Bouwverslag R-E-S vleugels

Discussie in 'F3-RES' gestart door Ariel, 30 sep 2016.

  1. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Met mes en snijliniaal worden stroken vliegtuigtriplex 0,4 mm dik op maat gesneden.
    [​IMG]

    Deze stroken triplex worden met epoxy op de balsa achterlijst gelijmd.
    Eerst zijn de onderdelen met maskertape in de juiste positie fixeert.
    Na aanbrengen van het Epoxy, triplex strook omvouwen en op de balsalijst aandrukken, daarvoor gebruik ik metalen strippen.
    [​IMG]

    En hier het resultaat.
    [​IMG]

    De vleugel boven indekking wordt eerst volledig op de platte tafel pas gemaakt en verlijmd. Balsa indekking en ligger worden met elkaar verlijmd.
    [​IMG]

    Tape is een prima hulpmiddel voor het fixeren van de onderdelen.
    [​IMG]

    Nu de ligger strak tegen het balsa plankje plaatsen.
    [​IMG]

    Het geheel over de tafelrand openklappen, houtlijm aanbrengen en dichtklappen.
    [​IMG]

    Overtollige lijm moet volledig verwijderd worden en dat gaat erg makkelijk met de Kit verwijderaar.
    [​IMG]

    Na het uitharden tape verwijderen. Zo te zien is het verlijmen goed gelukt.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Johannes
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2016
    ramses, vissermax, J.B en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Netjes hoor Johannes :thumbsup:
     
    Ariel vindt dit leuk.
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dit is weer om te smullen Johannes! :yes:
     
    Ariel vindt dit leuk.
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Bouwen met hoofdletter B

    super
     
    Ariel vindt dit leuk.
  5. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Mooi, werk gelijk weer ideeën voor de winter periode :)
    Ga dit draadje nog verder volgen. Ideeën goed uitgewerkt en zichtbaar (foto's) zodat ook minder ervaren bouwers er vleugels mee kunnen bouwen, wilde zeggen touw aan vast knopen maar dat is off topic ...
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zo een bouwbeschrijving daar leer je van, kijk met spanning uit naar je volgende stap:thumbsup:
     
    Ariel vindt dit leuk.
  7. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    De cap strip krijgt wat extra aandacht. Ik weet dat bij het verlijmen van eindvezel (kops hout) de lijm te snel in de poriën dringt en daardoor maar een matige lijmverbinding ontstaat.
    Eén kleine klap kan al voldoende zijn en zo een lijmverbinding breekt. Zo een gebroken lijmverbinding tussen cap strip en achterlijst is nog niet direct een probleem.
    Wel verliest de vleugel een klein beetje aan torsiestijfheid. Gebroken lijmverbindingen tussen cap strip en achterlijst zijn meestal goed te herkennen aan de plaatselijke plooien in de bespanning.

    Het is wat extra werk, maar ik kies toch voor een lasverbinding. De schuine sleuf wordt met behulp van een schuurplankje gemaakt.
    Dat gaat lekker snel, vergt wel wat concentratie, want voor je het weet is er teveel weggeschuurd.
    [​IMG]
    [​IMG]


    De balsa plankjes zijn voorbereid voor de cap strip, uitrichten op de tekening en het passmaken kan beginnen.
    [​IMG]


    Alles is verlijmd en zo ziet de buitenkant eruit.
    [​IMG]


    Binnenkant van de buitenvleugel.
    [​IMG] [​IMG]


    En hier de binnenvleugel. Ja het klopt, dat drie cap strips in de losse ruimte eindigen. Deze worden later nog iets ingekort want ze moeten ruimte laten voor de remklep.
    [​IMG]
     
    ramses, reing, A B en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
    Mooi opgelost met de capstrips.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  9. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoeveel vleugels ik tot nu toe gebouwd heb kan ik niet zeggen, maar het zijn er zeer vele. En elke keer weer, vind ik het aanbrengen van de indekking over de ribben een lastige klus.
    Natuurlijk spelen daarbij een aantal factoren een belangrijke rol. Hoe sterk is de kromming, hoe dik is het balsahout enz.
    Nog steeds ben ik zoekende naar een eenvoudige en berouwbare techniek.
    Qua lijm heb ik alles wat ik kon krijgen al geprobeerd. De resultaten waren wisselend van kwaliteit.

