Kleine race quad bouwen!

Discussie in 'Multicopters' gestart door Marc D, 2 okt 2016.

  1. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    Hallo!

    ik ben opzoek naar een nieuw bouwproject, en dit keer wil ik een kleine race quad gaan bouwen. Op dit moment ben ik de eigenaar van ee F550, een "grote"quad, maar een kleine lijkt mij ook erg tof.

    Nu weet ik dat er een hele hoop varianten zijn. Maar wat is nou echt dé snelste race quad ? Er zijn zoveel soorten .....De prijs van het totaal plaatje maakt mij niet zo heel veel uit. Een hobby kost immers geld :p

    Er moet wel wat vaart in de quad zitten natuurlijk, en te binden zijn met mijn frSkyTaranis
    Zelf zat ik op dit moment te denken aan een Inimini H quad, is dit iets of is een andere optie beter ?
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2016
  2. Fint

    Fint

    Lid geworden:
    11 okt 2013
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Weert
    Ga je denk ik geen simpel antwoord op krijgen. Snel hangt af van te veel dingen. Wil je wendbaar snel of rechte stuk snel. Lang snel of 1 min snel? Je snapt wat ik bedoel.

    Daarnaast, wat je wilt bereiken hangt meer af van de onderdelen dan van t frame. Kijk welke onderdelen je wilt en selecteer dan je frame.
     
  3. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    Ik denk dat ik bij een race quad daar nog wel wat advies voor kan gebruiken. Ik heb trouwens even jou bouwverslag van de Dquad bekeken maar dat ziet er verdomd goed uit. Wat voor snelheden haal je daarmee. Ik wil zegmaar 'lang' snel wendbaar kunnen vliegen. Video's over de inimini zien er veel belovend uit. Heb jij enkel ervaring met de inimini of heb je meer vergelijkingsmateriaal?
     
  4. Fint

    Fint

    Lid geworden:
    11 okt 2013
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Weert
    Heb redelijk wat verschillende quads gevlogen en gebouwd.
    Even mijn visie op het geheel:
    Je hebt je motor en je prop, de combinatie van beide heeft opwaartse kracht (thrust) en een bepaald verbruik (ampere)
    Even heel kort door de bocht gezien heeft je motor twee belangrijke eigenschappen.
    Het aantal KV en vermogen. Hoe hoger de KV's hoe sneller je props draaien en hoe meer thrust. Hoe hoger het vermogen hoe meer energie je hebt om je prop op snelheid te krijgen.
    Bij je propellers heb je gewoon verschillende uitvoeringen, hoe meer bladen hoe meer thrust en hoe minder efficient de prop. Naar maten de spoed van je prop hoger wordt hoe meer thrust. Bullnose varianten geven ook weer meer hrust maar zijn veel minder efficient.

    Als je t bovenstaande in gedachte neemt dan zou je dus een motor kunnen pakken met een hoog KV en veel vermogen en doe je er 3 blads props op met een relatief hoge spoed in de bullnose variant.
    Resultaat is dat je echt kneiter hard gaat, vol gas ver over de 100 ampere trekt, enorm inefficient vliegt en 2 minuten in de lucht bent.

    In mijn ogen, niet interessant (hier zijn de meningen over verdeeld)

    Als je lang, snel en wendbaar wilt vliegen dan zou je een setup moeten pakken welke relatief efficient is en niet te veel weegt.
    Ik vlieg nu 2204-2300kv met 5045 rounded props en 1300mah 4s lipos.
    Deze setup is best snel (zeker niet de snelste), en hiermee kan je toch makkelijk 4 minuten vliegen.

    Het is persoonlijke smaak, wil je langer vliegen dan zul je voor efficientere props moeten kiezen of voor motoren die langzamer draaien. (Weer, heel kort door de bocht)
    Resultaat is dat je wat langzamer gaat.
    De sweetspot die bepaal jij, wat erg lastig is als je er geen ervaring in hebt.
     
  5. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    Bedankt voor je reactie, je verhaal is erg duidelijk en verhelderend. Ik zal eens gaan zoeken naar verschillende setups en bijbehorende specificaties en naar de resultaten van de maidens gaan kijken. 4 minuten in de lucht is volgens mij best aardig voor een racequad ? Over snelheden valt te twisten, wat voor de een snel is, is voor de ander net aan een mooi vaartje. Mag ik vragen hoe hard jij ongeveer gaat met de Dquad inimini ?

    De setup die je zelf gebruikt is op het frame van een Dquad neem ik aan? Welk type motor heb je precies ? En 1300mah is dat de max of is dat net een mooie balans tussen vliegtijd/gewicht wat deze met zich meebrengt ?
     
  6. Fint

    Fint

    Lid geworden:
    11 okt 2013
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Weert
    Gebruik een iniminih frame met 5inch armen. Ik denk dat die inimini toch de 90 wel aan tikt vol gas.
    Is met 2204-2300kv en 5045 props en 1300mah lipo (geen opname camera, alleen fpv)
    4 min is inderdaad wel redelijk.
    Je kan op frames van dat formaat vaak ook wel een 1800mah lipo kwijt. Iets meer gewicht dus je verliest wat aan wendbaarheid en snelheid maar je blijft wel langer in de lucht en hebt iets meer ampère om mee te spelen.
     
  7. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    Dan zal dit ongeveer de setup gaan worden:
    Dquad Inimini H 4" of 5" ?
    4" of 5" props
    FVT Littlebee 20a
    Naze32
    D4R-II (RX)
    4S accu's
     
  8. jessedejong

    jessedejong

    Lid geworden:
    2 nov 2007
    Berichten:
    361
    Locatie:
    ruinerwold
    maak van die naze een f3 board, zoals een motolab cyclone oid, en van de d4r-ii een x4r (sbus, minder latency) en je hebt een aardige setup.
    voor echte power kun je eens kijken naar de zmx fusion motoren, (2205 of 2206).
     

Deel Deze Pagina