Hoewel het seizoen 2016 bijna is afgelopen, stap ik toch nog even over van mijn Xray NT1 2014 spec., naar een Xray NT1 2016 spec. Bouwverslag van de 2014. http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-xray-nt-1-2014.217199/#post-3426146 De verschillen tussen deze 2 versie's zijn toch wel aardig groot te noemen. ander chassis aluminium bulkhead voor de as van de versnellingsbak. aluminium bulkheads voor en achter incl. clamps. motorsteunen zijn anders. (Bevestiging aan het chassis voor meer of minder flex). Stuurblokken Bij de voor en achterophanging/bulkheads diverse mogelijkheden voor het instellen van de flex. bevestiging anti-rollbar achter. Aero disks voor en achter. Dit zijn de verschillen die ik nu snel even zie t.o.v. de 2014 versie. Tijdens de bouw zullen nog wel meer verschillen aan het licht komen. Het begint natuurlijk met het openen van de doos. Al de zakje verspreiden op de werkbank geeft ook een voldaan gevoel De bouwhandleiding is mooi en duidelijk. Iets wat ik wel van Xray gewend ben. Stap voor stap de handleiding volgen en een kind kan de was doen. In dit geval het in elkaar zetten van een Xray NT1 2016 spec. We beginnen met het voor-diff. Hier geen verschil met de 2014. Dit keer gaan we het niet afwegen, maar doe ik het zoals men het mij verteld het aan het begin van dit seizoen. Hier doe ik nu niet het meegeleverde 100K siliconen olie in, maar 500K. Ook gelijk maar even het achter-diff. in elkaar zetten. Hier gebruik ik het meegeleverde 60K olie voor. Ik laat beide diff's even met rust. Kan het lucht even uit de olie trekken. Het voor-diff's doe ik met een vacuĆ¼m pompje, vanwege de dikke olie. En 2 maal diff. klaar. Nu gaan we aan de slag met de rear suspension. Hier is het oranje geanodiseerd aluminium ruim vertegenwoordigd. Ondanks dat elke bulkheads maar op 1 plaats op het chassis vast zit, voelt het stevig aan en is er nauwelijks beweging in te krijgen. Draagarmen en draad-stabi gemonteerd. Hier beweegt de draad-stabi soepel door het gebruik van lager. Bij de 2014 wordt de stabi "geklemd" door inbusjes. Hierdoor beweegt deze minder soepel en slijt deze ook op de plekken van de inbusjes. Die methode hoe het diff. vast zit, maakt het ook makkelijker deze te verwijderen om bv. een snaar te vervangen. Men heeft er een aanvullende instructie bij gedaan t.b.v. de houders voor de as van de versnellingsbak. 1 houder heeft men aangepast om achter met 3 verschillende niveaus flex te kunnen rijden. Ik heb niks geplaatst, dus zou ik maximale flex moeten hebben. Nu is de versnellingsbak aan de beurt. En nu is de front suspension aan de beurt. Hier kunnen de onderste draagarmen naar voren of naar achteren worden geplaatst voor meer of minder Ackermann. Ik heb gekozen voor minder Ackermann. Ook bij de front suspension dient de aanvullende handleiding te worden gevolgd. Dit vanwege aanpassing van diverse onderdelen. Dit heeft te maken met de diverse mate van flex aan de voorkant van de wagen uit welke je kan kiezen. Aan de hoeveelheid caster clips is te zien dat ook hier diverse afstellingen mogelijk zijn. De inbusjes die zijn meegeleverd om het pinnetje op zijn plaats te houden, gebruik ik niet. Deze wilt wel eens los gaan, waardoor alles dan blokkeert. De lager waar deze as in komt, houdt de pin ook op zijn plaats. En de front suspension is ook gereed. Front transmission en nog wat klein spul gemonteerd. Servo-saver geplaatst waar d.m.v van een andere insert de Ackermann kan worden gewijzigd. Nu kan de Ackermann ook worden gewijzigd door een andere positie te kiezen op de extensies van de stuurblokken. Schokdempers zijn ook gereed. Op het moment heb ik de meegeleverde veren gebruikt. Radioplaat met de nodige elektronica. Wat wel jammer is dat niet in de handleiding staat beschreven welke schroeven je wel/niet moet plaatsen t.b.v. de flex aan de voor en/of achterkant. Misschien omdat deze instelling echt rijder specifiek is en je hier zelf moet kijken wat je het makkelijks vindt rijden. Gelukkig staat op de site van x-ray een duidelijke beschrijving om je al een beetje in de goede richting te krijgen. Zelf vind ik het lastig om te bepalen of een circuit nu weinig of veel grip heeft. Want wat is nu veel grip en wat is weinig. Als iemand hier iets over kan vertellen, houd ik mij aanbevolen. Voorlopig kies ik de medium settings voor de voor en achterkant. De wagen is gereed. Nog even een nieuwe kap erbij en het seizoen mag van mij weer beginnen. Als option-parts nog even de aero disks voor en achter. Voor zouden deze meer stuur moeten geven. Achter voor meer stabiliteit en tractie. Ik ben benieuw. Als het weer het toelaat, meteen even proberen.
Voor de NT1 klopt dat niet. De NT1 2014 is in februari 2014 uitgekomen, NT1 2015 is in april 2015 uitgekomen, de NT1 2016 is in maart 2016 uitgekomen. De NT1 2017 gaat dus niet dit jaar uitkomen, als je de lijn volgt dan zal die dus ook pas over een half jaar uitkomen. Zo lang wil je niet wachten ;-)
Dat voel je zelf aan. Flex is een setup optie dus als je naar meer grip op zoek bent kan je in een bepaalde mate nog flex inschakelen.
Als option-parts nog even de aero disks voor en achter. Voor zouden deze meer stuur moeten geven. Achter voor meer stabiliteit en tractie. Ik ben benieuw. Als het weer het toelaat, meteen even proberen.
Nou, die disks staan wel mooi maar helaas weinig mensen die het verschil merken. Doe dan ook echt eens een keer de test met en zonder. Ik ben benieuwd
Afgelopen donderdag en vrijdag de eerste meters gemaakt met deze wagen op de Mach. Ik heb de draad-stabi voor toch vervangen voor de blad-stabi omdat je de blad-stabi sneller kan wijzigen. De eerste dag bezig geweest om de koppeling en de versnellingsbak in orde te krijgen. Ik was de enige nitro op de baan dus ik kon makkelijk horen of de versnellingsbak goed was afgesteld. Nadat dit allemaal in orde was, toch maar even serieus wat rondes rijden. Ik stond er van te kijken dat de wagen toch zoveel makkelijker te besturen was dan de 2014 versie. Ik ben geen toprijder, dus dit is mooi meegenomen. Laatste wedstrijd vorig seizoen waren mijn ronde tijden 18 laag/17 hoog. Gisteren met de clubwedstrijd 17 laag met een persoonlijk record van 16,877. Ik was dus erg tevreden. Over 3 weken maar even kijken hoe het gaat op de AMCA met de NK/NOMAC wedstrijd.