    Deze keer ben ik weer wat nieuws aan het uitproberen.
    Ik sta onder tijdsdruk en wil snel vooruitkomen met bouwen. Dus ga ik de indekking niet voorvormen zoals bijvoorbeeld eerst nat maken, over de ribben buigen en laten drogen.
    En zo zijn er nog vele methoden die geschikt zouden zijn. Contactlijm gebruiken is een zeer snelle methode, maar gezien de dunne vleugel en de sterkte die ik wil bereiken valt ook deze af.
    Het door mij gekozen balsa voor de indekking 1,5 mm dik, laat zich niet makkelijk buigen. Kan uiteraard wel worden gebogen, maar dan krijg ik teveel spanningen in de vleugel en dat wil ik niet hebben.

    Nu heb ik het volgende bedacht. De indekking wordt in vezelrichting ingesneden op vooraf bepaalde afstanden en diepte. Op de foto is te zien hoe de sneden lopen.
    De blauwe stippen aan de rand zijn gebruikt voor het uitrichten van het snijliniaal.
    [​IMG]

    Om de sneden te kunnen maken gebruik ik een simpel hulpgereedschap.
    Het mesje zit met één schroef vast en de uitsteeklengte kan eenvoudig naar behoefde worden aangepast. In mijn geval is 1 mm precies goed.
    [​IMG]
    [​IMG]

    En hier het hulpgereedschap in actie.
    [​IMG]

    Spannend was, of deze ingreep het verwachte resultaat brengt.
    Ja, ik ben tevreden! Het balsa laat zich nu makkelijk buigen.
    De sneden worden later weer verlijmd. Dat zou prima gaan met dunne CA lijm, maar ik gebruik daarvoor epoxy.
    [​IMG]

    De vleugels worden later met vier schroeven op de romp bevestigt. En daarom tussen twee ribben een multiplex plaatje en balsa als vulling.
    Dit mag nu uitharden en morgen kan ik beginnen met het verlijmen van de ribben.
    [​IMG]
    Johannes
     
    ramses, Eric R, A B en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik begrijp niet goed de noodzaak van die sneden.
    Waarom moeilijk maken als het gemakkelijk kan.
    En nat maken is zeker uit den boze.
    Gewoon vleugel goed op werkplank bevestigen, lijmen (witte houtlijm) en indekkeng mooi aandrukken.
    24 uur laten uitdrogen.
    Si simple que bonjour.
    Zeker met hard-balsa 1.5 mm kan dit geen probleem geven.
     
  11. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    aurectar@ Gewoon vleugel goed op werkplank bevestigen, lijmen (witte houtlijm) en indekking mooi aandrukken…zo heb ik het vaker gedaan.
    Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet goed begrijpt wat de noodzaak van de sneden is. We hebben te maken met een verschil van inzicht.

    Vanavond ga ik beginnen met het verlijmen van de ribben en zal dan hierop terugkomen met een motivatie waarom ik voor deze oplossing gekozen heb.

    Johannes
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Vlgs. mij is de meest bepalende factor in deze het gewicht van het gebruikte hout. Hoe zwaar zijn de plankjes die jij inzet voor de beplanking ?
     
  13. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik vind het weer een prachtig verslag Johannes, heel goed te lezen met geweldige tips and tricks, ga zo door :koud:
     
    Ariel vindt dit leuk.
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    [QUOTE="Ariel, post: 3742139, member: 23947
    Vanavond ga ik beginnen met het verlijmen van de ribben en zal dan hierop terugkomen met een motivatie waarom ik voor deze oplossing gekozen heb.

    Johannes[/QUOTE]

    Benieuwd ?
     
