Voltage onder belasting

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bassman, 2 okt 2016.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb een frsky taranis en gebruik in mijn modellen de lipo sensor die alle
    voltages van het pakket doorgeeft aan de zender.
    Ik heb ingesteld dat ik een melding krijg als het voltage van de laagste cel 3,65 volt is.
    Als ik al een tijdje gevlogen heb en dan ineens volgas ga vliegen schiet deze onder de 3,65 volt zodat ik
    een melding krijg. Als ik dan weer verder vlieg met half gas dan stijgt het voltage uiteraard weer.
    Hoeveel kan ik nu als veilige marge aanhouden bij volle belasting zodat het de lipo niet beschadigd?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat hangt helemaal af van de accu, vooral de C rating. Daarnaast ook van de dikte van de kabel van de accu naar de ESC.
    Voor de meeste accu's geldt dat een cel spanning van 3V per cel gemeten op de cel nog veilig is voor de cel. Het probleem is dat de weerstand van de kabels ook mee speelt zodat de spanning die bij de ESC aankomt lager zal zijn. Hoe meer stroom de motor trekt des te lager de spanning bij de ESC zal zijn. Bij echte hoge stromen zou je de afslagspanning wel op 2,9 of zelfs 2,8V kunnen zetten.
    Als je dat doet zit je wel op het randje, normaal gesproken zou ik dat niet doen. Meestal trekken de motoren in onze modellen ook niet zoveel stroom dat dit nodig zal zijn.
    Wat ik je aanraad is om een spanning van minimaal 3,3V aan te houden. Trekt je motor minder stroom dan, laten we zeggen, 25A dan zou ik zelfs niet lager gaan dan 3,5V. Vooropgesteld natuurlijk dat je accu die stroom ook makkelijk kan leveren. Als je een 1000mAh accu hebt en die kan maximaal 25C leveren dan zal 3,5V al vrij hoog kunnen blijken te zijn. Toch moet je daar niet te dramatisch over denken, heel veel accu's die nu op de markt zijn kunnen op hun sloffen 30C en meer aan. Zelfs 50C is niet echt bijzonder meer. Aan de andere kant is 25A uit een 1000mAh accu eigenlijk geen realistische waarde. De accu zal binnen 2 minuten leeg zijn en dan misschien wel rode wangetjes hebben van de inspanning.
    Succes.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ernst,
    In dit geval speelt de weerstand van de lipo/regelaar kabels geen rol, omdat de lipo sensor direct via de balancer draden de spanning van de cellen meet.

    Bertil,
    Celspanning onder belasting hangt van veel factoren af, zoals je al een beetje gemerkt hebt. De stroom tov de capaciteit (´C´), de leeftijd van de lipo´s, de C-rating, temperatuur etc etc. Best lastig om met een onderspanning een beveliging in te bouwen, ~3.3V/cel geeft een redelijke indicatie maar nogmaals het hangt van veel factoren af.

    Mocht je de beschikking hebben over een stoom-sensor, zou het beter zijn een capaciteitsalarm in te stellen op ~75% van de capaciteit van je lipo´s.
    Kijk bijvoorbeeld hier (vanaf 19:14):



    Groetjes,
    Gerben
     
  4. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Bedankt voor de verhelderende antwoorden
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat wist ik niet maar in dat geval heb je volledig gelijk en speelt de weerstand van de kabels geen rol bij de instelling van het alarm.
    Waar het nog wel een rol speelt is in de spanning waarbij de ESC de motor stopt om de accu tegen te ver ontladen te beschermen. Bij veel regelaars is dat een vaste instelling maar er zijn ook regelaars waarbij je dat, binnen grenzen, kunt instellen.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb het met de heli doorgaans aan het eind van het jaar.
    de heli (trex 450, 3S 2200 mah, 35-50 C) vliegt altijd hetzelfde. verbruik wisselt dus niet.
    Alleen als de accu's wat ouder worden (versleten raken), merk ik dat aan het eind van de timer hij niet zo vlot meer is.
    bij een accu die serieus versleten raakt, moet ik dan een minuut van de tijd af halen.

    dus, zelfde verbruik per minuut... maar met een minuut minder..
    alleen om het voltage acceptabel te houden.
    als hij op een gegeven moment dat ook niet meer trekt, gaan die accu's eruit.
    Tijd voor een nieuwe set.
    Meestal krijg je rond na dat punt met verloop van tijd vanzelf moeite om te balanceren, of om de accu's uberhaupt nog correct te laden.

