wisselen met de Mk II kop).

    Gek genoeg, verder geen klap verkeerd. :confused:
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2016
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ook niet zo gek dat hij afsloeg:

    IMG_2831.JPG

    IMG_2836.JPG
    Eigenlijk eerder vreemd dat hij daar nog weer mee startte...

    Borsteltje er over en hij kan weer een seizoenetje verder....
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    grappig..
    Laatst bij mij de bougie eruit gehaald, bleek ook wat kool op te zitten..

    wel bijzonder dat ie spontaan stopt, maar toch start met zo'n bonk rommel..
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    gebruik je nog steeds dat Castrool oil ?
     

Deel Deze Pagina