Bouw van de Humarock Baby VX-107 'Step 'n Up'

Discussie in 'Speedboten' gestart door Lex Verkuijl, 14 aug 2016.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Allemaal

    Ik ben de laatste tijd niet zo aktief op het forum geweest, maar wil weer wat schrijven. Ik ben al een tijdje aktief in de Duitse 152VO klasse (www.152VO.de) , houtbouw speedboten aangedreven door een buitenboordmotor, alles zoveel mogelijk schaalbouw. Inmiddels heb ik daarvoor een Foo Ling, Baby Bullet (beide platbodem monohulls) en een Jupiter (Roundnose driepunter) gebouwd. Dat zijn boten uit de kleinere VO serie die tussen de 45 en 55 km/h lopen, nu wil ik er één bouwen in de grotere VX klasse en hoop daarmee de 60 km/h grens te gaan doorbreken. Deze moet het gaan worden, een Humaroch baby naar ontwerp van Robert S. Boles:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het idee voor dit type heb ik van Wim Koelman die de tekeningen in het blad MotorBoating van februarie 1932 gevonden heeft. Ik was meteen verkocht door de lijn in de romp, en het feit dat het een steped hull is, dat type heb ik nog niet.

    Het eerste klusje is de tekeningen omzetten in spantentekeningen in de juiste schaal. Daarvoor heb ik een vectortekenprogramma gebruikt (InkScape). Met de tekening als achtergrond zijn de spanten getekend.

    [​IMG]

    Ik wil de romp bouwen in Mahonie, aangevuld met 1,2 tot 1,5mm triplex voor de bodem en boeg. Ook de buitenboordmotor wordt zelfbouw.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2016
    dakar 4x4 vindt dit leuk.
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Alle spanten zijn gezaagd, boegspanten
    [​IMG]

    en de overigen voor het achterschip
    [​IMG]

    Daarna zijn de spanten op de bouwplank geplaatst
    [​IMG]
     
  3. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Mooi hoor:worship::yes:

    Laat je de spanten zagen ?, of doe je het zelf ? , lijkt me iets met een laser ?:weetnie:
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Nee, geen freeswerk, maar nog gewoon 'analoog' gezaagd met de figuurzaag machine, en een vijltje door de uitsparingen voor de stringers.
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    De eerste stringers zitten tegen de spanten.

    [​IMG]

    Ondertussen de buitenboordmotor. Die maak ik zelf uit tweezijdig koper printplaat met een gebogen messingbuis voor de geleiding van de flexas. Een aluminium koppelinghuis dient als basis, en bevestiging voor de outrunner. Wat materiaal ingekocht:

    [​IMG]

    De naaf met lagers en asstomp

    [​IMG]

    De basis; koppelingshuis met buis en schroefas naaf.

    [​IMG]

    Als vergelijk naast de buitenboordmotor aan de Driepunter:

    [​IMG]

    Beetje groter, is ook voor een grotere boot (Daarom ook een 35mm outrunner ipv 28mm). De flexas laat ik in een +- 60 graden radius lopen ipv de gebruikelijke 90 graden. Daardoor is de belasting op de as straks lager en loopt hij met minder weerstand.
     
  6. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Heel leuk project, ga ik zeker volgen :)
     
  7. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    mooi werk zeg , en geduld !:thumbsup:
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg mooi, maar wat een werk die spantjes ( :) had ik toch bij RBC laten uitfrezen wss). De step (rompvorm) zal zeker ervoor zorgen dat hoge snelheden tot de mogelijkheden behoren, verwacht ik. Wel slim ontwerp om gewoon een flex onder een minder scherpe hoek te gebruiken. Scheelt toch weer de nodige weerstand (== extra voorwaartse energie).
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2016
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Mooie boot Lex, leuk dat je het bouwverslag hier deelt. Eigenbouw blijft wat mij betreft het mooist! Ik volg binnenkort ook met een project hier :)
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Alle stringers zitten op de spanten ....

    [​IMG]

    .... en geschuurd, klaar voor de beplanking.

    [​IMG]

    Ook de buitenboordmotor gaat goed. Plaatjes dubbelzijdig koper printplaat er tegenaan gesoldeerd als versteviging, en zo komt er wat vorm in.

    [​IMG]

    Verdere delen voor de ophanging aan de spiegel

    [​IMG]

    Koppelingshuis met epoxy en glasvezeldoek verlijmd, en de cavitatieplaat met propsaver zit er op.

    [​IMG]
     
  11. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Fraai soldeerwerk zeg , doe je dat met een vlam of bout ?

    Het blijft mij vreemd een nagenoeg platte bodem en dat het ook nog hard kan gaan.

    Mooi project :)
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Step == nagenoeg platte bodem ? Die step gaat enorm veel zuiging tegen, vandaar dat het een snel bootje kan worden. Mooi werk die handgemaakte outboard. Hardsolderen lijkt me gezien de hoge temperaturen nabij (kogel-)lagers geen optie, correct?
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Het solderen is met vlam gedaan en zachtsoldeer. Her en der is het echter toch al wel te heet geworden en heeft de koperlaag losgelaten, maar dat is telkens maar op stukjes van zeg 5mm. Het geheel voelt stevig genoeg aan, en krijgt later nog een verlijmde 'opdikking' van aluminium en/of kunststof om de staart mooi in profiel te kunnen maken. Moet stevig genoeg worden denk ik.
     