    Zou ik met diezelfde accu een minder belastend toestel pakken, zou het goed gaan..
    Des te ouder een accu wordt, des te lager de C waarde. Dus gewoon een minder belastende toepassing zoeken ;-)


    Maar inderdaad, je ziet dat het voltage onder belasting dan stevig inzakt, zodat je alarm af gaat.
    ontlast je het toestel, schiet het voltage weer omhoog (omdat de accu het dan wel weer aan kan)
    dus op de grond misschien 4 volt per cel gemeten.. maar toch in de lucht 3,5 volt aantikken.
     
  7. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Het gaat om een parkzone habu met wemotec eco 9 blad. De combi trekt
    volgas ongeveer 55 ampere. De cellen zijn SLS magnum 4000 4s 35c lipo's.....moeten
    dus makkelijk 120 ampere kunnen verdragen.
    Deze moeten met volgas dus op het einde wel 3,5 volt mogen hebben zonder dat het
    schadelijk voor de lipo is?
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ligt aan de staat van de lipo's.
    En merk je eigenlijk vanzelf.
    De originele, ouderwetse technische ondergrens voor een lipo ligt op 2,4 volt per cel. daaronder, en de cel heeft schade. zekerheidje.
    Onder de 2,4 volt pakt de lader hem ook niet meer.
    je mag de afslag best op 3 volt zetten. als je maar in de gaten houdt, dat wanneer je alarm afgaat, je ook meteen je gas dicht gooit. en niet meer teveel open zet.
    Een lipo zakt op het laatst gewoon ontzettend hard in voltage.
    Dus, de lager de afslag, des te meer opletten bij het landen.. niet nog even 3 keer volgas voorbij komen.
    grijpt de regelaar vanzelf in, en dan zit je helemaal zonder motor.

    hoe weet je trouwens dat hij 55 ampere trekt?
    Gemeten, vanuit de regelaar gehaald?
    of is dit een berekend getal?
    indien berekend, het kan makkelijk dat jouw prop in de aanzet (optoeren) veel meer amps trekt.. Ligt een beetje aan de stijfheid van de prop.

    Zoals ik hierboven al aangaf, als een accu ouder wordt, of versleten raakt, zakt de C waarde.
    Als een accu de gevraagde stroom niet kan leveren, zakt het voltage.
    Dus, als op de helft van je normale vliegtijd opeens je alarm af gaat bij een stevige manouvre, kan je accu die stroom dus niet meer leveren.
    Dan staat er nog steeds 35C op de buitenkant van de lipo. maar op een golf gti met 200.000km op de teller staat ook dat hij 200+ pk heeft.
    Dat zakt naarmate het versleten raakt.

    de mah zitten er nog in.
    dus je kunt nog steeds de 80% van 4000 ma's eruit halen.
    maar dan wel een stuk rustiger, omdat ze er gewoon niet meer zo snel uit kunnen..


    Kijk voor de grap ook ff welke cel iedere keer af gaat.
    vaak, als een accu rotter wordt, zal 1 cel zichzelf als problematisch gaan gedragen.
    Dan kun je de afslag een tik later zetten, maar die rotte cel zal dan 2 tellen later alsnog alarm geven.

    ik ga hier trouwens uit van een toestel wat al wat ervaring heeft.. dus al vaak met die accu's en tijd gevlogen heeft.
     