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Arno@ het soortelijke gewicht van balsahout is inderdaad een belangrijke factor bij het buigen. De plankjes die ik gebruik voor deze vleugel hebben een soortelijk gewicht van gem. 0,17 g/cm³

    Johannes
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2016
    Theo P vindt dit leuk.
  16. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Balsahout

    Maar nog iets, wat net zo belangrijk is. Hoe is het plankje uit de boomstam gezaagd?
    Er bestaan twee duidelijk te onderscheiden zaagwijzen: dosse en kwartier
    (C-grain) uit het radiaal vlak, ook kwartiersvlak genoemd geeft een zeer stijf plankje wat moeilijk te buigen is en makkelijk breekt bij buigen.
    Ongeschikt voor vleugelindekking maar zeer geschikt voor vleugelribben.
    (A-grain) uit het tangentiaal vlak, ook wel dosse vlak genoemd laat zich perfect buigen.
    (B-grain) vals kwartier, de houtstralen staan onder een hoek van 45°
    Uiteraard heb je nog van alles ertussen, AB-grain, BC-grain

    Als gevolg van de ronde form van een boomstam hebben de meeste balsaplankjes niet alleen één type zaagsnede, maar in de regel twee of zelf drie types.
    De meeste in de handel verkrijgbare plankjes hebben aan één kant A-grain en verlopen naar de andere kant in AB-grain of zelfs naar B-grain.

    Belangrijk
    Niet de groeiringen maar de houtstralen bepalen de eigenschappen van het balsahout!

    [​IMG]
    C-grain
    Duidelijk te herkennen zijn hier de parelmoerachtige kleine rechthoekige glanzende vlakjes, de doorgezaagde houtstralen. Men spreekt hier over de zogenaamde “spiegels” in het hout.





    [​IMG]
    A-grain
    Door het schuin aansnijden van de groeiringen verschijnen deze “Fladern”




    [​IMG]
    B-grain
    Hier staan de houtstralen onder een hoek van ca. 45° tot het oppervlak van het plankje
    en zijn daarom slechts als kleine glanzende punten en streepjes te zien.




    Bij mijn laatste grotere balsahout bestelling zaten er maar twee plankjes C-grain tussen.
    [​IMG]

    Johannes
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2016
    ramses, A B, Eric R en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Vanavond heb ik even snel een aantal ribben met de indekking verlijmd. Dat ging prima, zoals verwacht.
    Wat is het nut van de sneden?
    De indekking vervormde zich erg makkelijk bij het plaatsen van de ribben. Een beetje gewicht erop en dat was het.
    Nu, anderhalf uur verder zijn de gewichten eraf. Alles lekker in de juiste vorm en dat was mijn doel.
    Dat is nog niet alles, later komt noch epoxy in de sneden en dat geeft nog extra torsiesterkte. Nogmaals, het is geen noodzaak, maar ik ben zeer tevreden.

    Johannes
     
    A B en Lyckele vinden dit leuk.
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Weer een stukje verder. Het was even spannend of mijn actie met de sneden in het balsahout wel nuttig was. Ja, het werkte gelukkig zoals verwacht. :)

    [​IMG]
    Johannes
     
    ramses, TheNorb, A B en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    :worship: Het is net als schei of natuurkunde vroeger op school, fascinerend! alle info tot je te nemen en te genieten hoe het allemaal past en klopt!

    Weer wat geleerd.
     
    Japie.G, jve en Ariel vinden dit leuk.
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    redelijk stevig zou ik zo zeggen, maar dat is de gehele konstruktie :rolleyes:
    En balsa met dat soortelijke gewicht buig je inderdaad ietjes minder makkelijk ......

    Het zal we komen door een wat andere achtergrond aan mijn zijde maar ik meen (nog altijd) dat een zweefvliegtuig
    licht moet zijn en konstruktief stevig genoeg voor het alledaagse gebruik.
    En dat alledaagse gebruik defenieer ik anders vermoed ik zo ;)
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2016

Deel Deze Pagina