  14. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    @ Eric , ik bedoel over anders natuurlijk, de step had ik gezien id.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    De buitenboordmotor ligt momenteel even op de plank, in afwachting van definitieve vormgeving. ik weet nog niet zeker wat voor motor ik er van ga maken ...

    Dan weer verder met de romp. De eerste zijbeplating zit er tegenaan. Dit is 1,2mm dik Mahoniefineer. Kost behoorlijk wat moeite om dat zowel rond als bol te verlijmen. je moet zorgen om daarvoor een dag uit te kiezen dat er geen was gedraaid wordt ...

    [​IMG]

    De boeg was het ergste:

    [​IMG]

    Een paar hulplatjes moeten ervoor zorgen dat de stringers in vorm blijven tijdens het drogen van de lijm.

    [​IMG]

    Na het drogen van de lijm zijn de zijkanten pas geschuurd, en is de bodem aan de beurt. Dat liep lekker vlot, zo vlot dat ik tussentijds vergeten ben foto's te maken...

    De achterkant is uit twee stukken gemaakt, plus twee strips voor de Non Trip Chines (die schuine strookjes die ervoor moeten zorgen dat de romp in bochten niet in het water 'grijpt', en daardoor flipt)

    [​IMG]

    De boeg is uit meerdere stroken opgebouwd, anders kon de concave vorm niet goed erin gebracht worden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2016
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Wow, 1,2mm Mahonie, da's pittig. Vezelige structuur als ik me goed herinner. Zou een dunnere kwaliteit ook kunnen volstaan?
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Inmiddels is de romp van de bouwplank los gezaagd, de kuip is gebeitst, en de dekstringers zijn geplaatst.

    [​IMG]

    En alles vlak geschuurd, klaar voor het dek.

    [​IMG]

    Maar voor dat dat kan gebeuren moest ik nog een toegangsluik in het voordek hebben. Daarvoor heb ik wat hulpspantjes gemaakt die uiteindelijke het luik vormen. Daarna kon het luik uit het dek gezaagd worden, en behoud het de bolle vorm.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens vast een 'techniekframe' gemaakt. Deze nu eens op de gebruikelijke wijze met de stuurschijf vlakliggend voor in het vak, maar deze verticaal pal achter het schot. Daarmee spaar je ruimte, en is de RC ruimte veel makkelijker toegankelijk omdat er geen stuurlijnen dwars doorheen lopen.

    [​IMG]

    Links van de servo komt de ontvanger, rechts de regelaar.
     
  18. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Mooi en snel gebouwd!
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Aan de spiegel zijn knietjes ter versteviging gemaakt. Daartoe heb ik drie lagen Mahonie kruislings verlijmd, en toen uitgezaagd. Homemade Mahonie triplex...

    [​IMG]

    Even proefpassen met de RC componenten en lijnsturing naar de buitenboordmotor

    [​IMG]

    Wat poolnoodle in de boeg voor het geval dat ...

    [​IMG]

    ... waarna de boeg dicht kon

    [​IMG]

    [​IMG]

    De boeg is driedimentionaal bol, dus heb ik dit met smalle stroken gedaan die telkens op maat geschuurd zijn.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Tegelijkertijd met de bouw van de romp loopt eigenlijk nog een tweede project. De eigenbouw buitenboordmotor wil ik voorzien van een passende kap. Of eigenlijk een motor-dummy, want in de dertiger jaren waren de motoren nog kaal zonder kap. Ik heb het in mijn hoofd gekregen dat het er deze moet worden, een Class F Evinrude 4-60.

    [​IMG]
    Dit is een viercilinder tweetakt met 60 Cubic Inch inhoud, vandaar de typeaanduiding 4-60. Deze motor leverde zo'n vijftig pk, en was in die tijd één van de krachtigste motoren verkrijgbaar.

    Qua kleurstelling en uitvoering moet het zoals deze worden, maar zonder de megafoon uitlaten, die kwamen pas later.

    [​IMG]

    Maar hoe dit nu te bouwen? Via 152VO ben ik in contact gekomen met Marc Suter in Amerika die een museum heeft, vol met dit soort klassieke buitenboordmotoren. Ook de bovenstaande heeft hij in zijn collectie. Marc blijkt zeer behulpzaam, en in no time heb ik een hele verzameling foto's de motor.

    Dit in het oude vertrouwde handwerk gaan maken zal echter een hele klus worden, ik wil hem namelijk zo gedetailleerd mogelijk hebben. Daarom grijp ik naar de moderne techniek: 3D CAD tekenen en 3D printen. Voor mij een nieuwe techniek, ben benieuwd hoe dat zal gaan. De eerste ontwerpen van de cilinderkoppen zijn er al.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit moet hem al zo'n beetje worden. Voor het idee, afmeting is 39 x 29 x 9 mm. Mooi om op deze manier onderdelen te 'bouwen', maar wel even wennen. Hierboven is de vierde of vijfde poging ... Van hier uit wil ik naar binnen werken, nu dus de cilinders zelf.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2016

Deel Deze Pagina