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Zo als eerder al aan gegeven zit je met die waarde helemaal aan de veilige kant.
    Om voor jouw situatie een verstandige waarde te bepalen kan je de onbelaste spanning van de lipo na het vliegen of/en de vlucht duur als indicatie gebruiken om te besluiten de instelling aan te passen.
    Doe dit met kleine stapjes tegelijk en begin met een ander vliegtuig en/of lipos weer opnieuw.
    Met waarden tussen 3V en 3.5V in belaste toestand per cel kan er weinig fout gaan.
    Zo lang je in onbelaste toestand na het vliegen boven de 3.5V per cel blijft is het veilig voor de lipos zo is mijn ervaring.;)
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2016
  10. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Toen de zender aangaf dat ik nog 3,65 volt als laatste voltage had ben ik gaan landen.Het bleek
    volgens de capaciteitsmeter dat er nog 42% in de lipo zat. Kan het zijn dat het voltage bij volle belasting
    dan zo snel onder de 3.65 komt?? Ik had als ik op 80% gas ga vliegen nog wel 1,5 minuut kunnen vliegen.
     
  11. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Lipo tijdens vliegen belasting.

    Aangezien ik met telemetrie vlieg en kan zien hoeveel maH ik verbruikt heb kan ik wel aangeven dat de lipo checker niet echt bruikbaar is om te zien hoe je lipo ervoor staat!
    Met een 5000maH lipo leeg gevlogen 4000maH geeft mijn lipo ckecker 5-10% aan zou 20% moeten zijn.
    Laad ik ze met mijn LIPO lader gaat er inderdaad 4000maH in en geeft deze wel 20% aan.
    Ook kan ik de cell spanning uitlezen en je ziet bij een slechtere lipo de spanning inderdaad naar de 3.3 volt per cell terug vallen onder belasting.
    Ik gebruik de lipo checker in hoofdzaak dan ook om te kijken of de lipo "vol" is.
    Denk ook dat ze aanhouden dat 3.6volt 0% is, echter 4.2 volt is 100 % en in mijn ogen is 3.3 volt 0% (ongeveer he...).
    Enfin iedereen mag zelf kijken hoe hij zijn lipo wil leegvliegen, ikzelf vlieg ze altijd leeg soms zover dat de regelaar de motor afkapt en ik moet landen, de lipo checker geeft dan 0% aan.
    Nieuwe LIPO's vlieg ik de eerste 5 keer leeg tot 50% van de maH LIPO.

    mvg Hans
     
  12. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    de lipo's die ik gebruik zijn nagenoeg nieuw. Ongeveer 5 keer gebruikt beide.....dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij.
     
  13. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    C-waarde lipo

    Helaas geeft de fabrikant een C waarde op die meestal wat te optimistisch is.
    Ik heb de Wayne Gils LIPO checker en kan zodoende de real C-waarde meten van een LIPO.
    Op dit moment zijn de waardes lager en soms veel lager als op de LIPO wordt weer gegeven.
    Gemiddeld genomen zijn de LIPO' s tussen de 15-25 C.
    Een waarde van 65 C heb ik nog niet gemeten.
    Ervaring is wel, dat als de C-waarde hoger is de interne weerstand in de regel lager is.
    Deze bepaald ook de uiteindelijke belastbaarheid van de LIPO.
    Als je EDF vliegt is het zo wie zo een must om goede LIPO' s de hebben.
    En hier zit hem nu de moeilijkheid, welke zijn nu echt goed..
    Daar heb ik niet 123 een antwoord op...duurder ook beter????
    mvg Hans
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zolang C-waarde niet gespecificeerd wordt met b.v. iets van levensduur/cycles, is het een slag in de (marketing)lucht van de verkoper. En kunnen opgaves van verschillende merken amper met elkaar vergeleken worden, enkel door gebruikerservaringen.
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat is inderdaad het grote probleem met C-waardes; een ontbrekende normering. (voor mijn part een DIN of ANSI norm hoe deze waarde te bepalen)
     

Deel Deze Pagina