Hellup, voedingskabel in aandrijving gekomen!

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Jasper1978, 16 aug 2016.

  1. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Hey allemaal,

    Ik heb zegmaar een probleempje....grrrr.
    Ik rij een Kyosho DBX VE en heb hem meegenomen op vakantie met het idee hier het park even onveilig te maken.
    Na twee keer op en neer stopte de Kyosho er mee, schokte nog wat, maar meer was het niet.
    Kap verwijderd en wat zag ik.....een voedingskabel, lopend van de esc naar de motor, zat klem in de pinion!!
    Mooi ruk dus, maar nu....
    Heb getracht de kern (losse draadjes) een beetje in elkaar te vlechten, maar het resultaat is dat de Kyosho blijft schokken. Waarschijnlijk soort van sluiting in de draad.
    image.jpeg image.jpeg

    Mijn vragen aan jullie:

    Moet ik nu de gehele esc vervangen of kan ik ook een losse kabel krijgen?
    Zien jullie een mogelijkheid om een noodreparatie te doen zodat ik toch nog wat kan knallen tijdens de vakantie?
    Btw de esc is een Team Orion Vortex R10

    Thanks alvast!
     
  2. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    gewoon het slechte stuk draad afknippen en dan nieuwe goudstekker halen en krimpkous eroverheen en klaar

    of het slechte stuk afknippen en dan de draden weer aanelkaar solderen en dan krimpkous eroverheen en klaar

    maar als dat ding garantie heb kun je hem beter terugbrengen denk ik
    en als je dat gedaan heb zou ik de draden ergens anders doen dat ze nooit meer met de pinion in contact kunnen komen
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als de draad vrij hangt van alle andere delen en de motor draait niet goed meer zal er toch meer aan de hand zijn.

    Maar inderdaad, de draad is los te solderen van de regelaar en er kan zo een andere draad op gezet worden.
     
  4. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Sluiting gehad, stinkt de regelaar ook?
     
  5. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Thx voor de replies!
    Gewoon lossolderen lijkt de meest voor de hand liggende optie. Is zo'n kabel los te koop met de stekker er aan?
    Ik ruik niet geks aan de regelaar (briljante zin :) ), hij lijkt eerst wat te stotteren en dan ineens gaat ie weer.
    Zou dat een probleem met de regelaar kunnen zijn dan?

    Btw...Garantie heb ik niet want ik heb hem overgenomen van iemand.
     
  6. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Bijna zijn er geen komplete kabels te koop met stekker of bus eraan , je zal zelf de juiste stekkers moeten kopen ,de juiste draad met de juiste awg(draaddiameter) .
    Hou er rekening mee dat als je zelf gaat solderen dat je een goede slodeerbout moet hebben om alles te solderen cq los te halen , denk aan 50Watt > .

    Als je de draad hebt vervangen , kan je kijken of het euvel verholpen is , zoniet zal je het eerste bij de ESC moeten gaan kijken ..., suc6
     
  7. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Thanks Rob,

    Dat wordt dus niet meer rijden deze vakantie :(
    Zojuist nog even de kabel provisorisch met een pleister (niks anders voorhanden hehehe) aan elkaar gemaakt waarna de pleister al snel te heet werd en begon te schroeien.
    Bij het rijden viel me op dat wanneer ik de auto rollend hield, hij niet stotterde. Alleen bij rijden vanuit stilstand staat hij enige tijd te stotteren, kan dat duiden op een defecte esc?

    Ik ga de bus bewaren (lossolderen) en op pad voor de juiste kabel, dan nog even kijken of ik de kabel op de esc laat zitten en van daaruit verder werk of dat ik de kabel van de esc af soldeer.
     
  8. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Je kan bv kijken voor kabel en bussen bij Hobbyking , niet duur , maar daar heb je nu niks aan .

    Wat je nog kan doen als noodoplossing is: Als er ergens een stukje kabel voor huis tuin en keuken gebruik ligt kan je daarmee ook wat provisorisch maken , strip de kabel zodat het koperdraad zichtbaar wordt , denk aan bv 10 cm lengte ,"vlecht" daarmee de kapotte kabel aan elkaar en neem een stukje plakband of tape en wikkel dat er een aantal keren om heen .

    Stotteren is waarschijnlijk "cogging" , het stotteren bij laag toerental of vanaf 0 toeren naar .....
    Kan een instelling zijn van de esc, kan een probleem van de esc zijn nadat de kabel kapot is gegaan....

    suc6
     
  9. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Ja ik ga morgen hier naar het animatieteam, die hebben ook een knutselochtend dus met een batje mazzel een soldeerbout :)
    Zit nu nog even goed naar alles te kijken, valt het me ineens op dat de kabels ook gek zitten. De gele bus zit aan de blauwe stekker, en de gele stekker aan de blauwe bus (zie foto). Zo heb ik hem overgenomen en alles werkte prima, wel gek...
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Als je op een park zit: naar de technische dienst gaan. Ik heb vorig jaar op vakantie losgekomen stekkers van mijn heli zo kunnen repareren. Weliswaar met een soldeerpistool, maar het werkte wel. Of anders naar de plaatselijke electroboer toe. Die heeft vaak ook wel wat Iiggen.

    Succes!
     
  11. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    daar zou ik me geen drukte om maken , kan zijn dat de draairichting van de motor niet goed was , bv gasgeven op de zender is achteruit rijden van de auto , twee motor draden omwisselen lost dit op ....(of servo reverse op de zender)

    BTW , laat de draden van de aansluiting accu van de esc ook anders lopen, deze zitten ook dicht bij de spur/pinion..
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2016
  12. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Nou heb wat zitten pielen, maar volgens mij is toch echt de esc naar de maan.
    Heb de kapotte delen kabel weggeknipt, nieuwe delen aan elkaar en dat zit top. Echter reageert de esc nergens meer op. Heb fabrieksinstellingen terug gezet, alles geprobeerd, maar geen sjoege.
    Komt ook een soort van brom/piep uit, klinkt niet echt lekker, heeft ie ook nooit gedaan :(
    Toch maar zoeken naar een nieuw setje vrees ik....
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    En voorheen deed ie het met in elkaar gedraaide draden wel? Is je accu misschien intussen leeg-geprobeerd?
     
  14. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Hij heeft het even gedaan, deed een proefritje, bemerkte toen al dat het vermogen weg was. Hij kwam niet voorruit en toen stopte hij volledig.
    Nieuwe lipo er aan gehangen en helemaal niks meer.
    Ik zie dat de pinion een beetje staat te schokken (minimaal), maar meer ook niet.
     
    pietjeekes vindt dit leuk.
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Inmiddels weer thuis en een nieuwe regelaar en kabels geïnstalleerd en hij rijdt weer als een malle :)
    Heb denk toch door de sluiting de regelaar om zeep geholpen.
    Heb meteen de kabels wat verlengd en niet meer zo dicht langs de spur en pinion laten lopen, lang leve tie-wraps hahahaha!

    Anyways, Thanks voor alle reacties!
     
  17. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Mooi man, dat alles weer werkt , goed om te lezen dat je even de tijd hebt genomen voor de oplossing en deze te delen !:thumbsup:

    veel rijplezier ....:yes:
     
  18. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Aan de late kant, maar ik heb de connectors naar mijn motor wel eens slecht gesoldeerd waardoor de motor ook ging stotteren en hij erg warm werd.
    Nadat ik ze goed gesoldeerd had was het over, dus misschien kwam het omdat het contact niet helemaal goed was?

    Maar mooi dat hij het weer doet, en inderdaad, bedankt voor het melden van de oplossing!
     

Deel Deze Pagina